Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Tammikuu 18. 12:32:16 2013

Eli kyseessä siis esim. 2,9 cologneissa ja 16v dohceissa (varmasti muissakin Fordeissa) tehdasasennuksena ollut Öljynsuodattimen "alle" tuleva laippamallinen peltinen purkki kahdella letkulähdöllä. Vähän saman mallinen kuin tässä kuvassa vasemmalla: http://www.merstartech.com/cosworth/maz ... detail.jpg
Ymmärtääkseni tuon tarkoitus on toimia jonkinlaisena öljyn/veden lämmönvaihtajana, eri pyrkii pitämään öljyn veden lämpöisenä ja päinvastoin. Tuollainen löytyi nurkista, ja ajattelin nyt sitten muutamalla kysymyksellä teitä kiusata:

-Onko tuollaisella mitään sijaa viritetyssä moottorissa "tavanomaisen"(mocal, setrab, ym.) öljyjäähyn sijalla? Mitään haittavaikutuksia?
-Saako tuolla öljynlämmöt pysymään vedenlämpöjen tasolla ilman järjetöntä jäähdytyskuormaa syylärille (syyläri on uusi alumiininen, muttei mikään järin iso) Vai onko vaikutus ylipäänsä tyystin olematon?
-Jos tulisi käyttöön tuo, niin millä tavoin vetäisitte vesiletkut?


Tietysti varmaan parempi olisi hankkia joku "oikea" jäähdytin, mutta jos tuo edes vähän auttaisi öljynlämpöihin, niin voisi olla kokeilemisen arvoinen? Hinta ja helppous tässä taas tietysti vaikuttaa kuitenkin pääasiassa :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Viesti Kirjoittaja Perkele » Pe Tammikuu 18. 15:22:58 2013

Tuon donitsin tehohan riippuu myös termostaatista eli kuinka iso lämpötilaero saadaan esim. 100C öljyillä.
Lontoon foorumeilta muistan lukeneeni että Matt Lewis Motorsport oli joskus testannut YB:ssä että originaali donitsi oli melkein yhtä tehokas kuin erillinen 16-rivinen Mocal jonkun rata-ajo jakson aikana.
Mene ja tiedä sitten miten tieteellinen koe oli ollut, mutta omaani löin donitsin lisäksi 16-rivisen. 8)

Cossussahan donitsille tuleva vesi taitaa tulla sisälämppärinkennolta ja palautuu kanteen.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Tammikuu 18. 15:46:01 2013

Ok, eli lykkään "donitsin" ekaan kokoonpanoon, ja katson sitten aikanaan josko tarvii lisäjäähdytystä. Halvemmaksihan tuo tulee (0€) kuin ostaa 150€ hintainen erillinen jäähdytin. :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Tammikuu 18. 19:40:53 2013

Joo oikein mainio keksintöhän se vesijäähdytin on. Erillisellä kennolla saanee tarkemmin sen lämpötilan pysymään vakiona kun siihenhän tulee termari väliin. Tuo vesijäähdytin periaatteessa koneen lämmetessä lämmittää jäähdytysveden hieman nopeammin eli toimii toisinkin päin, tosin se vaikutus on varmasti kovin häviävä. Ja kytketään vesipumpulta lämppärille lähtevään letkuun.

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Viesti Kirjoittaja wekku » Pe Tammikuu 18. 20:36:38 2013

Kierto on kannesta donuttiin, siitä lämppärin kennolle, kennolta vesipumpun imupuolelle..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Tammikuu 19. 0:15:36 2013

wekku kirjoitti:Kierto on kannesta donuttiin, siitä lämppärin kennolle, kennolta vesipumpun imupuolelle..
Joo totta, tuli ajatuskatkos...

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Tammikuu 19. 10:28:27 2013

Satkussa tulee lämppärin kennolta jäähdytettyä vettä donuttiin ja siitä pumpulle.
Samoin on kierto myös 24V Laaserissa.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Tammikuu 19. 12:08:13 2013

Jari H:n kuvailemalla tavalla se on monissa autoissa, ellei sille ole omaa kiertoa.

Rellu scenicin (1.9tdci, tci, dtci mikälie) insinöörit on laittaneet donitsin molemmat letkut alavesiletkuun. Alavesiletkussa on letkulähtöjen välissä kuristin, jolla on tehty paine-ero imun ja paluun välille. Tällä tapaa saisi donitsille varmasti kylmintä vettä, muttaa vaatiis tutkimista että minkä kokoisella kuristimella kierto on paras ilman että vesipumpun imu kärsii liiaksi.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Fordin omat vesi/öljy jäähdyttimet?

Viesti Kirjoittaja wekku » La Tammikuu 19. 12:33:32 2013

Joo, tarkotin siis OHC konetta, 12v V6 koneessakin se lauhdutin on lämppärin paluun välissä.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Vastaa Viestiin