Välijäähdyttimien päädyistä?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Välijäähdyttimien päädyistä?
Kumpat olis parenmat vai onko sillä merkitystä et päädyt ovat pyöreät vai kantikkaat

-
sierra4x4tbo
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Välijäähdyttimien päädyistä?
sekunnin kun tuota tuumaan, niin vastaan pyöreät.. Ei varmaan p*skan vertaa väliä, mutta voi olla että saavutetaan 0,00001 hevosvoiman lisäys kantikkaisiin nähden.timoheikkinen792 kirjoitti:Kumpat olis parenmat vai onko sillä merkitystä et päädyt ovat pyöreät vai kantikkaat![]()
MUTUA!!
P.S. Eikös se coolerin tekevä firma tiedä???
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
ei tartte olla mikään matemaatikko/fyysikko jos päättelee että mikä tahansa virtaus on parempi pyöreissä muodoissa kuin kantikkaissa. kulmista tulee aina haitallista virtaushäiriötä.
siihen onko sillä merkitystä välijäähdyttimessä niin tuskin, ellei se ole niin pieni se välijäähdytin että sen virtauskapasiteetti on rajoittava.. niissä kun on yleensä kokoa sen verran reilusti että virtaus saadaan hidastumaan, tällöin kulmikkuuden merkitys yhä pienenee. eli yleensä joku muu rajoittaa sitä ennen, esim kaasuläpän koko, ahdin, jne...
itsekin olisin mieluummin tehnyt pyöreän imukotelon mutta kun tein riittävän ison ei sillä kantikkuudella ole sielläkään oikeastaan merkitystä.
siihen onko sillä merkitystä välijäähdyttimessä niin tuskin, ellei se ole niin pieni se välijäähdytin että sen virtauskapasiteetti on rajoittava.. niissä kun on yleensä kokoa sen verran reilusti että virtaus saadaan hidastumaan, tällöin kulmikkuuden merkitys yhä pienenee. eli yleensä joku muu rajoittaa sitä ennen, esim kaasuläpän koko, ahdin, jne...
itsekin olisin mieluummin tehnyt pyöreän imukotelon mutta kun tein riittävän ison ei sillä kantikkuudella ole sielläkään oikeastaan merkitystä.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Eli tietätän kulmikkaista niin saapipahan isonman jos kaveri ei oo kerinny jo tehä pyöreistäTimo kirjoitti:ei tartte olla mikään matemaatikko/fyysikko jos päättelee että mikä tahansa virtaus on parempi pyöreissä muodoissa kuin kantikkaissa. kulmista tulee aina haitallista virtaushäiriötä.
siihen onko sillä merkitystä välijäähdyttimessä niin tuskin, ellei se ole niin pieni se välijäähdytin että sen virtauskapasiteetti on rajoittava.. niissä kun on yleensä kokoa sen verran reilusti että virtaus saadaan hidastumaan, tällöin kulmikkuuden merkitys yhä pienenee. eli yleensä joku muu rajoittaa sitä ennen, esim kaasuläpän koko, ahdin, jne...
itsekin olisin mieluummin tehnyt pyöreän imukotelon mutta kun tein riittävän ison ei sillä kantikkuudella ole sielläkään oikeastaan merkitystä.
-
RSLook
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 220
- Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
- Paikkakunta: Porvoo
-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
pyöreässä kun ei niitä kulmia paljon ole..RSLook kirjoitti:Viikko-pari sitten katselin jotakin vauhti-dvdtä kun rakentelivat mm. välijäähdyttimiä
ja siinä ne kehuivat pyöreitä päätyjä. Malliksi näyttivät kuinka kantikas oli korkannut
kulmasaumasta, pyöreälle ei käy kuulemma niin.
ei vaiskaa, mut ihan totta se on et jos vain saa pyöreillä päädyillä niin parempi se on, mut kyllä valmistaja vastaa niistä saumoista ja toisekseen ei varmaan ihan pikkupaineilla edes halkea.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
jappes
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Taitaa olla ihan sama onko kulmikas vai pyöreä jos esim."RS500" tyylinen, mitä yleensä cossuissa näkee,varmaan maailman huonoin keino tehdä cuuleri,kun putket tulee ns.seinääpäin ja virtaus kuolee pahasti siihen tai ainakin vaikutusta aika paljon.Jos tekee pyöreät päädyt kapenevasti ja putket virtauksen suuntaisesti niin olisi paras.Kuten moni japsi tyylinen välijäähdytinkin on tehty, vaikka niistä en juuri perustakkaan niin toi homma ihan hanskassa siellä
Näin ainakin itse teen Sierraan.
Tosin sopiihan se "joskus -80luvulla kehitetty rs500" cuuleri suoraan, mut jokainen omalla tavallaan.
Ja kyllähän sen paineella menee mut kuitenkin.
Näin ainakin itse teen Sierraan.
Tosin sopiihan se "joskus -80luvulla kehitetty rs500" cuuleri suoraan, mut jokainen omalla tavallaan.
Ja kyllähän sen paineella menee mut kuitenkin.