Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja Posmo » La Marraskuu 20. 23:12:32 2010

Tuli mieleen, että kun OHC koneisiin näkee usein myynnissä itse vakionokkapyöristä tehtyjä säädettäviä nokkapyöriä. Kuinka vaikea tuollainen on valmistaa, ja löytyykö sellaisen tekemiseen seikkaperäisiä ohjeita, ettei mentäisi ns. perse edellä puuhun. Kokemuksia & kuvia tise tehdyistä nokkapyöristä olisi myös mukava saada. Varmasti monella olisi moisille tarvetta, eikä haulla löytynyt minkäänlaisia ohjeita, niin ajattelin pistää kyselyä. :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Su Marraskuu 21. 4:51:54 2010

Kaikkein fiksuin taitaa olla vaan sorvata uus keskiö vanhaan nokkapyörään. Ei tommosen valmistukseen nyt mitään älyttömiä ohjeita voi tarvita. Melkein sanoisin että paras jättää tekemättä jos sen saa kuullostamaan noin vaikealta.
Jäsen #1112

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Marraskuu 21. 20:47:38 2010

Sorvinhan siihen tarvii. Helpoiten tulee kun sorvaa uuden keskiön, vaikein homma kotioloissa on kiilauran teko, toisaalta viilallakin saa nysvättyä , muutenhan ei ole väliä kuin että kun on paikallaan niin on tiukka eikä pääse kääntyilemään.

Eli vanhasta nokkapyörästä keskiosa pois ja ajaa tasopinnan niihin 3 sakaraan uutta keskiölevyä varten, sakaroihin myös pieni upotus josta keskiölevy keskittää itsensä. Sakaroihin esim M6 kierrereijät ja keskilevyyn samoille kohtiin soikeat reijät joilla säätö tapahtuu. Jos saa tehtyä pitkät urat, on helpompi säätää, vähintään sen verran että saa hampaan verran säädettyä, sitten voi taas hypäyttää hihnaa hampaalla eteen/taakse

2 nokkapyörästä tekemälläkin onnistuu mutta vaikeampi saada "offset" kohdalleen ja pinnat menee aika ohuiksi

Tässä oma versio, uusi keskiosa alumiinista, vanhasta pyörästä sorvattu keskiosa pois ja jäljelle jäävät sakarat on pulttien kohdalla
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... kkapyr.jpg

Ennenkuin alkaa pyörää koneistamaan kannattaa miettiä ja mitata paljonko jää ainevahvuutta mihinkin kohtaan ja tietenkin muut perusasiat kuten keskitys sorviin heitottomasti niin hyvä tulee

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Marraskuu 21. 22:35:15 2010

Oma nokkpayörä on tehty vakiosta niin, että siihen on sorvattu alumiinista levy, joka on 6:lla 6mm pultilla kiinni vkio keskiössä, levyssä on 3x soikeat reiät säätöä varten ja vakio ulkokehään on tehty niihin patteihin reiät ja jengat. Pyörä on käännetty väärin päin.
Sitten pyörän keskiö on jyrsitty irti ulkokehästä, jotta puoliskot liikkuu toisiinsa nähden.
http://koti.mbnet.fi/kolonen/sierra/uudet_puolat.JPG <- tossa näkyy se pyörä.
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Marraskuu 22. 0:13:09 2010

Toi olafun tapa on ehkä se "helpoin" toteuttaa tuo säädettävyys pyörään. VesQ:n tapauksessa olisi saanut paremman keskityksen, kun olisi ottanut pinnan "suoraksi" hammaskehän alta ja tuon keskiön vienyt sinne asti.

Kahdesta vakiopyörästä saa myös tehtyä yhden säädettävän ja kun vähän käyttää suunnittelijan lahjoja, niin ainevahvuudetkaan ei tule ongelmaksi.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Marraskuu 22. 0:52:58 2010

Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan pois, en o itte uskaltanu koittaa, mutta zetecissä se ainakin pitää :)
mulla on toi alumiinilevy sorvattu niin että se on vähän tiukka tohon keskiöön, niin pysyy keskitys. Ulkoreunassa on joku pari satkua välystä, maalattuna lakkas liikkumasta.
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Marraskuu 22. 11:27:04 2010

olafu kirjoitti:Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan pois, en o itte uskaltanu koittaa, mutta zetecissä se ainakin pitää :)
mulla on toi alumiinilevy sorvattu niin että se on vähän tiukka tohon keskiöön, niin pysyy keskitys. Ulkoreunassa on joku pari satkua välystä, maalattuna lakkas liikkumasta.
Zeteckistä sen verran, että eikös tossa sentään ole kartiolla toi nokan pää vai muistanko väärin? On nimittäin kartioliitoksen pito-ominaisuudet "hieman" eriluokkaa kuin suoran, kun se ei aiheuta ollenkaan kitkavoimia akselin suunnassa. No ainahan voi kokeilla :lol:

Ja noihin välyksiin sen verran, että jos tekee alumiinista keskiön tai "välilevyn" niin se lämpölaajenee huomattavasti enemmän teräkseen nähden. Broidi teki cossun pyörät hieman tiukalla välyksellä, niin kylmänä säätyi normaalista, mutta kuumana nappas alumiini aikasen tiukkaan kehälle kiinni. Sinällään hyvä "ominaisuus", että ehkäiseepähän itsestään liikkumista.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ma Marraskuu 22. 12:06:41 2010

Zetecissä ei tietääkseni ole kartio pintoja?, uudemmissa koneissa lisätty kiilatappi varmistamaan.
#295

Rstf
Xr2i

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ma Marraskuu 22. 14:05:16 2010

MikkoT kirjoitti:
Kahdesta vakiopyörästä saa myös tehtyä yhden säädettävän ja kun vähän käyttää suunnittelijan lahjoja, niin ainevahvuudetkaan ei tule ongelmaksi.
Näin tekisin itselleni..

E: Löysin tuollaisen kuvan http://media.photobucket.com/image/s%25 ... kkapyr.jpg

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Marraskuu 22. 17:19:51 2010

MikkoT kirjoitti:VesQ:n tapauksessa olisi saanut paremman keskityksen, kun olisi ottanut pinnan "suoraksi" hammaskehän alta ja tuon keskiön vienyt sinne asti.
Niin se oli tarkoitus tehdä mutta ei ihan riittänyt alupötkylässä halkaisija niin tuli tuollainen, on siinä ihan reilu pykälä josta keskittää ja lisäksi alkuperäinen keskiö on sorvattu pois niin että uusi keskittää myös siitä

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja matsu » Ma Marraskuu 22. 20:49:43 2010

Itekki rupesin tuommoista tekemään mutta jäi vaiheeseen kun totesin etten tarviikkaan. Keskiö on kehän kanssa sovitettu niin tiukkaan kuin vaan voi (sekä ulkokehältä että sisäkehästä) että se vielä justiinsa pyörii. Muutama kuva keskeneräisestä:

http://i183.photobucket.com/albums/x118 ... an/np1.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x118 ... an/np2.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x118 ... an/np3.jpg

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Ti Marraskuu 23. 7:42:00 2010

Tässä näkyy hieman tuon kiilaurankin tekoa. Pyörät ovat jo valmiita ja asennettukin mutta loppukuvat ovat siirtämättä nettiin.

http://jarkkonieminen.kuvat.fi/kuvat/co ... y%F6r%E4t/
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 23. 17:31:29 2010

Juttelin kaverin kanssa asiasta, se sano että se on kiilauraa levittämällä tehnyt säätövaraa, niin pyörä on kyllä pysynyt samassa asennossa, vaikka ei ole kiilaan ottanutkaan kiinni.
Jäsen #606

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Marraskuu 23. 20:22:22 2010

Minä tein vakiosta nokka ja sivuakselin pyörästä.
Katoin sellaset puörät missä ei ollu porattu niihin takapuolen mokkuloihin isoja tasapainotus koloja ja sorvasin toisesta keskion veke ja tasopinnan "selkään".
Toisesta pyörästä ulkokehä veke ja tasopinta "selkään" keskitys ulkoreunasta ja kierteet toiseen ja pitkät reiät toiseen.
Keskipulttiin sorvasin rikan joka lisänä puristaa puoliskot yhteen.
Säätö reijissä olevat pultit oli M8 ja ne mokkulat jäi ulkopuolelle ja toisessa puolikkaassa sisäpuolelle, niin että toisiin tuli ne kierteet ja toisiin pitkät reijät, silosemmista puolista sorvasin ne tasopinnat jotka tuli vastakkain.
Tossa näkyy paikallaan ja monta vuotta oli käytössä http://www.tvracing.net/galleria/index.php?id=357

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Marraskuu 23. 20:35:03 2010

olafu kirjoitti:Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan pois
Eihän ne 1,8tiiselin alapyörätkään ole kuin kitkalla kiinni.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Marraskuu 23. 23:07:43 2010

Jari H kirjoitti:
olafu kirjoitti:Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan pois
Eihän ne 1,8tiiselin alapyörätkään ole kuin kitkalla kiinni.
Mutta niissä onkin oikein PULTTI :) Mutta kuten sanottua, kaverin kokeiluiden perusteella ohc nokkapyörä ei tarvitse kiilaa.
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Marraskuu 23. 23:22:11 2010

olafu kirjoitti:Mutta kuten sanottua, kaverin kokeiluiden perusteella ohc nokkapyörä ei tarvitse kiilaa.
Ja jokainen kokeilee sitten OMALLA VASTUULLA :shock: :lol: :burn

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Marraskuu 23. 23:44:58 2010

olafu kirjoitti:
Jari H kirjoitti:
olafu kirjoitti:Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan pois
Eihän ne 1,8tiiselin alapyörätkään ole kuin kitkalla kiinni.
Mutta niissä onkin oikein PULTTI :) Mutta kuten sanottua, kaverin kokeiluiden perusteella ohc nokkapyörä ei tarvitse kiilaa.
Noo, saattahan se oharin 10x1 pultti karvan venähtää 120Nm+90º :lla. :)
Mutta eihän noi Zetecin rillatkaan tainnu olla kun 85Nm?? Eikä ruovi vaikka 16v ei nyt ihan sama asia ole.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Joulukuu 1. 22:09:53 2010

Mutta lisätään löylyä...

Tehkääpä sellanen nokkapyörä joka on keskipakosäätöinen, eli muuttuva ajoitteinen...pitäis olla helppo tehdä myös itse :D
Oon nähny ite tehdyn ja pyörä penkin mukaan toimi.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja JP » Ke Joulukuu 1. 22:37:45 2010

BlackEscort kirjoitti:Mutta lisätään löylyä...

Tehkääpä sellanen nokkapyörä joka on keskipakosäätöinen, eli muuttuva ajoitteinen...pitäis olla helppo tehdä myös itse :D
Oon nähny ite tehdyn ja pyörä penkin mukaan toimi.
helpompi varmaankin toteuttaa hihnaan tuo säätö, hihnaan ohjain rullat veto ja paluu puolelle ja rullat samaan levyyn kiinni jota liikutellaan sivuttain esim ohjatulla öljynpaineella, siis hihnan matkaa muutetaan alapyörän ja nokkapyörän välillä. Tuon liikuteltavan levyn ohjaukseen vaan ruiskulta joku lisälähdöistä ja on helposti säädettävä ajoitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 2. 1:35:46 2010

Helpompi se on siihen pyörään integroida siinäkin tapauksessa, koska valmiita öljynpaineella säätyviä pyöriä on olemassa. Remmiin suunnittelin joskus kauan kauan sitten, mutta näin itsekkin sitten toimivan keskipakosäätöisen nokkapyörän. ei ole tullut toteutettua vielä.
Jäsen #606

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja el_reino » To Joulukuu 2. 20:38:41 2010

Helppotapa saada kiilankolo huonoissa kotioloissa. Ennen kiinnityspultinreiän poraamista, poraa kiilan levysellä poralla kiilan tulevaan kohtaan rei'än oikelle säteelle.
Ja sitten vasta keskirei'än, ja sehän sitten avautuu kivasti kiilauraan.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Joulukuu 2. 21:34:45 2010

mitehän semmonen säädettävä pyörä toimis, et olis vähä sama idea kun mopospootterin keskipakokytkimessä..? Eli siis tavallaa ovaalit reijät, niissä tapit ja tiukat jouset pitäs pyörää normiasennossa, kierroksilla sitten pääsis kääntyyn :green: :burn (todellisuus varmaan olis jako sekasin ja kaboom)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Joulukuu 4. 20:26:27 2010

Ihan kun olisin täällä katsellut jonkun kuva-albumia tms jossa oli jotaini kuvaa jostain muuttuvasta ajoituksesta toteutettuna nokkapyörään, joku limppu taisi olla ja jotain muuta rensseliä... muistais vain että missä

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja olafu » La Joulukuu 4. 21:26:57 2010

Megasquirtti foorumilla on jollain kolmoskoppa escortissa turbo-ohc pitkittäin ja siinä on tuollainen keskipakosäädin.
Jäsen #606

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja TVR » La Joulukuu 4. 22:03:22 2010

olafu kirjoitti:Megasquirtti foorumilla on jollain kolmoskoppa escortissa turbo-ohc pitkittäin ja siinä on tuollainen keskipakosäädin.
Ahaa, mielenkiintoista :idea:
Voitko linkittää sen vai vaatiiko se kirjautumisen et pääsee näkeen?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Joulukuu 5. 11:03:47 2010

http://picasaweb.google.com/tarmohasune ... q3EsIuu5QE# <- tuossa on linkki kuviin.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=4445 <- tuossa on topicci mistä se löytyi.
Jäsen #606

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Joulukuu 5. 12:20:58 2010

Tuo on kaverin projekti ja konversio nokkapyörästä. Toimii ihan hyvin aivan järjettömällä vaparinokalla jo alhaalta. Tuo on TTH on pitkän linjan harastaja ja hyvin ennakkoluuloton kokeilemaan kaikkea uutta. Esim. tuossa pakosarjassa näkyviin putkiin painetaan ahtoputkista paineet vaihdettaessa, eikä niitä hukata ilmaan, kuten normi dumppi kokoonpanossa. Tuon nokkapyörän teko vaatiin pientä näpräämistä enkä ole saanut tuollaista vielä itsellenikään, vaikka olen jo monesti sitä mankunut!! :cha
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Vastaa Viestiin