Todella outo naputus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

insane
Viestit: 632
Liittynyt: Pe Kesäkuu 20. 23:24:17 2003
Viesti:

Todella outo naputus

Viesti Kirjoittaja insane » Ma Huhtikuu 5. 20:55:45 2004

Ajelin tuossa tänään ennen kahdeksaan kotiin päin töistä. Siinä oli sellaista pientä mutka pätkää ja laskin sitä tulemaan ihan rauhallisesti nelosvaihteella vauhtia oli noin 70-80km/h. Sitten yhtäkkiä kuului pieni ns. pamaus tai siis ei sitä voi pamaukseksi sanoa... sellainen jännä napsahdus ja rupesi konehuoneesta kuulumaan aivan ihmeellistä naputusta. No siinä ajattelin sitten että nyt se pakosarja halkesi kokonaan, kun vuotaa jo valmiiksi. No naputus oli kuitenkin sen verran outoa että päätin pysähtyä katsomaan. Ajoin siis noin kilometrin ennen kuin pysähdyin. pysäytin auton ja avasin konepellin ja menin tutkimaan että mistä moinen ääni. Noh pakosarja oli entisessä kunnossaan, mutta naputus tulikin ilmesesti jostain venttiilistä :? :?: Sitten käynnistin auton uudelleen ja tuntui kuin se olisi käynyt vain kolmella. Sitten sammutin taas ja menin tarkistamaan että kaikki on kiinni ja öljyä on koneessa. Noh ajattelin että kotiin on pakko päästä koska olin väsynyt ja matkaa vielä noin 15km. Starttasin auton ja lähdin ajamaan. Kerkesin ajamaan noin pari kilometriä ja yhtäkkiä naputus lakkasi ja kaikki tuntui pelittävän taas. Eli hyvin outoa.

Ja kun naputus alkoi tehot hävisivät tyystin.

Eli jos joku viisaampi voisi valottaa että oliko se esim. venttiili vai mikä kyseisen naputuksen aiheutti? ja mistä moinen johtuu?

Onko kenelläkään muulla vastaavia kokemuksia CVH:sta?

Autohan on -86 XR3i Escortti.

:?
EX-Escort 2.0 '94 ● Satunnainen työsuhde-Ford ● #653 ●

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ma Huhtikuu 5. 21:04:50 2004

Eihän olis öljyn puutteesta kysymys..? Eli oliko koneessa tarpeeks öljyä? Mites paineet? :roll: Oli meinaan kaverilla hiljattain ihan samanlainen tapaus oman CVH esconsa kanssa...
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

insane
Viestit: 632
Liittynyt: Pe Kesäkuu 20. 23:24:17 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja insane » Ma Huhtikuu 5. 21:09:45 2004

Öljyä pitäs kyllä olla tarpeeksi, mutta niillä samoilla öljyillä on ajettu noin 7000km :cry: kun ei ole aikaa mennä vaihdattamaan. Mutta se asia korjaantuu keskiviikkona tai torstaina. :roll:
EX-Escort 2.0 '94 ● Satunnainen työsuhde-Ford ● #653 ●

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » Ma Huhtikuu 5. 21:30:58 2004

Vaihda jo ihmeessa ne Öljyt...!
menee muuten nokka aikas nopeesti Paskaks kun Huonoilla öljyillä Ajelee!

eipä ole tollasta koskaan tehny mutta Naputus on vaan kasvanu ja sit on enää Käyny Kolmella ja sit on ollu Nokka ja nostajat Vainaat...!

insane
Viestit: 632
Liittynyt: Pe Kesäkuu 20. 23:24:17 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja insane » Ma Huhtikuu 5. 21:39:23 2004

Joo öljynvaihto aika jo tilattu...
EX-Escort 2.0 '94 ● Satunnainen työsuhde-Ford ● #653 ●

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Huhtikuu 5. 21:50:16 2004

Eikös jos tommonen hydr.venttiilinnostin jumiutuu, niin sehän alkaa naputtamaan aika kovasti. Tuli mieleen, kun kerran se naputus sitten hävis vähän ajan päästä.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ti Huhtikuu 6. 1:13:37 2004

Rohkenisin näillä eväillä sanoa että joku venttiilin nostajista jumiutui hetkeksi ja sanoisin että kyseisen nostajan tarkoitus on availla imu-venttiiliä.


Nostaja jumissa --> venttiili ei aukea, (ainakaan kunnolla) --> menovesi ei pääse sylinteriin --> käy kolmella --> syystä tai toisesta nostaja alkoi jälleen toimimaan normaalisti...

Näin siis luulisin käyneen. Vannomaan en ala. :)

Eikä nostaja välttämättä jumiutunut, saattaahan olla ettei jostain syystä ollut tarpeeksi öljyä sille / liian vetelää öljyä tarjoiltiin.


Itselläni kävi XR3i Escon, (tai sellaisen moottorin) kanssa näin :


Vaihdoin nostajat --> sisäänajossa revitystä huonoilla öljyillä --> imu-venttiilin nostajasta noin 1cm pois --> kävi kolmella --> bensaa yhden suuttimen putket täys --> polttoaineen määrän jakajan lautanen alkoi pitämään meteliä kun ei saanut enempää soppaa putkeen...


Kannattaa muuten tarkistaa noiden nostajien kuluneisuus. Sehän ei ole edes paha homma.


Huohotinletkut irti venttiilikopasta --> venttiilikoppa irti --> keinuvivut irti --> nostajat ylös kolosistaan...tässä sitten tarvitaankin hermoja, (ja kynsiä) koska nuo veijarit ovat asettuneet niin mukavasti ettei ne välttämättä tahdo pois. Itse olen sormilla niitä kalastellut mutta on siihen varmaan joku helpompikin tyyli olemassa.


Huhhuh kun tuli taas jaariteltua...plöh. :roll:
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » Ti Huhtikuu 6. 14:38:49 2004

no pihdeillähän nuo nostajat on hyvä ottaa pois...
ja jos ei Helposti lähde niin kuluneet ovat eli se pää on Tyssääntynyt jo Isommaks kuin se nostajan "sylinteri".

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Huhtikuu 6. 16:47:30 2004

Jos nostajat ei tahdo sormivoimin tulla ylös pesistään niin niitä ei saa missään tapauksessa vetää väkisin pois! Nostajan pää saattaa tehdä ikävät naarmut sinne pesään ja kannesta tulee hetkessä verkonpaino. Oikea tapa tällaisessa tapauksessa on ottaa nokka ensin irti ja tiputtaa nostajat nokka-akselikammioon ja onkia ne sitten nokan reiästä vaikka magneetilla ulos.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ti Huhtikuu 6. 17:16:16 2004

Ilpo kirjoitti:Jos nostajat ei tahdo sormivoimin tulla ylös pesistään niin niitä ei saa missään tapauksessa vetää väkisin pois! Nostajan pää saattaa tehdä ikävät naarmut sinne pesään ja kannesta tulee hetkessä verkonpaino. Oikea tapa tällaisessa tapauksessa on ottaa nokka ensin irti ja tiputtaa nostajat nokka-akselikammioon ja onkia ne sitten nokan reiästä vaikka magneetilla ulos.

Juuri näin. Itsenikin piti tämä asia mainita mutta pääs unohtuun prkls.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Vastaa Viestiin