megaruuttakysymyksiä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
- Paikkakunta: helsinki
megaruuttakysymyksiä
Selailin läpi noita haulla haettuja mutta ei osunut silmään, siksipä kysymys:
Megasquirtiin (+edis-4) liittyen:
1. Mitkä anturit sopivat suoraan MS:n ja ohc-turbokoneen kanssa (imuilma, nesteenlämpö. jos löytyy esim motonetin koodeja suoraan niin iso käsi ja kiitos)
2. Onko kenelläkään mitään itse edis-4 -boksin kytkentäjuttuja (ostin kamat ja kaikki piuhat pätkitty, liittimet onneksi mukana )
3. miten megaruutta soveltuu IS:n imusarjan omaan tyhjäkäyntiventtiili/solenoidiin
-Joonas
Megasquirtiin (+edis-4) liittyen:
1. Mitkä anturit sopivat suoraan MS:n ja ohc-turbokoneen kanssa (imuilma, nesteenlämpö. jos löytyy esim motonetin koodeja suoraan niin iso käsi ja kiitos)
2. Onko kenelläkään mitään itse edis-4 -boksin kytkentäjuttuja (ostin kamat ja kaikki piuhat pätkitty, liittimet onneksi mukana )
3. miten megaruutta soveltuu IS:n imusarjan omaan tyhjäkäyntiventtiili/solenoidiin
-Joonas
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: megaruuttakysymyksiä
1. mikä tahansa anturi käy megalle, kun vain tekee uudet kartat easythermillä. Eli 3 eri lämpötilaa joista mitataan ohmit. Eli tarvitset vain motonetistä cosworthin imuilmalämpöanturin (nykyhinta kai jotain 16e) vakio is antureiden lisäksi (määrä mittari helvettiin). Noihin is ja cossun ilma anturiin löytyy valmiit easytherm kartat kyllä, mutta tarkimman saa kun itse mittaa ne ohmit eri lämmöissä.
2. kaikki edis-4 kytkentä jutut löydät ms extra sivustolta. LINKKI. Piirilevylle tehtävät muutokset kaikki simppeleitä.
3. is:n oma tyhjäkäynti vena toimii mainiosti kyllä. Pitää vaan vaihtaa sinne boksiin yksi 2n2222 (oliko se q5?) trankku esim. tip123 (vai mikäseoli, löytyy extran sivuilta ohjeet kyllä). Itsellä oli sierrassa tuo venttiilikäytössä warm upissa. Saa toimimaan myös closed loopissa, mutta vaatii hermoja säätämiseen. Tuo warm uppi on helppo laittaa toimintaan.
2. kaikki edis-4 kytkentä jutut löydät ms extra sivustolta. LINKKI. Piirilevylle tehtävät muutokset kaikki simppeleitä.
3. is:n oma tyhjäkäynti vena toimii mainiosti kyllä. Pitää vaan vaihtaa sinne boksiin yksi 2n2222 (oliko se q5?) trankku esim. tip123 (vai mikäseoli, löytyy extran sivuilta ohjeet kyllä). Itsellä oli sierrassa tuo venttiilikäytössä warm upissa. Saa toimimaan myös closed loopissa, mutta vaatii hermoja säätämiseen. Tuo warm uppi on helppo laittaa toimintaan.
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
- Paikkakunta: helsinki
Re: megaruuttakysymyksiä
Selvä kiitoksia sultzille 

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Ja edis-romut löytyy täältä, heitä tarjous jos kiinnostaa. Focus-mallinen puolakin löytyy (sopii halvat volkswaagenin tulpanjohdot)
Sen tyhjäkäyntivenan trankuksi sopii tip122, kannan etuvastus kannattaa mitoittaa uudelleen. Laskin, että siihen sopis 820ohminen sen alkuperäsen 1000ohmisen sijaan, kun toi TIP122 on darlingtontransistori, jolla on korkeampi kantajännite. Tolla kilo-ohmin vastuksella se trankku voi kuumeta, kun se ei aukea kokonaan. Kantavirta rajoittuu tällöin n. 8milliampeeriin, joka on kutakuinkin sama mikä sillä alkuperäisellä 2n2222:lla.
