Nelikkodokin vikakoodit

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Kesäkuu 9. 21:31:55 2010

Käyttisdokki heitti muististaan koodeja 28, 38 ja 45. Enimmäkseen tuota 28 koodia. Tyhjensin vikakoodit ja tarvittaessa noita voi lueskella uudestaakin... Ropleemin kuvaus suusanallisesti on että lämpimänä käynnistettäessä ei tahdo ensi alkuun vastata kaasuun ennen kuin linttaa tallaan pohjaan jolloin lähtee kuin ennen vanhaan. Hetken ajan käynnistyksen jälkeen myös tyhjäkäynti oikkuilee ja kone meinaa sammua, mutta aina kun meinaa sammua se "kaasuttaa" itsestään kiekkoja lisää. Tätä soutamista tapahtuu siis vain jokusen minuutin käynnistyksen jälkeen. Vähän ajan päästä kone toimii hienosti. Haiskahtaa temppuillessa että käypi melkosen rikkaalla.

Nuo vikakoodit tarkoittavat: (http://www.thorssell.net/hbook/2digit.html)

28 Vane Air Temperature (VAT) sensor out of range
2.3L w/Electronic Ignition - Cyl ID, IDM low or right coil pack failure

38 Idle Tracking Switch signal was intermittent

45 AIR not Diverting (AIRD)
Electronic Ignition - coil primary circuit failure

Liekkö tuo 28 siis oikea vika ja 38 & 45 vain oireita siitä? Missäs kohtaa tuo vane air temppi antsa sijaitsee? Ei varmaankaan siinä imusarjan kylessä mottiinpäin? Antureita löytyy kyllä hyllystä, kunhan vaan tietäis minkä niistä vaihtaa...

Joku kuka oikeesti ymmärtää, niin apu kelpaa ettei tartteis hirveen kauaa ihmetellä. :-)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Kesäkuu 9. 21:58:30 2010

Viallinen Lampaada näissä yleensä aiheuttaa kaikenlaisia käyntihäiröitä.
Kokeile ottaa lampaadan töpseli irti, jos auto käy normaalisti niin vika on siinä.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Kesäkuu 9. 22:05:18 2010

AkiS kirjoitti:Viallinen Lampaada näissä yleensä aiheuttaa kaikenlaisia käyntihäiröitä.
Kokeile ottaa lampaadan töpseli irti, jos auto käy normaalisti niin vika on siinä.
Mutta toimii muutaman minuutin jälkeen startista oikein nätisti? Sikälis uskoisin tuota lämpöanturijuttua... Kylmänä kun käynnistää niin toimii alusta saakka hyvin.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ke Kesäkuu 9. 22:22:36 2010

Toki vika voi olla siinäkin, omissa dokkeleissa noi risat lampaadat on vaan aiheuttanu välillä kummallisia käyntivikoja.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Kesäkuu 9. 22:28:33 2010

AkiS kirjoitti:Toki vika voi olla siinäkin, omissa dokkeleissa noi risat lampaadat on vaan aiheuttanu välillä kummallisia käyntivikoja.
No kokeilempas vaihtaa toisen lambdan sitte... Mutta siltä varalta ettei tunnu auttavan, niin missä kohtaa toi lämpöanturi tarkalleen onkaan? Ei oo nää ruiskujen osaset ihan hallussa vieläkään kun niin harvoin on tarvinnu heihin puuttua.

EDIT:

Eikös tuon lambdan voinu mitatakkin jotenkin? En nyt oikein muista oliko jännitteen mittaus vai vastuksen, saati mitä arvot pitikään olla... Mutta jotenkin kuuppaan jääny että lambdasta pitäis tulla 1,3 volttia, liekkö sitten muistan mitä sattuu... :roll:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Kesäkuu 9. 22:46:22 2010

Zipi kirjoitti:
AkiS kirjoitti:Toki vika voi olla siinäkin, omissa dokkeleissa noi risat lampaadat on vaan aiheuttanu välillä kummallisia käyntivikoja.
No kokeilempas vaihtaa toisen lambdan sitte... Mutta siltä varalta ettei tunnu auttavan, niin missä kohtaa toi lämpöanturi tarkalleen onkaan? Ei oo nää ruiskujen osaset ihan hallussa vieläkään kun niin harvoin on tarvinnu heihin puuttua.

