Dokkin loota Ohariin?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

popo99
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Huhtikuu 30. 14:10:08 2003
Paikkakunta: Salo

Dokkin loota Ohariin?

Viesti Kirjoittaja popo99 » Pe Maaliskuu 26. 15:24:09 2004

passaako tommosest dokista vaihdelaatikko suoraan ohceen jatkoks? ku ex dohcissa pitäis olla kestävämpi loota?
Ahistaa ahistaa

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 27. 9:50:52 2004

Ei passaa.
Jäsen #606

popo99
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Huhtikuu 30. 14:10:08 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja popo99 » La Maaliskuu 27. 10:35:57 2004

no saisko ees sovitettu?
Ahistaa ahistaa

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Maaliskuu 27. 11:12:40 2004

Taitaa olla kytkinakselikin liian lyhyt.
Jäsen #606

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Maaliskuu 27. 12:34:05 2004

Ai hitsi sentään. Sun olis pitänyt kertoa toi mulle viime talvena, kun pistin escorttiin mt-75:n ohc:n jatkoksi.

Mt-75:n kytkinakseli on muistaakseni 3mm pidempi, mutta spoori alkaa samasta paikasta. Jos tuo pituusero haittaa yöunia, käytä rälläkkää, mitään seksuaalista merkitystä sillä ei ole kampuran silmälaakerinreikä kun jatkuu ties kuinka pitkälle.

Eikä se mt-75 ole juuri vahvempi laatikko, kuin vanha type-9. Muutoin kyllä mukavampi käyttää.
Viimeksi muokannut Jallu, Ma Maaliskuu 29. 10:42:02 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Maaliskuu 27. 14:31:32 2004

Meneekös siinä sit startti suoraan vai tarviiko muokata jotenkin ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » La Maaliskuu 27. 17:24:24 2004

jallu muisteli ihan oikein mt-75:ssa on pitempi kykäakseli , ite laitoin pinton perään mt-75:sen sitä ennen oli type-9 loota , mitään muuta en tehnyt kuin lyhesin kytkinakselin startti kävi sama vanha mikä siinä oli eli pitäis käydä yhtä lailla tane ohariinkin
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Maaliskuu 30. 2:02:21 2004

:oops:
Olen ymmärtänyt sitten väärin, olen elänyt siinä tiedossa että OHC ja DOHC on eri pulttijaolla. Kuulin sen jostain "luotettavasta" tahosta niin en ole edes tarkistanu.
Jäsen #606

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Toukokuu 16. 11:55:00 2006

ai luksusta... tämä helpottaa paljon. mt-75 on niin paljon mukavampi käyttää kuin type-9
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Toukokuu 16. 12:45:01 2006

Jallu kirjoitti: Eikä se mt-75 ole juuri vahvempi laatikko, kuin vanha type-9. Muutoin kyllä mukavampi käyttää.
Vain jälkimmäinen lause pitää paikkansa, muuten ei.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ti Toukokuu 16. 13:46:50 2006

MouTine kirjoitti:
Jallu kirjoitti: Eikä se mt-75 ole juuri vahvempi laatikko, kuin vanha type-9. Muutoin kyllä mukavampi käyttää.
Vain jälkimmäinen lause pitää paikkansa, muuten ei.
kuis meinaatko että se on heikompikin... mites muute minä otin konetta tuossa irti ja katselin että niissähän on eri määrä pultin reikiä... mt-75 lodjussa oli alareunassa 4 pulttia ja type-9 2 pulttia. Onko ne sitten turhia reikiä vai pitääkö tehdä OHCeen kylkeen kierteet
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Toukokuu 16. 20:33:18 2006

caddy kirjoitti:
MouTine kirjoitti:
Jallu kirjoitti: Eikä se mt-75 ole juuri vahvempi laatikko, kuin vanha type-9. Muutoin kyllä mukavampi käyttää.
Vain jälkimmäinen lause pitää paikkansa, muuten ei.
kuis meinaatko että se on heikompikin... mites muute minä otin konetta tuossa irti ja katselin että niissähän on eri määrä pultin reikiä... mt-75 lodjussa oli alareunassa 4 pulttia ja type-9 2 pulttia. Onko ne sitten turhia reikiä vai pitääkö tehdä OHCeen kylkeen kierteet
Ihan kuten kirjailinkin. MT75 on kestävänpi kuin Type-9. Jallun kanssa vain siitä samaa mieltä että on mukavenpi käyttää. Tosin tuo saattaa johtua sitäkin että MT75:t on uudenpia ja näin järjestäen vähemmän ajettuja kuin Type-9 askit.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Toukokuu 21. 16:55:53 2006

Ohoh. Tuota... Haittaako jos se kytkinakseli jäisi lyhentättä. :oops:

Rumaa ääntä pitää kytkin ylhäällä, mutta epäilin tukilaakeria. Muuten hyvin toimii ja on nopea vaihtaakin 0.5 sek ja alle.

Ja omat kardaanit nopeusmittaus ym. Itse otin MT75 Dohc skorpionista ja jouduin tekeen kiinnikkeet, kytkinhaarukan ja kardaanin etuosan uusiksi.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Toukokuu 21. 17:31:33 2006

Ei haittaa, tilaa on reilusti. Tietysti ylimääräinen paino kytkinakselilla on pois kiihtyvyydestä, jos sitä haittaa meinasit...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Toukokuu 21. 18:12:47 2006

caddy kirjoitti:ai luksusta... tämä helpottaa paljon. mt-75 on niin paljon mukavampi käyttää kuin type-9
Ja hidas kuin norsu (vaihtaessa), verrattuna type9:iin.

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Su Toukokuu 21. 18:18:06 2006

ohc kirjoitti:
caddy kirjoitti:ai luksusta... tämä helpottaa paljon. mt-75 on niin paljon mukavampi käyttää kuin type-9
Ja hidas kuin norsu (vaihtaessa), verrattuna type9:iin.
Höpönhöpö! toises Sierras type9 oli ja toises MT75.. mitään eroo nopeudes :lol:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Su Toukokuu 21. 19:30:52 2006

ite osaan jostain syystä mt-75:lla vaihtaa nopeemmin... ja laitoin motin laatikon perään ja hyvin upposi.
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Toukokuu 23. 2:12:11 2006

ohc kirjoitti:
caddy kirjoitti:ai luksusta... tämä helpottaa paljon. mt-75 on niin paljon mukavampi käyttää kuin type-9
Ja hidas kuin norsu (vaihtaessa), verrattuna type9:iin.
Kannattaa kattoo öljyt, ja laittaa sitä oikeeta öljyä.

Korjaus: Kakkosvaihde ei sittenkään tahdo mennä enää silmään kun oikein tunteella repäisee. Ei tykkää varttimailista tämä loota. Aikaisemmin toimi oikein hyvin.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Toukokuu 7. 21:24:06 2008

Tuota noin nii.. mikäs kytkin näitten kaveriksi käy? jos lykkää cossun kampuran, 9 pulttisen, ja sitten ohc:n perään mt75 niin meneekös kaveriksi väliin 4wd cossuun käypäset kytkin setit? kun mt75:han on sisuskaluiltaan sama aski kuin 4wd cossussa mutta onko "kytkinkoppa" sama? Kellään tietoa? ku jos 4wd cossun aski paukkuu vasta 3 vaihteella ku takana on 600hp ja piikki pyörät jäällä. ni kyl se perkeleen paljon kestää tuo aski. Paitsi jos transitilla vetää miljoona kiloo vitosella :D Sit laukee vitonen, mut onhan niitä 4 vielä :D

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Su Toukokuu 11. 22:26:18 2008