Mulla oli edellisessä megassa BUK555 logiikkafetti pumpun relettä ja tyhjäkäyntiventtiiliä varten, mutta se on kyllä aivan tarpeettoman järeä ja kallis tuohon käyttöön. Logiikkafetti ei vaadi fettidriveriä hilajännitteen nostoon, vaan sitä voi ohjata suoraan prosessorin I/O nastalla, eli 5V jännitteellä.
EDIT: vastus suurentui.
Sen tyhjäkäyntivenan trankuksi sopii tip122, kannan etuvastus kannattaa mitoittaa uudelleen. Laskin, että siihen sopis 820ohminen sen alkuperäsen 1000ohmisen sijaan, kun toi TIP122 on darlingtontransistori, jolla on korkeampi kantajännite. Tolla kilo-ohmin vastuksella se trankku voi kuumeta, kun se ei aukea kokonaan. Kantavirta rajoittuu tällöin n. 8milliampeeriin, joka on kutakuinkin sama mikä sillä alkuperäisellä 2n2222:lla.
Mulla oli edellisessä megassa BUK555 logiikkafetti pumpun relettä ja tyhjäkäyntiventtiiliä varten, mutta se on kyllä aivan tarpeettoman järeä ja kallis tuohon käyttöön. Logiikkafetti ei vaadi fettidriveriä hilajännitteen nostoon, vaan sitä voi ohjata suoraan prosessorin I/O nastalla, eli 5V jännitteellä.
EDIT: vastus suurentui.
Viimeksi muokannut olafu, Su Kesäkuu 28. 22:31:21 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
- Paikkakunta: helsinki
Re: megaruuttakysymyksiä
Kiitoksia olafulle myös vastauksesta.
Alkuperäinen ongelma ediksen kanssahan oli se, että roippeet löytyy mutta kun en tiedä mikä menee mihinkin (itse EDIS-4 piuhat, megasquirttiin kyllä osaan toivottavasti asentaa). Eli siis kun edis puolasta menee siihen itse edisboksiin yms... jos tästä olisi jotain kaaviota niin ois loistavaa.
Ja näitä transistoreja varmaankin saa tuosta viereisestä partcosta? täytyy pistää kaveri kolvailemaan, itse osaan pultin kiristää ja kylmäjuotoksen tehdä, ja sitähän tässä ei nyt haeta
Alkuperäinen ongelma ediksen kanssahan oli se, että roippeet löytyy mutta kun en tiedä mikä menee mihinkin (itse EDIS-4 piuhat, megasquirttiin kyllä osaan toivottavasti asentaa). Eli siis kun edis puolasta menee siihen itse edisboksiin yms... jos tästä olisi jotain kaaviota niin ois loistavaa.
Ja näitä transistoreja varmaankin saa tuosta viereisestä partcosta? täytyy pistää kaveri kolvailemaan, itse osaan pultin kiristää ja kylmäjuotoksen tehdä, ja sitähän tässä ei nyt haeta

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Partcosta pitäs saada noita transistoreita ja se kytkentäohje on tuolla sulzin linkin takana, vähän ennen puolta väliä.
Jäsen #606
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Jos käyttää vain warmup on/offina niin ei tarvitse edes vaihtaa sitä transistoria jos tekee relekytkennän sille venttiilille.Sultzi kirjoitti:3. is:n oma tyhjäkäynti vena toimii mainiosti kyllä. Pitää vaan vaihtaa sinne boksiin yksi 2n2222 (oliko se q5?) trankku esim. tip123 (vai mikäseoli, löytyy extran sivuilta ohjeet kyllä). Itsellä oli sierrassa tuo venttiilikäytössä warm upissa. Saa toimimaan myös closed loopissa, mutta vaatii hermoja säätämiseen. Tuo warm uppi on helppo laittaa toimintaan.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: megaruuttakysymyksiä
No ei ole iso vaiva vaihtaa sitä trankkua, niin vaihtaisin silti. Itse käytin suoraa, ilman relettä.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Warmup/on offina siihen venttiiliin pitää rakentaa joku kuristin.jeddah kirjoitti:Jos käyttää vain warmup on/offina niin ei tarvitse edes vaihtaa sitä transistoria jos tekee relekytkennän sille venttiilille.Sultzi kirjoitti:3. is:n oma tyhjäkäynti vena toimii mainiosti kyllä. Pitää vaan vaihtaa sinne boksiin yksi 2n2222 (oliko se q5?) trankku esim. tip123 (vai mikäseoli, löytyy extran sivuilta ohjeet kyllä). Itsellä oli sierrassa tuo venttiilikäytössä warm upissa. Saa toimimaan myös closed loopissa, mutta vaatii hermoja säätämiseen. Tuo warm uppi on helppo laittaa toimintaan.
