Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
latez
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja latez » Ma Tammikuu 23. 10:02:15 2006
Itellä kokemuksia bossin silveristä ja pelkkää positiivista.
Nyt on tossa louskussa joku bilteman akku ja sekin tuntuis toimivan täydellisesti vaikka oli näitä koviakin pakkasia

S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
-
Jake
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Viesti
Kirjoittaja Jake » Ma Tammikuu 23. 14:27:51 2006
Oli tuo perkeleen akku jäätyny kun oli nämä kovat pakkaset
Mikähän olis sopiva akku lyhyeen ajoon , välillä auto seisoo kauankin aikaa ?
ex Jäsen #10
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja sierra friikki » Ma Tammikuu 23. 15:16:09 2006
Jake kirjoitti:Oli tuo perkeleen akku jäätyny kun oli nämä kovat pakkaset
Mikähän olis sopiva akku lyhyeen ajoon , välillä auto seisoo kauankin aikaa ?
tänä aamuna kaksi käynnistystä
exiden maksima pyöritti alusta asti moottoria kunnon vauhdilla vaikka lämpöä oli -22 astetta.
auto ei lähtenyt käyntii märistä tulpista johtuen . vierestä scorppionin käynnistys oli alusta hidasta mutta lopulta vauhti kiihtyi.
autossa on punainen optima.
jo tämän käytön perusteella maxima tuntuu paremmalta.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
Bliz
- Viestit: 1773
- Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja Bliz » Ma Tammikuu 23. 16:25:33 2006
2kk vanha keltanen optima ei jaksa. Oli eka ja vika optima.
IKH:n ja sieltä 90ah varta seuraavaks.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5
-
KtK
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Viesti
Kirjoittaja KtK » Ma Tammikuu 23. 18:28:03 2006
Biltemat on toiminu omassa ja muijan autossa mainiosti jo vuosia.
Joskus vuosia sitten tappelin pakkasakkujen kanssa talvella ja tuttava sitten hiukan myöhemmin exiden kanssa (sama kuin pakkasakku ,mutta nimi vaan muuttu ruottalaisten ostettua pakkasakun). En tiedä ,sit onko exiden laatu muuttunut 90 luvun puolivälin jälkeen ,mutta ne olivat kyllä tosi kehnoja silloin 10-7vuotta sitten.
Tottakai laturin kunto vaikuttaa myös oleellisesti akun toimintaan.
-
jeddah
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jeddah » Ma Tammikuu 23. 19:34:20 2006
KtK kirjoitti:En tiedä ,sit onko exiden laatu muuttunut 90 luvun puolivälin jälkeen ,mutta ne olivat kyllä tosi kehnoja silloin 10-7vuotta sitten.
Pari kuukautta sitten otin omasta Sierrastani hyvin palvelleen Exiden huoleton -akun, merkintöjä raaputtelin esiin sen verran, että totesin akun olevan yhdeksän vuotta vanha.... Ja vielä ihan iskussaan.. Ei tosin tuo malli tainnut olla ihan halvimpia malleja aikanaan. Nyt autossa Exiden vm 2003 joku ihme Calcium technology vai mitähän siinä kannessa luki - ei ongelmia, laakista käyntiin -30 pakkasesta.
Kaverin ooppelissa Bilteman pari vuotta vanha akku, yllättävän hyvä sekin, akku kyllä pyöritti konetta ihan hyvin mutta Vectra itse ei -27 pakkasessa halunnutkaan lähteä mihinkään...
Toisen kaverin ooppelissa viime kesänä ostettu AD:n akku => totaalisen kuollut kun pakkasta yli 20 astetta.
-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » Ma Tammikuu 23. 19:44:17 2006
sierra friikki kirjoitti:Jake kirjoitti:Oli tuo perkeleen akku jäätyny kun oli nämä kovat pakkaset
Mikähän olis sopiva akku lyhyeen ajoon , välillä auto seisoo kauankin aikaa ?
tänä aamuna kaksi käynnistystä
exiden maksima pyöritti alusta asti moottoria kunnon vauhdilla vaikka lämpöä oli -22 astetta.
auto ei lähtenyt käyntii märistä tulpista johtuen . vierestä scorppionin käynnistys oli alusta hidasta mutta lopulta vauhti kiihtyi.
autossa on punainen optima.
jo tämän käytön perusteella maxima tuntuu paremmalta.
Juu ei mullakaan ollut mitään ongelmia saada sierraa käyntiin kovilla pakkasilla vaikka ei ollutkaan piuhan päässä yötä. Exide jakso pyörittää todella hienosti.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
Rahtinalle
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
Viesti
Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 23. 20:27:44 2006
ketään käyttäny ikinä kahta akkua/voinu käyttää tilan puolesta??
#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » Ma Tammikuu 23. 21:00:43 2006
Rahtinalle kirjoitti:ketään käyttäny ikinä kahta akkua/voinu käyttää tilan puolesta??
Miks käyttää kahta akkua kun järkevään hintaan saa yhden joka varmasti riittää????
edit: saathan sä konttiin vaikka 20 akkua..
Viimeksi muokannut
Hesus, Ma Tammikuu 23. 21:56:55 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
scorpio4x4
- Viestit: 252
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 20:16:46 2003
- Paikkakunta: Suomen hollanti
Viesti
Kirjoittaja scorpio4x4 » Ma Tammikuu 23. 21:15:41 2006
Pe 20.01.2006 aamulla -33c korppiooni seisonu pakkasessa 2vrk
tunnin lämmitys eberillä (B4WSC) ja sisäpuhallin asennossa 1
Hienosti käyntiin.
Akkuna optima yellow top.. lienee paska akku mut auto käynnisty

#636
Mitsu L200 Intense Magnum TCL -07
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -03
Mitsu Pajero 3.2 DI-D Elegance A. -00
Oonkohan oikeessa kerhossa jäsenenä?????? Noo, taivaspaikka on jo ansaittu

-
Rahtinalle
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
Viesti
Kirjoittaja Rahtinalle » Ma Tammikuu 23. 22:41:04 2006
jesus48 kirjoitti:Rahtinalle kirjoitti:ketään käyttäny ikinä kahta akkua/voinu käyttää tilan puolesta??
Miks käyttää kahta akkua kun järkevään hintaan saa yhden joka varmasti riittää????
edit: saathan sä konttiin vaikka 20 akkua..
kunhan ny tuli vaan mieleen...

#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
NiceMan
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja NiceMan » Ma Tammikuu 23. 23:10:14 2006
Itselläni kolmessa autossa Bilteman akut ja hyvin toimineen.
Anteeksi Cossussa on 6kk vanha vartan akku ja -22 pakkasessa pyöri laiskasti mutta lähti käyntiin kylläkin.
Jeepyssä Bilteman 72Ah akku ja lähtee suorastaan räjähtäen käyntiin.
Sedan tanelissa Bilteman 55ah ja pyörittää hyvin vaikka lähteekin vasta 3-5 kerrran käyntiin pitkän seisonnan jälkeen.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (
Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
latez
- Viestit: 1606
- Liittynyt: Ti Elokuu 13. 23:37:25 2002
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja latez » Ti Tammikuu 24. 8:41:25 2006
Bliz kirjoitti:2kk vanha keltanen optima ei jaksa. Oli eka ja vika optima.
IKH:n ja sieltä 90ah varta seuraavaks.
Mitesse punto?

S2000
Sierra Rs Cosworth 90- 2WD?! 'leasing' - paskana
http://www.pojatviihtyy.com
Objects in the mirror are disappearing faster than they appear..
-
Bliz
- Viestit: 1773
- Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja Bliz » Ti Tammikuu 24. 15:31:56 2006
Ihan just on punto alla. Yks yksilö jo katottuna

Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5
-
pau
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
Viesti
Kirjoittaja pau » Ti Tammikuu 24. 15:38:46 2006
Magneti Marelli alkoi pyörittämään laiskasti, ja hain motonetistä niinkin laadukkaan patterin kuin ZAP, hieno kuin mikä kun repi tarrat irti, kapaa 80 Ah, ja hintaa about saman verran. Menee orggis paikalle, kun siirtää kiinnikkeen ruuvin seuraavaan reikään. Hassua sinänsä ettei tuota akkua mainita ao auton varaosakatalookissa...
mutta, toimii...
p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03
-
Turbo_IS
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Viesti
Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Tammikuu 24. 16:48:02 2006
Bliz kirjoitti:Ihan just on punto alla. Yks yksilö jo katottuna

Mä voin tulla yhdellä potentialisella tarjokkaalla seuraavaan miittiin...

#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
Vitone
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma Joulukuu 4. 0:17:56 2006
- Paikkakunta: Imatra
Viesti
Kirjoittaja Vitone » Su Kesäkuu 24. 22:11:09 2007
Onkos tälle rintamalle tullut lisää tarjontaa??
Fiestassa pitäisi akkua siirrellä takapoksiin ja uuden akun joutuu kuitenkin hankkimaan.
Eikös tuonne joudu hankkimaan "geeliakun" kun tuo takapoksi on samaa tilaa ohjaamon kanssa?
-
Hesus
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Viesti
Kirjoittaja Hesus » Su Kesäkuu 24. 22:59:04 2007
Vitone kirjoitti:Onkos tälle rintamalle tullut lisää tarjontaa??
Fiestassa pitäisi akkua siirrellä takapoksiin ja uuden akun joutuu kuitenkin hankkimaan.
Eikös tuonne joudu hankkimaan "geeliakun" kun tuo takapoksi on samaa tilaa ohjaamon kanssa?
osta exiden maxxima..on hyvä.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » Ti Kesäkuu 26. 1:48:52 2007
"Eikös tuonne joudu hankkimaan "geeliakun" kun tuo takapoksi on samaa tilaa ohjaamon kanssa?"
Sellainen muistikuva on ollut, että sisällä ohjaamossa pitäisi olla suljettu akku tai ainakin tuuletus ulos, mutta ISON katsastuskonttuurin pääpiru sanoi ettei henkilöauton ja paketin akusta ole tuollaisia määräyksiä.
Asia rupesi kiinnostamaan, kun töissä havaitsin istuvani Transportterin kuskin paikalla ihan tavallisen nesteakun päällä.
Omaksi turvaksi ja iloksi ei varmaan valumaton akku ole huono ajatus, autoja aina silloin tällöin päätyy pyörät taivalle sojottamaan.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » Ti Kesäkuu 26. 17:09:37 2007
Tai ainakin sellainen kotelo siihen akun päälle niin jos sattuu pamahtamaan niin ei lentele nesteet ihan jokapuolelle
-
Vitone
- Viestit: 82
- Liittynyt: Ma Joulukuu 4. 0:17:56 2006
- Paikkakunta: Imatra
Viesti
Kirjoittaja Vitone » Ti Kesäkuu 26. 17:37:05 2007
SLEI kirjoitti:"Eikös tuonne joudu hankkimaan "geeliakun" kun tuo takapoksi on samaa tilaa ohjaamon kanssa?"
Sellainen muistikuva on ollut, että sisällä ohjaamossa pitäisi olla suljettu akku tai ainakin tuuletus ulos, mutta ISON katsastuskonttuurin pääpiru sanoi ettei henkilöauton ja paketin akusta ole tuollaisia määräyksiä.
Asia rupesi kiinnostamaan, kun töissä havaitsin istuvani Transportterin kuskin paikalla ihan tavallisen nesteakun päällä.
Omaksi turvaksi ja iloksi ei varmaan valumaton akku ole huono ajatus, autoja aina silloin tällöin päätyy pyörät taivalle sojottamaan.
Minäkin olen yrittänyt tuota udella ja eipä ole selvää vastausta keneltäkään saanut
Mutta pelataan nyt varman päälle ja ostetaan tuo suljettu akku. Ja pitää viel hitsailla kontin pohjalle kunnon syvennys mihin akku sijoitetaan ja kansi päälle

-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ti Kesäkuu 26. 19:25:46 2007
Rahtinalle kirjoitti:ketään käyttäny ikinä kahta akkua/voinu käyttää tilan puolesta??
Kahdesta on laturille enemmän kuin tuplasti kuormaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Viesti
Kirjoittaja VesQ » Ti Kesäkuu 26. 20:01:57 2007
Niin eikös se mene aika suorassa suhteessa akun/akkujen kapasiteetin kanssa
Eli yhdellä 80Ah akulla on sama kuormitus laturiin kuin kahella 40Ah
-
hexi
- Viestit: 312
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja hexi » La Joulukuu 15. 21:34:14 2007
Maanataina kyselen hintoja...mutta otetaas tähän väliin kokemuksia akuista hintaluokassa max. 200€
Optima Yellow Top vs. Exide Maxxima
Miten on teillä toimineet ?
-
Newis
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Viesti
Kirjoittaja Newis » Su Joulukuu 16. 15:09:39 2007
razorass kirjoitti:Krisse kirjoitti:fsohc kirjoitti:Itse olen huomannut, että nuo Vartan siniset akut on ainakin jätteitä jo ostettaessa.
Omituista. Tulee työn puolesta myytyä noita päivittäin, ja takuutapauksia tulee vastaan 0-2/kk.
fsohc kirjoitti:Bosch akut on kestäny hyvin.
Takuuseen en mene, mutta muistelisin että samalta hihnalta ne tulee.
Bosch = Varta, eri väri ja eri tarrat päällä. Bosch myöntää 2v takuun, Varta 1v tauun blue-malleihin ja 2v. silver malleihin.
Takuu tapaukset äärettömän harvinaisia sekä bosch:in että yllättäen myös Vartan akuissa. Äkkiseltään en muista yhtään takuutapausta jossa itse akussa olisi ollut vikaa.
Minulla ollut 2 kpl:tta Vartan sinisiä akkuja putkeen (70 amppeerisia).
Ensimmäinen kesti noin 1½ vuotta, hyytyi pikkuhiljaa jo ekan vuoden jälkeen.
Toinen kesti vuoden ja 2kk - hyytyi leimalla nosturille.
Arvatkaa tuleeko enää ylikallista Bosch/Varta paskaa mun autoihin?
60e sai Motonetistä ZippiZapin. Ja jos se kestää vuoden ja hinta ½ tosta, niin voin ostaa vaikka jokavuos mielummin noita.
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 17. 9:12:24 2007
optiman punaiset toimineet hyvin ,ei mitään ongelmia
mulla niitä on kahdessa autossa.
2x scorpio
autoissa ei lohko lämmitintä ei pistoketta verkkoon ollenkaan.
toisessa on webasto. toimii hyvin.
yli 2v vanhat jo
sierra:
yksi maxima exiden , autossa webasto. hajosi akku 1,5 kohdalla eli ei enään käynnistynyt.takuuseen uusi.
firmamme huoltoauto:
exiden maxima ,uusi versio yksi vuosi ja hajosi autossa webasto ja jokapäivä käytössä.
huoltotarvikkeille ihan oma piiri autossa eli tällä akulla vain ajettiin.
nyt siellä on vakio akku.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 20. 16:36:31 2007
Minkä tehoisen Optima yellow topin ostan tuohon sierraani? Riittääkö 55A? Ja sopiiko alkuperäiset kaapelit?
Edit: taitaa olla vain pyöreänapaisena.