OHC Virikysymyksiä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

OHC Virikysymyksiä

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Lokakuu 11. 1:41:07 2004

Käytin hakua mutten silti oikein mielestäni löytänyt aivan etsimääni.
Toiv. joku ketä tietää asiasta viitsii lukea ja auttaa..

Lähtökohta:
Tehdä monttuautosta liikkuvampi, nyt on -83 sierra 1.6 OHC koneella. Hankittu sierran 2.0 OHC aihio, josta pitäisi kasata motti vehkeeseen. Tapaus siitä tietenkin typerä että liikutaan lähes 0-budjetilla kun kerran vaan montulla rallataan. Mitään erityistä haettua teholukemaa ei ole vaan kaikki otetaan mitä sattuu irtoamaan.

Sitten muutama kysymys, joita tulee mieleen.
Löytyykö jotain syytä miksi tuo 2.0 kone ei menisi suoraan kiinni tuonne 1.6 koneen tilalle? Jos ei mene niin mikä mättää?

Kumpaa kantta kannattaa käyttää aihiona? Jossain mainitaan että 1.6 kannesta saisi tehtyä paremman mutta onko tässä kohtaa kannattavaa? kantta voidaan/todennäköisesti tullaan itse porailemaan mutta esim mitää venttiilejä ei taida pystyä vaihtamaan ilman "oikeaa" koneistuspajaa...

Mitä kannelle tulisi tehdä, kumpaa sitten pitäisikin ryhtyä käyttämään? Jotain koneistuksia on mahdollista tehdä suhdeverkostolla. Esim. varmaankin kantta kannattaa jonkinverran laskea?

Peltisatsi sinne todennäköisesti itse väsätään, kuten myös putkistoa. Jotain tietoa minkäkokoisia putkia kannattaisi käyttää?

Jotain muita vinkkejä piristämiseen? Esim. mikä nokkakeppi olis sopivin?

Tällähetkellä varmaan paras koneeseen löytyvä kaasari olisi 2.0 V6 koneen kaasari (joku 2-kurkkuinen autom. ryypyllä), sellainen on ja sille imusarja.
Vaihtoehtona voisi olla 1.6 CVH escortin mekaaninen ruisku (mikä sen nimi sitten onkaan), jos moisen saa kiinni tai siitä on edes hyötyä tuohon kaasaariin verrattuna.

Siitä sitten ehdotuksia, saa toki kertoa myös ehdotuksia, jotka maksavat jotain. Ei sitä koskaan tiedä jos hupi lähtee lapasesta. :wink:

Ja jos jollain on aiheeseen sopivaa tavaraa myynnissä niin saa kertoa.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Lokakuu 11. 2:00:23 2004

Laatikko tai lähinnä kytkimen spoorit taitaa hakata vastaan koneen vaihdossa. 2.0L koneeseen ei taida saada levyä joka sopisi pikkusen laatikon spooreihin, vai onko laatikkoa vaihdettu?
Ostat 1.3/1.6 Stokka turbon pakosarjan, IHIn, jakajan ja Solexin(n. 200E), ja lykkäät koneeseen vettä ja metanolia lampunpesimien korkapainepumpulla, monttu raikaa 120-140hv tehoilla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Lokakuu 11. 2:40:44 2004

SLEI kirjoitti:Laatikko tai lähinnä kytkimen spoorit taitaa hakata vastaan koneen vaihdossa. 2.0L koneeseen ei taida saada levyä joka sopisi pikkusen laatikon spooreihin, vai onko laatikkoa vaihdettu?
Kele, ei ole lootaa vaihdettu. Jossei korjaavaa tietoa tule niin pitänee hankkia sopiva loota sitten. Ei sitten 2.0 koneeseen sovi 1.6 koneen vauhtipyörä kytkimineen?
SLEI kirjoitti: Ostat 1.3/1.6 Stokka turbon pakosarjan, IHIn, jakajan ja Solexin(n. 200E), ja lykkäät koneeseen vettä ja metanolia lampunpesimien korkapainepumpulla, monttu raikaa 120-140hv tehoilla.
Hmm... nyt tipahdin. Eli tarkoitat et ahtais tommosel setil koneen?
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Lokakuu 11. 9:03:22 2004