Jäsen #606
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Riippuu varmaan ihan koneesta ja lämpöisen tyhjäkäynnin kierroksista, kun mulla ei ainakaan ole tarvinnut...olafu kirjoitti:Warmup/on offina siihen venttiiliin pitää rakentaa joku kuristin.jeddah kirjoitti:Jos käyttää vain warmup on/offina niin ei tarvitse edes vaihtaa sitä transistoria jos tekee relekytkennän sille venttiilille.
Kylmänä tyhjäkäynti ~800, siitä nousee pikkuhiljaa puoleentoista tonniin ja 60 asteessa tipahtaa 700rpm kun venttiili menee pois päältä. Ei kaikkein hienostunein mahdollinen systeemi, mutta toimii mainiosti.
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Mulla huusi ainakin 2000rpm tai 500rpm kun oli suora on/off ohjaus
Jäsen #606
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: megaruuttakysymyksiä
Suosittelen todella lämpimästi käyttämään tuota tyhjäkäyntiventtiiliä closed loop modessa, se on niin nopea reagoimaan että osaa kompensoida flektit jne. Megalla kun on muutenkin taipumusta että auto pyörii hieman erilailla tyhjäkäyntiä riippuen ulkolämpötilasta niin tuo venttiili kyllä osaa hoitaa homman hyvin. Minulla siis käytössä rs turbossa tuo fordin oma venttiili closed loop modessa.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Sain sen kerran toimimaan, mutta sitten ohjelma korruptoitui väärän säätösoftan takia enkä jaksanu toista kertaa konffia. Vaikeudet johtu siitä etten tienny miten se closed loop mode kuuluu säätää. Nykyään tiedän 

Jäsen #606
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
- Paikkakunta: helsinki
Re: megaruuttakysymyksiä
noniin tallilla ollaan ja piuhoja vedetää , pari kyssäriä ois:
1. Tuo lisäilmaventtiili (IS ohc EFI) sisältää kaksi piuhaa, miten kytketään ? Eli tionen tulee boksista FIDLE? ja tionen sitten miten ? Mitään relettä ei väliin ole, eli vedänkö karusti toisen (kumman?) boksiin ja toisen maahan vai ?
2. OHC:n kannessa vakiona lämpöanturi nesteille, jossa vain yksi johto. Miten tämän kanssa? Vedänkö vaan boksista piuhan anturiin ja sitten boksin Coolant returnista maihin ?
-Joonas
1. Tuo lisäilmaventtiili (IS ohc EFI) sisältää kaksi piuhaa, miten kytketään ? Eli tionen tulee boksista FIDLE? ja tionen sitten miten ? Mitään relettä ei väliin ole, eli vedänkö karusti toisen (kumman?) boksiin ja toisen maahan vai ?
2. OHC:n kannessa vakiona lämpöanturi nesteille, jossa vain yksi johto. Miten tämän kanssa? Vedänkö vaan boksista piuhan anturiin ja sitten boksin Coolant returnista maihin ?
-Joonas
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Toinen piuha plussaan ja toinen boksille, napaisuudella ei ole väliä. Mega maadoittaa sitä johdinta.eksu kirjoitti:1. Tuo lisäilmaventtiili (IS ohc EFI) sisältää kaksi piuhaa, miten kytketään ? Eli tionen tulee boksista FIDLE? ja tionen sitten miten ? Mitään relettä ei väliin ole, eli vedänkö karusti toisen (kumman?) boksiin ja toisen maahan vai ?
Taidat meinata sitä koneen etureunassa olevaa anturia, joka on lämpömittarin anturi. ECUn anturi on imusarjassa kakkos ja kolmospytyn välissä kaksinapainen anturi.eksu kirjoitti:2. OHC:n kannessa vakiona lämpöanturi nesteille, jossa vain yksi johto. Miten tämän kanssa? Vedänkö vaan boksista piuhan anturiin ja sitten boksin Coolant returnista maihin ?
...vaan mikä on coolant return..?
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
- Paikkakunta: helsinki
Re: megaruuttakysymyksiä
Kiitos jeddah nopeasta vastauksesta!
Tarkoitin juuri siinä kannen etureunassa olevaa anturia. eli väärässä olin, laitan sinne alas ne ja voila. kiitos.
eli ostin megasquirttiin DIY autotunesta relayboardin ja siihen wirebundlen, piuhoissa on nuo nimet kuten relay boardissa. Ihmettelin itsekin sitä returnia, mutta hetken lueskeltuani kaavioita huomasin sen tarkoittavan maadoitusta
)
Tusen tack!
sitten vielä tuosta cossun imuilmalämpöanturista: hain sellaisen motonetista (17,90e). Sopiiko tuo laittaa tuohon imusarjan päätyyn kiinni, hyvin näyttäisi meinaa sille olevan paikka siinä? (anteeksi tyhmä kysymys, mutta haluan varmistaa ettei ole mikään alipaineletkun paikka tms.)
http://www.24.fi/eksu/IMAGE_068.jpg <--- Eli tuota tarkoitan
Tarkoitin juuri siinä kannen etureunassa olevaa anturia. eli väärässä olin, laitan sinne alas ne ja voila. kiitos.
eli ostin megasquirttiin DIY autotunesta relayboardin ja siihen wirebundlen, piuhoissa on nuo nimet kuten relay boardissa. Ihmettelin itsekin sitä returnia, mutta hetken lueskeltuani kaavioita huomasin sen tarkoittavan maadoitusta

Tusen tack!
sitten vielä tuosta cossun imuilmalämpöanturista: hain sellaisen motonetista (17,90e). Sopiiko tuo laittaa tuohon imusarjan päätyyn kiinni, hyvin näyttäisi meinaa sille olevan paikka siinä? (anteeksi tyhmä kysymys, mutta haluan varmistaa ettei ole mikään alipaineletkun paikka tms.)
http://www.24.fi/eksu/IMAGE_068.jpg <--- Eli tuota tarkoitan

-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: megaruuttakysymyksiä
Miksei siihenkin, kannattaa tosin kattoa että anturiosa olisi edes vähän ilmavirtauksessa, muistaakseni se oli aika lyhyt, toinen mikä voi aiheuttaa kettuilua kun imusarja lämpiää aika rajusti kun sammuttaa koneen ja vähän ajan päästä kun starttaa niin anturi saattaa näyttää liian kuumaa arvoa ja meinaa vetää laihalle, tilanne tasaantuu kyllä kun ilma alkaa taas virrata ja anturi jäähtyy.
Jarrutehostajalle taitaa sierrassa alunperin olla tuo paikka. Vieressä on toinenkin lähtö joka yleensä tulpattu kuusiokololla mutta en muista oliko sama kierre molemmissa
Itsellä on ahtoputkessa joku 20cm ennen kaasuläppää ja hyvin on pelannut. Vähän nousee konehuoneen lämmön mukana mutta ei haittaa
Tuosta johtosarjasta niin siinähän ei taida olla kuin nuo "perusjohdot" kytketty eli jos haluaa muita ominaisuuksia käyttöön niin joutuu lisäämään pinnejä ja johtoja. Mistäs noita AMPin pinnejä muuten saa ?
Jarrutehostajalle taitaa sierrassa alunperin olla tuo paikka. Vieressä on toinenkin lähtö joka yleensä tulpattu kuusiokololla mutta en muista oliko sama kierre molemmissa
Itsellä on ahtoputkessa joku 20cm ennen kaasuläppää ja hyvin on pelannut. Vähän nousee konehuoneen lämmön mukana mutta ei haittaa
Tuosta johtosarjasta niin siinähän ei taida olla kuin nuo "perusjohdot" kytketty eli jos haluaa muita ominaisuuksia käyttöön niin joutuu lisäämään pinnejä ja johtoja. Mistäs noita AMPin pinnejä muuten saa ?
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
- Paikkakunta: helsinki
Re: megaruuttakysymyksiä
kiitos vastauksesta, mietin itsekin tuota ahtoputkea koska tuo lämpiää.
Johtosarjassa ja realyboardissa on kaikki tarvittavat, jopa 5:lle lisäsensorillekin paikat mihin voi sitten itse laitta mitä kukin haluaa (Siis V3.0 boardin sytkäjutut yms messissä). Itselläni on ms1 v2.2 joten tähän se passaa kuin alaikäinen teinityttö SK-ravintolaan
Ainoa mihin joutui itse varastosta piuhat kaivamaan oli jatkuva 12v suuttimille.