Kukkuu? minkä kytkimen olette tunkenut väliin? Käykö cossun 2wd:n tai 4wd:n kytkin?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 11. 22:44:18 2008

Cossun kytkin pitäs sopia mutta startin kanssa voit olla pulassa. Cossussa kun on suurempi hammaskehä kuin ohc:ssa. Painelaakeri on toinen murheen ryyni, ainakin dokkiin kun sovitti type9 lootaa niin kytkin oli luonnostaan pohjassa koska painelaakeri oli liian pitkä. Startti oli kans eri syvyydellä, en muista kuinka paljon ja mihin suuntaan, mutta eri kohtaan tuli kuitenkin.

Laitoin sitten mt75:n.
Jäsen #606

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Su Toukokuu 11. 22:55:47 2008

olafu kirjoitti:Cossun kytkin pitäs sopia mutta startin kanssa voit olla pulassa. Cossussa kun on suurempi hammaskehä kuin ohc:ssa. Painelaakeri on toinen murheen ryyni, ainakin dokkiin kun sovitti type9 lootaa niin kytkin oli luonnostaan pohjassa koska painelaakeri oli liian pitkä. Startti oli kans eri syvyydellä, en muista kuinka paljon ja mihin suuntaan, mutta eri kohtaan tuli kuitenkin.

Laitoin sitten mt75:n.
Niin siis tarkoitus olisi saada mt75 205 lohkon perään? :roll:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Toukokuu 11. 23:09:25 2008

"sama aski kuin 4wd cossussa mutta onko "kytkinkoppa" sama?"

MT75 2wd askissa on startti eri puolella kuin 4wd eli esim. tältä osin kytkinkoppa ei ole sama. Etuosan kuoret voinee vaihtaa jos haluaa startin pois pakoputken vierestä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 11. 23:22:08 2008

janneke kirjoitti:
olafu kirjoitti:Cossun kytkin pitäs sopia mutta startin kanssa voit olla pulassa. Cossussa kun on suurempi hammaskehä kuin ohc:ssa. Painelaakeri on toinen murheen ryyni, ainakin dokkiin kun sovitti type9 lootaa niin kytkin oli luonnostaan pohjassa koska painelaakeri oli liian pitkä. Startti oli kans eri syvyydellä, en muista kuinka paljon ja mihin suuntaan, mutta eri kohtaan tuli kuitenkin.

Laitoin sitten mt75:n.
Niin siis tarkoitus olisi saada mt75 205 lohkon perään? :roll:
Joo mutta toi starttikehän halkaisija ja painelaakeri tekee silti ongelman, koska sun tapauksessa painelaakeri on liian lyhyt. Niitä saa kyllä eri pituuksia mutta en nyt tähän hätään muista missä oli mitäkin painelaakeria.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Toukokuu 12. 8:21:19 2008

SLEI kirjoitti:"sama aski kuin 4wd cossussa mutta onko "kytkinkoppa" sama?"

MT75 2wd askissa on startti eri puolella kuin 4wd eli esim. tältä osin kytkinkoppa ei ole sama. Etuosan kuoret voinee vaihtaa jos haluaa startin pois pakoputken vierestä.
"Etuosan kuorien" vaihtaminen on työnä sama kuin koko vaihteiston purkaminen; kammo savotta....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Toukokuu 15. 17:01:37 2008

Ei tuohon askin purkuun tarvii ku läjän työkaluja, olen kyllä 2wd mt75 askin purkanut ja kasannut.. Tulee vaan perkule sentään kalliiks hankkia 4wd cossun loota josta ottaa vaan kopan.. Olisko kellään vähä leiponutta 4wd askii? :D

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Toukokuu 15. 19:25:15 2008

Löytyy.
Hyvä että jollain on "terve" suhtautuminen työntekoon... :)
Vieläkin puistattaa cossunloota-savotat joita tuli tehtyä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Toukokuu 15. 22:01:50 2008

Mihis hintaan tuollanen mahtais irrota?

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Ti Toukokuu 27. 19:14:43 2008

ohc kirjoitti:
caddy kirjoitti:ai luksusta... tämä helpottaa paljon. mt-75 on niin paljon mukavampi käyttää kuin type-9
Ja hidas kuin norsu (vaihtaessa), verrattuna type9:iin.
no kylläse yhtä nopeasti käsi käy kuin type ysilläkin.. kakkonen monessa tapauksessa menekkään kuin "miehekkäällä" ottteella nimittäin mt-75:ssa..
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Dokkin loota Ohariin?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Pe Helmikuu 17. 21:45:23 2012

Olisko kellää muistissa mitä kaikkea tarvii kun vaihtaa ohc moottorin type9:n tilalle mt75 laatikon.
Eli mt75:n kytkin akselista 3mm pois jos huvittaa ja oharin vauhtipyörä, levy, asetelma, ja startti vissiin sopii?

Sopiikos sitten vanhoista osista vielä:
kardaani?
mittarin varppi?
tukirauta?
kytkinhaarukka?
kytkinvarppi?
silmälaakeri?

Ja mistä se painelaakeri pitää olla, vai pitääkö siihen vaan sorvata jotenkin jatkoa?

Tuo sierran type9 on pitäny meteliä jo muutaman vuoden, ja ajattelin jos mt75:sia löytyis parempi kuntoisina.

Saishan nuota tietysti itsekkin järkeiltyä kun olis aikaa pitää pari päivää auto levällään. Siinä on vaan sellainen juju että kun alan laatikkoa vaihtamaan niin aikaa on klo16->22 jonka jälkeen autolla pitää päästä kotia..
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Dokkin loota Ohariin?

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Helmikuu 17. 22:47:35 2012

jat-79 kirjoitti:Olisko kellää muistissa mitä kaikkea tarvii kun vaihtaa ohc moottorin type9:n tilalle mt75 laatikon.

Sopiikos sitten vanhoista osista vielä:
kardaani?
noup, tarvii MT75 mallin
jat-79 kirjoitti:mittarin varppi?
käy
jat-79 kirjoitti:tukirauta?
nounou, tarvii omansa
jat-79 kirjoitti:kytkinhaarukka?
ei käy ristiin, kuten ei painelaakerikaan kun on erilailla kiinni, eikä taida ihan suoraan natsata muutenkaan kun asetelma on eri etäisyydellä haarukasta. Helpoiten taitaa mennä hitsaamalla se laakeri vähän eri kohtaan.
jat-79 kirjoitti:kytkinvarppi?
silmälaakeri?
nämä käy.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Dokkin loota Ohariin?

Viesti Kirjoittaja olafu » La Helmikuu 18. 18:34:29 2012

Tohon turbosierraan laitoin MT75:n. En o koittanu vielä miten pelaa, mutta kepin liikkeet on ainakin todella tarkat, kun heitin vivustosta kaikki joustavat osat roskikseen.
Sorvasin pidemmän tapin sinne käpälän toiseen päähän ja taivutin käpälää parista kohdasta. Cossun pikarilla sai painelaakerillekin paremmin liikkumavaraa, kun mielestäni se tuli liikaa yli alkuperäsestä pikarista. Se MT75 silmälaakerin tapin lyhentäminen lienee tarpeetonta, niinkun jallu joskus vuosia sitten sanokin :) Mahtu kasaan vaikka puuttu se välipeltikin.
Varmaan jo joku sanonukkin, mutta OHC ja DOHC startit menee samaan reikään, oharin startti siis sopii, DOHC startissa on se nokka liian lyhyt.
Jäsen #606

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Dokkin loota Ohariin?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Su Helmikuu 19. 18:44:12 2012

Kiitoksia näistä! Eiköhän näillä tiedoilla jo pärjää, kun sorvit sun muut löytyy töistä.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Vastaa Viestiin