Ford 1.0L EcoBoost turbo

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja TAp » To Maaliskuu 8. 10:26:22 2012

Mistähän löytyisi lisää tietoa uudesta litran turbokoneesta,
onko kukaan sattunut olemaan kyseisen voimanlähteen huoltokoulutuksessa tms ?

Leikkauskuvista näkyy aika pitkä kiertokanget, ellei kuvaa ole manipuloitu jotta lohko näyttäisi lyhyeltä ???

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: 1.0 turbo

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Maaliskuu 9. 9:02:12 2012

Jostain syystä tää on mielenkiintonen kone vaikka tilavuudenpuolesta joutaakii verkonpainoks.
Kuvissa tosiaan näyttää kanget aika pitkiltä ja sylinteri seinän vahvuuskin aika järeältä.
http://media.ford.com/images/10031/Ford ... nehres.jpg

Tossa joku mainos video.
http://www.youtube.com/watch?v=SaUDNhS1 ... re=related

Aikä jännä et tuo alempi öljypumpun hihna kylpee öljyssä kokoajan ja muutenkin mietityttää huollettavuus tuon suhteen.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 1.0 turbo

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Maaliskuu 9. 17:24:06 2012

Öljyssä näyttäs uivan molemmat hihnat... Imusihdistä varmaan löytyy :)
Jäsen #606

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 1.0 turbo

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Pe Maaliskuu 9. 19:09:54 2012

Niinhän siinä fordin viimeisimmässä 8V dieseli koneessakin ui kampiakselin ja spainepumpun välinen remmi öljyssä.

Mikähän tuos ecoboostis mahtaa olla isku?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: 1.0 turbo

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Maaliskuu 10. 8:56:53 2012

Odotan innolla kun nää yleistyvät tuola liikenteessä, että miten pärjäävät talvella ja miltä kuulostavat ulospäin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 1.0 turbo

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Maaliskuu 11. 18:12:18 2012

http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=420729

Aikamoista suitsutusta.

Tuossa Startin videossa kovasti väitetään kuulostavan nelisylinteriseltä tai ainakin hyvin lähellä sellaiselta. Toisaalta luin, että lohko olisi valurautaa paremman (talvella) lämpiämisen vuoksi.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: 1.0 turbo

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Maaliskuu 11. 19:37:21 2012

Sine kirjoitti: http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=420729

Aikamoista suitsutusta.

Tuossa Startin videossa kovasti väitetään kuulostavan nelisylinteriseltä tai ainakin hyvin lähellä sellaiselta. Toisaalta luin, että lohko olisi valurautaa paremman (talvella) lämpiämisen vuoksi.
No, kehuuhan se sitä myös sporttiseksi :lol:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

jupe_e
Viestit: 361
Liittynyt: Su Tammikuu 4. 11:53:57 2009

Re: 1.0 turbo

Viesti Kirjoittaja jupe_e » Su Maaliskuu 11. 20:18:39 2012

jat-79 kirjoitti:
Mikähän tuos ecoboostis mahtaa olla isku?
Isku on 82mm
Escort MK1 16V turbo -72
Escort MK1 OHC -73

MiHu
Viestit: 377
Liittynyt: Ke Tammikuu 21. 19:17:33 2004
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja MiHu » Su Maaliskuu 11. 23:36:55 2012

Tekniikanmaailma 5/12 on uuden Focuksen koeajo...
-89 sierra "perhemalli" cosworth
-90 fiesta xr2i 1.8 16v (kauppakassi)
-88 Sierra is(ex),-91 4x4 (ex),-92 (ex)
-Sierra 1.6L -84 (museoon ?)
-05 Mondeo "stasiwagon"
#652
- Kauniita autoja,nopeita naisia-
- Ford ei ole auto, se on elämäntapa-

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja coss » Ma Maaliskuu 12. 11:23:32 2012

Multa löytyy tuo 5/12 pdf:nä jos joku haluaa kattoa.

Tai no, tuolta löytyypi https://www.dropbox.com/sh/dbwbfdpvq01s ... 5-2012.pdf
"I don't have a solution, but i admire the problem"

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja jappes » Ti Maaliskuu 13. 19:40:44 2012

Tossa TM artikkelissa olikin aika hyvin selitetty moottorista, mutta lisäksi.....

Jakohihna on öljykylvyssä ja vaihto väli 10V/240tkm. Sylinteriryhmä harmaa valettu valurautaa.
Muuttuvatilavuuksinen öljypumppu.
Normi vesipumpun lisäksi sähköinen vesipumppu start/stopin takia, jottei kuumene sammutuiksissa.

Toi on aika erinlainen moottori, mihin noissa fordeissa on totuttu.

Mä odotan myös ,että pääsee tutkimaan konetta vähän enemmän.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Maaliskuu 13. 23:34:01 2012

Sama juttu, pitää päästä ihmettelemään.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: mikä idea tuossa jakohihnan öljykylvyssä on?

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Maaliskuu 13. 23:59:00 2012

Sine kirjoitti:Sama juttu, pitää päästä ihmettelemään.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: mikä idea tuossa jakohihnan öljykylvyssä on?
Eiks se sanonut videolla että pienempi kitka?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Maaliskuu 14. 0:14:55 2012

Sine kirjoitti:Sama juttu, pitää päästä ihmettelemään.

Ehkä tyhmä kysymys, mutta kysyn kuitenkin: mikä idea tuossa jakohihnan öljykylvyssä on?
Luulisin että syyt on tässä: Ketjua halvempi toteuttaa, kun on yksinkertaisempi rakenne. Ei tarvita laahaimia eikä nokan stefoja, eikä mitään kovin erikoisia kiristinratkaisuja. Ilmeisesti kitkakin pienenee jonkun verran, ainakin sen osalta ettei ole niitä laahaimia.
Varmaan hihnat olis uitettu öljyssä jo pidemmän aikaa, mutta ilmeisesti nyt vasta hiljattain on kehitetty hihnamateriaali mikä kestää öljyssä uittamista niin kauan, että sitä voidaan ajatella käytettäväksi moottorin sisällä. Tommosesta sais tehtyä todella helposti huollettavankin, mikäli siihen olis halukkuutta. En tiedä onko tuo sellainen.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Maaliskuu 14. 15:18:29 2012

Hammashihnan kitka pienenee myös öljykylvyn ansiosta.
Kannen sisään rakennettu pakosarja vaivasi ajatuksena, mutta kyseessä näyttäisi olevan monimutkaisempi valumenetelmä jossa kanavat yhdistyvät kannen valussa; 8-4-(2-)1 EDIT: tarkoitin tietysti 6-3-1. Kannessa yksi ulostuloreikä neljäpulttisella neliölaipalla josta mennään turbolle yhdellä putkellä.
Sinällään kannen sisällä yhdistyvät kanavat eivät ole uutta; mm. Köln V6 / V4 -moottorit.
Tässä on nyt haettu koneen nopeampaa lämpiämistä. Ja kannen vesikierto aukeaa aiemmin kuin lohkon.
Viimeksi muokannut jjs, Su Maaliskuu 18. 14:12:50 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

coss
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja coss » Ke Maaliskuu 14. 16:38:22 2012

Oikein tuollainen zippinetto moottori.
"I don't have a solution, but i admire the problem"

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja RD » Ke Maaliskuu 14. 21:28:09 2012

Vähän jännittää sen puolesta kun kuullostaa että kansi ja lohko on useinkin erilämpöisiä...mutta eiköhän fordikin ole jo ehtinyt oppia rautalohkoisen ja alumiinikantisen moottorin ominaisuuksista jotain. Jälkikäytöllä ois tossa vaan ehkä muutakin perustetta kuin ahtimen öljynkierto.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja TAp » To Maaliskuu 15. 9:14:39 2012

Hihnan tai hihnojenvaihto lienee astetta vaikeampaa kuin mitä normaalimmassa ratkaisussa,
mitenkähän onnistuu konetta irrottamatta ?

Net kun pääsee huoltokoulutukseen kertovat varmaan tavoiteajan :D

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 17. 12:45:17 2012

Jos on hyvin suunniteltu, niin luukku auki ja remmi vaihtoon... Tuskin on. Suunniteltu, että ajetaan 240 tuhatta ja pannaan paaliin.
Jäsen #606

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Maaliskuu 17. 13:00:42 2012

Niinhän se pakkaa olla nyky trendin mukaan. Varaosana myydään muutamaa huolto-ohjelmaan kuuluvaa osaa lukuun ottamatta vaan alakerta, kansi, tai koko moottori, noin kärjistettynä. :cha
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja hoopee » La Maaliskuu 17. 22:56:41 2012

olafu kirjoitti:Jos on hyvin suunniteltu, niin luukku auki ja remmi vaihtoon... Tuskin on. Suunniteltu, että ajetaan 240 tuhatta ja pannaan paaliin.
Tuskin noin pitkä tähtäin...puolet tuosta.
Just viikolla poristiin Metropolian ja TTY:n väen kanssa kokonaishiilijalanjäljestä. 80% käytöstä jne jne...
Eli kannattaa panostaa päästöjen pienentämiseen ja tehdä paaaljon paljon uusia autoja.
Ja kyllähän se autoteollisuudelle on parasta saada uus auto kaupaksi vanhan romun tilalle muutaman vuoden välein.
Noin pienikokonen kone niin pitäs pannuhuoneessa olla tilaa huoltotoimille :green:
jat-79 kirjoitti:Niinhän se pakkaa olla nyky trendin mukaan. Varaosana myydään muutamaa huolto-ohjelmaan kuuluvaa osaa lukuun ottamatta vaan alakerta, kansi, tai koko moottori, noin kärjistettynä. :cha
Tämäkin sinällään mielenkiintonen juttu. Kaverin 2.2diesel zafirasta meni kampura poikki (karvan päälle 200tkm). Uuppelilta osien saanti heikkoa tai järettömän hintasta. Tais modulaari-moottorin hinta olla enemmän kuin uuden auton veroton hinta tehtaalla.
Eli korjaamisessa ei pitäs olla mitään järkeä, mutta Suomen autoverotus paikkaa tilannetta melkoisesti.

Downsizing on kyllä hieno juttu. Volkkarin jo melko kuuluisat 1.4tfsi moottori kyllä aivan loistavia.
Tuntuu aika erikoiselta, että 40tkm ja jakoKETJU venynyt...60tkm öljypumppu hajos.
Tuo volvon museomoottori remmin vaihtoväli 200tkm. Ottasivat mallia!

Saa nähdä millon saavat litrasen fiestan keulaan. Sinne sen osaan kuvitella jotenkin.
Äitimuorin 1.25 versio saa mun puolesta lähteä vaihtoon...ei tommosella tehe mitään!

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Su Maaliskuu 18. 16:00:09 2012

Justiin vaihdoin tuollaiseen volkkarin tsi moottoriin kettingin. 50tkm verran oli mittaris ja kettinki oli niin venyny että sen sai sormin pyöräytettyä väärinpäin. Vesipumppukin maksoi 250€, sen mukana tulee myös remmiahtimen magneettikytkin.
Tuon ketjun vaihdon yhteydes olis hyvä putsata myös öljysihti. Niitäkin näistä menee tukkoon.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Maaliskuu 20. 9:28:37 2012

olafu kirjoitti:Jos on hyvin suunniteltu, niin luukku auki ja remmi vaihtoon... Tuskin on. Suunniteltu, että ajetaan 240 tuhatta ja pannaan paaliin.

Ei varmaankaan kilometrit vaan se 10V ikäraja tulee Suomessa useimmin vastaan.....

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ford 1.0L EcoBoost turbo

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Maaliskuu 20. 21:02:45 2012

Aiheeseen liittyvää:

http://www.tekniikkatalous.fi/autot/aut ... t-20032012

Autojen seuraava buumi on kolmisylinteriset moottorit

Useat autonvalmistajat aikovat tuoda markkinoille lähivuosina uusia kolmisylinterisellä moottorilla varustettuja malleja, kirjoittaa Los Angeles Times.

Aiempaa pienemmät moottorit vastaavat ympäristöhaasteeseen: pienentävät polttoaineen kulutusta ajokilometriä kohti. Nykyaikaisella teknologialla moottorin koon pienentäminen ei enää vähennä ajomukavuutta yhtä dramaattisesti kuin ennen.

Uusissa kolmisylinterisissä ei kuitenkaan aiota juuri tinkiä hevosvoimista ja vääntömomentista.
Moottorit kutistuvat Amerikassa

Useimmissa nykyisissä henkilöautoissa on nelisylinteriset moottorit. Yhdysvalloissa on perinteisesti suosittu suurta voimaa ja kokoa moottoreissakin, ja käytössä on ollut paljon viisi- ja kuusisylinterisiä automalleja.

Siellä moottorit ovat olleet pienenemään päin viime vuosina. Vuonna 2007 vain 34 prosentissa Yhdysvalloissa myydyistä autoista oli nelisylinterinen moottori, vuonna 2011 myydyistä jo 47 prosentissa.
Useita malleja markkinoille

Ford aikoo tuoda markkinoille yksilitraisen kolmisylinterisen EcoBoost-mallinsa ensin Euroopassa ja sitten Yhdysvalloissa tämän ja ensi vuoden aikana. Sen saa säädöistä riippuen 100 – 125- hevosvoimaisena.

Mitsubishi tuo oman kolmisylinterisensä markkinoille vuoden 2013 aikana. Myös BMW, Volkswagen ja Nissan kehittävät paraikaa omia kolmisylinterisiä mallejaan tavoitteena tulla markkinoille muutaman vuoden päästä.

Autonvalmistajat etenevät varovaisesti erityisesti Amerikan markkinoilla. Viimeksi 1990-luvulla General Motors myi siellä kolmisylinterisiä autoja nimillä Chevrolet Metro ja Geo Metro.

Ne olivat markkinoiden vähiten polttoainetta kuluttavia autoja, mutta saivat nihkeän vastaanoton koska olivat kuljettajien mielestä meluisia ja vetivät huonosti ylämäessä.

Nyt autonvalmistajat pyrkivät siihen, ettei ajomukavuudesta tarvitse tinkiä, vaikka hankkii aiempaa vähemmän kuluttavan auton.

Vastaa Viestiin