Johtosarjassa ja realyboardissa on kaikki tarvittavat, jopa 5:lle lisäsensorillekin paikat mihin voi sitten itse laitta mitä kukin haluaa (Siis V3.0 boardin sytkäjutut yms messissä). Itselläni on ms1 v2.2 joten tähän se passaa kuin alaikäinen teinityttö SK-ravintolaan

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Napaisuudella ON väliä, siinä venttiilissä on _joskus_ suojadiodi, riippuu minkä ikäsestä se venttiili on otettu. OHC is:ssä sitä ei tietääkseni ole, mutta jos venttiili on DOHC:sta niin pitäisi olla. Tiedän kun poltin omasta is-sierrasta boksin kerran. Liitin ei sopinu ja pistin sopimaan, räps.
Jäsen #606
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
- Paikkakunta: helsinki
Re: megaruuttakysymyksiä
Löytyisikö pk-seudulta klubilaisat joka tämän haluaisi kolvailla (ms edis-muutoksen + ton etuvastuksen siihen venttiiliin?)
Itselläni ei "ole tarpeeksi vakaat kädet" niinsanotusti...
Korvausta vastaan tietysti.
-Joonas
0503446805
Itselläni ei "ole tarpeeksi vakaat kädet" niinsanotusti...
Korvausta vastaan tietysti.
-Joonas
0503446805
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Mites nuo kipävahvistemet(0227100200/203) ja hukkakipinäpuolan saa testattua että ovat ehjiä.
Muutamat osat kaipaisi varmistusta että ovat varmasti ehjiä ennen eteenpäin menoa.
Muutamat osat kaipaisi varmistusta että ovat varmasti ehjiä ennen eteenpäin menoa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: megaruuttakysymyksiä
Cossun harmaille (2.4ohm./536cc/min) tarvis vahvistuksen että mitä PWM time threshold ja PWM current limit pitäis olla suunnilleen.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... al.htm#pwmBlackEscort kirjoitti:Cossun harmaille (2.4ohm./536cc/min) tarvis vahvistuksen että mitä PWM time threshold ja PWM current limit pitäis olla suunnilleen.
"
For low-impedance injectors (less than 3 Ohms),...
...1. Start with:
+ PWM Time Threshold = 1.0 millisecond, and
+ PWM Current Limit (%) = 75%
...
"
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: megaruuttakysymyksiä
Käsitin että noista arvoista ruvetaan säätämään...kuten suomennoksessa oli opastettu. Nyt arvot 55% ja 0.9ms. En tiedä sitten menikö mulla oikein opiskelu. Mutta jos joku muu saanu jo cosan suuttimien kanssa toimiin ja säätöihin vois valaista omilla arvoillaan asiaa.Tinde kirjoitti:http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... al.htm#pwmBlackEscort kirjoitti:Cossun harmaille (2.4ohm./536cc/min) tarvis vahvistuksen että mitä PWM time threshold ja PWM current limit pitäis olla suunnilleen.
"
For low-impedance injectors (less than 3 Ohms),...
...1. Start with:
+ PWM Time Threshold = 1.0 millisecond, and
+ PWM Current Limit (%) = 75%
...
"
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Re: megaruuttakysymyksiä
Voiko is:n oma kaasuläppä asentotunnistinta käyttää megaruutan kanssa ?
Itselläni ei sellaista ole niin en tiedä onko se edes potentiometri vai on/off katkaisia.
Jos alkuperäinen käy niin sallaista saa tarjota. tarvetta olis.
Itselläni ei sellaista ole niin en tiedä onko se edes potentiometri vai on/off katkaisia.
Jos alkuperäinen käy niin sallaista saa tarjota. tarvetta olis.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: megaruuttakysymyksiä
Alkuperäinen käy.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Re: megaruuttakysymyksiä
Mittasin potikan ja vastus nousi /laski tasaisesti..olafu kirjoitti:jos vaan on ehjä. kannattaa katsoa tarkkaan.
