Dokkeliin parempaa kytkintä..

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jonttu88
Viestit: 295
Liittynyt: Su Joulukuu 2. 21:22:21 2007
Paikkakunta: Kuopio

Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja Jonttu88 » La Kesäkuu 20. 14:14:02 2009

Joo piti tällästä vähä kysellä, vissii jostaki vähä sellasta ollu et rs2000 vauhtipyörään sais cossun asetelman ja kytkimen laitettua? ehdotuksia jollaki et mimmosia virityksiä on jotku tehny jos ovat tehny? :)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Kesäkuu 20. 19:56:36 2009

Lainataas vähän Jontun topickia ja kysytään, että miten dokin kytkin poikkeaa OHC:n kytkimestä?
Nopeasti joskus vertasin ilman mittaa ja aika samanlaisilta noi näytti. Motonetin sivujen tutkiminenkaan ei auttanut kuin sen, että eri numeroilla noi on.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Kesäkuu 20. 19:58:06 2009

varmaan eri boorit kytkinakselissa, tokkopa paljon muuta eroa on.
Pedal tu tö metal!

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Kesäkuu 20. 20:05:23 2009

Eipä ole boorituksissakaan mitään eroa, mulla oli Taunukseen konetta kasaillessa molemmat vaihtoehdot tallissa levällään. Paineasetelma ainakin oli ihan sama molemmissa, kytkinlevyssäkään en mitään eroa huomannut ainakaan halkaisijassa, paksuudessa tai jousiosassa. En muista enää tarkemmin, liekö boorituksen offsetti erilainen...? Painelaakeri on tietty ihan omansa molemmissa.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Kesäkuu 20. 21:13:18 2009

Tuon boorituksen samanlaisuuden tiesin jo itsekkin ja on myös tullut verrattua, että samanlaiset hammaskehät on molempien v-pyörissä eli äkkiä arvioituna dokkiin vois myös soveltaa esim. noita bemun 228mm kytkimiä tai sitten ohc:n 215mm levyjä, jolloin taas paineasetelmaksi voi laittaa fordin omia tai esim. volvoon tarkoitettuja. Ihan vaan siis, jos ei halua olla ekana vaihtamassa tota vp:tä isommaksi.

Itseäni tämä kiinnostaa sen vuoksi, että oman ymmärryksen mukaan nelikkodokin laatikko menee OHC:n perään bolt on, jos vaan kytkimestä ei tule ongelmia.

Edit: Luin tota toista topickia eli kunnon kytkin OHC:hen ja siinä oli puhetta, että toi 228mm bemun asetelma ei sovi normi 215mm levyn vauhtipyörään. Mulla on vaan jotenkin sellainen muistikuva, että joku ois saanut tuon 228mm asetelmankin sovellettua ihan tavan vp:hen, mutta voin olla väärässäkin.
Viimeksi muokannut MikkoT, Ma Kesäkuu 22. 2:43:37 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Kesäkuu 20. 21:47:32 2009

MikkoT kirjoitti:Itseäni tämä kiinnostaa sen vuoksi, että oman ymmärryksen mukaan nelikkodokin laatikko menee OHC:n perään bolt on, jos vaan kytkimestä ei tule ongelmia.
Ainakin normi MT75 lootassa kytkinakseli on puolisen senttiä pidempi, tiedä aiheuttaako ongelmia, vaikka äkkiähän moinen on korjattu. Lootan pulttijako käy kyllä ohc:hen.

Motonetti ainakin tarjoaa 240mm kytkinlevyä RS2k Escorttiin, sen luulisi olevan vähän parempi kuin tuo originaalimalli. Vaan mites sen pyörän ja hammaskehän sopivuus MT75:n?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Kesäkuu 21. 2:22:25 2009

jeddah kirjoitti:Ainakin normi MT75 lootassa kytkinakseli on puolisen senttiä pidempi, tiedä aiheuttaako ongelmia, vaikka äkkiähän moinen on korjattu. Lootan pulttijako käy kyllä ohc:hen.
Mulla on nelikkocossun laatikko varaston nurkassa jemmassa ja se ainakin muistaakseni "seisoo" ihan kopan varassa eli ei pitäis olla normaalia pitempi kytkinakseli ja sama laatikkohan se pitäis löytyä myös tosta nelikkodokistakin.
Nimim. Artery tais olla viimeisin, joka laittoi "täällä foorumilla" 2wd dokin laatikon OHC:n perään ja ei siinäkään tullut ongelmia, joten vaikka toi kytkinakseli ois sen 5mm pitempi niin ei pitäis haitata.
Kutosessa se on jo sitten sen verta pitempi, että rupeaa haittaamaan ja tämäkin on jo tiedossa :)

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja Artery » Ke Kesäkuu 24. 21:25:19 2009

Jep, dokkilaisen laatikon jätin autoon kiinni, ja dokkikoneen vaihdoin ohc:n. Kytkinakseli oli muistaakseni (noin) 5mm pidempi, mutta mitattiin, että sielä oli tilaa kyllä ihan reilusti.
Sen sijaan ohc:n painelaakeri ei istunut tuohon mt-75:n kytkinhaarukkaan (tai miksi sitä sanotaan), joten ohc:n haarukasta tehtiin ja hitsattiin "adapteri" väliin ja katottiin etäisyys sopivaksi.
Joku taisi mainita tuossa "kunnon kytkin ohc:n" -topicissa, että sen haarukan saa vetämällä irti sieltä päästä, mutten itse ainakaan saanut, en sitten millään. :oops:

Bemarin 228mm asetelmakin siinä lojui sillon kun kytkintä mietin. Sen piti passata heittämällä ohc:n vauhtipyörään. Kiinnityspisteet olivat kyllä muuten kohillaan, mutta reilu puoli senttiä ulompana ja asetelma ylti muutenkin hammaskehälle asti. Kiinnitys uusiksi ja tavaraa asetelman kehältä pois niin miksei istuisi..?
"Mieluiten ihan sama."

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Ke Kesäkuu 24. 22:41:51 2009

kaverille lahjoitin vanhan dokin paine-asetelman jokkis autoon, noh siihen piti kaivaa myös dokin painelaakeri kun oharin oli liian lyhkänen, vai pitkä en muista.. pulttijako ainakii sama
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 21. 0:13:22 2009

Artery kirjoitti:Jep, dokkilaisen laatikon jätin autoon kiinni, ja dokkikoneen vaihdoin ohc:n. Kytkinakseli oli muistaakseni (noin) 5mm pidempi, mutta mitattiin, että sielä oli tilaa kyllä ihan reilusti.
Sen sijaan ohc:n painelaakeri ei istunut tuohon mt-75:n kytkinhaarukkaan (tai miksi sitä sanotaan), joten ohc:n haarukasta tehtiin ja hitsattiin "adapteri" väliin ja katottiin etäisyys sopivaksi.
Joku taisi mainita tuossa "kunnon kytkin ohc:n" -topicissa, että sen haarukan saa vetämällä irti sieltä päästä, mutten itse ainakaan saanut, en sitten millään. :oops:

Bemarin 228mm asetelmakin siinä lojui sillon kun kytkintä mietin. Sen piti passata heittämällä ohc:n vauhtipyörään. Kiinnityspisteet olivat kyllä muuten kohillaan, mutta reilu puoli senttiä ulompana ja asetelma ylti muutenkin hammaskehälle asti. Kiinnitys uusiksi ja tavaraa asetelman kehältä pois niin miksei istuisi..?
ei passaa kyllä ohc vakio startilla tuo BMW 228 "SRE". Mulla on nyt semmonen kompinaatio tulossa että dokin startti, billet teräsvauhtipyörä, bemarin 228 asetelma, sintteri levy ape importista fordin pooriholkilla... Jostain tars löytää semmonen pitkän mallinen painelaakeri, dokin oma on ainakin liian lyhyt.
Toi starttihomma siis siitä syystä, että pultit menee starttikehään jos ohc vakio vauhtipyörään yrittää tota sre 228 asetelmaa. Dokin startti sallii sen kehän siirtymisen jonkun matkaa koneeseen päin, tietysti ohc startti välilaipalla ajaa saman asian.
Lootaksi MT-75.
Jäsen #606

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja Artery » Ti Heinäkuu 21. 14:50:22 2009

olafu kirjoitti: Toi starttihomma siis siitä syystä, että pultit menee starttikehään jos ohc vakio vauhtipyörään yrittää tota sre 228 asetelmaa. Dokin startti sallii sen kehän siirtymisen jonkun matkaa koneeseen päin, tietysti ohc startti välilaipalla ajaa saman asian.
Lootaksi MT-75.
Tarkoitatko, että sulle tulee tuon bemun asetelman kiinnitys starttikehän kans samalle etäisyydelle mutta vain enemmän laatikkoon päin (hyvin selitetty :lol: ) että mahtuvat molemmat toimimaan.? Kuulostaapa mielenkiintoiselta. Tuo varmaan on helpoin tapa soveltaa tuo 228asetelma sopimaan. Haluatko sanoa, paljonko tulee tuolle vauhtipyörälle hintaa?
"Mieluiten ihan sama."

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 21. 21:27:31 2009

Pyörä makso satasen sillon kun "luhtis" teki sen kolmisen vuotta sitten. Toimitin "lätyn" sille omasta takaa, eli materiaalin hinta olis tullu tohon lisäks.
En tiedä mitä kaveri duunailee nykyään, mutta sen verran tiedän että on ainakin eri paikassa töissä mitä silloin. Pultit on starttikehän kanssa samalla säteellä, joten starttikehää on siirretty jonkun verran koneeseen päin, eli pultit ei ylety enää starttikehään asti. Asetelman kiinnityspinta on samalla offsetilla mitä vakionakin.

Olisin ottanu kuvia mutta se prkln kamera ei tullut tänäänkään, huomenna sitten. :)
Jäsen #606

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja Artery » Ti Heinäkuu 21. 22:42:14 2009

olafu kirjoitti:Pyörä makso satasen sillon kun "luhtis" teki sen kolmisen vuotta sitten. Toimitin "lätyn" sille omasta takaa, eli materiaalin hinta olis tullu tohon lisäks.
En tiedä mitä kaveri duunailee nykyään, mutta sen verran tiedän että on ainakin eri paikassa töissä mitä silloin. Pultit on starttikehän kanssa samalla säteellä, joten starttikehää on siirretty jonkun verran koneeseen päin, eli pultit ei ylety enää starttikehään asti. Asetelman kiinnityspinta on samalla offsetilla mitä vakionakin.

Olisin ottanu kuvia mutta se prkln kamera ei tullut tänäänkään, huomenna sitten. :)
No ei mielestäni paha hinta. Eikös m3:n asetelmaakin pystyisi käyttämään tuollaisella vauhtipyörällä? Voisi löytyä pitäviä kokoonpanoja. :)
Otappas tosiaan kuva tuosta.!
"Mieluiten ihan sama."

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Dokkeliin parempaa kytkintä..

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 22. 0:20:28 2009

Artery kirjoitti:
olafu kirjoitti:Pyörä makso satasen sillon kun "luhtis" teki sen kolmisen vuotta sitten. Toimitin "lätyn" sille omasta takaa, eli materiaalin hinta olis tullu tohon lisäks.
En tiedä mitä kaveri duunailee nykyään, mutta sen verran tiedän että on ainakin eri paikassa töissä mitä silloin. Pultit on starttikehän kanssa samalla säteellä, joten starttikehää on siirretty jonkun verran koneeseen päin, eli pultit ei ylety enää starttikehään asti. Asetelman kiinnityspinta on samalla offsetilla mitä vakionakin.

Olisin ottanu kuvia mutta se prkln kamera ei tullut tänäänkään, huomenna sitten. :)
No ei mielestäni paha hinta. Eikös m3:n asetelmaakin pystyisi käyttämään tuollaisella vauhtipyörällä? Voisi löytyä pitäviä kokoonpanoja. :)
Otappas tosiaan kuva tuosta.!
Onhan se M3:een tarkotettu... Virtalalta ostin.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin