Akkujuttuja

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Ma Tammikuu 23. 10:02:15 2006

Itellä kokemuksia bossin silveristä ja pelkkää positiivista.
Nyt on tossa louskussa joku bilteman akku ja sekin tuntuis toimivan täydellisesti vaikka oli näitä koviakin pakkasia :)
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Tammikuu 23. 14:27:51 2006

Oli tuo perkeleen akku jäätyny kun oli nämä kovat pakkaset :evil:
Mikähän olis sopiva akku lyhyeen ajoon , välillä auto seisoo kauankin aikaa ?
ex Jäsen #10

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Tammikuu 23. 15:16:09 2006

Jake kirjoitti:Oli tuo perkeleen akku jäätyny kun oli nämä kovat pakkaset :evil:
Mikähän olis sopiva akku lyhyeen ajoon , välillä auto seisoo kauankin aikaa ?
tänä aamuna kaksi käynnistystä
exiden maksima pyöritti alusta asti moottoria kunnon vauhdilla vaikka lämpöä oli -22 astetta.
auto ei lähtenyt käyntii märistä tulpista johtuen . vierestä scorppionin käynnistys oli alusta hidasta mutta lopulta vauhti kiihtyi.
autossa on punainen optima.
jo tämän käytön perusteella maxima tuntuu paremmalta.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ma Tammikuu 23. 16:25:33 2006

2kk vanha keltanen optima ei jaksa. Oli eka ja vika optima.
IKH:n ja sieltä 90ah varta seuraavaks.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Tammikuu 23. 18:28:03 2006

Biltemat on toiminu omassa ja muijan autossa mainiosti jo vuosia.

Joskus vuosia sitten tappelin pakkasakkujen kanssa talvella ja tuttava sitten hiukan myöhemmin exiden kanssa (sama kuin pakkasakku ,mutta nimi vaan muuttu ruottalaisten ostettua pakkasakun). En tiedä ,sit onko exiden laatu muuttunut 90 luvun puolivälin jälkeen ,mutta ne olivat kyllä tosi kehnoja silloin 10-7vuotta sitten.

Tottakai laturin kunto vaikuttaa myös oleellisesti akun toimintaan.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Tammikuu 23. 19:34:20 2006

KtK kirjoitti:En tiedä ,sit onko exiden laatu muuttunut 90 luvun puolivälin jälkeen ,mutta ne olivat kyllä tosi kehnoja silloin 10-7vuotta sitten.
Pari kuukautta sitten otin omasta Sierrastani hyvin palvelleen Exiden huoleton -akun, merkintöjä raaputtelin esiin sen verran, että totesin akun olevan yhdeksän vuotta vanha.... Ja vielä ihan iskussaan.. Ei tosin tuo malli tainnut olla ihan halvimpia malleja aikanaan. Nyt autossa Exiden vm 2003 joku ihme Calcium technology vai mitähän siinä kannessa luki - ei ongelmia, laakista käyntiin -30 pakkasesta.

Kaverin ooppelissa Bilteman pari vuotta vanha akku, yllättävän hyvä sekin, akku kyllä pyöritti konetta ihan hyvin mutta Vectra itse ei -27 pakkasessa halunnutkaan lähteä mihinkään...
Toisen kaverin ooppelissa viime kesänä ostettu AD:n akku => totaalisen kuollut kun pakkasta yli 20 astetta.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Tammikuu 23. 19:44:17 2006

sierra friikki kirjoitti:
Jake kirjoitti:Oli tuo perkeleen akku jäätyny kun oli nämä kovat pakkaset :evil:
Mikähän olis sopiva akku lyhyeen ajoon , välillä auto seisoo kauankin aikaa ?
tänä aamuna kaksi käynnistystä
exiden maksima pyöritti alusta asti moottoria kunnon vauhdilla vaikka lämpöä oli -22 astetta.
auto ei lähtenyt käyntii märistä tulpista johtuen . vierestä scorppionin käynnistys oli alusta hidasta mutta lopulta vauhti kiihtyi.
autossa on punainen optima.
jo tämän käytön perusteella maxima tuntuu paremmalta.
Juu ei mullakaan ollut mitään ongelmia saada sierraa käyntiin kovilla pakkasilla vaikka ei ollutkaan piuhan päässä yötä. Exide jakso pyörittää todella hienosti.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 23. 20:27:44 2006

ketään käyttäny ikinä kahta akkua/voinu käyttää tilan puolesta??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Tammikuu 23. 21:00:43 2006

Rahtinalle kirjoitti:ketään käyttäny ikinä kahta akkua/voinu käyttää tilan puolesta??
Miks käyttää kahta akkua kun järkevään hintaan saa yhden joka varmasti riittää????

edit: saathan sä konttiin vaikka 20 akkua..
Viimeksi muokannut Hesus, Ma Tammikuu 23. 21:56:55 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

scorpio4x4
Viestit: 252
Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
Paikkakunta: Suomen hollanti

Viesti Kirjoittaja scorpio4x4 » Ma Tammikuu 23. 21:15:41 2006

Pe 20.01.2006 aamulla -33c korppiooni seisonu pakkasessa 2vrk
tunnin lämmitys eberillä (B4WSC) ja sisäpuhallin asennossa 1
Hienosti käyntiin.
Akkuna optima yellow top.. lienee paska akku mut auto käynnisty :D
#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu ;)

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 23. 22:41:04 2006

jesus48 kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:ketään käyttäny ikinä kahta akkua/voinu käyttää tilan puolesta??
Miks käyttää kahta akkua kun järkevään hintaan saa yhden joka varmasti riittää????

edit: saathan sä konttiin vaikka 20 akkua..

kunhan ny tuli vaan mieleen... :wink:
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ma Tammikuu 23. 23:10:14 2006

Itselläni kolmessa autossa Bilteman akut ja hyvin toimineen.
Anteeksi Cossussa on 6kk vanha vartan akku ja -22 pakkasessa pyöri laiskasti mutta lähti käyntiin kylläkin.
Jeepyssä Bilteman 72Ah akku ja lähtee suorastaan räjähtäen käyntiin.
Sedan tanelissa Bilteman 55ah ja pyörittää hyvin vaikka lähteekin vasta 3-5 kerrran käyntiin pitkän seisonnan jälkeen.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

latez
Viestit: 1606
Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja latez » Ti Tammikuu 24. 8:41:25 2006

Bliz kirjoitti:2kk vanha keltanen optima ei jaksa. Oli eka ja vika optima.
IKH:n ja sieltä 90ah varta seuraavaks.
Mitesse punto? :D
S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com

Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ti Tammikuu 24. 15:31:56 2006

Ihan just on punto alla. Yks yksilö jo katottuna :D
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ti Tammikuu 24. 15:38:46 2006

Magneti Marelli alkoi pyörittämään laiskasti, ja hain motonetistä niinkin laadukkaan patterin kuin ZAP, hieno kuin mikä kun repi tarrat irti, kapaa 80 Ah, ja hintaa about saman verran. Menee orggis paikalle, kun siirtää kiinnikkeen ruuvin seuraavaan reikään. Hassua sinänsä ettei tuota akkua mainita ao auton varaosakatalookissa...

mutta, toimii...

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Tammikuu 24. 16:48:02 2006

Bliz kirjoitti:Ihan just on punto alla. Yks yksilö jo katottuna :D
Mä voin tulla yhdellä potentialisella tarjokkaalla seuraavaan miittiin... 8)
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Vitone
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Joulukuu 4. 0:17:56 2006
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Vitone » Su Kesäkuu 24. 22:11:09 2007

Onkos tälle rintamalle tullut lisää tarjontaa??
Fiestassa pitäisi akkua siirrellä takapoksiin ja uuden akun joutuu kuitenkin hankkimaan.
Eikös tuonne joudu hankkimaan "geeliakun" kun tuo takapoksi on samaa tilaa ohjaamon kanssa?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Kesäkuu 24. 22:59:04 2007

Vitone kirjoitti:Onkos tälle rintamalle tullut lisää tarjontaa??
Fiestassa pitäisi akkua siirrellä takapoksiin ja uuden akun joutuu kuitenkin hankkimaan.
Eikös tuonne joudu hankkimaan "geeliakun" kun tuo takapoksi on samaa tilaa ohjaamon kanssa?
osta exiden maxxima..on hyvä.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Kesäkuu 26. 1:48:52 2007

"Eikös tuonne joudu hankkimaan "geeliakun" kun tuo takapoksi on samaa tilaa ohjaamon kanssa?"

Sellainen muistikuva on ollut, että sisällä ohjaamossa pitäisi olla suljettu akku tai ainakin tuuletus ulos, mutta ISON katsastuskonttuurin pääpiru sanoi ettei henkilöauton ja paketin akusta ole tuollaisia määräyksiä.
Asia rupesi kiinnostamaan, kun töissä havaitsin istuvani Transportterin kuskin paikalla ihan tavallisen nesteakun päällä.

Omaksi turvaksi ja iloksi ei varmaan valumaton akku ole huono ajatus, autoja aina silloin tällöin päätyy pyörät taivalle sojottamaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Kesäkuu 26. 17:09:37 2007

Tai ainakin sellainen kotelo siihen akun päälle niin jos sattuu pamahtamaan niin ei lentele nesteet ihan jokapuolelle

Vitone
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Joulukuu 4. 0:17:56 2006
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Vitone » Ti Kesäkuu 26. 17:37:05 2007

SLEI kirjoitti:"Eikös tuonne joudu hankkimaan "geeliakun" kun tuo takapoksi on samaa tilaa ohjaamon kanssa?"

Sellainen muistikuva on ollut, että sisällä ohjaamossa pitäisi olla suljettu akku tai ainakin tuuletus ulos, mutta ISON katsastuskonttuurin pääpiru sanoi ettei henkilöauton ja paketin akusta ole tuollaisia määräyksiä.
Asia rupesi kiinnostamaan, kun töissä havaitsin istuvani Transportterin kuskin paikalla ihan tavallisen nesteakun päällä.

Omaksi turvaksi ja iloksi ei varmaan valumaton akku ole huono ajatus, autoja aina silloin tällöin päätyy pyörät taivalle sojottamaan.
Minäkin olen yrittänyt tuota udella ja eipä ole selvää vastausta keneltäkään saanut :?
Mutta pelataan nyt varman päälle ja ostetaan tuo suljettu akku. Ja pitää viel hitsailla kontin pohjalle kunnon syvennys mihin akku sijoitetaan ja kansi päälle :)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Kesäkuu 26. 19:25:46 2007

Rahtinalle kirjoitti:ketään käyttäny ikinä kahta akkua/voinu käyttää tilan puolesta??
Kahdesta on laturille enemmän kuin tuplasti kuormaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Kesäkuu 26. 20:01:57 2007

Niin eikös se mene aika suorassa suhteessa akun/akkujen kapasiteetin kanssa

Eli yhdellä 80Ah akulla on sama kuormitus laturiin kuin kahella 40Ah

hexi
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hexi » La Joulukuu 15. 21:34:14 2007

Maanataina kyselen hintoja...mutta otetaas tähän väliin kokemuksia akuista hintaluokassa max. 200€

Optima Yellow Top vs. Exide Maxxima

Miten on teillä toimineet ?

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Su Joulukuu 16. 15:09:39 2007

razorass kirjoitti:
Krisse kirjoitti:
fsohc kirjoitti:Itse olen huomannut, että nuo Vartan siniset akut on ainakin jätteitä jo ostettaessa.
Omituista. Tulee työn puolesta myytyä noita päivittäin, ja takuutapauksia tulee vastaan 0-2/kk.
fsohc kirjoitti:Bosch akut on kestäny hyvin.
Takuuseen en mene, mutta muistelisin että samalta hihnalta ne tulee.
Bosch = Varta, eri väri ja eri tarrat päällä. Bosch myöntää 2v takuun, Varta 1v tauun blue-malleihin ja 2v. silver malleihin.

Takuu tapaukset äärettömän harvinaisia sekä bosch:in että yllättäen myös Vartan akuissa. Äkkiseltään en muista yhtään takuutapausta jossa itse akussa olisi ollut vikaa.

Minulla ollut 2 kpl:tta Vartan sinisiä akkuja putkeen (70 amppeerisia).

Ensimmäinen kesti noin 1½ vuotta, hyytyi pikkuhiljaa jo ekan vuoden jälkeen.

Toinen kesti vuoden ja 2kk - hyytyi leimalla nosturille. :evil:

Arvatkaa tuleeko enää ylikallista Bosch/Varta paskaa mun autoihin?

60e sai Motonetistä ZippiZapin. Ja jos se kestää vuoden ja hinta ½ tosta, niin voin ostaa vaikka jokavuos mielummin noita.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 17. 9:12:24 2007

optiman punaiset toimineet hyvin ,ei mitään ongelmia
mulla niitä on kahdessa autossa.
2x scorpio
autoissa ei lohko lämmitintä ei pistoketta verkkoon ollenkaan.
toisessa on webasto. toimii hyvin.
yli 2v vanhat jo
sierra:
yksi maxima exiden , autossa webasto. hajosi akku 1,5 kohdalla eli ei enään käynnistynyt.takuuseen uusi.
firmamme huoltoauto:
exiden maxima ,uusi versio yksi vuosi ja hajosi autossa webasto ja jokapäivä käytössä.
huoltotarvikkeille ihan oma piiri autossa eli tällä akulla vain ajettiin.
nyt siellä on vakio akku.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 20. 16:36:31 2007

Minkä tehoisen Optima yellow topin ostan tuohon sierraani? Riittääkö 55A? Ja sopiiko alkuperäiset kaapelit?

Edit: taitaa olla vain pyöreänapaisena.

Vastaa Viestiin