vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 13:19:59 2011
vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?
Eli kyseinen motti tarvitsisi nokkaa, mutta millaisen?
Koneelle ei ole tehty mitään muutoksia. Ja mitäs kaikkea otettava huomioon uuden nokan kanssa? Hommattava muutakin?
Hieman olen uusi näissä touhuissa, mutta opetellaan kovasti!
Koneelle ei ole tehty mitään muutoksia. Ja mitäs kaikkea otettava huomioon uuden nokan kanssa? Hommattava muutakin?
Hieman olen uusi näissä touhuissa, mutta opetellaan kovasti!
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?
Koska kone on sisuskaluiltaan vakio, ei kannata pilata hyviä vakio-ominaisuuksia tarpeettoman rajulla nokalla. Jos saa ylös vaikkapa 400 rpm vetoaluetta lisää, alhaalta menettää äkkiä tuplaten...
Toinen ja tärkeämpi asia on se ettei ruiskuun, erityisesti mekaanisella ilmamäärämittauksella olevaan koneeseen saa laittaa "rajua" nokkaa; käynti aaltoilee/sekoaa ala-alueella (imupulssi heittää ilmamassamittarin läppää edestakaisin) -> Nyrkkisääntönä: ei asteita, erityisesti ei overlappia, nostoa kyllä.
Kent Cams FR30 tai FR31
Toinen ja tärkeämpi asia on se ettei ruiskuun, erityisesti mekaanisella ilmamäärämittauksella olevaan koneeseen saa laittaa "rajua" nokkaa; käynti aaltoilee/sekoaa ala-alueella (imupulssi heittää ilmamassamittarin läppää edestakaisin) -> Nyrkkisääntönä: ei asteita, erityisesti ei overlappia, nostoa kyllä.
Kent Cams FR30 tai FR31
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?
Itse ehdottaisin FR30 (itsellä) tai bf134. iS:n ruisku sekoaa useimmilla 270+ asteisilla nokilla.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?
Muutoksen myötä voi joutua säätöhommiin, siinä ilmamäärämittarissa on jonkin verran mahdollisuuksia mutta itse huomasin että se on aloittelijalle likimain mahdoton homma saada kohilleen(en vaihtanut edes nokkaa, vaan ehjän mittarin scorpion vastaavasta koneesta).
Harista voin suositella siinä vaiheessa. Löytyy kokemusta noiden mittareidenkin säädöstä,
Harista voin suositella siinä vaiheessa. Löytyy kokemusta noiden mittareidenkin säädöstä,
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?
Ei massamittarin säätö kovin hankalaa ole? Tein useisiin säätöjä, erityisesti turboasennuksien yhteydessä. Seosmittarin kanssa radalle ja silleen...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1863
- Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
- Paikkakunta: Turku
Re: vakio iS:ään uusi nokka, mutta mikä?
Tietysti mulla ei ollut tilaisuutta mitata seoksia kuin paikallaan ja käydä välillä koeajolla, mutta tuntu kyllä menevän ihan mahdottomaksi, vaikka kuvittelin että se ois ollut suoraan jo suht lähellä sopivaa kun vastaavasta koneesta oli kotoisin. Harinen sai sen puolestaan näyttään suorastaan helpolta, pari vetoa penkissä ja tehot nousi 10 heppaa, tyhjäkäynti tasaantui, ja kulutus oli sen jälkeen mun ajossa käsittämättömän alhainen 8l/100km, +-1l. Vanhalla mittarilla kymppi oli normaali lukema, ja uudella mittarilla huonoissa säädöissä vähän pahempi.
Sillä vaan, että ensikertalaiselle voi olla mahdoton tehtävä, niinkun mulle oli...
Sillä vaan, että ensikertalaiselle voi olla mahdoton tehtävä, niinkun mulle oli...
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19