EDIT:

Eikös tuon lambdan voinu mitatakkin jotenkin? En nyt oikein muista oliko jännitteen mittaus vai vastuksen, saati mitä arvot pitikään olla... Mutta jotenkin kuuppaan jääny että lambdasta pitäis tulla 1,3 volttia, liekkö sitten muistan mitä sattuu... :roll:
Lämpöanturi on termarikopassa kaasuläpän takana sivullepäin. Se yksijohtoinen on lämpömittarin anturi ja isompi kaksinastainen on se ECU:lle menevä.

Joo väärin muistat, lambaadasta tulee 1 voltti maksimissaan ja jännitettä tosiaan tässä tapauksessa. Voihan sitä mittailla vaikka yleismittarilla, mutta mitään kovin järkeviä tuloksia tuskin sillä saat aikaan. Jännitteen pitäisi ajon aikana heilua edestakaisin joissain sadoissa milliampeereissa, kuitenkin niin että se näyttää koko ajan jotain.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Kesäkuu 9. 23:11:18 2010

jeddah kirjoitti:Lämpöanturi on termarikopassa kaasuläpän takana sivullepäin. Se yksijohtoinen on lämpömittarin anturi ja isompi kaksinastainen on se ECU:lle menevä.
Kiitoksia jeddah! Kuulostaa entistä enemmän siltä että vika voinee olla lämpöanturissa, sillä tämä oikkuilu alkoi talvella kun vähän harrastin urbaania off road autoilua ja aurailin Sierralla teitä. Oli koneen etuosa sen verran lumessa että ois voinu luulla että ajelin konepelti auki. :lol:

Eli voinee olla kosketushäiriökin, mutta tartteepa tutkia nyt kun vähän tietää mitä tekee.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Kesäkuu 10. 14:56:36 2010

Mulla ainakin aikanaan sierra teki juuri sellasta tyhjäkäynnin jumppaamista käynnistyksen jälkeen, kun oli lämpöanturi paskana, ja kävi todella rikkaalla. Sitten kun lämpeni vähän niin toimi normaalisti, ja voimaakin oli, kun sai riittävästi bensaa..
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Kesäkuu 13. 12:44:53 2010

Vaihdoin sen termarikotelon kaksijohtoisen lämpöanturin, mutta eipä auttanut... Missä tämä "Vane Air Temperature (VAT) sensor" tarkalleen onkaan? Imusarjan kyljessä vai muualla?

Taidampa vaihtaa vielä lambdankin tänään joutessani...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Kesäkuu 13. 17:49:10 2010

Zipi kirjoitti:Vaihdoin sen termarikotelon kaksijohtoisen lämpöanturin, mutta eipä auttanut... Missä tämä "Vane Air Temperature (VAT) sensor" tarkalleen onkaan? Imusarjan kyljessä vai muualla?

Taidampa vaihtaa vielä lambdankin tänään joutessani...
Jos tuo tarkoittaa imuilman lämpöanturia, se löytyy siitä imusarjan taka-sivulta, bensatukin puolelta, myös kaksinapainen anturi. Todennäköisesti on ihan öljyisessä mössössä, mutta sen ei pitäisi moisia vikoja aiheuttaa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Kesäkuu 13. 18:27:56 2010

Siis hä, eihän ruiskun lämpöanturi edes oo termarikotelossa, vaan imusarjan puolella sellasessa veemäisessä kolossa... ja se juuri aiheuttaa tollasia jumppamisia ja rikkaalla käymisiä.
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Kesäkuu 13. 19:17:29 2010

Ville K kirjoitti:Siis hä, eihän ruiskun lämpöanturi edes oo termarikotelossa, vaan imusarjan puolella sellasessa veemäisessä kolossa... ja se juuri aiheuttaa tollasia jumppamisia ja rikkaalla käymisiä.
:roll: No just tuon vaihoin... Tosin ei ole mitään takeita että vaihdokki oli ehjä, mutta luulen sen olevan. On miulla vielä toinenkin ylimääräinen mitä vois kokeilla, mutta kun välikkö on tosiaan aika veemäinen ja jonnin verran tulee vettä pihalle, niin ei kehtais turhaan jumpata.