1-2 johtojen väli 3.89 - 0.00 ohm
2-3 väliltä 0.27 - 3.82 ohm
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: megaruuttakysymyksiä
Olikos se "asteikko" noin pieni, muistelisin että jotain kilo-ohmeja olisi antanut. Pääasia kuitenkin että missään kohtaa ei tule ns piikkejä kuten noissa vanhuuttaan alkaa olla
-
- Viestit: 117
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
- Paikkakunta: helsinki
Re: megaruuttakysymyksiä
Tuleeko tämä venttiilin 820ohm vastus minne? jatkoimme tänään projektia tuossa ja en kuollaksenikaan muista olenko sen laittanut vai en... Eli tuleeko se boksiin (paikka?) vai suoran siihen itse mötykkään...
toivottavasti tyhmistä kysymyksistä ei rankaista
toivottavasti tyhmistä kysymyksistä ei rankaista

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Se tulee IDLE-solenoidin ohjaustransistorin etuvastuksen tilalle. Piirilevyllä on sille paikka, mutta siinä on se kilonen (1000ohm) vastus alkujaan, eikä se ole kyllä ihan välttämätöntä vaihtaa edes. Ainakin ton suuremman transistorin spekseistä kun katsoo, niin ei toi tyhjäkäyntisolenoidin virta vielä sitä jaksa kuumentaa. Sitten vasta kun mennään useemman ampeerin virtoihin niin alkaa lämpenemistä tapahtua, tuo kaiketi ottaa jotain 1-2A maks.
Jäsen #606
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: megaruuttakysymyksiä
Mikähän mahtaa olla toosasta kärähtänyt kun on ruvennut antamaan tyhjäkäynti venttiilille positiivista virtaa molemmista piuhoista? Käytössä fordin oma kaks napanen venttiili, v.3.0 levy ja 1-prosessori...
Liekköön kiviä....
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Oletetaan nyt että tarkotat virralla jännitettä, niin että plussaa työntää boksin nastaan menevästä piuhastakin? Luultavasti FIDLE-transistorin suojadiodi oikosulussa ja itse transistori suurella todennäköisyydellä myös paskana. Saattaa löytyä jopa ihan mustaa piirilevyltä. Tietenkin jos mitataan venttiili paikallaan eikä venttiiliä ohjata, niin sieltä kuuluukin tulla sama jännite kummastakin nastasta.Qtka kirjoitti:Mikähän mahtaa olla toosasta kärähtänyt kun on ruvennut antamaan tyhjäkäynti venttiilille positiivista virtaa molemmista piuhoista? Käytössä fordin oma kaks napanen venttiili, v.3.0 levy ja 1-prosessori...
Jäsen #606
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: megaruuttakysymyksiä
Nyt rokkaa... tai ainakin yrittääolafu kirjoitti:Oletetaan nyt että tarkotat virralla jännitettä, niin että plussaa työntää boksin nastaan menevästä piuhastakin? Luultavasti FIDLE-transistorin suojadiodi oikosulussa ja itse transistori suurella todennäköisyydellä myös paskana. Saattaa löytyä jopa ihan mustaa piirilevyltä. Tietenkin jos mitataan venttiili paikallaan eikä venttiiliä ohjata, niin sieltä kuuluukin tulla sama jännite kummastakin nastasta.Qtka kirjoitti:Mikähän mahtaa olla toosasta kärähtänyt kun on ruvennut antamaan tyhjäkäynti venttiilille positiivista virtaa molemmista piuhoista? Käytössä fordin oma kaks napanen venttiili, v.3.0 levy ja 1-prosessori...

Ja toinen kysymys: Megatunen ja Tuner studion mittaristoon voi valita näkyviin Dutycycle1 ja Dutycycle2 mittarit.... Näyttääkö tuo 1 mittari 1suutinlähdön dutycycleä ja 2 toisen lähdön? vai mitävittua

Liekköön kiviä....
