Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Syyskuu 21. 22:44:43 2006

En tuon haun kanssa oikein löytänyt hakemaani vaikka pitäisin melko varmana että tästäkin aiheesta on keskusteltu. Aloitampa sitten omani, ja vastaukseksi kelpaa myös linkki triidiin jossa tätä on ehkä aijemmin käsitelty.

Kuten otsikosta voi päätellä, tarkoitus on laittaa ruisku kaasariautoon ja hoitaa toi bensapuoli välisäiliöllä jossa tavallinen sähköpumppu (Joku Facetti, en muista mallia) pitää kokoajan niin paljon pensaa ettei ruiskupumppu hori tyhjää.

Alunperin suunnitelma oli tehdä maitotölkin kokoinen ja mallinen tötterö ja pumppu siihen viereen ja se varmasti olisikin palennut ihan kivasti kunnes tajusin että hittolainen, eihän sitä voi autoon sisälle tuoda ja kodetta tutkiessani totesin sitten ettei sopivasta paikasta löydy tilaa noin isolle lootalle+pumpulle. Näin tuleekin sitten mieleeni että minkähän kokoinen tuon välisäiliön pitäisi olla? Neljän desin säiliö olisi kaikista helpoiten toteutettavissa, mutta hätätilassa 0.7 litraakin onnistuu. Jos pitää olla vielä isompi niin sitten täytyy jo luopua mieluisimmasta asennuspaikasta ja tehdä suosiolla suurempi jonnein muualle.

Suuripiirteinen suunnitelmakuvaus: http://wonk.sytes.net/~krisse/pensasailio.jpg

Paluuhan pitää sitten myös tehdä. Tekisi mieleni vetää se paluukin tuohon välisäiliöön jolloin sekin omalta osaltaan auttaisi pitämään välisäiliössä pintaa korkealla, mutta pelaako se noine hyvinee vai pitäisikö siihen laittaa takaiskuventtiili ettei mahdollisesti väärään suuntaan menevä bensa (Lähinnä erikoistapauksissa autotalliolosuhteissa, eihän tuollaista ajettaessa voi käydäkään) aiheuta ongelmia? Vai vedänkö vaan paluun helpointa kautta tankkiin ja homma pelittää?

Joku ehotti jopa tälläistä hyvin yksinkertaista ratkaisua mutta... -> http://wonk.sytes.net/~krisse/pensasailio2.jpg

Sähkökytkennät on kyllä mielessä kirkkaina, niistä en ainakaan tässä vaiheessa koe tarvitsevani neuvoa :-)

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » To Syyskuu 21. 22:52:09 2006

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=112534

tossa toisessa vastauksessa on ainaki toi kaavio bensalinjasta
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » To Syyskuu 21. 22:54:00 2006

burton ainakin myy kisakäyttöön tollasta välisäiliötä. Sivuilta löytys ainakin kuva ja ehkä joku tilavuuskin(?).
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » To Syyskuu 21. 22:57:01 2006

Eikö se paineellinen paluu pidä tulla nimenomaan tuohon välisäiliöön josta ylivuoto tankkiin?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Syyskuu 21. 22:59:18 2006

Mikä auto kyseessä? Onko todella niin, ettei suoraan pysty liittämään ruisku-pumppua alkuperäiseen säiliöön? Varmasti joku alan firma hitsaa ison lähdön tankin kylkeen. Näin olisi vähemmän mahdollisia vikaantuvia kompenentteja. Tosin tuolla kerääjä-säiliö systeemillä on helpompi toteuttaa ilmaa horimaton järjestelmä. Tosin laipioillakin siitä selvinnee.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Syyskuu 22. 16:54:14 2006

kaikki ei edes suostu hitsaamaan polttoainetankkia. se pitää täyttää vedellä ja sit kun odottelee et ne vedet haihtuu sieltä jne. ja vielä kun loiskelevyjä ei ole kaikissa kuten esim kaasari mallin capri :wink:

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Syyskuu 22. 17:13:01 2006

EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Pe Syyskuu 22. 17:22:38 2006

koskar kirjoitti:Eikö se paineellinen paluu pidä tulla nimenomaan tuohon välisäiliöön josta ylivuoto tankkiin?
Kantapään kautta koettua että tosiaan kannattaa vetää paineensäätimeltä tuleva paluu kerääjään,muuten sattaa ruiskun pumppu pumpata kerääjän tyhjäksi koska tuottoa on varmaan enempi kuin kaasaripumpussa! Itsellä ei ole kerääjästä paluuta tankkiin koska kaasaripumpussani on painekytkin(on toiminut näinkin,testi), jos painekytkintä ei ole, niin kannattaa vetää se paluu kerääjän ja tankin välille muuten siirtopumppu joutuu turhaan tiukille painetta vasten kun kerääjä on täynnä!

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Syyskuu 23. 16:33:01 2006

Jos toi kerääjäsäiliö tehdään vimppa päälle niin minusta ne tulot pitäisi tulla kyljestä kuten kuivasumppuöljysäiliössä. Bensakiskosta tuleva jossain alapäässä, kun sieltä tulevassa bensassa ei pitäisi olla kuplia ja tankilta tuleva putki johonkin säiliön yläpäähän, josta myös ylivuoto takaisin tankkiin(säiliön korkeimmalta kohdalta).
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Kesäkuu 5. 1:03:13 2007

Tämän threadin aloittamisesta on jo vierähtänyt sen verran aikaa että säiliö on menestyksekkäästi kasattu ja jokunen sata kilsaa on jo ajettukin. Mutta on mulla vielä asiaa asian tiimoilta.

Kun tuo välisäiliöltä takaisin tankkiin menevä letku aiheuttaa vähän verenpaineen nousua. Alunperin siinä oli vaan letku, ja [url=file:///E:/files/uusi-www/mk3-06/gfx/211220061345.jpg]siirtopumppu[/url]
takoi tietysti kokoajan ihan täydellä hyökillä tavaraa kun mikään ei ollut hidastamassa kiertoa. No, laitoin sitten tohon paluuletkuun sisään pätkän jarruputkea (ja kiristin sen tietysti klemmarilla) mutta ei se auttanut asiaa, edelleen takoo Facetti kuin viimeistä päivää. Seuraavaksi laitoin letkun sisään pätkän muovitankoa jossa on 0.6mm reikä. Mutta ei. Edelleen se takoo hullun lailla.

Jos letkusta puristaa pihdeillä (=ei mene mitään läpi) niin sitten toi siirtopumppu jo rauhoittuu ihan tyydyttävälle tasolle. Nyt tuleekin sitten mieleen laittaa tohon letkuun pieni kuulaventtiili joka olisi normaalioloissa kiinni, mutta pensapuolen remonttien niin vaatiessa se voitaisi hetkeksi avata jotta saadaan kaikki paikat täyteen. Olisiko tollanen 'vian' vai oireen korjaamista? Vai kenties tietoista ongelmien hakemista?

Omien ajatuksieni mukaan tosta ei pitäisi ongelmaa tulla, toi Facetti tuskin sellaista painetta pistää päälle että ruiskupuolen toiminta ainakaan sen tähden häiriintyisi.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ti Kesäkuu 5. 9:26:28 2007

Minäkin kumosin kaavion, enkä laittanut paluuta kerääjästä tankkiin ollenkaan,hyvin on toiminut ja aineet on myös hävinneet :)
En saanut tuota pumppusi kuvaa katottua mutta jos sinulla on tällainen, niin siinähän pitäisi olla jokin painekytkin joka estää pumppua "ahdistumasta" kun kerääjä tulee täyteen ja paine nousee. Tuota ilmaus ongelmaa mietin myös, mutta täynnä kerääjä on ollut.
Joskus pitää vetää ohut pilli kerääjän ylälaidasta tankkiin ja testata itsekkin tuo myytti.

Hmm. Onkos pumppu missä asennossa? Nuo mallit kuuluu olla pystyssä eikä niin kuten kuvassani.
Onkos paluu säätimeltä kerääjään?
#295

Rstf
Xr2i

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Kesäkuu 5. 22:38:22 2007

Äijät on asian ytimessä.
Se kuljetuskaava jolla nuo kilpa-autoihin rakennetaan (ihan oikeisiin):
-tankki-siirtopumppu-keräyssäiliö-painepumppu-moottori/paineensäädin-keräyssäiliö-tankki.
Siirtopumppu saa hakata rauhassa, se on kevyttä duunia jossa jäähdytys toimii (bensa).
Ja esim. K/KE-jetissä ei voi olla ilman takaisinkiertoa tankkiin; paluu pitää olla paineeton (lue: keräyssäiliö pitää olla paineeton), muuten seokset on mitä sattuu.
Mielenkiintoinen tilanne syntyy jos kerääjään ei ole paluuta ja luukutat täysillä pitkän siivun; ei jaksa 95% tapauksissa siirtopumppu toimittaa tavaraa. Eli kun välisäiliö silloin tyhjenee, A) konee leipoo kiinni B) käy joulu ja vain k.p.pumppu leipoo.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Kesäkuu 6. 8:45:01 2007

Minulla ei ole tuo puuttuva paluu (kerääjä-tankki) ole tuonut tuskaa paineisiin, tottelee säädintä normaalisti,Liekkö syynä iso kerääjä :?: muutenkin on toiminut hyvin ilman facetin ylimääräistä rallatusta. Silti on koko ajan ollut mielessä se paluun pulttaus sinne kun se siellä kuuluu olla.
#295

Rstf
Xr2i

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Kesäkuu 6. 10:46:29 2007

Miten ne bensahöyryt poistuu niistä teidän paluuputkittomista kerääjäsäiliöistä, ei ne lämmössä kaasuuntuneet hiilivedyt jäähdyttyään välttämättä enää nesteydy?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Kesäkuu 6. 11:00:49 2007

SLEI kirjoitti:Miten ne bensahöyryt poistuu niistä teidän paluuputkittomista kerääjäsäiliöistä, ei ne lämmössä kaasuuntuneet hiilivedyt jäähdyttyään välttämättä enää nesteydy?
Siinä vasta pulma, kuten sanoin on toiminut vallan hyvin ja tulen myös laittamaan sen paluun kun siellä on paikatkin olleet valmiina koko ajan...

edit: Syy minkä takia paluuta ei laitettu on kun pumput on tankkien tasalla ja ajatuksena oli että painepumpulle olisi pieni esipaine ja siten sen ei tarvitsisi "imeä" kakkua kerääjästä. Mutta paine tuskin on 0.3-0.5 bar enempää kun siitä ei ole häiriötä p-paineitten säädössä...Testattiinhan sitä myös paluuta suoraan tankkiin,höyryjen ja ilmauksen takia, erittäin huonolla menestyksellä :wink: Eli sarjassamme älä APINOI :)
#295

Rstf
Xr2i

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Kesäkuu 6. 14:15:49 2007

Jos haluat kerääjässä pitää painetta niin laita tankkiin menevään paluuputkeen pieni suutin tms. kaasut kulkee hyvinkin pienestä reiästä, mutta neste aiheuttaa vastapainetta.
Jos siirtopumpun kapasiteetti ei riitä pääpumpulle ja kerääjätankkiin ei huohotusreiästä johtuen rupea muodostumaan alipainetta niin bensan loppumisesta syntyvät vauriot lienevät nopeampia ja näyttävämpiä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 3. 21:09:03 2009

Onko tommonen n. 1,6l välisäiliö passeli, jos tuleekin kaksi ruiskupumppua? (tämä vielä auki, laittaako yks sikapumppu vai kaks vähän miedompaa?). Tankki on kyllä mallia vaahdollinen, pienellä kaukalolla, mutta haluan varmistaa bensansaannin joka tilanteessa ja siksi tuo välisäiliö. Myöskin sen takia etten saa sijoitettua ruiskupumppua fiksusti tankin alapuolelle, vaikkakin korkeuseroa ei tule tankin pohjasta pumppuun kuin max. 5cm. Varmaan toimisi noinkin kun ei päästäisi tankkia hirveästi alle 1/4.

ps. tekiskö joku mulle tuollasen välisäiliön, ei pyöreä, vaan 9x9x20cm.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Helmikuu 4. 21:27:58 2009

Kun tää aloittamani topikki nyt on esiin kaivettu niin tulikin mieleen kysästä kanssa vielä yhtä juttua. Mullahan on nyt toi 2.0 turboprojekti työn alla ja 1 kaveri epäili että riittääköhän toi mun litranen välisäiliö villimmässä ajossa. Systeemihän on pensatankki ->f acet silvertop -> välisäiliö -> ruiskupumppu -> paluu takaisin välisiäiliöön, eli käytännössä kaikki ylimääräinen pensakin palaa tonne välisiäiliöön. Jos nyt ajatellaan että kiihytän sitten äärimmäisesti tai oon lappeen Rannassa nopeuspäivillä niin onko tosiaankin mahdollista että toi litranen välisäiliö (+tietysti siirtopumppu joka takoo kokoajan lisää tavaraa) voi jäädä pieneksi?

Kun mun käsityksen mukaanhan kone pitää saada polttamaan toista litraa bensaa yhtäsoittoa aika pikavauhdilla että soppa säiliöstä loppuu, ja vaikea uskoa että saisin tollasta kasaan tällä mun budjetilla. Kun välisäiliötä vielä on paluu tankkiin niin välisäiliöönkään ei pääse muodostumaan sellasta vastapainetta että siirtopumppu kuormittuisi olennaisesti heikommin tavaraa kuin normiajossa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Helmikuu 4. 22:53:55 2009

Krisse kirjoitti:Kun tää aloittamani topikki nyt on esiin kaivettu niin tulikin mieleen kysästä kanssa vielä yhtä juttua. Mullahan on nyt toi 2.0 turboprojekti työn alla ja 1 kaveri epäili että riittääköhän toi mun litranen välisäiliö villimmässä ajossa. Systeemihän on pensatankki ->f acet silvertop -> välisäiliö -> ruiskupumppu -> paluu takaisin välisiäiliöön, eli käytännössä kaikki ylimääräinen pensakin palaa tonne välisiäiliöön. Jos nyt ajatellaan että kiihytän sitten äärimmäisesti tai oon lappeen Rannassa nopeuspäivillä niin onko tosiaankin mahdollista että toi litranen välisäiliö (+tietysti siirtopumppu joka takoo kokoajan lisää tavaraa) voi jäädä pieneksi?

Kun mun käsityksen mukaanhan kone pitää saada polttamaan toista litraa bensaa yhtäsoittoa aika pikavauhdilla että soppa säiliöstä loppuu, ja vaikea uskoa että saisin tollasta kasaan tällä mun budjetilla. Kun välisäiliötä vielä on paluu tankkiin niin välisäiliöönkään ei pääse muodostumaan sellasta vastapainetta että siirtopumppu kuormittuisi olennaisesti heikommin tavaraa kuin normiajossa.
kyllä se riittää.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Helmikuu 4. 23:06:24 2009

Äkkiähän sen laskette kuinka paljon suuttimista voi maksimissaan hävitä tavaraa miinus siirtopumpun tuotto, joka ilmoitetaan jopa Motonetin tarvikepumpuissa. Ja jos tuntuu ettei millään riitä, niin voihan siihen laittaa pienen ruiskupumpun siirtopumpuksi. Enemmän sitä tilavuutta taitaa kuitenkin tarvita radalla kanttaillessa, kun siirtopumppu hörppii tankista pelkkää ilmaa.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Helmikuu 5. 21:54:14 2009

Eikö siitä litran pytystä ruokita 4x 500cm3 suutinta 30sek jos säiliöön ei tule yhtään lisää bensaa ja suutinten käyttöaste on 100%.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Helmikuu 6. 0:10:38 2009

SLEI kirjoitti:Eikö siitä litran pytystä ruokita 4x 500cm3 suutinta 30sek jos säiliöön ei tule yhtään lisää bensaa ja suutinten käyttöaste on 100%.
Joka taas pikaisesti laskettuna on tasan sama kuin Motonetin 120l/h kalvopumpun tuotto...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja olafu » To Helmikuu 19. 18:42:46 2009

Kyllä aika epeli olet jos puoli minuuttia vedät 4x500cc suuttimet selällään semmosessa asennossa, että siirtopumppu ei saa ainetta. :) Itse mittasin motonetin kalvopumpusta vähän vajaan 2.5 litraa minuutissa, kun se toimii tässä sovelluksessa ilman vastapainetta.

Eli varmasti riittää.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 25. 16:50:00 2009

Hieman aihetta sivuten, miten kannattaisi rakentaa hengitys tuolle turvatankille? Pohjassa siis 2" kaukalo jossa kaks 8an liitintä joista toisesta lähtis välisäiliön pumpulle ja toisen vissiin tulppaisin? Tankin päällä on sitten kaksi 8an liitintä, joissa toisessa on venttiili jos kaatuu ympäri, eli otanko siitä yksinkertaisesti tankin hengityksen, riittääkö jos sen vie vain esim. vanhaan tankkausputken tunneliin josta siis vapaa pääsy ulos? Ja sitten toiseen päällä olevaan liittimeen vaan välisäiliöstä ylivuoto?

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Toukokuu 4. 23:07:09 2009

Lainataas vähän topicia, kun liippaa läheltä.

Elikkäs oliko niin, että ruiskupumput ei soveltuneet siirtopumpuiksi?

Jostain on jäänyt sellainen legenda päähän, että tommonen ruiskupumppu tilttais aika nopeesti ilman vastapainetta..

Olisko mitään muita vaihtoehtoja siirtopumpuksi, kuin kalvopumppu? Ei viittis kuunnella sitä napsutusta..

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Toukokuu 4. 23:25:25 2009

Onhan niitä ihan siirtopumpuiksi tarkotettuja muitakin kuin räpättimiä, esim kaasari dohc pumppu kestää varmaan aika mainiosti siirtopumppuna eikä pidä mitään ääntä, sitä en tiä paljonko sieltä tulee keittoo läpi :)
Jäsen #606

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Toukokuu 5. 1:01:47 2009

Piti itelle laittaa iiässän vakiopumppu siirtäjäksi ja mua neuvottiin laittamaan joku vastus pumpun virransaantiin jottei lataa täysiä kokoajan.
Mutta laitoin kumminkin uuden facetin kun en viittinny 350tkm ajettua käytettyä pumppua laittaa.
Helvetinmoista naputusta toi facetti välillä pitää vaikka suht pehmeillä gummipuslilla se tuli kiinnitettyä.
Kuinkahan paljon sillä pumpun asennolla on sitten vaikutusta sen ääntelyyn?
Pitäs olla pystyssä mutta jouduin asentaa vaakaan.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Toukokuu 5. 9:55:23 2009

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että esim.uusi Facet red top ei kestänyt siirtopumppuna vaan väljistyi ja lakkasi tuottamasta polttoainetta. Pumpun kesto oli päivittäisessä käytössä muutama kuukausi. Nyt olen käyttänyt esim. motonetistä saatavaa yleismallista pyörivää sytytyspuolan näköistä pumppua ja toimii luotettavasti.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Toukokuu 5. 15:18:51 2009

Joku pikkupaineinen siipipumppu olisi varmaankin paras tuohon käyttöön, vaikka eipä kai noissa minikokoisissa ruiskupumpuissakaan muuta ongelmaa tule kuin pumpun hörppimä ilma tai kavitointi liian ahtaan imuröörin takia. Mullakin on ollut nyt Taunuksessa Motonetin halpis kalvopumppu siirtopumppuna kohta puoltoistavuotta/15tkm ilman mitään ongelmia... O:)

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Etuveto » La Syyskuu 26. 17:25:31 2009

Cosesc kirjoitti:Omasta kokemuksesta voin sanoa, että esim.uusi Facet red top ei kestänyt siirtopumppuna vaan väljistyi ja lakkasi tuottamasta polttoainetta. Pumpun kesto oli päivittäisessä käytössä muutama kuukausi. Nyt olen käyttänyt esim. motonetistä saatavaa yleismallista pyörivää sytytyspuolan näköistä pumppua ja toimii luotettavasti.


Olisko esim. tälläinen bilteman surisko samankaltainen kuin se motonetin "sytytyspuola"?

Nyt voin myös todeta sen facetin redtopin erittäin huonoksi vaihtoehdoksi, tietyissä tilanteissa bensapumpun laukeaminen tulee suhteelisen kalliiksi :evil:
#295

Rstf
Xr2i

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Syyskuu 26. 21:42:31 2009

fiffe kirjoitti:
Cosesc kirjoitti:Omasta kokemuksesta voin sanoa, että esim.uusi Facet red top ei kestänyt siirtopumppuna vaan väljistyi ja lakkasi tuottamasta polttoainetta. Pumpun kesto oli päivittäisessä käytössä muutama kuukausi. Nyt olen käyttänyt esim. motonetistä saatavaa yleismallista pyörivää sytytyspuolan näköistä pumppua ja toimii luotettavasti.


Olisko esim. tälläinen bilteman surisko samankaltainen kuin se motonetin "sytytyspuola"?

Nyt voin myös todeta sen facetin redtopin erittäin huonoksi vaihtoehdoksi, tietyissä tilanteissa bensapumpun laukeaminen tulee suhteelisen kalliiksi :evil:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=28-1205

Tommonen on se Motonetista saatava Hügo.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Lokakuu 3. 12:49:02 2009

Itellä oli aikoinaan escossa tommonen samanlainen hugon pumppu. Alunperin joskus 90-luvun lopulla se pumppu tuli veljelle escortissa, veli ajo sillä escolla 6vuotta. Itellä oli käytössä vajaan vuoden. Sitten se laitettiin 740 volvoon ja myyty auto eteenpäin.
Käyttötunteja ei osaa sanoo, mutta on vissiin ikuinen toi hugon pumppu.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 28. 16:39:39 2009

Mitenkäs tuo nyt sit on tuo siirtopumppu juttu...
Esimerkki autona on nyt se perus Cosworth Sierra...
Jos laitan alkuperäisen ruiskupumpun alkuperäiseen paikkaansa siirtopumpuksi, kerääjä säiliön ja "paine"pumpun varapyöräkoteloon, niin kuinka paluu osasto kannattais toteuttaa?
Laitanko paluuletkun suoraa kerääjäsäiliöön ja k.säiliöstä tankkiin, vai laitanko T-haaralla k.säiliöön ja tankkiin?
Sitten kun tuo vakio pumppu kuitenkin "kerää" säiliön kohtuullisen nopeesti täyteen, jolloin säiliöön tulee paine, joka voi taas häiritä paluulinjan toimintaa, niin pitäiskö siihen paluulinjaan laittaa sit jonkunlainen takaiskuventtiili tjms.?

Vai unohdanko suosista ton vakioruiskupumpun siirtopumppuna ja laitan jonku ihan muun esim. vaikka tuo Motonetin pumppu versio, kun sellanenkin melkein uus pitäs löytyy hyllystä?

Lähinnä tuo paluu "osasto" on jäänyt mietityttämään...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Joulukuu 28. 18:29:06 2009

tumppe kirjoitti:Mitenkäs tuo nyt sit on tuo siirtopumppu juttu...
Esimerkki autona on nyt se perus Cosworth Sierra...
Jos laitan alkuperäisen ruiskupumpun alkuperäiseen paikkaansa siirtopumpuksi, kerääjä säiliön ja "paine"pumpun varapyöräkoteloon, niin kuinka paluu osasto kannattais toteuttaa?
Laitanko paluuletkun suoraa kerääjäsäiliöön ja k.säiliöstä tankkiin, vai laitanko T-haaralla k.säiliöön ja tankkiin?
Sitten kun tuo vakio pumppu kuitenkin "kerää" säiliön kohtuullisen nopeesti täyteen, jolloin säiliöön tulee paine, joka voi taas häiritä paluulinjan toimintaa, niin pitäiskö siihen paluulinjaan laittaa sit jonkunlainen takaiskuventtiili tjms.?

Vai unohdanko suosista ton vakioruiskupumpun siirtopumppuna ja laitan jonku ihan muun esim. vaikka tuo Motonetin pumppu versio, kun sellanenkin melkein uus pitäs löytyy hyllystä?

Lähinnä tuo paluu "osasto" on jäänyt mietityttämään...
Ensinnäkin... Miksi tohon Cossu Sierraan pitää saada kerääjäsäiliö? Horiiko se muka ilmaa jossain ääritilanteissa? Orkkis tankillahan pystyy ajamaan melko kuivaksi, mutta se ei mun mielestä ole kovin järkevää.

Toisekseen... Orkkis pumppu ei ole siirtopumppu vaan korkeapainepumppu. Tuotto pieni, paine korkea. Eikä se edes ime itsekseen mitään.

Mä en ole koskaan ymmäränyt tätä siirtopumppu-kerääjäsäiliö hommaa edes noissa klassikoissa. Alkuperäiseen tankkiin voi varmasti modata korkeapainepumpun oikeaan paikkaan. Kirosin jo tämmösiä virityksiä kun korjasin työkaverin Turbo-Volvoa jossa moinen on vakiona.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Joulukuu 28. 19:47:40 2009

MouTine kirjoitti:Toisekseen... Orkkis pumppu ei ole siirtopumppu vaan korkeapainepumppu. Tuotto pieni, paine korkea. Eikä se edes ime itsekseen mitään.

Mä en ole koskaan ymmäränyt tätä siirtopumppu-kerääjäsäiliö hommaa edes noissa klassikoissa. Alkuperäiseen tankkiin voi varmasti modata korkeapainepumpun oikeaan paikkaan. Kirosin jo tämmösiä virityksiä kun korjasin työkaverin Turbo-Volvoa jossa moinen on vakiona.
Orkkis pumppu toimii kyllä siirto pumppuna,tuottoa enemmän kuin noissa hugon pumpuissa. Kerääjäsäiliöstä paluu tankkiin,se et laittaako keulalta paluun tankkiin vai säiliöön riippuu kuin tehokas siirto pumppu tulee olemaan.
Jos pääpumppu syöttää enemmän kuin siirto pumppu niin jossain tilanteessa saattaa tulla ongelma,mikäli ei kierrä välisäiliön kautta tankkiin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Joulukuu 28. 20:17:56 2009

Itse kun suunnittelin tota ruiskupumpun käyttämistä siirtopumppuna niin viisaammat sanoi että kannattais jotenkin rajoittaa sitä pumppua ettei se huuda kokoajan täysiä, joko sähkösesti tai mekaanisesti. Hylkäsin sitten koko ajatuksen ja laitoin ton maanrakoon haukutun facetin. Ja paluulinjassa ei sais olla mitään rajoitteita, näin myös viisaat on mulle sanonut. Mulla on paluu laitettu kerääjä pönttöön ja pöntöstä ylivuoto tankkiin. Tämmönen kauhee hässäkkä.

edit: katos olinki selittäny melkee saman asian tossa vähä ylempänä... :green:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ma Joulukuu 28. 20:22:51 2009

Orkkis pumppu toimii kyllä siirto pumppuna,tuottoa enemmän kuin noissa hugon pumpuissa. Kerääjäsäiliöstä paluu tankkiin,se et laittaako keulalta paluun tankkiin vai säiliöön riippuu kuin tehokas siirto pumppu tulee olemaan.
Jos pääpumppu syöttää enemmän kuin siirto pumppu niin jossain tilanteessa saattaa tulla ongelma,mikäli ei kierrä välisäiliön kautta tankkiin.[/quote]

Joskus kokeilin sitä et paluu meni suoraan tankkiin, siitä tuli ongelmia kun painepumpun tuotto päihitti siirtopumpun tuoton ja kerääjä ei kestänyt täynnä. Ainoa oikea tapa on mielestäni se et paluu suutintukilta keräjään ja siitä taas tankkiin, näin ei tarttee suotta järkyttäviä siirtopumppuja ruokkimaan kerääjäsäiliöö.

Ehkä se Mou:n mainitsema oikea/parempi painepumpun sijoittaminen olisi paras vaihtoehto= vähemmän särkyviä osia.
Viimeksi muokannut Etuveto, Ti Joulukuu 29. 16:21:36 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#295

Rstf
Xr2i

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Joulukuu 28. 21:01:30 2009

Jos ajatellaan ,et suuttimina vaikka 1000cc 4kpl ja kerääjä on 2L, niin max tuotolla voi vetää ½min ilman, että bensa loppuu vaikka ei uutta siirtosäiliöön tulisikaan. Itsellä tuossa mk1 escossa n.1½-2L säiliö ja sinne tunkee tankilta bensaa motonetin kaasaripumppu 120L/h spekseillä. Paluustahan tulee kuitenkin melkein aina soppaa takas ja tuo kun vielä päälle lorottaa 2L/min, niin aika pitkälle tuollakin mennään. Tämä siis alle 300hv tehotavoitteella :oops: Tuohon pitää vielä laittaa paluuseen paineensäädin, jolla tuo siirtopumppu raihoittuu.

Eli itsellä koontisäiliöön paluu suuttimilta, niin ei tarvi kauheaa siirtopumppua ja siitä tankille ylivuoto, jonka ainakin itse kuristan 0.2-0.3bar. Silloin pumppulle menevä polttoaine aina pienessä ylipaineessa pumpun imupuolella.

Itselle sen takia tein tuon siirtosäiliön, kun olin laiska! Ei tarvi mitään loiskelevyjä rakennella vakiotankkiin ja bensa riittää. Cossun vakiotankissahan tätä huolta ei ole ole, kun siellä kumminkin on ihan toimiva loiskelevy stydeemi.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 28. 21:21:30 2009

MouTine kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Mitenkäs tuo nyt sit on tuo siirtopumppu juttu...
Esimerkki autona on nyt se perus Cosworth Sierra...
Jos laitan alkuperäisen ruiskupumpun alkuperäiseen paikkaansa siirtopumpuksi, kerääjä säiliön ja "paine"pumpun varapyöräkoteloon, niin kuinka paluu osasto kannattais toteuttaa?
Laitanko paluuletkun suoraa kerääjäsäiliöön ja k.säiliöstä tankkiin, vai laitanko T-haaralla k.säiliöön ja tankkiin?
Sitten kun tuo vakio pumppu kuitenkin "kerää" säiliön kohtuullisen nopeesti täyteen, jolloin säiliöön tulee paine, joka voi taas häiritä paluulinjan toimintaa, niin pitäiskö siihen paluulinjaan laittaa sit jonkunlainen takaiskuventtiili tjms.?

Vai unohdanko suosista ton vakioruiskupumpun siirtopumppuna ja laitan jonku ihan muun esim. vaikka tuo Motonetin pumppu versio, kun sellanenkin melkein uus pitäs löytyy hyllystä?

Lähinnä tuo paluu "osasto" on jäänyt mietityttämään...
Ensinnäkin... Miksi tohon Cossu Sierraan pitää saada kerääjäsäiliö? Horiiko se muka ilmaa jossain ääritilanteissa? Orkkis tankillahan pystyy ajamaan melko kuivaksi, mutta se ei mun mielestä ole kovin järkevää.

Toisekseen... Orkkis pumppu ei ole siirtopumppu vaan korkeapainepumppu. Tuotto pieni, paine korkea. Eikä se edes ime itsekseen mitään.

Mä en ole koskaan ymmäränyt tätä siirtopumppu-kerääjäsäiliö hommaa edes noissa klassikoissa. Alkuperäiseen tankkiin voi varmasti modata korkeapainepumpun oikeaan paikkaan. Kirosin jo tämmösiä virityksiä kun korjasin työkaverin Turbo-Volvoa jossa moinen on vakiona.
Ensinnäkin... Horii ilmaa, eikä edes niin ääri tilanteissa, vaan jo perus mutkaan kurvatessa, koska tankki on ed. omistajan uusima tarvike tankki jossa ei oo kunnollisia loiskelevyjä.

Toisekseen... Riittäähän se Cossun vakio pumppu ahdetussa 2.0 moottorissa +400hv todistettavasti, et ei se tuottokaan ihan paska oo.

Sitten en haluais millään alkaa sovittaan mitään "nakuttimia" takaluukkuun, toi pieni ruisku pumpun ininä ei häiritte niinkään.
Ja homman pointti ois sekin että saan kerääjäsäiliön, uuden painepumpun ja lähes kaikki letkuliitoksetkin kytkeä varapyöräkotelossa.
Nuo viritykset siksi jos pääsis 2010 kesällä radalle kurvaileen...
Kunnollinen turvatankki ois hankintalistalla, mut sillä nyt ei vielä oo kiirettä, kun se tulee sit toiseen kokoonpanoon isomman/isompien pumppujen kanssa.

Oisko jollain tohon paluu osastoon neuvoja?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Joulukuu 30. 0:50:09 2009

Hyvä sun on moutine sanoo ku sulla on melkein vakio moottori.Ei se ota siitä hetkellisestä bensapulasta läheskään niin helposti itseensä kuin joku äärimmilleen piinattu turbopannu.
Tanarissa oli päräpärä takaluukussa ja joka kerta ajattelin säästäneeni kannentiivisteen tai jotain muita koneen osia, kun se päräpärä haukko ilmaa vielä vedättelyn jälkeenkin. Ei siinä, varmaan olis kestäny hyvinkin, mutta aina voi mennä rikkikin :)

