2.3-2.8 v6 Gologne ja lyijyllinen/lyijytön gaso

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

2.3-2.8 v6 Gologne ja lyijyllinen/lyijytön gaso

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Joulukuu 21. 18:51:48 2003

Hieman olen pudonnut tuon koneen ominaisuuksien kanssa kärryiltä kun tuo lyijyllinen bensa loppui kaupasta.

Tuo myllyhän vaatii lyijyllistä bensaa..Eli onko tuo Terra vielä sellaista jota tuolle koneelle voidaan juottaa? Vai millä aineella Golognella voi ajaa? Jos intoa riittää niin alan tekemään 2d Taunuksesta kutostekniikalla olevaa harraste/käyttöautoa itselleni.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Joulukuu 21. 19:34:16 2003

Se kone on Cologne "c:llä", ja ainahan sitä lisäainetta saa erikseen, niin ei tarvitse arvuutella.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Joulukuu 21. 22:24:52 2003

JesseT kirjoitti:Se kone on Cologne "c:llä", ja ainahan sitä lisäainetta saa erikseen, niin ei tarvitse arvuutella.
Ei viittis laittaa kalliin gason lisäksi ylimääräisiä sikakalliita lisäaineita. Voihan laittaa uudet lyijyttömän kestävät seetit mutta jos koettais löytää sellaisen koneen jota ei tarttis välttämättä avata :D

Joo..Tietenkin ceellä..Mutta lienee tullut konetyyppi kuitenkin selväksi :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Su Joulukuu 21. 22:31:08 2003

Hämärä muistikuva on jostain jäänyt että kaikk 88' vanhemmat ilman kovametalliseetejä, eli lisäainetta joukkoon. Eikä se niiin paljoa maksa.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Joulukuu 21. 22:48:59 2003

razorass kirjoitti:Hämärä muistikuva on jostain jäänyt että kaikk 88' vanhemmat ilman kovametalliseetejä, eli lisäainetta joukkoon. Eikä se niiin paljoa maksa.
Kun mopoaikaankaan en laittanut bensansekaan lisäaineita ( öljyä ) niin en aio tulevaisuudessakaan niin tehdä ( oli vaan nelitahtisia pelejä ). Pitää sitten laittaa kannet sellaseen kuntoon että kestää ajaa lyijyttömällä.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Su Joulukuu 21. 23:16:38 2003

upi,
eipä tuo venttiilinsuojaaine niin kallista ole jotteiko sitä olisi varaa käyttää... 5e / 300km noin pyöreästi.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Su Joulukuu 21. 23:29:07 2003

Stefa kirjoitti:upi,
eipä tuo venttiilinsuojaaine niin kallista ole jotteiko sitä olisi varaa käyttää... 5e / 300km noin pyöreästi.
Pääasia että tuolla koneella voi kuitenkin huoletta ajaa. Mutta taitaa silti olla niin että otan kannet irti ja koneistutan ne lyijyttömälle ( ei tartte litrailla lisäpurkkien kanssa jos vaikka vaimo joskus kävisi tankilla..No joo...ei varmaan käy :D ). Samalla voi tasoittaa pahimmat valukököt kanavista pois.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Viesti Kirjoittaja a.l » Su Joulukuu 21. 23:34:42 2003

Älä laita terraa tulee piikki! :D

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ma Joulukuu 22. 9:50:40 2003

Kannattaa sitten keskustella sellaisen firman kanssa kuin Virtasen Moottori Salossa. Ovat tehneet intin Bandvagneihin Colognen pakoseetien pinnoituksen lyijytöntä varten. Ei tarvitse koneistaa, kun kuulemma ainakin 2.8:ssa on kansi aika ohut siitä seetin ympäriltä.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ma Joulukuu 22. 10:59:27 2003

ukormi kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Se kone on Cologne "c:llä", ja ainahan sitä lisäainetta saa erikseen, niin ei tarvitse arvuutella.
Ei viittis laittaa kalliin gason lisäksi ylimääräisiä sikakalliita lisäaineita. Voihan laittaa uudet lyijyttömän kestävät seetit mutta jos koettais löytää sellaisen koneen jota ei tarttis välttämättä avata :D
Taas vähän OT:Vaikka laitattaa "kovat" seetirenkaat niin kannattanee käyttää lisäaineita. Polttoaineenkulutus on pienempää, ainakin itsellä ( OHC ). Lisäksi kannattaa selvittää painuuko ko. moottorissa todella venat kanteen...kaikissa ei näin käy vaikka ei ole kirjainkantta. Seetirenkaiden asennus on kuitenkin verrattain kallis toimenpide. Itse olen teetättänyt renkaat kahteen OHC:n. Nyt rakenteilla olevaan Kenttiin en niitä ajatellut laitattaa.
S a a b & F o r d

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 22. 11:30:16 2003

kyl tilanne on sellainen että kannatta ne seetit laittaa jos käyttiksen tekee autosta

ei tarvi vena säädöistä kantaa huolta enää sen jälkeen.
voin kattoa illalla kirjoista mitkä merkit pitää kansissa olla että ne olis valmiit seetilliset kannet
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Joulukuu 22. 11:33:23 2003

sierra friikki kirjoitti:kyl tilanne on sellainen että kannatta ne seetit laittaa jos käyttiksen tekee autosta

ei tarvi vena säädöistä kantaa huolta enää sen jälkeen.
voin kattoa illalla kirjoista mitkä merkit pitää kansissa olla että ne olis valmiit seetilliset kannet
Tuo olisi hyvä tieto :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ma Joulukuu 22. 11:49:23 2003

sierra friikki kirjoitti:kyl tilanne on sellainen että kannatta ne seetit laittaa jos käyttiksen tekee autosta

ei tarvi vena säädöistä kantaa huolta enää sen jälkeen.
Näin varmasti. Mutta ei ainakaan OHC:ssä seetit ( pako ) autuaaksi tee. Kyllä välyksiä vielä nysväämään joutuu jossain vaiheessa! :wink:
S a a b & F o r d

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 22. 12:08:23 2003

mitähän vikaa sulla on
ohcessa
mää en ole säätänyt 30000km venoja isässä
laitoin uuden nokan ja seuraajat ja säädin ne ja ne ons samoissa säädöissä
kattelin kesällä tulkilla ja samassa olivat
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ma Joulukuu 22. 13:07:48 2003

No ei siinä mitään vikaa pitäisi olla. Vaihdoin kanssa nokan ja seuraajat ja teetätin samalla koko kansiremontin ( mm. laakerit, seetit, ohjurit, venojen pituuden nysväys ). Ja jo 1500km päästä rallatteli ihan kunnolla. Tosin se nyt on mielestäni normaalia kun uudet seuraajat yms. etsivät paikkansa. Ja muutenkin ko. koneessa on joutunut lähinnä pakoventtiilejä säätelemään. Nyt ei ole tullut paljon kilometrejä, joten ei ole säätötarvettakaan.
S a a b & F o r d

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 22. 13:43:35 2003

uskon ,en epäile kuullostaa vaan ihmeelliseltä että pitää säätää kun meitin pelissä ei ole tarinnut tehä mitään.
olisko seetin materiaaleissa eroa
mula ei oe hajuakaan mitä koivunen myi mulle
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Joulukuu 22. 14:36:52 2003

Jos kysessä on harrastusauto niin eikö siihen voisi laittaa 2.9 konetta ne lienee kaikki tehty lyijyttömällä ja olisi kannessa riittävä määrä pako- ja imuaukkoja? Sitten myöhemmin laitat vielä 24V hatun päälle vedoten saasteiden vähentämis pykälään, joka niissä uusissa säännöissä on.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 22. 14:50:00 2003

2.9 on kaikki lyijyttömille
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Joulukuu 22. 21:19:53 2003

SLEI kirjoitti:Jos kysessä on harrastusauto niin eikö siihen voisi laittaa 2.9 konetta ne lienee kaikki tehty lyijyttömällä ja olisi kannessa riittävä määrä pako- ja imuaukkoja? Sitten myöhemmin laitat vielä 24V hatun päälle vedoten saasteiden vähentämis pykälään, joka niissä uusissa säännöissä on.
Vaikee on Taunus leimata 2.3 koneelle jos on kolmeaukkoiset kannet..
Jos pitää vielä käyttää voortilla tarkastuksessa niin varmaan huomaavat. Voisihan sanoa että YY koneeseen on laittettu 2.9 kannet..

2.9i
Sierra B4A ei käy lyijytön
Sierra B4B ja C ( katti pelejä ) käy lyijytön

2.9i
Scorpio BRD ja E ja F Käy lyijytön
Scorpio BRV käy lyijytön

Eli mikään 2.8 ei tunu olevan kattipeli=ei toimi pitkään lyijyttömällä
Ja noissa 2.9 koneissakin pitää olla tarkkana :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

VeePeeJii
Viestit: 22
Liittynyt: To Joulukuu 6. 22:27:35 2001

Viesti Kirjoittaja VeePeeJii » Ti Joulukuu 23. 8:11:04 2003

mulla lukee yhessä lapussa näin:
sierra'87, Granada'82 Scorpio'85 V6 C -moottorilla joissa sylinterikannen pakolaipan keskellä on jokin seuraavista kirjaimista: 2,3l - B tai F
2,8l - D tai E. Kaikissa 2,4l ja 2,9l Moottoreissa voi käyttää lyijytöntä bensiiniä.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 23. 8:53:29 2003

seuraava tieto on fordin tasku opuksesta jonka kerran sain hernesaaressa korvaukseksi tuhlatusta työ ajasta.
lyijyttömän polttoaineen käyttö- sivu 41

v6 moottorit(capri siera granada -82 scorpio)
v6 moottorit joissa voidaan käyttää jatkuvasti lyijytöntä polttoainetta,voidaan tunnistaa sylinterinkannen pakolaipan keskelle meistetystä kirjaimesta
2.3 -B tai F
2,4- kaikki mahdoolliset
2.8 -D tai E
2.9 kaikki mahdolliset.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Joulukuu 23. 11:14:44 2003

Tuossa 4x4 Sierrassa ekana käytetty B4A 2.9i moottori ei näytä toimivan ilman lyijyä tai lisäainetta bensan seassa vaikka muut 2.9 koneiset lyijyttömän sietävätkin. No joka tapauksessa Taunusta ei tunnu saavan katsastettua rehellisesti 2.9 koneelle joten pitää tehdä noille seetirenkaille jotakin noissa vanhemmissa myllyissä.

Kiitokset vastanneille :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 23. 11:25:05 2003

uskotaan
pitä'äpi kattoo tallissa olevaa kahta 2.9 irtomoottoria
ettei ne satu olemaan b4a moottoria
toivon että ei ole niin pääsee helpommalla
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin