Kysymys turbosta

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 17. 7:15:33 2003

Slei<br><br>Ne myrkkyruiskun suuttimet on coolerin pintaruiskutukseen. Toki ne vois modata tohonki tarkotukseen. Hieno viuhka niistä tulee.<br><br>Sisäisen ruutan suuttimia en muista mitä käytettiin sillä ne saatiin energialaitoksen ehtymättömästä varaosavarastosta. Aika hakeminen niissä oli että löydettiin sellanen joka anto kunnon sumun.<br><br>Miten noi öljypolttimen suuttimet kestää vettä / metanolia?

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Syyskuu 17. 8:17:45 2003

Mun testailuissa ne öljypolttimen suuttimet pelas hyvin, ei kyllä montaa minuuttia tullu ruiskittua, aika pienet määrät niistä tulee vaan tavaraa, mutta erillaisa viuhkan muotoja ja virtausmääriä löytyy monia. Ja ovat aika hintavia, olisiko ollu noin 15e kpl ovh hinnat.<br><br>Erillaisia suuttimia löytyy vaikka kuinka, esim teollisuudesta, öljysumuttimista, ruiskuista yms muista. K-Rauta Maatalous tai vastaava voisi olla hyvä paikka aloittaa ja sieltä siirtyä vaikka tänne : <br><br>http://www.teollisuusmarkkinat.fi/suutin.htm
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 17. 10:38:29 2003

Muistikuvani mukaan ne ö-polttimen suuttimet on rosteria tms. seostettua terästä ja messingistä sintrattu suodatin.<br>Jotain parempaa terästähän niitten täytyy olla, nehän kuluisi horoksi hetkessä n. 25bar paineilla mitä kotivehkeissäkin käytetään.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Syyskuu 17. 10:46:18 2003

Ne öljypolttimen suuttimet mitä mulla on, ovat messinginvärisiä mutta aikapaljon kovempaa materiaalia. Sen tarkemmin niiden sielunelämään en oo perehtyny.<br><br>Tuosta jalo-epäjalometalli kosketuksesta. Kupari on jalometalli, aikalailla jalompi kuin alumiini, jolloin elektrolyytin vaikutuksen alaisena (vesi) alkaa alumiini "uhrautumaan" eli syöpymään. Kannessa tuo huomataan kun ajetaan vuoden päivät ja aletaan katseleen vesikanavia jotka ovat oudosti kuluneet...Tästähän oli Ckollillakin kokemusta?<br><br>Oikeat määrät jäähdytysnestettä auttaa, mutta ei pelasta.Samaten auttaa se seikka että kannen, eli alumiinin määrä on suurempi, jolloin ei synny isoa potentiaalieroa. Huonompi juttu olisi jos kansi olisi kuparia ja pahvi alumiinia, kyse olisi viikoista silloin.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ke Syyskuu 17. 11:02:53 2003

mites bensa suutin noissa toimii?<br>ahtojen avullahan saadan ne vedet sinne pannuun.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Syyskuu 17. 11:05:34 2003

Bensasuuttimilla on tapana jumia veden kanssa, tosin oon nähny niitäkin käytettävän.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 17. 11:09:35 2003

[quote author=lauri link=board=2;threadid=14431;start=50#109078 date=1063784778]<br>Tuosta jalo-epäjalometalli kosketuksesta. Kupari on jalometalli, aikalailla jalompi kuin alumiini, jolloin elektrolyytin vaikutuksen alaisena (vesi) alkaa alumiini "uhrautumaan" eli syöpymään. Kannessa tuo huomataan kun ajetaan vuoden päivät ja aletaan katseleen vesikanavia jotka ovat oudosti kuluneet...Tästähän oli Ckollillakin kokemusta?<br>[/quote]<br><br>Juu vesikanavat alkaa kummasti hapertumaan terävistä reunoistaan ensin (läheltä kuparitiivistettä). Hommaa hieman ihmeteltiin silloin. Kyse on aika hitaasta ilmiöstä ja sitä voi hidastaa oikeanlaisella jäähdytysnesteellä ja tais olla jotain lisäainettakin saatavilla.<br><br>Rallipuolella kuparipahveja käytettiin enemmänkin.<br><br>Vois käydä kysäsee rallinetistä kokemuksia.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 18. 9:48:11 2003

Rallinetistä tuli tällanen vastaus:<br><br>>Tuon elektrolyysin saa kokolailla hallintaan, kun laittaa koneeseen aina glykoli/vesi seoksen. Vesi/glygoli seoksen lämmänsiirtokyky on parempi kuin pelkän puhtaan veden.<br>Meillä käytetään kuparista liekkirengasta. Siis umpimetallinen rengas upotetaan lohkoon kalvettuun uraan ja sopiva määrä pahvipahveja pitämään vedet, lähes, oikeilla puolilla.<br>Kokokuparisista korotus kansipahveista olevat käyttökokemukset on yleensä kuvauksesi mukaisia.<br>Joskus käsiin osuu myös tavallisia kansipahveja joiden metallinen liekkialue on vaihdettu kupariseen. Nämä toimivat mainiosti myös kadulla. ja ovat roimasti halvempia käyttää kuin kokokupariset "oikeat" liekkirenkaat. <

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja timppaanen » La Syyskuu 20. 20:25:04 2003

nytte on levy valmis. mitä liimaa siihen väliin kannattaa laittaa ???
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Syyskuu 20. 20:45:06 2003

Pistä kuumakesto speitä. ::)<br>Niin ainakin wvpojat kehoitta tekemään.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jive
Ylläpitäjä

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Syyskuu 22. 10:54:57 2003

kun ohc/dohc/cossu lohkoihin on saatavilla reilusti eri mittaisia kkankia, niin kertokaas mitä haittaa on jos lykkäisee koneeseen millin lyhyemmän kangen? Mitä se kankisuhde oikein koneeseen vaikuttaa? Porauksen ja iskun suhteista tietoa on, mutta vaikuttaako kkangen pituus muuhun kuin kierroskestävyyteen? Lyhyemmällä kangella saanee puristukset laskettua hivenen pienemmällä sähläyksellä kuin pahvien ja mäntien kanssa temppuillessa.<br><br>niin ja jotta elektrolyysi ts sähkökemiallinen korroosio voisi tapahtua, pitää elektrolyytin johtaa sähköä, mitä puhdas vesi ei tee ::)

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Syyskuu 22. 10:58:16 2003

Viilataan hiukan pilkkua, eletrolyysi on se neste, sähköä johtava neste :) Moottoreissahan on se hyvä puoli että siellä riittää sitä kökköä ja ruostetta mikä tekee vedestä johtavan.<br><br>VHT tekee ainakin hyviä kansiliimoja
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

jive
Ylläpitäjä

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Syyskuu 22. 11:58:25 2003

[offtopic]<br>viilataan vain. elektrolyytti on neste, elektrolyysi menetelmä ja elektrodi osallistuja. Sähköä veden saa johtamaan lykkäämällä siihen ionisidoksista tavaraa esmes jotakin suolaa, happoa tai emästä. ;D<br>[/offtopic]<br><br>niin ja joo elektrolyysiin tarvitaan sähköä, joten se ei ole autojen osien hapettumisen syy...<br>

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Syyskuu 22. 13:49:04 2003

viilataan :) Kyllä niissä sen verran potentiaalivirtaa on että galvaaninen korroosio pääsee vaikuttamaan ;) <br><br>Joko me lopetetaan... menee ihan pää pyörälle..
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 22. 14:19:30 2003

Ne kkanget... Eli mitä pitempi kanki, sitä lyhempi kulma, jolloin sivuttaisvoimat ja laakerirasitukset pienempiä...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jive
Ylläpitäjä

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Syyskuu 23. 14:54:31 2003

[quote author=PasiZ link=board=2;threadid=14431;start=50#110216 date=1064229570]<br>Ne kkanget... Eli mitä pitempi kanki, sitä lyhempi kulma, jolloin sivuttaisvoimat ja laakerirasitukset pienempiä...<br>[/quote]<br>Tuollaista vähän ajattelinkin. Milli kuulostaa vain näin ummikon korvaan pieneltä, kun puhutaan jostain asteen kympeistä. Puristussuhteeseen tuo kuitenkin vaikuttaa melkoisen mukavasti.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Syyskuu 23. 16:19:05 2003

Asteen kymmenykset pienentää sivuttaisvoimia huomattavasti, kun myllyssä on jenkaa...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

jive
Ylläpitäjä

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Syyskuu 23. 16:29:22 2003

ajattelin että tuon Zetecin turbottaminen olisi onnistunut parhaiten vaihtamalla vähän lyhyempiin kankiin. Esmes nuo Eaglen veivit kustantaa selvästi vähemmän kuin uudet ARP kkpultit + takomukit + koneistus.<br>Sellainen vaikutelma vain on jäänyt, että motti kestäisi vakiopalikoilla isojakin(<2k) paineita, joss puristukset saadaan kuriin. Ilmeisesti lyhytiskuinen kampura olisi parempi vaihtoehto joss moottorigeometriaa lähtisi muuttelemaan ???<br>paljonkos on muuten paljon? ;D<br>Tarkoitus on pysyä kuitenskin selkeästi alle 8000rpm ::)

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Syyskuu 23. 16:32:21 2003

Olen ainakin tehnyt projektin lyhyemmillä kangilla, ja hyvin se on toiminut... Kierrokset sen tappaa jos jokin...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Newis » Su Lokakuu 19. 23:37:41 2003

[quote author=lauri link=board=2;threadid=14431;start=50#109078 date=1063784778]<br>Ne öljypolttimen suuttimet mitä mulla on, ovat messinginvärisiä mutta aikapaljon kovempaa materiaalia. Sen tarkemmin niiden sielunelämään en oo perehtyny.<br><br>Tuosta jalo-epäjalometalli kosketuksesta. Kupari on jalometalli, aikalailla jalompi kuin alumiini, jolloin elektrolyytin vaikutuksen alaisena (vesi) alkaa alumiini "uhrautumaan" eli syöpymään. Kannessa tuo huomataan kun ajetaan vuoden päivät ja aletaan katseleen vesikanavia jotka ovat oudosti kuluneet...Tästähän oli Ckollillakin kokemusta?<br><br>Oikeat määrät jäähdytysnestettä auttaa, mutta ei pelasta.Samaten auttaa se seikka että kannen, eli alumiinin määrä on suurempi, jolloin ei synny isoa potentiaalieroa. Huonompi juttu olisi jos kansi olisi kuparia ja pahvi alumiinia, kyse olisi viikoista silloin.<br>[/quote]<br><br><br>Ensin Off-topic: Todella hieno keskustelu tästä aiheesta, miten mä oon missannu koko tän threadin!?!<br><br>Asiaan: <br><br>Mites sitten tämä jalo-epämetallisysteemi toimii taas täysin OHC koneessa, jossa on taas rautakansi? Todennäköisesti paremmin?<br><br>Mitenkäs sitten syylari vaikuttaa tuohon "alumiini" touhuun (syöpymis), koska eikös syylari ole Sierroissa aika usein messinki/alumiiniseosta? Onkos tästä haittaa? Taitaapi vielä termarikotelo olla alumiinia...<br><br>Entäs sisälämppärin kenno?<br><br>En ole kyllä ihan ekana laittamassa kuparista kansipahvia, mutta ehkä tuo normaalin (tai cossun kisakansipahvin) voisi joskus rengastuttaa, kuten tuolla on kerrottukkin.<br><br>Mielenkiintoista oli juurikin tietää ckollilta tämän välijäähdyttimen merkitys nykykoneiden ja vakiopahvien kestävyyteen ja kuinka asiat on olleet joskus aivan toisin. Tästä voi tosiaan vetää johtopäätökset, että coolerin tärkeys on muuallekkin koneeseen todella suuri.<br><br>Kiitoksia kaikille tästä otsikosta - tuli ainakin itse aikapaljon syvennyttyä näihin teknisiin saloihin mitä on.<br><br>Harmi vaan, että varmaan aika monen lompakon kustannuksella, mitä jotkut ovat aikojen alussa joutuneet kantapään kautta oppimaan :(<br>

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Kysymys turbosta

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Lokakuu 20. 0:54:35 2003

veivin pituus vaikuttaa männän nopeuteen.<br>pitkällä veivillä mäntä "tavallaan" on kauemmin yläkuolokohdan alueella ja palamisprosessista syntyy suurempi paine=suurempi mäntää alastyöntävä voima=more torque=more fun

Vastaa Viestiin