Koska vikakoodeista näyttää tuota vane air temperature sensoria, niin sen tahtoisin kokeilla vaihtaa kun tietäis mikä hää oikeesti onkaan...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Kesäkuu 13. 19:32:00 2010

No jos noita antureita on vaihdettu, niin täälläpäin on kyllä laitettu vaan uusia tilalle.. :wink:
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Kesäkuu 13. 20:14:58 2010

Ville K kirjoitti:No jos noita antureita on vaihdettu, niin täälläpäin on kyllä laitettu vaan uusia tilalle.. :wink:
No joo... Mutta kun hyllystä löytyy pari dokki konetta, niin noistahan sitä on tullut vaiheltua. Varsinkin siksi kun ei tiedä missä oikeesti vika on.

Jos tuon anturin uudemman kerran vaihdan, niin tarttee kyllä varmaan hankkia uusi jottei tarttee sen enempiä sen kanssa jumpata sitten. Mutta edelleen toi vane air temperature sensor on ykkössuosikki vikalähteeksi... Kun vaan varmuudella joku sen kertoisi mistä se löytyykään.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Kesäkuu 14. 14:09:59 2010

Uutta tilalle vaan, ei ole kallis.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Kesäkuu 14. 16:15:47 2010

vauhtipete kirjoitti:Uutta tilalle vaan, ei ole kallis.
Mutta koneen lämpöanturi ei olene "vane air temperature sensor"... Jota vikakoodista päätellen auto valittaa. Sen verran Googlettelin ja jotain korjausohjeita näkyi että myös vane air temperature sensor voi aiheuttaa rikkaalla käymistä. Kun tietäis minkä vaihtaa, niin vaihtaisin, turhaan ei kehtais taas vesiä valutella ja pienessä välissä ropata kun kyseinen anturi ei liene syypää...
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Kesäkuu 14. 16:19:09 2010

Mulla vaan ei oo koskaan ollut ongelmia muitten kuin tuon lämpöanturin kanssa, tosin en oo koskaan mitään vikakoodeja edes yrittänyt lukea. Siitä anturistahan saa kyllä mittaamallakin arvoja pihalle (siis lämpöanturista) ja niille on jotain ohjearvojakin eri lämpötiloissa mitattuna.
Pedal tu tö metal!

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Kesäkuu 14. 20:09:50 2010

Zipi kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:Uutta tilalle vaan, ei ole kallis.
Mutta koneen lämpöanturi ei olene "vane air temperature sensor"... Jota vikakoodista päätellen auto valittaa. Sen verran Googlettelin ja jotain korjausohjeita näkyi että myös vane air temperature sensor voi aiheuttaa rikkaalla käymistä. Kun tietäis minkä vaihtaa, niin vaihtaisin, turhaan ei kehtais taas vesiä valutella ja pienessä välissä ropata kun kyseinen anturi ei liene syypää...
Ei siinä ole kuin kolme ECU:lle menevää lämpöanturia - se jäähdytysveden lämpötilan anturi imusarjan pohjassa, imuilman lämpöanturi imusarjan päällä ja lämpötilakytkin bensatukissa, jonka tarkoitus on jäänyt perin hämäräksi. Vane air temperature sensorin voisi äkkiseltään kääntää virtaavan ilman lämpöanturiksi, joten eiköhän se sitä imuilman lämpöanturia tarkoita...
Ja luonnollisesti se aiheuttaa vääränmallista seosta jos luulee imuilman olevan missälie lämpötilassa.
Jos niitä jaksaa tai kiinnostaa mittailla, niin sanoisin äkkiseltään että kylmillään näissä lämpötiloissa näyttää noin 30-50kOhm kun mittaa niiden nastojen välistä.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikkodokin vikakoodit

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Kesäkuu 15. 9:22:49 2010

Kävin just mittauttamassa sauhut ja kaikki arvot oli kohillaan. Jopa HC arvokin 45, jollaista mielestäni en ole vielä yhdelläkään 2.0 8V DOHC koneella saanut (tosin eipä miulla koskaan kovin uusia patoja ookkaan ollu :)).

Eli tämä vika ei siis vaikuta lämpimään koneeseen, mutta tarttee siltikin jatkaa ihmettelyä... Jos vaikka vaihtaisi sitten noita lämpöantureita uusiin jossain sopivassa vaiheessa. Tosin miulle on tulossa jenkkilästä Equus 3145 vikakoodin lukija ja katson vielä sillä koodit kertaalleen ennen kuin teen mitään.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin