turbon itse huolto?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Grazzius
Ylläpitäjä

turbon itse huolto?

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Ma Toukokuu 29. 9:07:32 2006

mikähän turbo tämä on eikös tämä ole aika pieni ?
kyljessä lukee : IHI rhb6 ... (onkos tää se joku 1.6 stocka turbo?)

ja käykö tuon tilalle pakosarjaan samoin päin oleva mikä turbo?

en vielä näistä turbo jutuista oikein tiedä ja koittan ettiä kuvia yms. muta en oikeen selkeyttä vielä saannut.

saakohan tuota vielä mihinkään kuntoo (seisonut 4v on jumissa)

varmaan pitää siivet ja laakerit vaihtaa, pystyykö itse vaihtamaan?

edit: sorry uusi topiccini löysinkin valmiin ihi rhb6 topicin en vain osaa näköjään hakua vielä oikein käyttää
Viimeksi muokannut Grazzius, Ma Toukokuu 29. 10:17:21 2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Toukokuu 29. 9:12:01 2006

Siinähän lukee että rhb6, sellainen on ollut 2l stockmannturbossa alunperin. 1.6 oli rhb5.

"ja käykö tuon tilalle pakosarjaan samoin päin oleva mikä turbo?"

Niitä pesiä voi käännellä portaattomasti ~ ihan mihin asentoon vaan haluaa, joten sopivuus on vain lähinnä ahtimen koosta ja laipasta kiinni.

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Ma Toukokuu 29. 9:17:43 2006

juu sorppa hieman väsyneenä yön valvoneena en nähnyt tuota (rhb6) tekstiä.

nyt nousee tää pahempi kysymys että pystyykö itse vaihtamaan siivet/laakerit jos ostan proturbolta korjaus sarjan vai pitääkö olla ns. ammattilainen jos alkaa yrittään edes

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Toukokuu 29. 11:32:11 2006

Grazzius kirjoitti:juu sorppa hieman väsyneenä yön valvoneena en nähnyt tuota (rhb6) tekstiä.

nyt nousee tää pahempi kysymys että pystyykö itse vaihtamaan siivet/laakerit jos ostan proturbolta korjaus sarjan vai pitääkö olla ns. ammattilainen jos alkaa yrittään edes
Voipi tulla ongelmia tasapainotuksessa, on kuitenki kohtalaisen tarkkoja ahtimet sen suhteen. Ei tosiaan kannata alkaa ite tekemään, jos ei varmasti tiedä mitä tekee ja omistaa tarvittavia koneita ja laitteita (porakone ja hiomakone ei riitä). Siivet, laakerit ja akselin jos joutuu vaihtamaan, niin hintaa remontille kertyy vähintään uuden ahtimen verran.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Toukokuu 29. 12:12:42 2006

kokeile ihan alus aukasta kompura ja pakopesä jos vaikka ois sieltä vaan jumissa. Kompurapuoli osaa hapettua ja pakopuoli ruostua.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Toukokuu 29. 12:17:21 2006

Kyllä ainakin tähän asti paikallisessa turbohuollossa on irtoakselit saanu painotettua.

JOS akseli ja keskiö on mitoissaan ei se laakereiden vaihto mikään suuri savotta ole.

Ihiä kun alkaa purkaa kannattaa muistaa, että siinä on vasenkätinen kierre akselin päässä.
Vieläköhän siihen on osat 2x Garrettia kalliimmat vai joko kilpailu on tehnyt tehtävänsä?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Toukokuu 29. 12:25:40 2006

ite en kyllä alkais tota ihiä sen suuremmin remppaa. Saa ehjiä garrettejakin jo parilla sadalla egellä.

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Ma Toukokuu 29. 13:37:09 2006

jeps taitaapi tässä niin käydä että koitan saada rahat kasaan että sais ehjän turbon hommattua.
harjottelen sitten sillä IHI:llä ja kasaan joskus ja testaan pelaako :D

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Toukokuu 29. 17:24:17 2006

Jaakkoki kirjoitti: Niitä pesiä voi käännellä portaattomasti ~ ihan mihin asentoon vaan haluaa, joten sopivuus on vain lähinnä ahtimen koosta ja laipasta kiinni.
Eipäs voi, kun tarkasti katsoo. Schwitzerissä on sama juttu, eli kompurapuolta juu, mutta turbiini vain 90 asteen portain. Öljynkierto alkaa kärsimään, jos laakeripesä ei ole oikeassa asennossa.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ma Toukokuu 29. 17:57:16 2006

jive kirjoitti:Eipäs voi, kun tarkasti katsoo. Schwitzerissä on sama juttu, eli kompurapuolta juu, mutta turbiini vain 90 asteen portain. Öljynkierto alkaa kärsimään, jos laakeripesä ei ole oikeassa asennossa.

Eihän tuo vaan koske myös Garrettin GT sarjan kuulalaakeriahtimia? Itse olen meinaan kääntäny keskipesää about 1/8 kierrosta......

- Kimmo

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Toukokuu 29. 18:05:02 2006

jive kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti: Niitä pesiä voi käännellä portaattomasti ~ ihan mihin asentoon vaan haluaa, joten sopivuus on vain lähinnä ahtimen koosta ja laipasta kiinni.
Eipäs voi, kun tarkasti katsoo. Schwitzerissä on sama juttu, eli kompurapuolta juu, mutta turbiini vain 90 asteen portain. Öljynkierto alkaa kärsimään, jos laakeripesä ei ole oikeassa asennossa.
Niinpäs näkyy olevan :oops: No, kuitenkin kompurapuoli kääntyy portaattomasti, ja maalaisjärjellä ajateltuna kun ajattelee niin varmaan tajuaa mihin asentoon se keskiosa kannattaa laittaa.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Toukokuu 30. 18:09:32 2006

Jaakkoki kirjoitti:
jive kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti: Niitä pesiä voi käännellä portaattomasti ~ ihan mihin asentoon vaan haluaa, joten sopivuus on vain lähinnä ahtimen koosta ja laipasta kiinni.
Eipäs voi, kun tarkasti katsoo. Schwitzerissä on sama juttu, eli kompurapuolta juu, mutta turbiini vain 90 asteen portain. Öljynkierto alkaa kärsimään, jos laakeripesä ei ole oikeassa asennossa.
Niinpäs näkyy olevan :oops: No, kuitenkin kompurapuoli kääntyy portaattomasti, ja maalaisjärjellä ajateltuna kun ajattelee niin varmaan tajuaa mihin asentoon se keskiosa kannattaa laittaa.
Pyörii muistaakseni portaattomasti tuossa. Nuo kaariprikat vaan ensin löysälle.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Toukokuu 30. 23:49:15 2006

aina on sitten eriasia lähteekö kotikonstein pakopesä irti (lue löytyykö tarpees isoo lekaa). Osaavat kyllä jumittua tosi hyvin kiinni.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Toukokuu 31. 0:18:07 2006

Lähtee aika mukavasti kun laittaa töhön puhaltelemaan tulta nieluun ja istuu itse kahville. Sitten kun pesä on niin kuuma että hanskat savuaa tartuttaessa kiinni, pari terävää kopautusta riittää ja murikka putoaa varpaille.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin