Sierraan Dohcin tilalle zetec?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Sierraan Dohcin tilalle zetec?
Tommosta oon vähän päässäni pyöritellyt. Hakuakin kokeilin ja jotain löysinkin, mutta aika pyörällä oon päästäni. Eli, sierra on vähäpäästöinen, 92-mallin dohc, autolla ei ole ajettu kuin 170 tkm, ja tekniikka pelaa hyvin, mutta en ole oikein ikinä päässyt dohc koneen kanssa sinuiksi. Kalliita remontteja tosin edellisiin oon joutunut tekemään...
Ja 2,0 zetecci sinne tarvis saada pellin alle.
Muutama kysymys;
Ilmeisesti tarvis jonkun verran cvh-koneisen sierran osia. Mitä tarkalleen ottaen? Öljypohja? vauhtipyörä? Mitä muuta?
Käykö tommonen zetecci mt75:n eteen, vai tarviiko vaihtaa laatikko type ysiin?
Käykö ruiskut ja muut hilppeet, vai suosilla megaruuttaa ja läppiksiä?
Mites katsastus, koneen kokohan ei muutu, tehot kylläkin, eli jarrut menee uusiksi, kun nyt 240mm levyt ja 9" rummut?
Mites toi päästö homma, kattihan tarvii olla, se on selvä kun auto on nytkin vähäpäästöinen, mutta ei kai tarvi mitään kalliita vtt:n testejä suorittaa?
Mistä osia ja tietotaitoa kyseiseen konversioon?
Kyseinen operaatio toteutuakseen vaatisi harrasteajoneuvon myynnin, eli tällä hetkellä olen vielä suunnitteluasteella asiassa. Tosin, sierrassa olis sitten sekä harraste, että käyttöautoa kyllikseen...
Ja 2,0 zetecci sinne tarvis saada pellin alle.
Muutama kysymys;
Ilmeisesti tarvis jonkun verran cvh-koneisen sierran osia. Mitä tarkalleen ottaen? Öljypohja? vauhtipyörä? Mitä muuta?
Käykö tommonen zetecci mt75:n eteen, vai tarviiko vaihtaa laatikko type ysiin?
Käykö ruiskut ja muut hilppeet, vai suosilla megaruuttaa ja läppiksiä?
Mites katsastus, koneen kokohan ei muutu, tehot kylläkin, eli jarrut menee uusiksi, kun nyt 240mm levyt ja 9" rummut?
Mites toi päästö homma, kattihan tarvii olla, se on selvä kun auto on nytkin vähäpäästöinen, mutta ei kai tarvi mitään kalliita vtt:n testejä suorittaa?
Mistä osia ja tietotaitoa kyseiseen konversioon?
Kyseinen operaatio toteutuakseen vaatisi harrasteajoneuvon myynnin, eli tällä hetkellä olen vielä suunnitteluasteella asiassa. Tosin, sierrassa olis sitten sekä harraste, että käyttöautoa kyllikseen...
Viimeksi muokannut Ville K, Ke Syyskuu 27. 15:38:02 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Re: Sierraan Dohcin tilalle zetec?
Ei tarvitse mitään vtt:n testejä koska tilalle vaihdettava kone on uudempi kun mitä nykyinen. Ei megaruutasta ole ainakaan haittaa,itse laittaisin suosiolla sen läppiksillä.Ville K kirjoitti: Käykö ruiskut ja muut hilppeet, vai suosilla megaruuttaa ja läppiksiä?
Mites katsastus, koneen kokohan ei muutu, tehot kylläkin, eli jarrut menee uusiksi, kun nyt 240mm levyt ja 9" rummut?
Mites toi päästö homma, kattihan tarvii olla, se on selvä kun auto on nytkin vähäpäästöinen, mutta ei kai tarvi mitään kalliita vtt:n testejä suorittaa?
Jarrut menee varmaan vaihtoon mutta ei sen katsastuksen kanssa ole mitään ongelmia.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Ylläpitäjä
ja kun kone on eri mallisarjaan kuuluva ei vähäpäästöisyys mene läpi ilman maahantuojan todistusta. Kannattaa huomioida että EGR, pulse air, katit ja lambdat sekä ECU on oltava uudempaan koneseen tarkoitettu. En lähtisi urheilemaan poikittainasennettavaa konetta pitkittäisen paikalle. Nuo päästöjen rajaamiseen tarkoitetut hilut ei todennäköisesti sovellu ollenkaan pitkittäisasennukseen.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
jees juurikin näin, eli vähäpäästöiseen autoon saa vaihtaa toisen vähäpäästöisen moottorin kaikkine vähäpäästöisyyteen vaikuttavine osineen eli myös nuo em laitteet pitää löytyä. en silti pitäisi mahdottomana tuollaisen laittamista sierraan noin niinku mekaniikan puolelta. Sähköjen laittoa siinä varmasti eniten on... V6 mallin tai absillisen jarrut paikalle ja leimalle.
jostain oon kuullu tai luullu (MuTua vain) että type9 ja mt75 loodat menis heittämällä keskenään, ja näin myös mt75:en filosofialla varustetun etuvetoisen mtx75:n tilalle ihan kumpi vain... voin olla väärässä joten korjatkaa jos näin on.
jostain oon kuullu tai luullu (MuTua vain) että type9 ja mt75 loodat menis heittämällä keskenään, ja näin myös mt75:en filosofialla varustetun etuvetoisen mtx75:n tilalle ihan kumpi vain... voin olla väärässä joten korjatkaa jos näin on.
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
jive kirjoitti:ja kun kone on eri mallisarjaan kuuluva ei vähäpäästöisyys mene läpi ilman maahantuojan todistusta. Kannattaa huomioida että EGR, pulse air, katit ja lambdat sekä ECU on oltava uudempaan koneseen tarkoitettu. En lähtisi urheilemaan poikittainasennettavaa konetta pitkittäisen paikalle. Nuo päästöjen rajaamiseen tarkoitetut hilut ei todennäköisesti sovellu ollenkaan pitkittäisasennukseen.
miksei sopisi?
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Ei. DOHC Dagenham I4 (2.0 8v, RS2000 16v 2.0, Scorpio 16v 2.0-2.3) on täysin eri kone kuin Zetec 1,6-2,0.Zipi kirjoitti:Sorry jos nyt vähän ratsastan toisen topicilla mutta... Jos öljypohjat käy ristiin, niin menisiköhän siihen 4x4 dokin öljypohja? Hmm...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Joo, eli löysinkin jo aika hyvän sivun, missä selostetaan kyseistä operaatiota, ei tosin sierraan mutta kuitenkin. Eli mt75 käy ja muutkin hommelit selviää tuolta sivulta aika hyvin. Mutta sopiikohan ne zetecin orkkis ruiskusyteemit pitkittäin, vai kaatuuko koko homma tuohon vähäpäästöisyyteen? kun dohciinkaan ei kaikkia osia enää saa, niin jotenkin sitä konepuolta olis modernisoitava, eikä se 2,3 oikein innosta... Niin, ja se sivu;
http://www.spydercars.co.uk/practical_p ... 05_pg1.htm
http://www.spydercars.co.uk/practical_p ... 05_pg1.htm
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Miksei Dohc 2.3i 16v kiinostaisi laittaa pellin alle varsinkin jos sellaisen saisi tehdas uutena?
Siis täydellisenä....
Ei tuo mikään rivakka ole mutta 14x hepoa ja pari aasia päälle.
Siis täydellisenä....
Ei tuo mikään rivakka ole mutta 14x hepoa ja pari aasia päälle.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Niin... Empä oo ikinä sellaisella 2,3 16v koneella varustettua autoa ajanut, mutta...
Jotenkin kuvittelen sen olevan sellainen kuminauhamoottori ja kun se kuitenkin on samaa sukua kuin tuo sierran nykyinenkin moottori.
Zetec-koneinen escort mulla on ollut, ja tykästyin jotenkin siihen moottoriin, on sekä vääntöä. että kierroksilla sitten sitä kulkupuoltakin ja mikä parasta, polttoaineenkulutus oli varsin maltillinen. Tietysti jos hyppäis kokonaan ton zetecin yli duratecciin...
Ton nykyisen käyttömondeon kone on ainakin osoittautunut kestäväksi, ja ihan mukavasti liikuttaa 1500 kg:n malmikasaa... no, ei vaan, zetec delleen 1. vaihtoehto.
Jotenkin kuvittelen sen olevan sellainen kuminauhamoottori ja kun se kuitenkin on samaa sukua kuin tuo sierran nykyinenkin moottori.
Zetec-koneinen escort mulla on ollut, ja tykästyin jotenkin siihen moottoriin, on sekä vääntöä. että kierroksilla sitten sitä kulkupuoltakin ja mikä parasta, polttoaineenkulutus oli varsin maltillinen. Tietysti jos hyppäis kokonaan ton zetecin yli duratecciin...

Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 1207
- Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
2.0 8v ja 2.3 16v on eri planeetoilta.
WWW.ATKTARVIKE.FI
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
Jäsen #76 Ford Sierra 2.3i 16 v Dohc Ghia -90 *vittu myyty*, Ford Escort STW 1.8 td -98 Official member of Pussypatrol
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
öööö.... miten niin? Ainakin mun dohc sierrassa pakosarja möllöttää kuskinpuolella, ja escortissa 1.8 zetec, pakosarja on koneen edessä, jakopää oikealla. Eli jos sen kääntäis pitkittäin, pakosarja olis kuskinpuolella ja imusarja oikealla kuten dohcissakin. Vai onko 2 litran zetecissä asiat toisin? ohc:ssä on muistaakseni imusarja kuskinpuolella ja pakosarja oikealla.jive kirjoitti:no jos Zetecin sinne tuuppaat suoraan niin pakosarja ja imusarja tulee eri puolelle konetta kuin DOHC:ssa. Jos vaikka aloitetaan siitä?mikimikkola kirjoitti: miksei sopisi?
Mites muuten asiasta toiseen, jos käyttäskin tuota escortin 1,8 konetta 115hp, tarviskos tehdä jarruille mitään, kun koneen koko pienenis ja tehot laskis?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
jive kirjoitti:no jos Zetecin sinne tuuppaat suoraan niin pakosarja ja imusarja tulee eri puolelle konetta kuin DOHC:ssa. Jos vaikka aloitetaan siitä?mikimikkola kirjoitti: miksei sopisi?
eikös sen pakoputken voi vetää sieltä mistä haluaa? ja kyllähän imusarjan saa muokattua niinpäinkuin haluaa ettei kukaan huomaa. vai?
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
[quote="Ville K"]Niin... Empä oo ikinä sellaisella 2,3 16v koneella varustettua autoa ajanut, mutta...
Jotenkin kuvittelen sen olevan sellainen kuminauhamoottori ja kun se kuitenkin on samaa sukua kuin tuo sierran nykyinenkin moottori.
quote]
Niin onhan se sukua... tehoa enenmän etc.. se riesan dohc on 8 venttiilinen mutta =)
Jotenkin kuvittelen sen olevan sellainen kuminauhamoottori ja kun se kuitenkin on samaa sukua kuin tuo sierran nykyinenkin moottori.
quote]
Niin onhan se sukua... tehoa enenmän etc.. se riesan dohc on 8 venttiilinen mutta =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
menikö ajatukset ristiin oharin kanssa?jive kirjoitti:no jos Zetecin sinne tuuppaat suoraan niin pakosarja ja imusarja tulee eri puolelle konetta kuin DOHC:ssa. Jos vaikka aloitetaan siitä?mikimikkola kirjoitti: miksei sopisi?

ja jos sarjat oliskin eri puolilla, tuskin tuottaa isoa päänraapimista, meneehän dokissa ja oharissakin keskenään eri puolilta, ja kutosessa pakosarjat jopa molemmin puolin

-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
2,3 16v istuu Sierraan hienosti.Teho/kulutus ovat hienosti balanssissa.Eihän se mitään räjähtävää suorituskykyä tarjoa, mutta sellaisella jonkun verran ajaneena voin sanoa sen antavan kyytiä ihan riittävästi.Makeimmillaan 3. ja 4.vaihteilla!! Vääntöä...Kulutus ei ainakaan isompi ole kuin 2,0 8v-koneessa, joka tosiaan on aivan eri maailmasta.Siinä voidaan puhua kuminauhasta.
-
- Ylläpitäjä
Voi olla hiukka vittumaiset vetää nuo pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmän putket kun pitää saada ne mahtumaan motin ja tulipellin väliin. Ja juu sekoitin EFi OHC 8v koneen ja EFi DOHC 8v koneen keskenään. Tietty jos lähtee uudempaan zeteciin niin ongelmaksi jää enää vaikkapa imusarja ja koneen kyljessä kiinnityskorvan kohdalle sijoittuva katalysaattori.samiharju kirjoitti: ja jos sarjat oliskin eri puolilla, tuskin tuottaa isoa päänraapimista, meneehän dokissa ja oharissakin keskenään eri puolilta, ja kutosessa pakosarjat jopa molemmin puolin
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
[quote="samiharju"]jees juurikin näin, eli vähäpäästöiseen autoon saa vaihtaa toisen vähäpäästöisen moottorin kaikkine vähäpäästöisyyteen vaikuttavine osineen eli myös nuo em laitteet pitää löytyä. quote]
Varastan nyt sit tänkin topicin...
Eli miten se nyt on sen 24V kutosen kanssa, vähäpäästöiseen sierraan?
Ne aktiivihiili härpätimet yms siirtyy kyllä helposti mukanaeli se puoli ois kunnossa.
Mites ne jarrut? Tossa XR:ssä on alunperin 240mm etulevyt, 253mm takalevyt eikä oo abseja...
Eli onnistuuko 4X4 cossu sierran levyillä, cossu scorpin satuloilla + cossu scorpin absit lisäksi.
Paikallinen A-katsastus ei siis osannut sanoa yhtään mitään, tokas päällikkö että ota selvää ja tule tarvittavien dokumenttien kanssa takas ni homma hoituu... Mihis sinne Fordille pitäs soitella jos sieltä jotain kyselee?
Tärkein kysymys taitaa olla se onko 4x4 cossu samaa mallisarjaa kun tuo xr 4x4? Eli voiko siihen verrata.
Varastan nyt sit tänkin topicin...
Eli miten se nyt on sen 24V kutosen kanssa, vähäpäästöiseen sierraan?
Ne aktiivihiili härpätimet yms siirtyy kyllä helposti mukanaeli se puoli ois kunnossa.
Mites ne jarrut? Tossa XR:ssä on alunperin 240mm etulevyt, 253mm takalevyt eikä oo abseja...
Eli onnistuuko 4X4 cossu sierran levyillä, cossu scorpin satuloilla + cossu scorpin absit lisäksi.
Paikallinen A-katsastus ei siis osannut sanoa yhtään mitään, tokas päällikkö että ota selvää ja tule tarvittavien dokumenttien kanssa takas ni homma hoituu... Mihis sinne Fordille pitäs soitella jos sieltä jotain kyselee?
Tärkein kysymys taitaa olla se onko 4x4 cossu samaa mallisarjaa kun tuo xr 4x4? Eli voiko siihen verrata.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Hep, nostellaas tätäkin topikkia. Alkuperäisen kysymyksen autoon tuli tungettua sellainen 2,3 16v loppujenlopuksi, oli helpointa jos ei ehkä halvintakin. Eli otsikkoon muutos: Sierraan 1,6 cvh:n tilalle zetec! Nyt olis siis toinen, hyväkorinen ja muutenkin hyväkuntoinen sierra, mutta kun tuo 1,6 cvh ei vaan tarjoa niin yhtikäs mitään, verrattuna tuohon 2,3 koneeseen, että tähänkin tarvisi ehkä jotain kehitellä. Tällä kertaa ehkä sitten zetecciä? Alkais ainakin koneiden hinnat olemaan kuluttajaystävällisellä tasolla.. Niin kysymys kuuluu, onko tuossa 1,6i cvh:ssa mitään käyttökelpoista, jos zetecciä alkais suunnittelemaan pellin alle? Voimansiirto ja laatikkohan käy sellaisenaan, mutta voiko koneesta hyödyntää mitään, öljypohjaa tai muuta? Vai pitääkö sen nimenomaan olla se 1.8 cvh? Huhuu Tinde...?
Jarru- sun muut muutokset on jo tiedossa, nyt kiinnostaa vaan tuo koneen asennus VÄHÄPÄÄSTÖISEEN 1,6i sierraan. Mielessä on ollut 1,8 zetec escortista, joko 105 tai 115 heppainen versio, onko eroa asennuksessa?
Jarru- sun muut muutokset on jo tiedossa, nyt kiinnostaa vaan tuo koneen asennus VÄHÄPÄÄSTÖISEEN 1,6i sierraan. Mielessä on ollut 1,8 zetec escortista, joko 105 tai 115 heppainen versio, onko eroa asennuksessa?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
No näin minä olen ymmärtänyt. 1.8:n palikoista ainakin öljypohja ja ö-pumpun imuputki sopii zetecciin (pienellä muokkauksella), vauhtipyörä ja etupään hihnapyörä suoraan.Ville K kirjoitti: Vai pitääkö sen nimenomaan olla se 1.8 cvh?
Kuvista katseltuna öljypohjien pulttijako ja muoto on jonkin verran erilaiset, tosin en ole niitä vierekkäin verrannut.
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Sierraan Dohcin tilalle zetec?
Lainaan vähän aihetta kun samanlaista asiaa tämäkin
Elikkä mitä kytkintä/vauhtipyörää tarvii käyttää jos laittaa tommosen zetecin ja mt75 laatikon yhteen? Meneekö 2.0 mondeon pyörällä ja kytkimellä? Entä mikä painelaakeri?
Kiitoksia jo etukäteen

Kiitoksia jo etukäteen
