vaihtoehtoinen turbo

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

J0NI
Ylläpitäjä

fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja J0NI » La Elokuu 23. 23:13:12 2003

näin on nappulat juu...

jive
Ylläpitäjä

Re:vaihtoehtoinen turbo

Viesti Kirjoittaja jive » Su Elokuu 24. 0:58:44 2003

minä hitusen harkitsin Focukseen tarkoitetun remmiahtimen ostamista. pikku ongelma vain oli, ettei tuosta ollut juurikaan mitään infoa saatavilla. <br>Mitä asiia on tullut pähkäiltyä, saattaisi remmivetoinen ahdin olla kohtuu järkevä sijoitus fiestan tyyppiseen pieneen ja keveään autoon. <br>Tuollainen rotrex -tyyppinen ahdin menisi ilmeisesti kohtuullisen helposti 16V tekniikan ilmastointikompuran paikalle ???

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Re:vaihtoehtoinen turbo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Su Elokuu 24. 4:29:38 2003

Jätetään sähköahtimet sportpugin foorumiin.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Fiesta3
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E

Re:vaihtoehtoinen turbo

Viesti Kirjoittaja Fiesta3 » Su Elokuu 24. 10:01:17 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=13787;start=0#103854 date=1061675924]<br>minä hitusen harkitsin Focukseen tarkoitetun remmiahtimen ostamista. pikku ongelma vain oli, ettei tuosta ollut juurikaan mitään infoa saatavilla. <br>Mitä asiia on tullut pähkäiltyä, saattaisi remmivetoinen ahdin olla kohtuu järkevä sijoitus fiestan tyyppiseen pieneen ja keveään autoon. <br>Tuollainen rotrex -tyyppinen ahdin menisi ilmeisesti kohtuullisen helposti 16V tekniikan ilmastointikompuran paikalle ??? <br>[/quote]<br>Ovat vaan hieman hintavia nuo remmivehkeet. Jackson Racingin paketti maksaa muistaakseni jotain 3000 euroa ja halvin Rotrex 2000 euroa.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:vaihtoehtoinen turbo

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Elokuu 24. 11:38:45 2003

[quote author=Fiesta3 link=board=2;threadid=13787;start=0#103873 date=1061708477]<br>[quote author=jive link=board=2;threadid=13787;start=0#103854 date=1061675924]<br>minä hitusen harkitsin Focukseen tarkoitetun remmiahtimen ostamista. pikku ongelma vain oli, ettei tuosta ollut juurikaan mitään infoa saatavilla. <br>Mitä asiia on tullut pähkäiltyä, saattaisi remmivetoinen ahdin olla kohtuu järkevä sijoitus fiestan tyyppiseen pieneen ja keveään autoon. <br>Tuollainen rotrex -tyyppinen ahdin menisi ilmeisesti kohtuullisen helposti 16V tekniikan ilmastointikompuran paikalle ??? <br>[/quote]<br>Ovat vaan hieman hintavia nuo remmivehkeet. Jackson Racingin paketti maksaa muistaakseni jotain 3000 euroa ja halvin Rotrex 2000 euroa.<br>[/quote]<br><br>Tollaisten sarjojen hyväksyttäminen maksaa maltaita vähäpäästöisiin, siksi niissä pitää olla vähän paremmat katteet hinnoissa.<br>
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

jive
Ylläpitäjä

Re:vaihtoehtoinen turbo

Viesti Kirjoittaja jive » Su Elokuu 24. 14:02:47 2003

ei tarvitsisi -80, -90 vaihteen autoihin mittauttaa vähäpäästöisiksi, mutta joo kaippa uusiin autoihin tarkoitettuja jälkiasennussarjoja kauppaavat firmat on maksaneet itsensä kipeiksi eri maiden tutkimuslaitoksille, jotta saatu päästöluokitukset kuntoon. Toinen mutka on noiden mekaanisten ahdinten kompurakartat ymv tiedot, jotka ovat ilmeisen lujasti kiven alla. Turbotietoutta liikkuu netissäkin ihan riittävästi.

J0NI
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ma Elokuu 25. 18:54:19 2003

päätös on tehty!!

olen jo katsonut valmiiksi tarvittavia osia mm:pakosarja ja välijäähdytin!!

tässä aloitteluvaiheessa on tarkoitus laittaa sellaisenaa n turbo ja välijäähdytin tohon fiestaan,en ala mihinkään puristussuhteiden laskuun tms.. katsotaan mitä se kestää!!

ei silti mitään mahtavia paineita ole tarkoitus kokeilla!!

mutta laittakaapa kommentia mitä cvh pannu kestää ilman muutoksia paineita ja milläisiä tehoja on odotettavissa!?


tarviikin kysellä etttä mistä otan sen öljyn sille turbolle?? öljypohjaan tarvii ainakin tehä paluureikä ja vetää se putki mutta mistä se öljyntulo otetaan?? öljynpaineanturin reiästä minä sen luulin otettavan mutta mulle kerrottiin että ei sieltä päinkään no mutta aloittelijahan kun on asialla niin eihän se ihme ole vaikka ei aina luonaisikaan!!

mutta mites mahdollusuus on tehdä pakosarja myös itse niin... jos sen tekee itse niin millainen sen tulisi olla??

entäs itse turbo onko pienistä dieselin turboista mihinkään esim transitin??

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 25. 23:48:34 2003

Siitä 2wd cossusakin öljyt on otettu turbolle
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Elokuu 25. 23:52:08 2003

Kyllä se käsittääkseni onnistuu...siis öljynpaineanturin paikkeille kun hommaa sellasen haarottimen mihin saa turbon öljyputken ja sitten sen anturin... ???
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Elokuu 26. 0:19:43 2003

Jos fiestassa on sama kierre kuin OHC:n kyljessä niin putkiliikeestä löytyy ainakin sopivia osia.Itellä repesi messinkinen t-haara ja sylki kaikki oilit pihalle,nyt sitten kiinni mustaa valua.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

J0NI
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ti Elokuu 26. 15:35:32 2003

ahaa...elikkä dieseleittetn pikkuturboja on suotta laittaa kuulemma hajoo vain kone!<br><br>

jive
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Elokuu 26. 16:32:54 2003

[quote author=J0NI link=board=2;threadid=13787;start=0#104426 date=1061901332]<br>ahaa...elikkä dieseleittetn pikkuturboja on suotta laittaa kuulemma hajoo vain kone![/quote]<br><br>Jaa-a miten on. Eiköhän se ole säädöistä kiinni miten kestää. GT15 pitäisi toimia 1.6 CVH:ssa. Se on käytännössä modernimpi versio FRST:n T02 ahtimesta. Ei tuolla kyllä tehoja pahemmin saa, mutta viive on pieni ja alavääntö muikea ;D

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Elokuu 26. 16:59:04 2003

[quote author=J0NI link=board=2;threadid=13787;start=0#104199 date=1061826859]<br>päätös on tehty!!<br><br>ei silti mitään mahtavia paineita ole tarkoitus kokeilla!!<br><br>mutta laittakaapa kommentia mitä cvh pannu kestää ilman muutoksia paineita ja milläisiä tehoja on odotettavissa!? <br><br><br>[/quote]<br><br>Yhden opuksen mukaan voisi maks. 0,4bar ahtoja kokeilla. Teetkö muuten kaasariturboa vai ruiskulla? Tuossa olisi ainakin hyvä linkki kaasariturboille: http://www.ele.tut.fi/~vvieri/127t.htm<br><br>Autona edellä tosin Fiat...

J0NI
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ti Elokuu 26. 21:54:06 2003

ruiskuvehje on kyseessä!!<br><br>minkäverran on tehonlisäystä tuollaisilla (0,4bar)ahdoille tiedossa etten pety pahasti??

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Elokuu 26. 23:27:06 2003

aika raju lisä on tulossa mikäli puristus ym täysin vakio...

Vieras
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Elokuu 27. 2:51:02 2003

Joni<br>Eiku asentamaan.<br>Odotellaan mielenkiinnolla asennuskommentteja. Tokihan niitä laitat.<br><br>Paljo vetoa (tämän kaikki vanhemat kirjottajat / lukijat ymmärtävät) että tässä taas puhutaan paskaa vailla hajua / halua / rahoitusta.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Elokuu 27. 8:37:20 2003

Mitäs siitä sitten? Keskustelu jatkukoon rauhassa.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Elokuu 27. 17:16:47 2003

Joo se vain on näin meillä persaukisilla että joskus jää jotkut haaveet toteutumatta. Bemari munkin piti ostaa mutta voorttilla edelleen ajellaan lippis vinossa 8)

Vieras
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Elokuu 27. 17:20:09 2003

Lada mun piti ostaa mutta cossuun upotin säästöni, tonttini ja vielä velkaakin on.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ke Elokuu 27. 18:33:46 2003

Minäkin haaveilen ckollin kiusaksi turbosta. ;) Tahtovat vain takuukunnostetut ahtimet olla tyyriitä omalle kukkarolle ainakin tällä hetkellä. Mutta katsotaan mitä talvi tuo tullessaan... Mottina on tavan 1.6cvh. Vakiopuristuksilla olisi tarkoitus alkuun varovasti kokeilla. Ajoituksien kanssa saanee tuolloin olla tarkkana.<br><br>

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ke Elokuu 27. 19:17:54 2003

Löytyis takuulla priima cossun ahdin (To4/3), tulkaa hakeen pois... (voin antaa löysän kellon mukaan, niin kestää huonommatkin vehkeet.)

J0NI
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ke Elokuu 27. 21:56:36 2003

pakosarjan hain tänään...<br><br>se on kylläkin erst:tä mutta haitanneeko tuo!?<br><br>älä ole ckolli aina niin ennakkoluuloinen kaikista asioista ja vielä kun sulla ei todellakaan ole tietoa paljonko mulla on rahaa/halua mutta totta on että hajua niin paljon ei olekkaan ja sen takia täällä sitä hajua haen ja siihen tämä on tarkoitettukin vai olenko väärässä?? <br><br>toki otan kuvia jos ostat mulle digikameran jotta niitä kuvia voin ottaa...ja vielä opastat että miten saan ne tänne nettiin!!<br><br>ja tarinaa laitan aivan varmasti tähän samanotsikon alle...viikonloppuna alkaa paineletkujen yms suunnittelu/teko!<br><br><br><br>

J0NI
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ke Elokuu 27. 22:11:09 2003

[quote author=SiipiCozzu link=board=2;threadid=13787;start=0#104716 date=1062001074]<br>Löytyis takuulla priima cossun ahdin (To4/3), tulkaa hakeen pois... (voin antaa löysän kellon mukaan, niin kestää huonommatkin vehkeet.)<br>[/quote]<br><br>selvä! mistä voi noutaa??

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » To Elokuu 28. 11:42:08 2003

[quote author=J0NI link=board=2;threadid=13787;start=0#104757 date=1062011469]<br>selvä! mistä voi noutaa??<br>[/quote]<br>Pientä nimellistä korvausta vastaan Turusta.

jive
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja jive » To Elokuu 28. 11:53:24 2003

[quote author=SiipiCozzu link=board=2;threadid=13787;start=0#104716 date=1062001074]<br>Löytyis takuulla priima cossun ahdin (To4/3), tulkaa hakeen pois... (voin antaa löysän kellon mukaan, niin kestää huonommatkin vehkeet.)<br>[/quote] Tuo on jo aikas tiukka vehje 1.6l koneen kylkeen. T35 hybridillä on tehty kait vain escoja. Sellaisestako tuo ompi peräisin?

Jore
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Jore » To Elokuu 28. 12:11:34 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=13787;start=0#104839 date=1062060804]<br>[quote author=SiipiCozzu link=board=2;threadid=13787;start=0#104716 date=1062001074]<br>Löytyis takuulla priima cossun ahdin (To4/3), tulkaa hakeen pois... (voin antaa löysän kellon mukaan, niin kestää huonommatkin vehkeet.)<br>[/quote] Tuo on jo aikas tiukka vehje 1.6l koneen kylkeen. T35 hybridillä on tehty kait vain escoja. Sellaisestako tuo ompi peräisin?<br>[/quote]<br><br>Mä tota mietin kanssa että saattaa olla hieman rankan kokoinen fööni 1.6litraiseen... Mutta tietysti jos tekee tosta koneesta 1.9 litraisen ja sitten toi ahdin kylkeen niin ei ainakaan heti lopu tehot kesken :) Siis kunnes kone laukeaa :D<br><br>T:Jore

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja lauri » To Elokuu 28. 12:41:30 2003

Aika passeli tuo rst:n kylkeen on. Alkuperäinen Escort RST:n ahdin on niin pieni että oikeen hävettää. Pakopaineet tapissa ja sitä myötä hajoo paikat kun liian pienellä yrittää liikoja.<br><br>Alavääntö on aivan liian yliarvostettua, mitä sillä etuvedossa tekee kun kaikki menee sutimiseen. Ennemmin kunnolla jerkkua sinne yläpäähän jossa sitä tarvitaan. Voimansiirtokin kestää pitempään kun kaikki osat on jo liikkeessä kun alkaa voimaa tulemaan.<br><br>Mekaaninen ahdin + etuveto on vihonviimonen keksintö...alhaalta sutii ja ylhäällä puutuu...huoh...
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

jive
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja jive » To Elokuu 28. 12:50:03 2003

[quote author=lauri link=board=2;threadid=13787;start=25#104854 date=1062063690]<br>Mekaaninen ahdin + etuveto on vihonviimonen keksintö...alhaalta sutii ja ylhäällä puutuu...huoh...<br>[/quote] Ää tehoa on liikaa tai taitoa liian vähän mikäli liikoja sutii. Itse kyllä tykkäisin kovasti kun voisi maantiellä ajella 1500rpm eikä ohituksissa tarttisi muuta kuin rauhallisesti painaa kaasua...<br>Ei tässä mitään kilpuria olla tekemässä ;D<br>Niin ja voihan sinne yläpäähän ängetä tulpon :P

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja lauri » To Elokuu 28. 13:07:42 2003

Montako vaihdetta fiestassa on jos maantiellä on 1500rpm, ja noin 100kmh :) , kyllähän se sopivankin kokoinen heräilee 2500-3500 välimaastossa sen verran että ohi pääsee.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

jive
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja jive » To Elokuu 28. 16:50:50 2003

[quote author=lauri link=board=2;threadid=13787;start=25#104862 date=1062065262]<br>Montako vaihdetta fiestassa on jos maantiellä on 1500rpm, ja noin 100kmh :) , kyllähän se sopivankin kokoinen heräilee 2500-3500 välimaastossa sen verran että ohi pääsee.<br>[/quote] viitosella 2000rpm ~ 80-90km/h ... jos olis sata ei tarttis ohittaakaan ;D

J0NI
Ylläpitäjä

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja J0NI » Su Syyskuu 21. 23:21:40 2003

ahtimelle tuli tehtyä pakosarja kun eipä erst:n sarja oikeen spoinut kkk:lle...tosin laipat ei ole vielä kunnolla hitsattuna kiinniasti!

kuviakin otin enon kameralla että saa kollikin vähän kytätä ja todeta että ei taida ihan paskanjauhantaa ollakkaan...kuvat tulee huomenna tai ylihuomenna!!

sitten...tuo haaroitusjuttu öljynpaineanturille/turbon öljy niin saako sellaista jostain valmiina ja jos niin mistä??
tai riittää kunhan joku tietää mikä kierre siinä on!

ja sitten kuinka suuri sisähalkaisija tulee olla öljyn meno/paluu ja millaiset liittimet kannattaa laittaa??


nii juu ahtopainemittarikin tuli hankittua merkki on equus ja näyttää myös alipaineen joka näyttäis olevan ajossa noin -0,5bar :)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:fiestaan turbo(otsikko muutettu)

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Syyskuu 21. 23:45:19 2003

Öljyn meno ei ole niin tarkka (n.6mm) mutta paluu vähintään sen kokoinen joka tulee turbosta ulos.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin