Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti
Kirjoittaja THR » Pe Joulukuu 30. 13:04:49 2005
Kumpat olis parenmat vai onko sillä merkitystä et päädyt ovat pyöreät vai kantikkaat

-
sierra4x4tbo
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Joulukuu 30. 13:16:07 2005
timoheikkinen792 kirjoitti:Kumpat olis parenmat vai onko sillä merkitystä et päädyt ovat pyöreät vai kantikkaat

sekunnin kun tuota tuumaan, niin vastaan pyöreät.. Ei varmaan p*skan vertaa väliä, mutta voi olla että saavutetaan 0,00001 hevosvoiman lisäys kantikkaisiin nähden.
MUTUA!!
P.S. Eikös se coolerin tekevä firma tiedä???

-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Viesti
Kirjoittaja Timo » Pe Joulukuu 30. 13:41:30 2005
ei tartte olla mikään matemaatikko/fyysikko jos päättelee että mikä tahansa virtaus on parempi pyöreissä muodoissa kuin kantikkaissa. kulmista tulee aina haitallista virtaushäiriötä.
siihen onko sillä merkitystä välijäähdyttimessä niin tuskin, ellei se ole niin pieni se välijäähdytin että sen virtauskapasiteetti on rajoittava.. niissä kun on yleensä kokoa sen verran reilusti että virtaus saadaan hidastumaan, tällöin kulmikkuuden merkitys yhä pienenee. eli yleensä joku muu rajoittaa sitä ennen, esim kaasuläpän koko, ahdin, jne...
itsekin olisin mieluummin tehnyt pyöreän imukotelon mutta kun tein riittävän ison ei sillä kantikkuudella ole sielläkään oikeastaan merkitystä.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
THR
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti
Kirjoittaja THR » Pe Joulukuu 30. 15:41:39 2005
Timo kirjoitti:ei tartte olla mikään matemaatikko/fyysikko jos päättelee että mikä tahansa virtaus on parempi pyöreissä muodoissa kuin kantikkaissa. kulmista tulee aina haitallista virtaushäiriötä.
siihen onko sillä merkitystä välijäähdyttimessä niin tuskin, ellei se ole niin pieni se välijäähdytin että sen virtauskapasiteetti on rajoittava.. niissä kun on yleensä kokoa sen verran reilusti että virtaus saadaan hidastumaan, tällöin kulmikkuuden merkitys yhä pienenee. eli yleensä joku muu rajoittaa sitä ennen, esim kaasuläpän koko, ahdin, jne...
itsekin olisin mieluummin tehnyt pyöreän imukotelon mutta kun tein riittävän ison ei sillä kantikkuudella ole sielläkään oikeastaan merkitystä.
Eli tietätän kulmikkaista niin saapipahan isonman jos kaveri ei oo kerinny jo tehä pyöreistä

-
RSLook
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 220
- Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
- Paikkakunta: Porvoo
Viesti
Kirjoittaja RSLook » Pe Joulukuu 30. 18:23:33 2005
Viikko-pari sitten katselin jotakin vauhti-dvdtä kun rakentelivat mm. välijäähdyttimiä
ja siinä ne kehuivat pyöreitä päätyjä. Malliksi näyttivät kuinka kantikas oli korkannut
kulmasaumasta, pyöreälle ei käy kuulemma niin.
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05
-
Timo
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
Viesti
Kirjoittaja Timo » Pe Joulukuu 30. 18:32:59 2005
RSLook kirjoitti:Viikko-pari sitten katselin jotakin vauhti-dvdtä kun rakentelivat mm. välijäähdyttimiä
ja siinä ne kehuivat pyöreitä päätyjä. Malliksi näyttivät kuinka kantikas oli korkannut
kulmasaumasta, pyöreälle ei käy kuulemma niin.
pyöreässä kun ei niitä kulmia paljon ole..
ei vaiskaa, mut ihan totta se on et jos vain saa pyöreillä päädyillä niin parempi se on, mut kyllä valmistaja vastaa niistä saumoista ja toisekseen ei varmaan ihan pikkupaineilla edes halkea.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
jappes
- Viestit: 276
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 5. 12:44:08 2002
Viesti
Kirjoittaja jappes » Pe Joulukuu 30. 19:16:15 2005
Taitaa olla ihan sama onko kulmikas vai pyöreä jos esim."RS500" tyylinen, mitä yleensä cossuissa näkee,varmaan maailman huonoin keino tehdä cuuleri,kun putket tulee ns.seinääpäin ja virtaus kuolee pahasti siihen tai ainakin vaikutusta aika paljon.Jos tekee pyöreät päädyt kapenevasti ja putket virtauksen suuntaisesti niin olisi paras.Kuten moni japsi tyylinen välijäähdytinkin on tehty, vaikka niistä en juuri perustakkaan niin toi homma ihan hanskassa siellä
Näin ainakin itse teen Sierraan.
Tosin sopiihan se "joskus -80luvulla kehitetty rs500" cuuleri suoraan, mut jokainen omalla tavallaan.
Ja kyllähän sen paineella menee mut kuitenkin.