Bensalinjat

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ti Helmikuu 14. 19:23:38 2006

Semmosta olen tässä nyt pohtinut että minkä kokoisesta putkesta/letkusta ne bensalinjat kannattaa tehdä, siis sisähalkaisija riittääkö 8mm?
Kannattaako minkalaisesta materiaalista tehdä? Kupariputkesta ja letkusta ajattelin tehdä mutta olen myös nähnyt jotain muoviputken tapaista, mikä olisi paras materiaali että kestää ja halpa hinta ei ole pahitteeksi? Liitoksistahan täällä oli puhetta joku aika sitten mutta kysynpä kuitenkin että miten tuo kupariputken ja kumiletkun liitos kannattaa tehdä, ilmeisesi helmiliitos on paras?
Entäs bensapumppu, minkalainen pumppu tuohon kannattaisi laittaa, riittääkö ihan joku xr3i:n vakiopumppu? Entäs bensansuodatin, kannattaako se laittaa tankin ja pumpun välille vai sitten konehuoneeseen?
Paluulinjanhan ei tarvitse olla kovin iso.
Tankkina ajattelin käyttää xr3i escortin tankkia.
Tuohon mk4 turbo escorttiinhan ne olisi tulossa.
Ehkä vähän tyhmiä kysymyksiä mutta haluan varmistuksen että ei tarvitse samaa asiaa tehdä kahta kertaa vaan kerralla laittaa kuntoon.
Viimeksi muokannut AnttiR, Ti Helmikuu 14. 20:36:20 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1112

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Helmikuu 14. 20:02:18 2006

suodatin kannattaa laittaa ennen pumppua ja pumpun jälkeenkin, onhan suutin arka lialle.Voi seos mennä laihalle jos sontaa pyörii suuttimessa! pumppua ennenkin kannattaa laittaa suodin jottei kallis pumppukaan ota itteensä, onhan tankin sisällä olevissa pumpuissakin sihtinsä!

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ti Helmikuu 14. 20:21:11 2006

Mietin tässä semmosta että... kokeilappa hakua.. oli just pari viikkoa sit puhetta linjan koosta ja liitoksista.. :wink:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ti Helmikuu 14. 20:22:37 2006

qreippi kirjoitti:Mietin tässä semmosta että... kokeilappa hakua.. oli just pari viikkoa sit puhetta linjan koosta ja liitoksista.. :wink:
Juu kyllä mää muistan että siitä oli keskustelua vähän aikaa sitten mutta siellä oli vaan juttua liitoksista.
Viimeksi muokannut AnttiR, Ti Helmikuu 14. 20:36:55 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1112

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Helmikuu 14. 20:24:45 2006


AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ti Helmikuu 14. 20:30:54 2006

Oon mää ton lukenu kyllä jo. Mutta siellä puhuttiin vain liitoksista.
Mutta onhan se hienoa kun tuossa on useampi kysymys niin sitten takerrutaan yhteen kysymykseen mihin löytyy jo tietoa, saa näin hienoja vastauksia että kokeile hakua ja haulla löytyy, paskaa. Mää kokeilin hakua ennen ku kysyin ja luin tuon topicin ja monta muuta.
Jäsen #1112

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Helmikuu 14. 20:40:54 2006

putken kokoa miettiessä on hyvä muistaa et cossun vakiolinjassa on kiskossa se ahtain kohta, noin 4-5mm, mutta sekin virtaa +500hv..

jos laittaa 8mm sisähalk. olevan putken niin siitä on helppo laskea paljonko virtauspinta-ala kasvaa, "piiRtoiseen", eli vastaus: 8mm riittää erittäin pitkälle.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ti Helmikuu 14. 20:46:32 2006

8mm putki riittää ihan hyvin, uskoisin että 6mm letkukin riittää. Ite hain teollisuus etolasta semosta alipaineletkuntapasta kovaa muoviputkea. Sai sieltä ainakin sinisenä ja läpinäkyvänä. Oli kemikaaleille tarkotettu mutta myyjä et silti pystynyt takaamaan että se kestää bensaa. Mutta omaan kaaraan oli vedetty samanlaisella letkulla ja on toiminut viimeset 5v ihan moitteetta... Kestävinb vaihtoehto on silti PU-letku, sitkeää tavaraa ja myös sitkeän hintaista. Myydään myös esim. teollisuus etolassa.
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Helmikuu 14. 21:07:41 2006

Yleisinhän on siis tuo 8mm muoviputki joka on 6mm sisältä, ainakin sinisenä ja mustana kestää bensaa. Jos haluaa tehdä päihin alkuperäisen tyyliset liittimet jotka on vaan tuupattu putken sisään, niin saa hiukan lisää haastetta.
Ensinnäkin sopivia liittimiä ei jokapaikasta löydä, esim yleinen banjoliitin joka on tarkoitettu 6mm kumiletkulle ei käy, putken sisään tulevassa osassa tulee olla toisenlainen "hammastus". Pelkällä klunssilla varustettu ei tule kestämään, eikä muoviputkea voi kiristää klemmareilla.

Kun sopiva liitin on löytynyt, on se lyötävä putkeen ILMAN kuumentamista, lämmin muoviputki venyy ja liitos jää löysäksi. Putki vaan varovasti kiinni esim topattuun viilapenkkiin, liukastetta putkeen ja lyödään liitin paikoilleen. Ei mene kerralla vaan putken kiinnitystä pitää pari kertaa korjata ja lyödä uudelleen. Jos nyrvähti niin putki poikki ja uusi alku.

Muoviputken sisään laitettavan tukiholkin ja sopivan liittimen kanssa sen saa kiinnitettyä saman kokoiseen metalliputkeenkin, tai sitten ihan vaan letkukara liittimen toiselle puolelle niin siitä voi jatkaa kumiletkulla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ti Helmikuu 14. 21:19:42 2006

8mm putkee vedät sinne, nii eipähän lopu kesken...
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Helmikuu 15. 14:43:10 2006

Ennen pumppua suunnittelin omaan projektiin laittavani jossakin vageissa käytettävän 12mm lähdöillä olevan suodattimen. Fordclubin foorumilta taisin sen osanumeron poimia. Hintaa taisi olla hurjat 4€, että aika iso panostus jos vertaa pumpun hintaan ;). Ei sekään kivaa ole jos pumppu imaisee vähän sattumia ja menee rikki.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Helmikuu 15. 15:06:40 2006

koskar kirjoitti:Ennen pumppua suunnittelin omaan projektiin laittavani jossakin vageissa käytettävän 12mm lähdöillä olevan suodattimen. Fordclubin foorumilta taisin sen osanumeron poimia. Hintaa taisi olla hurjat 4€, että aika iso panostus jos vertaa pumpun hintaan ;). Ei sekään kivaa ole jos pumppu imaisee vähän sattumia ja menee rikki.
laitatko numeron tännekkin
itse ostin 12 liitoksilla olevan suodattimen 20€ :evil:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Pe Helmikuu 17. 18:08:36 2006

Entäs minkalainen pumppu olisi hyvä tuommoseen ruisku turboon? Suositelkaa jotain edullista.
Jäsen #1112

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Helmikuu 17. 18:16:33 2006

Eiköhän se yleismallin K-jetin pumppu ole riittävän riittävä ja riittävän edullinen. Onkohan se tuottavampi malli numeroltaan 0 580 254 909. Ja siis aito Bosch, ei niitä koivusen "korvaavia" malleja.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Pe Helmikuu 17. 18:17:23 2006

Arska kirjoitti:Eiköhän se yleismallin K-jetin pumppu ole riittävän riittävä ja riittävän edullinen. Onkohan se tuottavampi malli numeroltaan 0 580 254 909. Ja siis aito Bosch, ei niitä koivusen "korvaavia" malleja.
Kiitokset.
Jäsen #1112

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Helmikuu 17. 18:22:06 2006

Bosch, MSD... En tiedä mitä uudet maksaa, mutta tälläset mulla kerran oli eikä tarvinnu kärsiä ainakaa ku riittää 500hv ja makso n.130e/kpl

Toinen oli 600km ajettu, toinen ajamaton

Cossun vakiohan olis kanssa ihan hyvä, käytettynä ei pitäs paljoa maksaa(en ainakaan maksaisi)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Helmikuu 17. 18:41:57 2006

Ares kirjoitti:Bosch, MSD... En tiedä mitä uudet maksaa, mutta tälläset mulla kerran oli eikä tarvinnu kärsiä ainakaa ku riittää 500hv ja makso n.130e/kpl

