Välijäähdyttimien päädyistä?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Välijäähdyttimien päädyistä?

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Joulukuu 30. 13:04:49 2005

Kumpat olis parenmat vai onko sillä merkitystä et päädyt ovat pyöreät vai kantikkaat :?: :roll:

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Välijäähdyttimien päädyistä?

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Joulukuu 30. 13:16:07 2005

timoheikkinen792 kirjoitti:Kumpat olis parenmat vai onko sillä merkitystä et päädyt ovat pyöreät vai kantikkaat :?: :roll:
sekunnin kun tuota tuumaan, niin vastaan pyöreät.. Ei varmaan p*skan vertaa väliä, mutta voi olla että saavutetaan 0,00001 hevosvoiman lisäys kantikkaisiin nähden. :wink:

MUTUA!!

P.S. Eikös se coolerin tekevä firma tiedä??? :?:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Joulukuu 30. 13:41:30 2005

ei tartte olla mikään matemaatikko/fyysikko jos päättelee että mikä tahansa virtaus on parempi pyöreissä muodoissa kuin kantikkaissa. kulmista tulee aina haitallista virtaushäiriötä.

siihen onko sillä merkitystä välijäähdyttimessä niin tuskin, ellei se ole niin pieni se välijäähdytin että sen virtauskapasiteetti on rajoittava.. niissä kun on yleensä kokoa sen verran reilusti että virtaus saadaan hidastumaan, tällöin kulmikkuuden merkitys yhä pienenee. eli yleensä joku muu rajoittaa sitä ennen, esim kaasuläpän koko, ahdin, jne...

itsekin olisin mieluummin tehnyt pyöreän imukotelon mutta kun tein riittävän ison ei sillä kantikkuudella ole sielläkään oikeastaan merkitystä.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Pe Joulukuu 30. 15:41:39 2005

Timo kirjoitti:ei tartte olla mikään matemaatikko/fyysikko jos päättelee että mikä tahansa virtaus on parempi pyöreissä muodoissa kuin kantikkaissa. kulmista tulee aina haitallista virtaushäiriötä.

siihen onko sillä merkitystä välijäähdyttimessä niin tuskin, ellei se ole niin pieni se välijäähdytin että sen virtauskapasiteetti on rajoittava.. niissä kun on yleensä kokoa sen verran reilusti että virtaus saadaan hidastumaan, tällöin kulmikkuuden merkitys yhä pienenee. eli yleensä joku muu rajoittaa sitä ennen, esim kaasuläpän koko, ahdin, jne...

itsekin olisin mieluummin tehnyt pyöreän imukotelon mutta kun tein riittävän ison ei sillä kantikkuudella ole sielläkään oikeastaan merkitystä.
Eli tietätän kulmikkaista niin saapipahan isonman jos kaveri ei oo kerinny jo tehä pyöreistä :oops: :D

RSLook
CRSC jäsen 2016
Viestit: 220
Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja RSLook » Pe Joulukuu 30. 18:23:33 2005

Viikko-pari sitten katselin jotakin vauhti-dvdtä kun rakentelivat mm. välijäähdyttimiä
ja siinä ne kehuivat pyöreitä päätyjä. Malliksi näyttivät kuinka kantikas oli korkannut
kulmasaumasta, pyöreälle ei käy kuulemma niin.
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Joulukuu 30. 18:32:59 2005

RSLook kirjoitti:Viikko-pari sitten katselin jotakin vauhti-dvdtä kun rakentelivat mm. välijäähdyttimiä
ja siinä ne kehuivat pyöreitä päätyjä. Malliksi näyttivät kuinka kantikas oli korkannut
kulmasaumasta, pyöreälle ei käy kuulemma niin.
pyöreässä kun ei niitä kulmia paljon ole.. :D

ei vaiskaa, mut ihan totta se on et jos vain saa pyöreillä päädyillä niin parempi se on, mut kyllä valmistaja vastaa niistä saumoista ja toisekseen ei varmaan ihan pikkupaineilla edes halkea.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

jappes
Viestit: 276
Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002

Viesti Kirjoittaja jappes » Pe Joulukuu 30. 19:16:15 2005

Taitaa olla ihan sama onko kulmikas vai pyöreä jos esim."RS500" tyylinen, mitä yleensä cossuissa näkee,varmaan maailman huonoin keino tehdä cuuleri,kun putket tulee ns.seinääpäin ja virtaus kuolee pahasti siihen tai ainakin vaikutusta aika paljon.Jos tekee pyöreät päädyt kapenevasti ja putket virtauksen suuntaisesti niin olisi paras.Kuten moni japsi tyylinen välijäähdytinkin on tehty, vaikka niistä en juuri perustakkaan niin toi homma ihan hanskassa siellä :D
Näin ainakin itse teen Sierraan.
Tosin sopiihan se "joskus -80luvulla kehitetty rs500" cuuleri suoraan, mut jokainen omalla tavallaan.
Ja kyllähän sen paineella menee mut kuitenkin.

Vastaa Viestiin