Pyörännavan mutteri

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Pyörännavan mutteri

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Toukokuu 10. 9:17:23 2005

Oli Fiestassa pyörän laakerit loppu ja asennutin uudet kun itsellä ei aikaa ollut, ratapäiville piti kuitenkin päästä. Asentaja sanoi että navat pitäisi myös uusia kun laakerit menevät sinne liian helposti, holahti ilman prässiä. Sovimme että palataan asiaan myöhemmin että kyllä ne kestää.

Kaikki menikin hyvin kunnes jo melkein pois lähtiessä jarrulevy alkoi kihnata levyyn. Tutkin asiaa ja pyörännavan mutteri oli pyörinyt auki. Mutterissa näkyi että se on kyllä kontkattu kiinni. Kypärä päässä ei heti kuullut jarrulevyn kihnutusta.

Oisko tuo kontkaus ollut turhan hepponen vai mikä ihme sen mutterin on löystänyt?

Tuskin kuitenkaan sabotaasia. Eikä toi nyt voi tehokkaamista etujarruistakaan johtua, cossuescon jarruilla nappaa kyllä hätäisesti pyörät lukkoon. Täytyy nyt kuitenkin laittaa varmuudeksi uudet laakerit ja uudet pyörännavat ja kontkata ne mutterit kunnolla kiinni.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Toukokuu 10. 9:35:00 2005

:D aika hyvä kommentti asentajalta
"laakerit holahti"
suosittelen :
mittaa laakerin ulkokehän halkaisija ja pesän halkaisija.
Mutulla 0.1mm saa olla välystä ulko coolin ja pesän suhteen.
sen voi vielä paikata laakeri liimalla(locktite tuote)
prässihän ei ole oikea laakerinasennus työkalu vaan se on nopein.
oikea tapa on uuni ja hiilihappojää/pakastin.


mutterin auki pyöriminen johtuu todennäköisesti asennus toimituksesta.
laakeri cooli ei sittenkään ollut pohjassa kun mutteri kiristettiin.
vaan ajossa se sitten meni pohjaan ja mutteri olikin löysällä sen jälkeen.
täähän on vain teoriaa, totuus voi olla muutakin mutta myös tällainen.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ti Toukokuu 10. 10:12:06 2005

Uuni = Kuumailmapuhallin
Pakastin / Hiilihappojää = Kylmävesi :wink:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Toukokuu 10. 10:32:13 2005

kumpaa osaa tässä tapauksessa nyt taas kutsutaan navaksi? Se pyörivä kaveri vai olkavarsi? eli onko kyse sisä- vai ulkokoolin ongelmasta?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Toukokuu 10. 10:53:04 2005

JesseT kirjoitti:kumpaa osaa tässä tapauksessa nyt taas kutsutaan navaksi? Se pyörivä kaveri vai olkavarsi? eli onko kyse sisä- vai ulkokoolin ongelmasta?
taitaa olla olkavarresta kyse.
nimittäin siihen laakerit voidaan "prässätä" paikalleen.
akseli painetaan käsin ja kiristetään mutterilla paikalleen
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Toukokuu 10. 10:55:12 2005

Jos kyseessä on sisäkoolin ongelma kuten epäilen niin sen sovitus siihen napaan ei ole "prässitiukka". Eli se napa menee sinne ihan käsivoimin. Sen mutterin kiristysmomentti on luokkaa 240 Nm eli aika kova. Ehkä ei ole tullut ihan oikeaan tiukkuuteen?
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ti Toukokuu 10. 11:14:37 2005

tuli sama kämmi itselle, jäi mutteri löysälle kun ei tullut luettua ohjeita :oops: onneksi ei ehtinyt tulla vaurioita. Tosiaan napa ei ole kuin painamalla paikallaan, olkavarteen laakeri pitää prässätä tai puristaa se paikalleen prikka-pultti-mutteri-vanha laakeri-virityksellä. Homman tekee vielä Fiestassa mukavaksi laakerissa olevan kiinteän tiivisteen suojeleminen.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Toukokuu 10. 12:22:31 2005

Mutteri oli tiukalla sen näkee kontkauksesta mutterissa. Saa vääntää tosissaan että saa samaan kohtaan. Asentajan mukaan ongelma sisäkoolissa eli napa olisi syöpynyt tai saanut edellisessä laakerinvaihdossa kipeää, eli laakeri holahtaa sinne liian helposti. Sittenpähän näkee kun vertaa vanhaa ja uutta pyörännapaa.

Asentaja lupasi kyllä tehdä työn osin takuuna kun kuitenkin varoitti noista navoista ja en pystynyt uusia siihen hätään toimittamaan. Kai noi navat on kuluvia osia kun niitä myydään varaosina jopa motonetissa kun taaseen olkatukea ei. Luulisi että napa kuluu vain jos laakeri hirttää kiinni tai on löysällä. Ihmetyttää silti toi mutterin löystyminen.

Ratapäivät on hyvä paikka ajaa uusia osia sisään. Näkee nopeasti mahdolliset virheet ja onhan siellä pyöriä lähtenyt irti aiemminkin :wink:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Toukokuu 10. 15:27:57 2005

Mulla oli Escortista myös lähtenyt navasta pari kymppiä pois ulomman laakerin kohdalta. Sen takia mulla oli tuolla tuo navan ostoilmoitus.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Toukokuu 10. 15:36:11 2005

Taitaa olla tyyppivika, nimimerkillä kokemusta löytyy.

Puoliso nilkutti ammoisina aikoina Kotkasta Tampereelle laakeri sökönä. "Hieman" oli kulunut napa-akseli....

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari » Ti Toukokuu 10. 18:07:38 2005

Napa maksaa motonetissa karvan alle 25 euroa kpl. Fordilla 130 euroa. Ei ole kallis ja uskalsin semmoiset motonetista ostaa, ei kai tommosta murikkaa voi väärin valmistaa. Katsotaan sitten taas radalla pysyykö pyörät kiinni.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Toukokuu 10. 19:43:57 2005

mullahan meni kans Fiestasta navan pultti. Se on taitolaji sen mutterinpään linttaaminen. Muistelin että ekalla kerralla löin 'kielen' irti mutterinkehästä, kun oikea tapa on tehdä siihen 'kynsi'. Hankala selittää ilman kuvamateriaalia :(

Vastaa Viestiin