Toinen oli 600km ajettu, toinen ajamaton

Cossun vakiohan olis kanssa ihan hyvä, käytettynä ei pitäs paljoa maksaa(en ainakaan maksaisi)
tota tais unohtua mainita mikä malli ko bosch ja msd pumpuista oli kyseessä.. kaikki mallit ei riitä +500hv.

ja yleisesti, aina kannattaa tsekata millä paineella tuotot on ilmoitettu, niissäkin kusastaan helposti tietämätöntä.. tuo hv-lupaus ei pelkästään kerro tarpeeksi...
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Helmikuu 17. 21:52:01 2006

Timo kirjoitti:
Ares kirjoitti:Bosch, MSD... En tiedä mitä uudet maksaa, mutta tälläset mulla kerran oli eikä tarvinnu kärsiä ainakaa ku riittää 500hv ja makso n.130e/kpl

Toinen oli 600km ajettu, toinen ajamaton

Cossun vakiohan olis kanssa ihan hyvä, käytettynä ei pitäs paljoa maksaa(en ainakaan maksaisi)
tota tais unohtua mainita mikä malli ko bosch ja msd pumpuista oli kyseessä.. kaikki mallit ei riitä +500hv.

ja yleisesti, aina kannattaa tsekata millä paineella tuotot on ilmoitettu, niissäkin kusastaan helposti tietämätöntä.. tuo hv-lupaus ei pelkästään kerro tarpeeksi...
Mulla ei itse asiassa juurikaan muuta tietoa ollu ku myyjän antamat tiedot.

Boschin ostin joltakin jonka nimeä en muista ja sitten msd siipicossulta, että ainakin toisessa tapauksessa luottaisin lukuihin...

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Tammikuu 25. 19:07:32 2007

Lainataan topicia.

Eli tuossa 1.6l kaasari ohc:ssähän on myös vakiona bensanpaluuputki. Riittääköhän halkaisija ruiskuturboon? Tuloputki luultavasti tarpeeksi isoa sisältä? En ole kerennyt mittaamaan, maanantaina vasta jatkuu projekti seuraavan kerran.

Minkälainen suodatin hyvä ennen pumppua?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Tammikuu 25. 19:26:45 2007

Kyllä paluun pitäisi riittää.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Tammikuu 25. 19:30:53 2007

Kiitän, säästää edes jossain, ettei tarvii niitä uusia. Muokkaamaan tietysti joutuu.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Tammikuu 25. 19:56:27 2007

AnttiR kirjoitti:Paluulinjanhan ei tarvitse olla kovin iso.
Mielellään samankokoista. Jos pienempää niin tyhjäkäynnillä kun paineen pitäisi olla pieni ja kone ei haukkaa ainetta juuri mitään niin alkaa se pienempi paluu ahdistamaan ja nostaa tahtomatta b-painetta, kierroksilla kyllä toimii aavistuksen pienempikin paluu

Itse tein muistaakseni 6mm sellaisesta "nylon" putkesta, eli sitä samaa mitä on esim sierran jarrutehostajassa ja ruiskun tukilla menopuolella

Niissä liitoksissa missä piti saada kumiletkuun liitettyä tuo putki niin käytin sellaista esim hydrauli-kaupasta (dunlop hi-flex) saatavaa liitintä johon vaan tökätään tuo nylon putki sisään ja liittimen sisällä olevat kynnet pitää sen o-rengasta vasten tiivistettynä ja sen saa auki kun painaa liittimen kauluksen alas, toisessa päässä on letkukara letkulle (myyjä muistaakseni lupaili että tuo liitos/liitos kestäisi useita kymmeniä bar:eja painetta

On vaan aika rectumista tehdä niitä "prässättyjä" liitoksia (esim siihen suutintukkiin, ruiskun bensaputsarin banjoliittimeen yms) auton alla, voimaa saa käyttää ja sormet ei meinaa kestää painaa

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Tammikuu 26. 11:16:32 2007

Jos bensaa tarvitaan vähän enemmän, niin Holikkaa peliin

http://www.holley.com/types/Electric%20 ... ureted.asp
http://www.holley.com/types/Electric%20 ... %20EFI.asp
http://www.holley.com/12-920.asp

Mitens muuten toi kupariputki, jotkut varoittelee, että kovettuu ajan myötä tärinässä ja napsahtaa poikki. Kuulemma pitäisi olla kupari-nikkeli-putkea??

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Toukokuu 8. 14:53:48 2009

Kävin ostamassa 12mm alumiiniputkea, sisähalkasija n. 10mm. Liian isoa tulo ja paluu? Miten tuo alumiini kestää pohjassa käyttöä?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Toukokuu 8. 16:29:08 2009

Sultzi kirjoitti:Kävin ostamassa 12mm alumiiniputkea, sisähalkasija n. 10mm. Liian isoa tulo ja paluu? Miten tuo alumiini kestää pohjassa käyttöä?
Luulisi kestävän ihan jees kunhan et laita putkea koria vasten tai kiinnitä teräksisillä kiinnikkeillä.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Toukokuu 8. 16:50:48 2009

Sujauta siihen alumiiniputken päälle kutistesukka tai joku kumi letku ni kestää ainakii.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Toukokuu 8. 17:40:34 2009

Tuo kutistusukka oliskin hyvä idea. Meinasin eka et olis maalannu vasaralakalla ja sitten päälle laittanu kurttuputken. Kiinnittää meinasin sellasilla metallisilla missä on kuminen pehmuste siinä lenkissä.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Toukokuu 9. 9:34:48 2009

Sultzi kirjoitti:Kävin ostamassa 12mm alumiiniputkea, sisähalkasija n. 10mm. Liian isoa tulo ja paluu? Miten tuo alumiini kestää pohjassa käyttöä?
Päivitystä tähänkin sitten, eli pari viikkoa sitten tein tohon corollaan bensaputket 8mm kuparista (sisältä ~6 ehkä) ja aika tukevalta tuntui siinä mielessä että jostain tiukemmista paikoista kardaanitunnelissa meinasi mutkissa loppua tila. Tuo oli LVI tukusta hehkuttamatonta 5m pitkää tankoa, maksoi 10m jotain 12e. Taivutuspihdit oli näköjään must, juuri saa sormin käännettyä mutta meinaa mennä luttuun tosi herkästi

Oma mielipide että tuo 12mm on aika julmaa, itse olisin ehkä ottanut 10mm päältä ja sisältä sitten luokkaa 8mm jos isoa tarvii saada, lähinnä ajatellen noita liitoksia yms kun joku 12mm kumiletku alkaa olla aika jöötiä eikä nuo helmet yms kovin pieniä ole tuolle ja tietysti jos bensapumpussa on vaikka 6 tai 8mm lähtö niin joutuu supistusosia käyttämään aika paljon, ja vielä molemmissa päissä

Miten tuo alumiini käyttäytyy taivuttaessa, meneekö pihdeillä siististi

Mitens muuten ihan heittona nuo unipipe yms putket mitä nykyään käytetään paljon putkipuolella eli missä on muoviputki-alumiinikerros-muovipinta, kestääkö mitenkään polttoaineita vai sulaako, olisi kevyttä, todennäköisesti halpaa, löytyisi kierreliittimiä päihin prässättäviä, sekä kun taivuttaa niin pitää muotonsa verrattuna siihen "nylon" vai mitä onkaan putkeen. Saattaa kyllä olla että sulahtaa hyvinkin nopeasti

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Toukokuu 9. 10:49:54 2009

Pumpulta lähtevä letku on 8an kokosta, eli menee hieman venyen juuri tuon putken päälle nätisti. Tuplaklemmareilla tulee vaan, vaikka kontin puolella onkin lentokoneliittimet liitännöissä.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja adh » La Toukokuu 9. 11:25:30 2009

Sultzi kirjoitti:Kävin ostamassa 12mm alumiiniputkea, sisähalkasija n. 10mm. Liian isoa tulo ja paluu? Miten tuo alumiini kestää pohjassa käyttöä?
onko toi putki päältä tasan 12mm? tohon sais kyllä prässättyä jig 8 päät. eli sama kuin an8
ford escort´79 tic

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Toukokuu 9. 12:44:22 2009

Mielestäni on kyllä. Onko sulla vehkeet tehdä ne liitokset?

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Bensalinjat

Viesti Kirjoittaja adh » La Toukokuu 9. 13:02:30 2009

Sultzi kirjoitti:Mielestäni on kyllä. Onko sulla vehkeet tehdä ne liitokset?
liitokset onnistuu. sait yv.n
ford escort´79 tic

Vastaa Viestiin