Sierran tapauksessa meinasin, että pistän esim. dohc koneisen tankin ja sinne tankkiin sisälle joku tuottava in-tank siirtopumppu. Esim semmonen ku siinä moutisen kaverin volvossa. Siitä välisäiliölle sitten letkut. Se rojekti on nyt jäädytettynä, kun työn alla on vähän vähemmän hipo-sierra. Siihen laitan ihan räpättävän mallisen pumpun kaasarikoneisen tankista ainetta ottamaan.
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 30. 7:24:48 2009

olafu kirjoitti:Hyvä sun on moutine sanoo ku sulla on melkein vakio moottori.Ei se ota siitä hetkellisestä bensapulasta läheskään niin helposti itseensä kuin joku äärimmilleen piinattu turbopannu.
Tanarissa oli päräpärä takaluukussa ja joka kerta ajattelin säästäneeni kannentiivisteen tai jotain muita koneen osia, kun se päräpärä haukko ilmaa vielä vedättelyn jälkeenkin. Ei siinä, varmaan olis kestäny hyvinkin, mutta aina voi mennä rikkikin :)

Sierran tapauksessa meinasin, että pistän esim. dohc koneisen tankin ja sinne tankkiin sisälle joku tuottava in-tank siirtopumppu. Esim semmonen ku siinä moutisen kaverin volvossa. Siitä välisäiliölle sitten letkut. Se rojekti on nyt jäädytettynä, kun työn alla on vähän vähemmän hipo-sierra. Siihen laitan ihan räpättävän mallisen pumpun kaasarikoneisen tankista ainetta ottamaan.
On kuule tota usa-Taunuksenkin bensapuolta viritetty!!! Pumpulta on poistettu releohjattu vastus ja se saa kokoajan täyttä jännitettä.

Silti en jaksa uskoa noihin välisäiliöihin. Miksei kovempikin rassi voisi toimia jos korkeapainepumppu tai -pumput saa vapaasti niskaansa polttoainetta suoraan tankista?

Siinä Volvossa ei ollut mitään kerääjäsäiliötä. Tankin sisällä oli siirtopumppu josta 12mm letku suoraan puolessavälissä olevaan normi Boschin rullakennokorkeapainepumppuun ja siitä paineistettuna 6-8mm muoviputkessa suutintukkiin. Paluu tapahtui suoraan tankkiin. Sitä en tiedä oliko paluun pää kohdistetut tankissa jonnekin tiettyyn kohtaan esim siirtopumpun kehtoon tms. Siirtopumppu oli tossa Vollessa yllättävän tehokas. Jaksoi pöräyttää auton käyntiin ja jopa pitääkin sitä hetken käynnissä, muttei herennyt kaasuun koskia laisinkahan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Joulukuu 30. 11:30:56 2009

tumppe kirjoitti:Mitenkäs tuo nyt sit on tuo siirtopumppu juttu...
Esimerkki autona on nyt se perus Cosworth Sierra...
Jos laitan alkuperäisen ruiskupumpun alkuperäiseen paikkaansa siirtopumpuksi, kerääjä säiliön ja "paine"pumpun varapyöräkoteloon, niin kuinka paluu osasto kannattais toteuttaa?
Laitanko paluuletkun suoraa kerääjäsäiliöön ja k.säiliöstä tankkiin, vai laitanko T-haaralla k.säiliöön ja tankkiin?
Sitten kun tuo vakio pumppu kuitenkin "kerää" säiliön kohtuullisen nopeesti täyteen, jolloin säiliöön tulee paine, joka voi taas häiritä paluulinjan toimintaa, niin pitäiskö siihen paluulinjaan laittaa sit jonkunlainen takaiskuventtiili tjms.?

Vai unohdanko suosista ton vakioruiskupumpun siirtopumppuna ja laitan jonku ihan muun esim. vaikka tuo Motonetin pumppu versio, kun sellanenkin melkein uus pitäs löytyy hyllystä?

Lähinnä tuo paluu "osasto" on jäänyt mietityttämään...
Eikö järkevin olisi laittaa paluu välisäiliöö ja välisäiliöltä reippaan kokoinen "ylivuotoputki" tankkiin pohjalle. Tyhjäkäynnillä se cossun pumppu tekee varmaan paineen sinne välisäiliöön ja täyskaasulla sit loppuu aine jos ei ole "ylivuotoputkea" ja paluuta välisäiliössä.

Vaikka ite modaisin tankkia et sinne auton alle saa 2*järeet pumput, 2*menolinjat ja 2*paluulinjat.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Joulukuu 30. 11:56:21 2009

BlackEscort kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Mitenkäs tuo nyt sit on tuo siirtopumppu juttu...
Esimerkki autona on nyt se perus Cosworth Sierra...
Jos laitan alkuperäisen ruiskupumpun alkuperäiseen paikkaansa siirtopumpuksi, kerääjä säiliön ja "paine"pumpun varapyöräkoteloon, niin kuinka paluu osasto kannattais toteuttaa?
Laitanko paluuletkun suoraa kerääjäsäiliöön ja k.säiliöstä tankkiin, vai laitanko T-haaralla k.säiliöön ja tankkiin?
Sitten kun tuo vakio pumppu kuitenkin "kerää" säiliön kohtuullisen nopeesti täyteen, jolloin säiliöön tulee paine, joka voi taas häiritä paluulinjan toimintaa, niin pitäiskö siihen paluulinjaan laittaa sit jonkunlainen takaiskuventtiili tjms.?

Vai unohdanko suosista ton vakioruiskupumpun siirtopumppuna ja laitan jonku ihan muun esim. vaikka tuo Motonetin pumppu versio, kun sellanenkin melkein uus pitäs löytyy hyllystä?

Lähinnä tuo paluu "osasto" on jäänyt mietityttämään...
Eikö järkevin olisi laittaa paluu välisäiliöö ja välisäiliöltä reippaan kokoinen "ylivuotoputki" tankkiin pohjalle. Tyhjäkäynnillä se cossun pumppu tekee varmaan paineen sinne välisäiliöön ja täyskaasulla sit loppuu aine jos ei ole "ylivuotoputkea" ja paluuta välisäiliössä.

