Pitäs perhana jostain ostaa se sierran korjaamokäsikirja kun ei sitä aina jaksa lähtee kirjastosta hakemaan, eikä kerran kuussa viiti soitella lisäaikaa sille
Paineasetelman kiristysmomentti OHC
Valvoja: CRSC Hallitus
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Paineasetelman kiristysmomentti OHC
Eli muistaako kukaan tai pystyykö lunttaamaan mistään et paljonko on momentti noille kuudelle pultille jolla kytkimen paineasetelma tulee kiinni vauhtipyörään? Pultit M8:ja. Ja vähän vinkkiä että millä olette pitäny kampiakselia paikallaan samalla kun ootte pultteja kiristäny, ainakaan irrotus ei onnistunut kun pulttikoneella kun aina tahto kone pyörähtää 
Pitäs perhana jostain ostaa se sierran korjaamokäsikirja kun ei sitä aina jaksa lähtee kirjastosta hakemaan, eikä kerran kuussa viiti soitella lisäaikaa sille
Pitäs perhana jostain ostaa se sierran korjaamokäsikirja kun ei sitä aina jaksa lähtee kirjastosta hakemaan, eikä kerran kuussa viiti soitella lisäaikaa sille
-
VesQ
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
1. Teet sellaisen työkalun jossa kaksi lattarautaa päällekkäin Y:n muodossa, latat risteyskohdasta läpipultilla kiinni toisiinsa (sarana) ja Y:n sakaroiden päihin reijät joista se sitten pultataan vauhtipyörään vaikka asetelman pulttien reijistä. Siitä on hyvä pitää kiinni ja jos ei voimat riitä niin lattiaa vasten se rauta sitten
Aikaa menee se mitä latan katkaisuun ja 3 reijän poraamiseen saa tuhlattua
Erittäin näppärä työkalu esim nokkapyörien irroittamiseen ja kiristämiseen kun sakaroiden päissä oleviin reikiin kiristää pultit "tapeiksi" niin voi pitää esim siitä nokkapyörän reijistä vastaan, käy myös esim kardaanin laippojen kiristelyyn aukomiseen ymsyms
Tuossa on vielä se hyvä puoli että kun on saranoitu pultilla niin "haarukan" kokoa voi vapaasti muutella joten sopii eri pulttijaoille ja halkaisijoille
2. Vielä nopeampi homma on ottaa latan pätkä ja porata siihen kaksi reikää ja pultata se rauta vauhtipyörään 2 vierekkäiseen kytkinasetelman reikään silleen että se latan pää tulee reilusti vauhtipyörän yli. Sitten koneen ja laatikon kiinnityspultin reikään riittävän pitkä pultti "stoppariksi" johon se latan pää törmää
Tai sitten taas sitä lattiaa/pöytää vasten
Niin ja kyllä siinä mutukoneesta loppuu pahasti voima kesken jos ei jaksa hakata vauhtipyörän pultteja auki ilman että lähtee pyörimään

Niin ja jos päädyt tekemään tuollaisen kohdan 1 työkalun niin samalla kun se on pultattuna vauhtipyörään kiinni niin kannattaa kiristää se kampiakselin hihnapyörän pultti
Aikaa menee se mitä latan katkaisuun ja 3 reijän poraamiseen saa tuhlattua
Erittäin näppärä työkalu esim nokkapyörien irroittamiseen ja kiristämiseen kun sakaroiden päissä oleviin reikiin kiristää pultit "tapeiksi" niin voi pitää esim siitä nokkapyörän reijistä vastaan, käy myös esim kardaanin laippojen kiristelyyn aukomiseen ymsyms
Tuossa on vielä se hyvä puoli että kun on saranoitu pultilla niin "haarukan" kokoa voi vapaasti muutella joten sopii eri pulttijaoille ja halkaisijoille
2. Vielä nopeampi homma on ottaa latan pätkä ja porata siihen kaksi reikää ja pultata se rauta vauhtipyörään 2 vierekkäiseen kytkinasetelman reikään silleen että se latan pää tulee reilusti vauhtipyörän yli. Sitten koneen ja laatikon kiinnityspultin reikään riittävän pitkä pultti "stoppariksi" johon se latan pää törmää
Tai sitten taas sitä lattiaa/pöytää vasten
Niin ja kyllä siinä mutukoneesta loppuu pahasti voima kesken jos ei jaksa hakata vauhtipyörän pultteja auki ilman että lähtee pyörimään
Niin ja jos päädyt tekemään tuollaisen kohdan 1 työkalun niin samalla kun se on pultattuna vauhtipyörään kiinni niin kannattaa kiristää se kampiakselin hihnapyörän pultti
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Juu saatiinhan ne pultit kiinni kun otti vaan tarpeeks riskin kaverin pitämään vauhtipyörästä vastaan, yksinään aika tuskaa ilman erikoistyökaluja. Pitänee joskus tuollainen kohdan 1 aparaatti väsätä koska tuo tosiaan on pirun monikäyttöinen
Paineasetelman pulteissa luki 8.8 ja moottorinkiristysmomenttien osalta kirja näytti(joitain sivuja tuli taannoin skannattua koneelle) että 8.8 lujuusluokan pulteille momentti 55-60nm joten eiköhän se tuolla pysy.
Ja siitä pulttikoneesta niin se tosiaan jakso ihan kertapainalluksella ampua pultit auki, mutta meinasin tuossa että ilman sitä ois ollu tuskaa. Alkuun sitä koitin käsipelillä avata kun ei vaivautunut pulttipyssyä hakemaan
Paineasetelman pulteissa luki 8.8 ja moottorinkiristysmomenttien osalta kirja näytti(joitain sivuja tuli taannoin skannattua koneelle) että 8.8 lujuusluokan pulteille momentti 55-60nm joten eiköhän se tuolla pysy.
Ja siitä pulttikoneesta niin se tosiaan jakso ihan kertapainalluksella ampua pultit auki, mutta meinasin tuossa että ilman sitä ois ollu tuskaa. Alkuun sitä koitin käsipelillä avata kun ei vaivautunut pulttipyssyä hakemaan
-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Hetken mietittyäni rupes tuo 60nm kuulostaa jotenkin pirun kovalta lukemalta m8 pultille
No jos sitä lopettelis hommat tältäpäivältä ja jos kerkeis huomiseen mennessä löytää oikeen lukeman noille pulteille. Joku yleistailukko netissä näyttäs että m8 8.8 pultille momentti ois 25Nm 
Harvemmin yleensä tullu momenttiavainta käytettyä vaan vetäny vaan ihan perstuntumalta ne kiinni, mutta nyt kun sattuu tuo kapistus olemaan kokoajan käsillä niin kyllä sitä ihan mielellään käyttää. Varsinkin konetta yms. kasailtaessa.
Harvemmin yleensä tullu momenttiavainta käytettyä vaan vetäny vaan ihan perstuntumalta ne kiinni, mutta nyt kun sattuu tuo kapistus olemaan kokoajan käsillä niin kyllä sitä ihan mielellään käyttää. Varsinkin konetta yms. kasailtaessa.
-
jeddah
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
En todellakaan ole mikään bodari, mutta sain DOHCin paineasetelman pultit hyvin momenttiin käyttämällä lyhyttä avainta ja kääntämällä koneen aina niin, että pultti oli vasemmalla puolella ja avain mahdollisimman lähellä kampiakselin linjaa, painelemalla sitä terävin liikkein meni hyvin => minimoin siis kampuralle aiheutuvan momentin.
Mertie pub & 3D
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Tommonen oli jääny jostain ajoilta jemmaan, oikeudesta en voi sanoa varmaks mut varmaan aika lähelle http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... 1218481420