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Muistaakseni tosta dutycyclestä on ollut finsquirtilla juttua, ilmeisesti toinen mittari näyttää oikein ja toisessa on bugi.Qtka kirjoitti:Nyt rokkaa... tai ainakin yrittääolafu kirjoitti:Oletetaan nyt että tarkotat virralla jännitettä, niin että plussaa työntää boksin nastaan menevästä piuhastakin? Luultavasti FIDLE-transistorin suojadiodi oikosulussa ja itse transistori suurella todennäköisyydellä myös paskana. Saattaa löytyä jopa ihan mustaa piirilevyltä. Tietenkin jos mitataan venttiili paikallaan eikä venttiiliä ohjata, niin sieltä kuuluukin tulla sama jännite kummastakin nastasta.Qtka kirjoitti:Mikähän mahtaa olla toosasta kärähtänyt kun on ruvennut antamaan tyhjäkäynti venttiilille positiivista virtaa molemmista piuhoista? Käytössä fordin oma kaks napanen venttiili, v.3.0 levy ja 1-prosessori...Kun yrittää laittaa tyhjäkäynnin sen venttiilin varaan alkaa tyhjäkäynti soutaa 500-1200rpm.... ilman venttiiliäkin pitää säätää helvetin rikkaalle että käy tasaseen...
Ja toinen kysymys: Megatunen ja Tuner studion mittaristoon voi valita näkyviin Dutycycle1 ja Dutycycle2 mittarit.... Näyttääkö tuo 1 mittari 1suutinlähdön dutycycleä ja 2 toisen lähdön? vai mitävittuaKakkonen näyttää koko ajan noin puolta enemmän kun 1-mittari...
Jäsen #606
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
mites nykytilanne ton Ms+edis yhdistelmän kanssa tuo sytkän katkominen? Lc ja AL tietenkin mielessä... onko olemassa jo koodia tms millä sais pelaamaan? itse yrittänyt tutkia nigga sivuilta mutta ei ole asia selvinnyt.
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: megaruuttakysymyksiä
Olisiko mahdollista että Antti O ja Olafu tekis ohjeen tuohon closed loop jutskaan vaik print screen meininki.
Meitä perässä kahlaajia megan kans täällä riittää.
Kiitokset kaikkien puolesta etukäteen
Meitä perässä kahlaajia megan kans täällä riittää.
Kiitokset kaikkien puolesta etukäteen

Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: megaruuttakysymyksiä
Osaisko joku auttaa asiassa? Ms2V3.0 ja 6 suutinta. Matala- vai korkeaohmiset?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: megaruuttakysymyksiä
tietäjät voi varmistaa tämän
mutta tuo 3.0 painos ottaa vastaan molemmat suutin versiot ilman vastus rakenteluja.
eli ihan sama laita kaikki samoja niin skulaa.
ja mielummin hieman suuttimet yläkanttiin isot kuin se että huutavat auki niskapunasena
mutta tuo 3.0 painos ottaa vastaan molemmat suutin versiot ilman vastus rakenteluja.
eli ihan sama laita kaikki samoja niin skulaa.
ja mielummin hieman suuttimet yläkanttiin isot kuin se että huutavat auki niskapunasena
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: megaruuttakysymyksiä
Juu näin olin itsekin ymmärtänyt, mutta halusin varmistuksen kun kyse 6:sta suuttimesta. Ja hieman yläkanttiin ajattelinkin ne laittaa (ehkä 1000cc), mutta kuinkahan hyvin megalla saa isot säädettyä että saa päästöistä läpi.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: megaruuttakysymyksiä
1000:ninen suutin
olet siis rakentamssa 600+ hevosvoima moottoria
joteski näin tää mutua
80-180 IS suutin
300 heppaan asti toimii cossun vakio suuttimet
300-450 deka 630
jos et niin deka 630 toimii varmasti myös päästöjen kohdalla.
koska itsellä tehot jää alle 500 niin joudun tyytymään noihin mopoihin 630.
olet siis rakentamssa 600+ hevosvoima moottoria
joteski näin tää mutua
80-180 IS suutin
300 heppaan asti toimii cossun vakio suuttimet
300-450 deka 630
jos et niin deka 630 toimii varmasti myös päästöjen kohdalla.
koska itsellä tehot jää alle 500 niin joudun tyytymään noihin mopoihin 630.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: megaruuttakysymyksiä
Tehot tulee todennäköisesti olemaan 600-700hv välissä. Tuo 630cc riittäis kyllä n. 650hv tehoille, mutta saisi varmuuden vuoksi olla hieman suuremmat. Tosiaan tuo Boschin 1000cc kiinnostaisi, mutta kohtuu kalliit suuttimet. Esim. Dekalla olisi 875cc suuttimia, mutta en ole niitä Suomesta löytänyt.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: megaruuttakysymyksiä
Pensanpainetta lisäämällä saa 630:iin lisää tuottoa. Parisataa cc:tä tulee lisää helposti.
Alle 3,5% CO:n saa noilla 2.9:ssä ilman kikkailua. Muustahan ei omassa tapauksessa tarvi välittää.
Alle 3,5% CO:n saa noilla 2.9:ssä ilman kikkailua. Muustahan ei omassa tapauksessa tarvi välittää.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re: megaruuttakysymyksiä
Totta, mutta jos peruspaineita nostetaan niin loppuu pumpusta tuotto. Tulee halvemmaksi ostaa suuremmat suuttimet kuin toinen pumppu.Jari H kirjoitti:Pensanpainetta lisäämällä saa 630:iin lisää tuottoa. Parisataa cc:tä tulee lisää helposti.
Alle 3,5% CO:n saa noilla 2.9:ssä ilman kikkailua. Muustahan ei omassa tapauksessa tarvi välittää.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: megaruuttakysymyksiä
Totakin on joskus kokeiltu, ei toimi.Jasu kirjoitti:Tulee halvemmaksi ostaa suuremmat suuttimet kuin toinen pumppu.
Mutta riskimpi pumppu isompien suuttimien kanssa kyllä toimi.
Mun mielestä jos ei pumppu kestä nostaa paineita esim. vaan 3 -> 4bar, niin se on jo turhan limiitillä.
En tiedä paljonko on sun paljon, mutta alle 300€ saa jo semmosen pumpun että piisaa pahimpaan vapinaan.
Malloryn 5110FI:tä oli varmaan duunissa vielä pari kpl hyllyssä..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: megaruuttakysymyksiä
tietämättä moottoristasi
ellei jo tehty niin
kansien avarruksella ja imuventtiilien suurennoksella saa lisäheppoja.
-monasti pakokaiverrus ja pakovenansuurennus ei tuo niin suurta hyötyä taaloihin nähde.
ois tietty kiva jos ois semmoset suuttimet mitä saa maasta jos suutin sattuu simahtaan kesken bikinikauden.
se on yks syy miksi päädyn noihin seinästä heti löytyviin deka jutskiin.
tuo vaatii jo sitten ihan oikean kytkimen kaks levysen kytkimen niin sit ei ole kytkytin murheita.
ellei jo tehty niin
kansien avarruksella ja imuventtiilien suurennoksella saa lisäheppoja.
-monasti pakokaiverrus ja pakovenansuurennus ei tuo niin suurta hyötyä taaloihin nähde.
ois tietty kiva jos ois semmoset suuttimet mitä saa maasta jos suutin sattuu simahtaan kesken bikinikauden.
se on yks syy miksi päädyn noihin seinästä heti löytyviin deka jutskiin.
tuo vaatii jo sitten ihan oikean kytkimen kaks levysen kytkimen niin sit ei ole kytkytin murheita.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: megaruuttakysymyksiä
Suosittelen mahd pienissä suuttimissa pysymistä, mitkä kuitenkin riittävät varmasti tehoille ja kutos koneeseen ei onneksi tarvi niin hirveän isoja suuttimia hevosiin nähden. Joku 700-800cc akseli varmaan sopiva ja esim. VPV-Motorracingilta löytyy monenmoista tuohonkin väliin.Jasu kirjoitti:Tehot tulee todennäköisesti olemaan 600-700hv välissä. Tuo 630cc riittäis kyllä n. 650hv tehoille, mutta saisi varmuuden vuoksi olla hieman suuremmat. Tosiaan tuo Boschin 1000cc kiinnostaisi, mutta kohtuu kalliit suuttimet. Esim. Dekalla olisi 875cc suuttimia, mutta en ole niitä Suomesta löytänyt.
Itellä Cossussa 630 Dekat täyssequentaali ohjauksella (MS2 Extra) ja suuttimien aukiolo tyhjäkäynnillä noin 1,5ms josta noin 1ms on aukeamisviivettä joten varsinaista suihkuaikaa ei ole paljon. Kyllähän MS2:lla saa reilusti yli tonnisetkin pelaamaan mutta pienemmillä helpompaa.

Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: megaruuttakysymyksiä
Mulla on 1600cc suuttimet ja niitten kanssa on jo pieniä vaikeuksia, alkaa oleen aika herkkä säädölle ja suuttimien keskinäiset erot kertaantuu, kun aukioloajat on lyhyet.
Jäsen #606