Vaikka ite modaisin tankkia et sinne auton alle saa 2*järeet pumput, 2*menolinjat ja 2*paluulinjat.
Turhaa putken/letkun törsäystä tollanen tupla pensalinja viritys, yks hiukan reippaamman kokonen riittää jo kovin pitkälle.
Just noin meinasin jotenki toteuttaakkin, eli esim. 10-12mm paluu k.säiliöön, siitä välittömästä läheisyydestä isompi sit tankkiin, mut mites sen ruiskupumpun käy, jos sillä ei oo juurikaan vastusta, vaan huutaa täysillä... Eipä taida olla pitkä ikäinen noin. :roll:
Jos laitankin 1-suuntaventtiilin paluulinjaan k.säiliössä ja k.säiliöstä sen isomman tankkiin menevän paluun laittaiskin pienenmmän mut jollain 1-2bar venttiilillä, että ei päästä kun paineenalaisena bensaa kerääjä säiliöstä tankkiin?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Joulukuu 30. 12:00:51 2009

Saattaa nyt olla vähän hölmö kysymys mut miksei sinne voi vaihtaa sitä cossun tankkia?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Joulukuu 30. 12:15:18 2009

vauhtipete kirjoitti:Saattaa nyt olla vähän hölmö kysymys mut miksei sinne voi vaihtaa sitä cossun tankkia?
No on se vähä hölmö kysymys, kun mainittin tuola aiemmin että tää ois nyt "väliaikanen viritys" nykyiselle kokoonpanolle, kun hankintalistalla on kunnollinen turvatankki takaluukkuun.
Tällä hetkellä ois tuo kerääjäsäiliö valmiina ja ns.500hv Bosch uusi ruiskupumppu.
Hankinnassa jotkut isot tuplapumput turvatankin kera, mut nyt mennään näillä mitä löytyy.
Niin ja tuskin se Cossun alkuperäinenkään tankki enää niin hyvä oo kun radalle lähetään kurvaileen, taitaa tuo kerääjäsäiliö patentti pestä vakio tankki virityksen mennen tullen?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Joulukuu 30. 12:20:25 2009

vauhtipete kirjoitti:Saattaa nyt olla vähän hölmö kysymys mut miksei sinne voi vaihtaa sitä cossun tankkia?
Se ei oo RACE :wink:
Valitettavasti mulla ei oo mitään vinkkejä noihin venttiili- ja letkuviritelmiin mutta tietty asiaa voi ajatella siltäkin kannalta että käyttää pumppuja ym siihen tarkoitukseen mihin ne on tehty. Eli painepumppua paineen tekemiseen ja muita muihin. Joskus toimivatkin ihan hyvin niin.

Meillä oli endurance autossa, missä siis käytettiin venemoottorin tankkia, siirtopumppuna (tai niitä oli oikeestaan kaks) ihan perus sähköpumppu. Koneelta sitten paluu kerääjäsäilöön ja sieltä ylivuoto takas tankkiin. Ei tarvinnu kikkailla kuristuksilla, venttileillä ym ja toimi. Tietty ei juurikaan päässy kokemaan tota rakentamisen ja yrittämisen iloa.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Joulukuu 30. 12:35:43 2009

Popi kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:Saattaa nyt olla vähän hölmö kysymys mut miksei sinne voi vaihtaa sitä cossun tankkia?
Se ei oo RACE :wink:
Valitettavasti mulla ei oo mitään vinkkejä noihin venttiili- ja letkuviritelmiin mutta tietty asiaa voi ajatella siltäkin kannalta että käyttää pumppuja ym siihen tarkoitukseen mihin ne on tehty. Eli painepumppua paineen tekemiseen ja muita muihin. Joskus toimivatkin ihan hyvin niin.

Meillä oli endurance autossa, missä siis käytettiin venemoottorin tankkia, siirtopumppuna (tai niitä oli oikeestaan kaks) ihan perus sähköpumppu. Koneelta sitten paluu kerääjäsäilöön ja sieltä ylivuoto takas tankkiin. Ei tarvinnu kikkailla kuristuksilla, venttileillä ym ja toimi. Tietty ei juurikaan päässy kokemaan tota rakentamisen ja yrittämisen iloa.
Kyllähän ton puolikuntosen vakio pumpun toki vois heivata, mut riittääkö tuo motonetti pumppu paluulinjan kera esim. n.400-500hv lukemille ja mites nuo "siirtopumput" sit kestää tota paineettomuutta, kun eikös lähes kaikki bensapumput oo suunniteltu kumminki pientä vastapainetta vastaan toimimaan?
En oo kuullu et noi pumput ois mikään suunniteltu valuttamaan ilman vastapainetta bensaa johonki kiuluun?
Minkä pumpun sinne siirtopumpuks nyt sit vois laittaa ja nakupumput ei oo vaihtoehtona?
Tankkia en nyt ala vaihtaan, mutta vakion tilalle varapyöräkotelon alle pitäs joku pumppu löytyy?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Joulukuu 30. 12:41:12 2009

Mites joku ihan perus bosch ruiskupumppu? Ei ainakaan ole hinnalla pilattu.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Joulukuu 30. 13:35:56 2009

vauhtipete kirjoitti:Mites joku ihan perus bosch ruiskupumppu? Ei ainakaan ole hinnalla pilattu.
No eipä tuo Cossun ruiskupumppu oo sen ihmeellisempi, lähes sama asia.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Välisäiliö kaasaritankki+ruisku -yhistelmälle

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Joulukuu 30. 18:41:39 2009

Maksaa vaan jostain syystä n. 5 kertaa enemmän :roll:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin