Orionin vaihdevivuston vaihto -> vaihteet hukkaan :)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Orionin vaihdevivuston vaihto -> vaihteet hukkaan :)

Viesti Kirjoittaja kondis » Su Elokuu 28. 17:05:47 2005

eli vaihtelin tossa vivuston orioniin ja nyt toimii huonosti, vapaata ei ollenkaan ja jotain vaihteita saa runnomalla päälle.

Vivustoa vaihtaessa avasin vahingossa yhen ylimääräsen ruuvin, pyöreä kuuskolo ruuvi joita oli 2 lisää, siitä kepin alta, ja se ilmeisesti piti jotain jousta tai jotain vastaavaa...

Eli ilmeisesti toi vivuston säätö pitäisi tehdä mutta miten?
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Elokuu 28. 17:57:38 2005

kokeilemalla mä sain hyväksi... :-)

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Elokuu 28. 18:02:51 2005

on tosi tarkka säätää, saattaa mennä jonkun aikaa jos ei ole tuuria mukana.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kondis » Su Elokuu 28. 18:12:47 2005

kyllähän sitä kokeilis ku tietäs miten/mistä :?:

siis meinaatteko että sielä lootan päästä vaan sitä tankoo erikohtiin?

eli jos se on vaikka millin vääräs kohtaa niin sitten saa vaihteet sekasin?

suurin ongelma on että vapaata ei saa ollenkaan, eli ei missään asennossa keppi heilu vapaasti...
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Su Elokuu 28. 19:23:46 2005

Ota koko paketti irti, pura ja kasaa uudelleen. Jollain tavalla olet ehkä sohlinut ne keppisysteemin palat ja vieterit sekaisin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kondis » Su Elokuu 28. 19:49:40 2005

Arska kirjoitti:Ota koko paketti irti, pura ja kasaa uudelleen. Jollain tavalla olet ehkä sohlinut ne keppisysteemin palat ja vieterit sekaisin.
sen yhden ruuvin otin pois, mikä ilmeisesti kangottaa tai jotain jotain vieteriä, lieneekö se sitten sekottanut tuon, pitää huomenna koittaa purkaa se ja kattoo mitä se sisältää...
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

TulBOsliperi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja TulBOsliperi » Su Elokuu 28. 20:53:58 2005

joo eipä sitä palio saa kun säätämällä oikeeseen kohtaan.. :lol:

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kondis » Su Elokuu 28. 21:29:52 2005

TulBOsliperi kirjoitti:joo eipä sitä palio saa kun säätämällä oikeeseen kohtaan.. :lol:
ymmärrän kyllä tämän, mutta säätämällä mistä? kerran noin naurattaa niin voi jakaa tietoakin sitten :?

siis laatikon päästä oon yrittäny, mutta ei apua, ja kepin alla kotelo, mitä en ole avannut, mutta siinä noita ruuveja jotka jotain jousia tjsp pitelee tai jäykistää... Näistäkö säätöä jotenkin?

auttaisi paljon kun tietäisi millainen härveli tuo sisältä on, mutta eiköhän sekin huomenna selviä kun sen availee, mutta tosiaan ajattelin että tapahtuuko se säätö tuon kotelon ruuveista jollain tapaa, ja jos sen avaa niin lentääkö 100x jousta omille teille... :lol:
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Su Elokuu 28. 21:37:22 2005

kondis kirjoitti:
TulBOsliperi kirjoitti:joo eipä sitä palio saa kun säätämällä oikeeseen kohtaan.. :lol:
ymmärrän kyllä tämän, mutta säätämällä mistä? kerran noin naurattaa niin voi jakaa tietoakin sitten :?

siis laatikon päästä oon yrittäny, mutta ei apua, ja kepin alla kotelo, mitä en ole avannut, mutta siinä noita ruuveja jotka jotain jousia tjsp pitelee tai jäykistää... Näistäkö säätöä jotenkin?

auttaisi paljon kun tietäisi millainen härveli tuo sisältä on, mutta eiköhän sekin huomenna selviä kun sen availee, mutta tosiaan ajattelin että tapahtuuko se säätö tuon kotelon ruuveista jollain tapaa, ja jos sen avaa niin lentääkö 100x jousta omille teille... :lol:
ei siellä kotelon alla mitään ydinfysiikkaa ole ;) keppi, kaks jousta ja kaks muoviklönttiä. ja ehkä paskaa.

panitko muuten ihan uuden systeemin vaiko jonkun toisen vanhan?
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Elokuu 28. 21:44:38 2005

No ota vaikka koko helahoito irti laatikosta ja kokeile jos sitten keppi liikkuu normaalisti. Jos itse kepissä ei ole vikaa, niin laita takaisin laatikkoon kiinni, mutta kiristä vain ihan hennosti. Sitten ohjaamoon kokeilemaan varovasti vaihteita ja jos ei ole kohdallaan, niin hivenen voimaa käyttämällä saat sitä kiristystä vielä liikuteltua. Sitten kun on kaikki kohdallaan, niin käyt konehuoneen puolella kiristämässä sen kiinnityksen laatikkoon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

TulBOsliperi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja TulBOsliperi » Su Elokuu 28. 21:52:25 2005

tossa säädössä on hyvä olla vaikka kakx henkilöö toinen auton alla ja toinen hytissä kokeilemassa..mutta kyllä sen yksinkin saa säädettyä..

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kondis » Su Elokuu 28. 21:53:57 2005

JesseT kirjoitti:No ota vaikka koko helahoito irti laatikosta ja kokeile jos sitten keppi liikkuu normaalisti. Jos itse kepissä ei ole vikaa, niin laita takaisin laatikkoon kiinni, mutta kiristä vain ihan hennosti. Sitten ohjaamoon kokeilemaan varovasti vaihteita ja jos ei ole kohdallaan, niin hivenen voimaa käyttämällä saat sitä kiristystä vielä liikuteltua. Sitten kun on kaikki kohdallaan, niin käyt konehuoneen puolella kiristämässä sen kiinnityksen laatikkoon.
keppi liikkuu ihan hyvin irti ollessaan, ja laatikon päässä oleva itse vaihteensiirtäjän tankokin liikkuu kivasti, ja siitä sa hyvin vaihteet päälle ym, mutta heti kun laittaa kepin kiinni, niin vapaata ei saa mitenkään esille, eli keppi on jäykkä eikä liiku sivuttain ollenkaan, eteen ja taakse siirtäessä menee jotku vaihteet päälle, ja sitten joka suuntaan runnomalla saa jotain muitakin pykäliä kaivettua...

vivusto on käytetty, mutta autosta mistä sen otin niin pelasi ihan moitteetta.

eli siis onko se ihan milli peliä sielä laatikon päässä se vivuston kiinnitys? koitin 4 eri kohtaa eikä kepin elämä muuttunut miksikään...
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

TulBOsliperi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja TulBOsliperi » Su Elokuu 28. 21:57:55 2005

kondis kirjoitti:
JesseT kirjoitti:No ota vaikka koko helahoito irti laatikosta ja kokeile jos sitten keppi liikkuu normaalisti. Jos itse kepissä ei ole vikaa, niin laita takaisin laatikkoon kiinni, mutta kiristä vain ihan hennosti. Sitten ohjaamoon kokeilemaan varovasti vaihteita ja jos ei ole kohdallaan, niin hivenen voimaa käyttämällä saat sitä kiristystä vielä liikuteltua. Sitten kun on kaikki kohdallaan, niin käyt konehuoneen puolella kiristämässä sen kiinnityksen laatikkoon.
keppi liikkuu ihan hyvin irti ollessaan, ja laatikon päässä oleva itse vaihteensiirtäjän tankokin liikkuu kivasti, ja siitä sa hyvin vaihteet päälle ym, mutta heti kun laittaa kepin kiinni, niin vapaata ei saa mitenkään esille, eli keppi on jäykkä eikä liiku sivuttain ollenkaan, eteen ja taakse siirtäessä menee jotku vaihteet päälle, ja sitten joka suuntaan runnomalla saa jotain muitakin pykäliä kaivettua...

vivusto on käytetty, mutta autosta mistä sen otin niin pelasi ihan
moitteetta.

avaa se koko hela hoita..itelläni oli samanlainen ongellama täs joku aikaa sitten..sielä muovi kotelon pohjassa on "paikat" sille vaihdekepin päälle luulisin jotta on mennyt vähäsen väärään paikaan..

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Ma Elokuu 29. 19:10:30 2005

se on millipeliä. kokeilemalla se oikea asento löytyy. fiestassa ja escortissa joskus tuota ihmettelin, meinasi usko loppua.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ma Elokuu 29. 21:41:35 2005

Kannattaa se kaveri ottaa mukaan siihen hommaan.. Mielellään sellainen joka ei ole kuuro.. Sen vaihteiston nakseen kuullee (ainakin omassa) varsin selvästi jo ohjaamoonkin ja siitä pystyy päättelemään suurin piirtein, että onko sinne päinkään.. Ensiksi kokeilee säätää sen pituussuunnan (esim. 3-4 tai 1-2) ja sitten vaakatasoa. Jos pituussuunta on päin **rsettä, et vapaata kyllä löydä ja toinen puoli vaihteista menee vain huulelle.. Ja ajamalla kannattaa kokeilla vasta kun on sinne päin :wink:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Elokuu 30. 7:57:16 2005

Tässä vaiheessa auttaa varmasti hirveästi jos kerron, että se asento kannattaa merkitä ennen kuin purkaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

kondis
Viestit: 77
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 1:44:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja kondis » Ti Elokuu 30. 19:35:42 2005

JesseT kirjoitti:Tässä vaiheessa auttaa varmasti hirveästi jos kerron, että se asento kannattaa merkitä ennen kuin purkaa.
joo :lol:

mutta nyt on loistavat vaihteet, ja se todellakin oli milli peliä tuo homma, koittelin silloin aluksi erikohtia, mutta en todella osannut ajatella että noin tarkasti pitää olla.

kiitoksia kaikille vastanneille.
Ford Sierra is -86 projekt
Jäsen #1001

Vastaa Viestiin