Halvimmalla taitaa päästä kun myyt vanhan koneenpois ja ostat jostain toisen valmiiksi viritetyn tilalle. Tommosia kevyesti viriteltyjä 130-140heppasia koneita on joka nurkka täynnä suomessa.
#6
Escort -75

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Lokakuu 11. 9:18:40 2004

SLEI kirjoitti:Laatikko tai lähinnä kytkimen spoorit taitaa hakata vastaan koneen vaihdossa. 2.0L koneeseen ei taida saada levyä joka sopisi pikkusen laatikon spooreihin, vai onko laatikkoa vaihdettu?
1600GT Cortinan (taunus malli) kytkimessä on iso levy ja pieni spoori.

HomeLite
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja HomeLite » Ma Lokakuu 11. 10:15:38 2004

itelläni oli sierrassa 2L:n perässä pikkuloota ja siinä oli kytkin pikkulootan mukaan eli levyssä paribooria vähemmän ku isossa laatikossa.

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Lokakuu 11. 11:55:11 2004

Ilkka_H kirjoitti:Halvimmalla taitaa päästä kun myyt vanhan koneenpois ja ostat jostain toisen valmiiksi viritetyn tilalle. Tommosia kevyesti viriteltyjä 130-140heppasia koneita on joka nurkka täynnä suomessa.
No just mä ton ostin.. :roll:
Ja en sitte tiedä, varmaan toi on hyvinkin paikkansapitävä jos tavoittelisin jotain selkeetä teholukemaa. Nyt kuitenkin vaan on tarkoitus rutistaa "ilmaiset" hepot irti.
Varmaan tosta jotain lisää tulee jos kantta laskee, kanavia porttaa ja rakentaa uuden putkiston?
Tietty koneelle tehdään myös perusparantavaa huoltoa, ei mitään järkeä viritellä konetta missä edes perusasiat ei ole kunnossa, sen olen oppinut. :wink:
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

lammas
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Marraskuu 26. 0:42:31 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja lammas » Ma Lokakuu 11. 16:47:54 2004

Vaihda siihen 2,0 koneeseen se 1.6:n vauhtipyörä. Menee ihan heittämällä. Saat samalla kevennetyn vauhtipyörän :).
Ainoa miinus, on , että joudut käyttämään sitä 1.6:n "pikku kytkintä!, mutta käypähn suoraan sen vanhan laatikon perään.
Ja eipä taida olla montulla kytkin niin kovilla, ettei 1.6:n kytkin kestäisi tuossa käytössä
Viimeksi muokannut lammas, Ma Lokakuu 11. 17:32:39 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suzuki GSF 1250 Bandit -07
Ford Focus 1.6 Ecoboost -12

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Lokakuu 11. 17:15:09 2004

eikös 1.6 vauhti pyörä oo painavampi :?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

lammas
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Marraskuu 26. 0:42:31 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja lammas » Ma Lokakuu 11. 17:32:20 2004

Ei kai? Ainakin joskus olen vaihtanut kyseisen limpun 2.0 koneeseen ja fyysisiltä mitoiltaan se oli pienempi ja pikaisen arvion mukaan oli kevyempikin. Ellei sitten muistini tee kokonaan tepposia.
Suzuki GSF 1250 Bandit -07
Ford Focus 1.6 Ecoboost -12

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Lokakuu 11. 17:37:13 2004

timppaanen kirjoitti:eikös 1.6 vauhti pyörä oo painavampi :?
ei ole...

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

TaneEsko
Viestit: 56
Liittynyt: Su Heinäkuu 11. 21:29:24 2004
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja TaneEsko » Ma Lokakuu 11. 20:05:47 2004

Rally Race :sta löytyy levy halk.216mm Spooreja 20
eli iso levy, pikku levyn spoorit .
Taunus GT Coupe -73
Escort Estate -72
V6 Mondeo -00
Yamaha FJR -09

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Lokakuu 11. 20:17:59 2004

Joo no sitä ajattelinki et varmaa sen vauhtipyörän vaihtamalla sais onnistumaan. Ja tosiaan se kytkin tuskin tulee olemaan ongelma, ei tosta nyt niin hirveesti varmaa voimaa tule ja sudittelee se tuol kuiteski. :D

Sitten vielä niitä vinkkejä viriin, kumpi kansi ja mitä sille ja kuinkapaljon. nämät ovat vielä auki. säädettävän nokkapyöränki vois saada väsättyy mutta onko porukat saanu sillä lisätehoa tämmösessä?
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Ma Lokakuu 11. 21:28:17 2004

JJR kirjoitti: Sitten vielä niitä vinkkejä viriin, kumpi kansi ja mitä sille ja kuinkapaljon. nämät ovat vielä auki. säädettävän nokkapyöränki vois saada väsättyy mutta onko porukat saanu sillä lisätehoa tämmösessä?
Jätä 2.0 kansi ja tongi jonkun miljoonalaatikosta siihen äreämpi nokka. Säädettävään nokkapyörään ei kannata tuossa rahaa ja aikaa kuluttaa.
S a a b & F o r d

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ma Lokakuu 11. 21:59:32 2004

Mielestäni kannattais kaivella 1,6 kannesta palotiloja tähän malliin.. harmi, kun ei kanavista tullu otettua kuvia. Peltisarja ja virtaava putkisto kiinni oikeastaan ensimmäisenä..
Se v-6 kaasari on aika hyvä tuommoseen vähän kutiteltuun ohariin, onko sellainen molemmat kurkut yhtäaikaa avaava malli?..Minkä kokosilla kurkuilla se lienee?

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Lokakuu 11. 22:01:41 2004

Tähtisilmä kirjoitti: Jätä 2.0 kansi ja tongi jonkun miljoonalaatikosta siihen äreämpi nokka. Säädettävään nokkapyörään ei kannata tuossa rahaa ja aikaa kuluttaa.
Jos se nokka vaihtuu äreämpään niin melkeimpä kannttaa toi säädettävä nokkapyöräkin hommata

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Lokakuu 11. 22:30:54 2004

Teemu.R kirjoitti:Mielestäni kannattais kaivella 1,6 kannesta palotiloja tähän malliin.. harmi, kun ei kanavista tullu otettua kuvia. Peltisarja ja virtaava putkisto kiinni oikeastaan ensimmäisenä..
Se v-6 kaasari on aika hyvä tuommoseen vähän kutiteltuun ohariin, onko sellainen molemmat kurkut yhtäaikaa avaava malli?..Minkä kokosilla kurkuilla se lienee?
onko tota kantta täyte hitsattu
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Lokakuu 11. 22:51:47 2004

Teemu.R kirjoitti:Mielestäni kannattais kaivella 1,6 kannesta palotiloja tähän malliin..
Hmm.. vois tietty koittaa. Laitetaanko tollasenaan vai lasketaanko kantta samalla?
Teemu.R kirjoitti: Peltisarja ja virtaava putkisto kiinni oikeastaan ensimmäisenä..
Jeps, sellaiset tulee tottakai
Teemu.R kirjoitti: Se v-6 kaasari on aika hyvä tuommoseen vähän kutiteltuun ohariin, onko sellainen molemmat kurkut yhtäaikaa avaava malli?..Minkä kokosilla kurkuilla se lienee?
Joo siin aukee molemmat samaanaikaan. Koosta en osaa kyl sanoa. Vois mitata täs ku kerkee kaivaa mokoman esiin.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ma Lokakuu 11. 22:53:23 2004

timppaanen kirjoitti:onko tota kantta täyte hitsattu
Itse en ole tuota kantta tehnyt, joten siitä hitsaamisesta en ole varma. Palotilat ovat 38cc, joten joko laskettu tai hitsattu on koska tuo 38cc on vakio 1,6 kannen palotilan koko.

Jos vakio nokkaa käytät tuossa tulevassa koneessa, niin kannattaa reilusti isontaa niitä palotiloja siitä 1,6 kannesta..

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ma Lokakuu 11. 22:56:31 2004

JJR kirjoitti:Joo siin aukee molemmat samaanaikaan. Koosta en osaa kyl sanoa. Vois mitata täs ku kerkee kaivaa mokoman esiin.
Ne kurkkujen koot lukee siinä kaasuttimen kyljessäkin.. :wink:

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Lokakuu 11. 23:09:31 2004

Teemu.R kirjoitti: Jos vakio nokkaa käytät tuossa tulevassa koneessa, niin kannattaa reilusti isontaa niitä palotiloja siitä 1,6 kannesta..
Miksi? tuleeko liikaa puristuksia muuten vaiko?
Ja miten se nokka siihen vaikuttaa? :shock:
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ma Lokakuu 11. 23:20:45 2004

JJR kirjoitti:Miksi? tuleeko liikaa puristuksia muuten vaiko?
Ja miten se nokka siihen vaikuttaa? :shock:
Mitä rajumpi nokka, sitä suurempaa puristus-suhdetta voi käyttää.
Pari linkkiä:
http://www.prostreet.fi/tekniikka-ohjee ... minen.html
http://www.pumaracing.co.uk/pinto.htm

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Lokakuu 11. 23:47:05 2004

Hmm.. näppäriä linkkejä. Taisin jotain tietoakin nuista saada, luulisin... :roll:
Jotenkin seulottuna tuolta olin ymmärtävinäni että lyhyemmällä venttiilillä saa OHC koneessa suuremman noston. :o
Kaiken perusteella 1.6 kansi näyttäisi kyllä hyvältä aihiolta. Kunhan vaan osaais vinguttaa palotilat oikeankokoisiksi... jos ite tekee ni voi tulla jotain aika mielenkiintoista niistä... :shock:
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ma Lokakuu 11. 23:47:12 2004

JJR kirjoitti:
Teemu.R kirjoitti: Jos vakio nokkaa käytät tuossa tulevassa koneessa, niin kannattaa reilusti isontaa niitä palotiloja siitä 1,6 kannesta..
Miksi? tuleeko liikaa puristuksia muuten vaiko?
Ja miten se nokka siihen vaikuttaa? :shock:
liikaa puristuksia 1.6:sen kannella, varsinkin jos vakio nokka

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

voortman
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja voortman » Ti Lokakuu 12. 16:34:21 2004

Eiköhän tuo 1.6 kansi käy vakionokallakin(kylläkin järeemmän kannentiivisteen kans). Kantta ei kyl kannata ite alkaa porttaan, jos ei kokemusta oo. Saa helposti melkolailla virtaukset sekaisin...

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ti Lokakuu 12. 17:34:18 2004

voortman kirjoitti:Kantta ei kyl kannata ite alkaa porttaan, jos ei kokemusta oo. Saa helposti melkolailla virtaukset sekaisin...
Nooh, kokeilemas täs ollaanki, sit sen näkee miten käy. :D

Uskon kyl et jos sen järkevästi tekee ni homma pelaa...
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Ti Lokakuu 12. 19:30:36 2004

Tuommosessa peltoautossa ei häviä ku oman työn jos menee porttaukset vitakselleen ja siinähän sitä oppii. Ja jäähän se toinen kans vielä jos toinen menee piloille

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Lokakuu 12. 19:44:58 2004

Noita ohc:n kansia nyt on jokapaikka täynnä, että ei paljo väliä vaikka menis kuinka virtaukset sekaisin.. ei muuta kuin kansi pöydälle ja kokeilemaan miten onnistuu :)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ti Lokakuu 12. 19:54:20 2004

dexta ja ohc on juur asian ytimessä :wink:

Jos nyt ajattelis ni tuo 2.0 alakerta on se "arvokas" osa. Siihe olis sitten tarjolla 2kpl 2.0 kantta ja periaattees 2kpl 1.6 kantta, kun noit 1.6 alakerrat nyt ei varsinaisesti ol minkää arvosia... :)
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ti Lokakuu 12. 20:05:18 2004

Ok, eli nyt näiden tietojen valossa suunnitelisin tekeväni seuraavaa.

Otan aihioksi 1.6 kannen, sorvaan siitä kanavia hieman isommiksi ja "paremmiksi", yrittäen noudattaa pumaracing sivun vinkkejä.
Lisäksi koitan suurentaa palotiloja sekä samalla muotoilla niitä teemu.r linkittämän kuvan mukaisiksi.
Lisäksi teen siihen peltisarjan ja imupuolella onkin se 2-kurkkuinen kaasari sille sopivalla imusarjalla.
Nokan pidän varmaan vakiona ellei jostain tule joku virikeppi naurettavaan hintaan vastaan. :wink:

Tuossa 2.0 kannessahan on toinen vena (olisko ollu imu) suurempi ku 1.6 kannessa ni tietty olis varmaan näppärää sorvata sellanen tohon 1.6 kanteen. Ei vaan taida kotikonstein onnistua. Ehkä vois kysyä jos joku koneistais sopivaan hintaan ne sinne. :D
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Lokakuu 12. 21:10:56 2004

JJR kirjoitti: Tuossa 2.0 kannessahan on toinen vena (olisko ollu imu) suurempi ku 1.6 kannessa ni tietty olis varmaan näppärää sorvata sellanen tohon 1.6 kanteen. Ei vaan taida kotikonstein onnistua. Ehkä vois kysyä jos joku koneistais sopivaan hintaan ne sinne. :D
1.6 kannessa on pakoventtiili pienempi

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ti Lokakuu 12. 21:35:15 2004

ohc kirjoitti:
JJR kirjoitti: Tuossa 2.0 kannessahan on toinen vena (olisko ollu imu) suurempi ku 1.6 kannessa ni tietty olis varmaan näppärää sorvata sellanen tohon 1.6 kanteen. Ei vaan taida kotikonstein onnistua. Ehkä vois kysyä jos joku koneistais sopivaan hintaan ne sinne. :D
1.6 kannessa on pakoventtiili pienempi
Kiitos, siis sen jos sais vaihtoon... :P
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ti Lokakuu 12. 22:24:12 2004

OHC: n venojen koot:
1,6l Imu 42x113.1 pako 34x112.5
1.8 imu 42x112.3 pako 34.2x111.7
2.0 imu 42x111.2 pako 36x110.6

Ei taida maksaa vaivaa vaihtaa noita pakovenoja, jos ei oo tarkotus hakea suurempaa teholisää moottoriin.. Jos vakio nenällä meinaat tehä tuon moottorin, niin kestää ottaa reilummin palotiloista.. ettei vaan tuu liikaa litistystä.

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ke Lokakuu 13. 0:12:31 2004

Mites muuton tuon putkiston kanssa, tuli mieleen.

Jos jollain on pakosarjan putkiin kokoehdotuksia niin kiva.
mut varsinkin et minkäkokoista putkea ylipäätänsä porukka on käyttäny?
2" , 2,5" vai jopa 3"?

Näin lonkalta laittaisin 2,5" putkea...?
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ke Lokakuu 13. 0:29:54 2004

JJR kirjoitti:Mites muuton tuon putkiston kanssa, tuli mieleen.

Jos jollain on pakosarjan putkiin kokoehdotuksia niin kiva.
mut varsinkin et minkäkokoista putkea ylipäätänsä porukka on käyttäny?
2" , 2,5" vai jopa 3"?

Näin lonkalta laittaisin 2,5" putkea...?
omassa on 2" putkea, sitä en sitten tiedä auttasko mitään vaikka tota kokoa kasvattas.. (tuskimpa, ainakaan mun tehoilla kun pysytään kuitenkin alle 150hv lukemissa)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ke Lokakuu 13. 7:16:55 2004

raapikaa niitä kanavia vaikka tämän opuksen mukaan, niin ei mene pahasti metsään...
älä yritä avata suoraan, vaan tallenna linkki hiiren oikealla. koko n. 34Mt

HOW TO POWER TUNE FORD SOHC 'PINTO' & SIERRA COSWORTH DOHC ENGINES FOR ROAD & TRACK

Des Hammill:in kirjoittama opus .pdf muodossa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Lokakuu 13. 8:14:00 2004

Pakoputken koosta tiedoksi että tehokkaissa RF OHC koneista lähtee sarjalta 2.25" putki joka menee 2.5" putken sisään antirevers tarkoituksessa, ja näistä on jarrutettu parhaista yli 240hv (harinen,tuningworld).......joten poweri tulee pääsääntöisesti muualta kuin putkesta, paitsi tuningissa :wink:

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Ke Lokakuu 13. 8:43:36 2004

voortman kirjoitti:Eiköhän tuo 1.6 kansi käy vakionokallakin(kylläkin järeemmän kannentiivisteen kans). Kantta ei kyl kannata ite alkaa porttaan, jos ei kokemusta oo. Saa helposti melkolailla virtaukset sekaisin...
Tjaa... onkos porttaaminen nyt noiden kanavien kaivelua?
Mä kyl "ihan ite" tein moisen tos kesän aikana tohon Tanen kanteen.
Ei ainakaan huonontunut meno puoli...eiks viritys oo sillon onnistunut ku alkuperäiset ei laske yli 10%... :lol:
Täälläpari kuvaa mitä tuli tehtyy...
Ja täällä parikuvaa läjäyksestä.

Eka kansi mitä ikinä tein ... jälki ei oo kovin hyvää kyl... mut harjoitellaan...harjoitellaan...

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Lokakuu 13. 9:38:50 2004

Brenda kirjoitti:raapikaa niitä kanavia vaikka tämän opuksen mukaan, niin ei mene pahasti metsään...
älä yritä avata suoraan, vaan tallenna linkki hiiren oikealla. koko n. 34Mt

HOW TO POWER TUNE FORD SOHC 'PINTO' & SIERRA COSWORTH DOHC ENGINES FOR ROAD & TRACK

Des Hammill:in kirjoittama opus .pdf muodossa.
Juurikin olin suosittelemassa tuota opusta, mutta B ehti ensin.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ke Lokakuu 13. 11:00:13 2004

SHR kirjoitti:Pakoputken koosta tiedoksi että tehokkaissa RF OHC koneista lähtee sarjalta 2.25" putki joka menee 2.5" putken sisään antirevers tarkoituksessa, ja näistä on jarrutettu parhaista yli 240hv (harinen,tuningworld).......joten poweri tulee pääsääntöisesti muualta kuin putkesta, paitsi tuningissa :wink:
Jeps, mutta kyllä se liian ahdas putki ahdistaakin. Ja liian iso vie tehoja. Siksi kyselinkin että osais laittaa OIKEAN kokoista rööriä... :wink:


Aikasten hienon kannen sodfor tehny, katotaan mitä työn jälkeä ite saa aikaan... :roll:

Ja kiitos brendalle (ja periaattees jallulle) ohjeesta, sitähän luetaan seuraavaks tunteella. alkaa jo olemaan aika hyvä käsitys mitä kannelle pitääs tehä. ainakin luulen niin. :D

Kattoo ni tulee vielä sellainen kansi että oksat pois.. :twisted:
Tod. näk. kyl ei... :D
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Over Head Man
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinäkuu 25. 0:24:01 2003
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Over Head Man » Pe Lokakuu 29. 23:24:20 2004

2 litrasen is kansi on ykkönen! virtaa 180hp viilaamatta. 1,6 kantta saa viilata ja höylätä 10 tuntia saman tuloksen saavuttamiseksi. Ainut "hyöty" 1,6 kannen käyttämisestä on kanavan kaarteen muoto joka vaikuttaa sen +/- 2hp

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Pe Lokakuu 29. 23:34:06 2004

Over Head Man kirjoitti:2 litrasen is kansi on ykkönen! virtaa 180hp viilaamatta. 1,6 kantta saa viilata ja höylätä 10 tuntia saman tuloksen saavuttamiseksi. Ainut "hyöty" 1,6 kannen käyttämisestä on kanavan kaarteen muoto joka vaikuttaa sen +/- 2hp
mutta puristukset jää alhaseksi tolla 2-litrasen kannella, joutuu höyläämään kantta että saa puristukset ylös..

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » La Lokakuu 30. 1:56:08 2004

Over Head Man kirjoitti:2 litrasen is kansi on ykkönen! virtaa 180hp viilaamatta. 1,6 kantta saa viilata ja höylätä 10 tuntia saman tuloksen saavuttamiseksi. Ainut "hyöty" 1,6 kannen käyttämisestä on kanavan kaarteen muoto joka vaikuttaa sen +/- 2hp
Voipi olla. Tässä tapauksessa tosin on myös se hyöty että se 10h panostusta omalta osalta siihen kanteen on ilmasta, is kansi ei. :D
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

Over Head Man
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Heinäkuu 25. 0:24:01 2003
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Over Head Man » La Lokakuu 30. 10:22:01 2004

JJR kirjoitti:
Over Head Man kirjoitti:2 litrasen is kansi on ykkönen! virtaa 180hp viilaamatta. 1,6 kantta saa viilata ja höylätä 10 tuntia saman tuloksen saavuttamiseksi. Ainut "hyöty" 1,6 kannen käyttämisestä on kanavan kaarteen muoto joka vaikuttaa sen +/- 2hp
Voipi olla. Tässä tapauksessa tosin on myös se hyöty että se 10h panostusta omalta osalta siihen kanteen on ilmasta, is kansi ei. :D
Totta! Ei ole itse tehdyn voittanutta.

Sodfor
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sodfor » La Lokakuu 30. 12:58:24 2004

10 h sijoittaminen kanne työstöön on sit kovin alakanttiin....
Ainakin ensi kertalaiselta....

Itse en uskalla laskea tunteja joita meni..... :wink:

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » La Lokakuu 30. 13:45:28 2004

Jos harrastuksessa alkaa laskemaan tunteja,on parempi unohtaa koko homma...
Tässähän se menee...

RS2600
Viestit: 99
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 18:48:59 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS2600 » La Lokakuu 30. 18:23:04 2004

Over Head Man kirjoitti:2 litrasen is kansi on ykkönen! virtaa 180hp viilaamatta. 1,6 kantta saa viilata ja höylätä 10 tuntia saman tuloksen saavuttamiseksi. Ainut "hyöty" 1,6 kannen käyttämisestä on kanavan kaarteen muoto joka vaikuttaa sen +/- 2hp
Onko muuten is kansi erilainen kun muut 205 lohkon päällä makaavat kannet?
Siis ne suutin kolot tietty mut onko muuten eroja

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Lokakuu 30. 19:09:09 2004

Nyt on niin hurjaa kansijuttua että meinaa heittää shokkihymiöö päälle.....tuli mieleen kaveri aikoinaan jota arvostan koska se perehtyi vireänä opiskelijana David Wizard opuksen avulla ohc koneen virittämiseen siis juuri kortin saaneena nuijapäänä. Mulle tuli silloin yllätyksenä kun se alkoi selittää täysin kirjatiedon varassa miten ohc viritysnokka asennetaan siis nostot ja vippakulmat, ajoitukset, kanavan D porttaus ym, olin hieman haavi auki koska se todellakin toteutti ne ja kävi vielä jarruttamassa koneen ja sai lähes 180hv poweria std katukoneesta. Ai mikä vittu sulla nyt on pointtina, se että ottakaa nyt hieman asioista selvää. Nimim. "pitääks nokkaki vaihtaa"

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » La Lokakuu 30. 19:18:20 2004

SHR kirjoitti:Nyt on niin hurjaa kansijuttua että meinaa heittää shokkihymiöö päälle.....tuli mieleen kaveri aikoinaan jota arvostan koska se perehtyi vireänä opiskelijana David Wizard opuksen avulla ohc koneen virittämiseen siis juuri kortin saaneena nuijapäänä. Mulle tuli silloin yllätyksenä kun se alkoi selittää täysin kirjatiedon varassa miten ohc viritysnokka asennetaan siis nostot ja vippakulmat, ajoitukset, kanavan D porttaus ym, olin hieman haavi auki koska se todellakin toteutti ne ja kävi vielä jarruttamassa koneen ja sai lähes 180hv poweria std katukoneesta. Ai mikä vittu sulla nyt on pointtina, se että ottakaa nyt hieman asioista selvää. Nimim. "pitääks nokkaki vaihtaa"


:shock:

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » La Lokakuu 30. 21:23:10 2004

SHR kirjoitti:Nyt on niin hurjaa kansijuttua että meinaa heittää shokkihymiöö päälle.....tuli mieleen kaveri aikoinaan jota arvostan koska se perehtyi vireänä opiskelijana David Wizard opuksen avulla ohc koneen virittämiseen siis juuri kortin saaneena nuijapäänä. Mulle tuli silloin yllätyksenä kun se alkoi selittää täysin kirjatiedon varassa miten ohc viritysnokka asennetaan siis nostot ja vippakulmat, ajoitukset, kanavan D porttaus ym, olin hieman haavi auki koska se todellakin toteutti ne ja kävi vielä jarruttamassa koneen ja sai lähes 180hv poweria std katukoneesta. Ai mikä vittu sulla nyt on pointtina, se että ottakaa nyt hieman asioista selvää. Nimim. "pitääks nokkaki vaihtaa"
:shock:
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Vastaa Viestiin