Paineasetelman kiristysmomentti OHC

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Paineasetelman kiristysmomentti OHC

Viesti Kirjoittaja sesse » Ma Elokuu 11. 19:51:30 2008

Eli muistaako kukaan tai pystyykö lunttaamaan mistään et paljonko on momentti noille kuudelle pultille jolla kytkimen paineasetelma tulee kiinni vauhtipyörään? Pultit M8:ja. Ja vähän vinkkiä että millä olette pitäny kampiakselia paikallaan samalla kun ootte pultteja kiristäny, ainakaan irrotus ei onnistunut kun pulttikoneella kun aina tahto kone pyörähtää :?

Pitäs perhana jostain ostaa se sierran korjaamokäsikirja kun ei sitä aina jaksa lähtee kirjastosta hakemaan, eikä kerran kuussa viiti soitella lisäaikaa sille :lol:

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Elokuu 11. 20:42:59 2008

1. Teet sellaisen työkalun jossa kaksi lattarautaa päällekkäin Y:n muodossa, latat risteyskohdasta läpipultilla kiinni toisiinsa (sarana) ja Y:n sakaroiden päihin reijät joista se sitten pultataan vauhtipyörään vaikka asetelman pulttien reijistä. Siitä on hyvä pitää kiinni ja jos ei voimat riitä niin lattiaa vasten se rauta sitten

Aikaa menee se mitä latan katkaisuun ja 3 reijän poraamiseen saa tuhlattua

Erittäin näppärä työkalu esim nokkapyörien irroittamiseen ja kiristämiseen kun sakaroiden päissä oleviin reikiin kiristää pultit "tapeiksi" niin voi pitää esim siitä nokkapyörän reijistä vastaan, käy myös esim kardaanin laippojen kiristelyyn aukomiseen ymsyms

Tuossa on vielä se hyvä puoli että kun on saranoitu pultilla niin "haarukan" kokoa voi vapaasti muutella joten sopii eri pulttijaoille ja halkaisijoille

2. Vielä nopeampi homma on ottaa latan pätkä ja porata siihen kaksi reikää ja pultata se rauta vauhtipyörään 2 vierekkäiseen kytkinasetelman reikään silleen että se latan pää tulee reilusti vauhtipyörän yli. Sitten koneen ja laatikon kiinnityspultin reikään riittävän pitkä pultti "stoppariksi" johon se latan pää törmää
Tai sitten taas sitä lattiaa/pöytää vasten

Niin ja kyllä siinä mutukoneesta loppuu pahasti voima kesken jos ei jaksa hakata vauhtipyörän pultteja auki ilman että lähtee pyörimään :wink: :D

Niin ja jos päädyt tekemään tuollaisen kohdan 1 työkalun niin samalla kun se on pultattuna vauhtipyörään kiinni niin kannattaa kiristää se kampiakselin hihnapyörän pultti

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ma Elokuu 11. 21:13:08 2008

Juu saatiinhan ne pultit kiinni kun otti vaan tarpeeks riskin kaverin pitämään vauhtipyörästä vastaan, yksinään aika tuskaa ilman erikoistyökaluja. Pitänee joskus tuollainen kohdan 1 aparaatti väsätä koska tuo tosiaan on pirun monikäyttöinen :wink:
Paineasetelman pulteissa luki 8.8 ja moottorinkiristysmomenttien osalta kirja näytti(joitain sivuja tuli taannoin skannattua koneelle) että 8.8 lujuusluokan pulteille momentti 55-60nm joten eiköhän se tuolla pysy.

Ja siitä pulttikoneesta niin se tosiaan jakso ihan kertapainalluksella ampua pultit auki, mutta meinasin tuossa että ilman sitä ois ollu tuskaa. Alkuun sitä koitin käsipelillä avata kun ei vaivautunut pulttipyssyä hakemaan :D

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Elokuu 11. 21:17:49 2008

Ite en oo jaksanu rueta värkäämään mitään työkaluja, työntää vaikka jonkun 10mm tuurnan lohkon korvakeesta läpi ja pitää v pyörän hammaskehästä kiinni vaikka sopivan jämäkällä meisseleillä/jollain mikä ei lipee.
Eli siis toisinsanottuna kiilaa jollain hammaskehän sitä "tuurnaa/tappia" vasten.

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ma Elokuu 11. 21:31:16 2008

Hetken mietittyäni rupes tuo 60nm kuulostaa jotenkin pirun kovalta lukemalta m8 pultille :D No jos sitä lopettelis hommat tältäpäivältä ja jos kerkeis huomiseen mennessä löytää oikeen lukeman noille pulteille. Joku yleistailukko netissä näyttäs että m8 8.8 pultille momentti ois 25Nm :?

Harvemmin yleensä tullu momenttiavainta käytettyä vaan vetäny vaan ihan perstuntumalta ne kiinni, mutta nyt kun sattuu tuo kapistus olemaan kokoajan käsillä niin kyllä sitä ihan mielellään käyttää. Varsinkin konetta yms. kasailtaessa.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Elokuu 11. 21:31:33 2008

En todellakaan ole mikään bodari, mutta sain DOHCin paineasetelman pultit hyvin momenttiin käyttämällä lyhyttä avainta ja kääntämällä koneen aina niin, että pultti oli vasemmalla puolella ja avain mahdollisimman lähellä kampiakselin linjaa, painelemalla sitä terävin liikkein meni hyvin => minimoin siis kampuralle aiheutuvan momentin.

sesse
Viestit: 848
Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sesse » Ma Elokuu 11. 22:01:23 2008

Juu ne kytkimen pultit oli kieltämättä aika simppeli. Vauhtipyörän pultit tosin vaati jo enempi vippaskonsteja.
Joo eli nyt on kone nipussa ja tuntu ne kytkimen pultit sen 30nm kestävän joten hyvä hyvä. Kiitos ja anteeks taas yhdestä ''turhasta'' paskanjauhanta topicista :D

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 11. 22:02:43 2008

Eihän siitä limpusta edes tarvitse pitää kiinni kun niitä pultteja avaa vaikka ei olisi edes kantta lohkon päällä(ilman puristuksia). Lyö vai terävästi kämmenellä avaimeen niin aukeavat.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Elokuu 11. 22:06:04 2008

Tommonen oli jääny jostain ajoilta jemmaan, oikeudesta en voi sanoa varmaks mut varmaan aika lähelle http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... 1218481420

Vastaa Viestiin