Kaasari->Ruiskuksi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja janneke » Ma Elokuu 25. 14:45:08 2003

Anteeks jos kysymys on jo esitetty mut en mä vaan löytäny ::)

Elikkä mitä menee uusiks jos pistää 2.0 ohc koneeseen ruiskun? Nyt ku oon laittamassa cossun ruiskuja ni kaveri haluis ton is ruiskun omaansa.

Tankki ja bensapumppu
Imu aukkoon pitää tehä jollain sellanen koverrus ylös, millä?
Sitte mites anturit, ei vissin tarvii mitään? vai pitääkö lämpö anturi vaihtaa?
Mites muuten kaasarin bensa pumppu? onks se lohkon tai kannen kyljessä? mitäs sille tehä? saako kokonaan pois vai onko vaan tulpattava?

Että näin :-\

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Elokuu 25. 14:53:46 2003

Onko vastaavaa hyötyä vaihtaa cossun ruiskua ohc:hen.<br>Tarvii paljon kaikenlaisia antureita että toimii.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

lajama
Ylläpitäjä

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja lajama » Ma Elokuu 25. 14:54:17 2003

Suosittelen, että etsit uudelleen. Varmaan löytyy tietoa tuohonkin, on niin MONTA KERTAA käsitelty aihe. >:(

Vieras
Ylläpitäjä

ReNULL->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Elokuu 25. 15:20:59 2003

Lajama puhuu asiaa.<br><br>Paljon paljon muuta tarvii. Boxi, pumppu, suuttimet, imusarja, bensakisko, b-painesäädin, antureita...<br><br>Helpoin on kun hankit täydellisen cossun ruikkapaketin.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

ReNULL->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 25. 15:35:59 2003

Ei tarvii muuta kun tankin ja pumpun jos et anna niitä omasta autostas koko ruiskusysteemin lisäks. IsNULL ruiskun anturit ei käy cossun ruiskuun. Suutinten kolot pitää kaivaa kanavan yläreunaan,jollain kovametalliterällä.B-pumppu voi olla siellä vaikka lohkon kyljessä tukkeena ei se siellä montaa hv vie.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

ReNULL->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Elokuu 25. 15:46:29 2003

BTW! Kysymys taisi olla isNULL ruiskun asennuksesta kaasari-ohariin.<br><br><br>Eli helpointa on ostaa ruiskukoneen kansi. Kolot suuttimille voi tehdä, mutta tiedän tapauksen jossa tavara oli loppunut kesken. Sitten myös ruiskun nokka. Vanhan b-pumpun voi poistaa tai tukkia. Mikäli on täydellinen ruisku johtosarjoineen, boxeineen ja sytkineen ei tarvi kuin tökätä kiinni.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja janneke » Ma Elokuu 25. 20:12:51 2003

Juuri näin, eli ohari kaasari koneeseen ruiskun laitto. Cossun ruiskut mulla on jo kopissa, eli mulla on kyl siihen ihan kaikki, boxista ykk tunnistimeen. <br><br>Mut siis kysymys oli just, että ku myyn sitte kaverille ton is:n ruiskun, ni miten se saa sen autoonsa kiinni, sillä on kaasarilla se sen ohc motti. Missäs hinnoissa pyörii is:n kansi? Mites sitte paljoko kannattaa pyytää noista is:n ruiskuista?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 26. 2:46:08 2003

[quote author=Jallu link=board=2;threadid=13832;start=0#104146 date=1061815589]<br>BTW! Kysymys taisi olla is:n ruiskun asennuksesta kaasari-ohariin.<br><br><br>Eli helpointa on ostaa ruiskukoneen kansi. Kolot suuttimille voi tehdä, mutta tiedän tapauksen jossa tavara oli loppunut kesken. Sitten myös ruiskun nokka. Vanhan b-pumpun voi poistaa tai tukkia. Mikäli on täydellinen ruisku johtosarjoineen, boxeineen ja sytkineen ei tarvi kuin tökätä kiinni. <br>[/quote]<br><br>Kuinkas isoja koloja ihmiset oikein on kaivanut niihin kansiinsa? Mulla on IS-kansi josta juuri ja juuri huomaa, että kanava on vähän erimuotoinen.<br>Sen ruiskun voi viritellä myös ilman tankin vaihtoa siihen kaasarikoneeseen jos laittaa vanhan pumpun pumppaamaan pieneen säiliöön, josta bensa valuu ruiskupumpulle. Paluu suuttimilta tähän säiliöön ja ylimääräinen gaso vanhaa paluulinjaa takaisin tankkiin.<br>Jos vaihtaa tankin niin bensaputket pitää laittaa uusiksi, esim. kaasarikoneen paluulinja on liian pieni ja vanhat mädät putket ei muutenkaan kestä kovempaa painetta.<br>IS-ruiskun tarvitsema veden lämpöanturi on kiinni imusarjassa.<br>Jos käytät Cossu-ruiskun kanssa IS-imusarjaa niin veden lämpöanturille kannattaa tehdä adapteri messinkisestä R3/8" putkinipasta johon vääntää kierteen. Muistaakseni m12x1.5, saattoi olla myös M12x1.25, kuitenkin sama kuin OHC:n kampuran hihnapyörän pultissa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Elokuu 26. 3:47:28 2003

Is:n tiivisteen mukaan tein kolot kanteen.Ja tuohon säiliöön tulee sitten 3 8mm letkun paikkaa ja yksi 12mm lähtö,ainakin omassa versiossa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

nova
Ylläpitäjä

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja nova » Ti Elokuu 26. 10:00:07 2003

Juuri homman tehneenä voin antaa pari kommenttia:<br><br>Ruisku toimii kyllä ihan hyvin sillä kaasarinkin tankilla ja ilman mekaanista pumppua. Sähköpumppu pitää asentaa alkuperäiselle paikalle vararengaskotelon pohjaan, jotta se ei ole liian ylhäällä. Jakotukille menevä bensaputki pitää vaihtaa isompaan, muuten paine kasaantuu alkuperäiseen kapeaan putkistoon ja rikkoo sen. Ainakin minulla alkuperäinen paluuputki on riittänyt. Mekaanisen pumpun paikalle voi laittaa sellaisen kannen joka siinä on ollutkin, jos sattuu löytämään jostain (akseli pois sisältä toki).<br><br>Ruiskukannen voi tosiaan tehdä mistä tahansa ohc-kannesta, koska kannessa ei ole mielestäni mitään muuta eroa kuin nuo kolot, esim. nokka on vakio 2.0 ohc-nokka. Omassa kannessa kolot on tehty is:n tiivisteen mukaan, viiste on ehkä jotainn 45 astetta imukanavaa kohti. Tyhjiä is:n raakakansia saa lämpimällä kädellä, ja sisukset käyvät siitä sinun kaverin vanhasta kannesta, jollet sitten tee koloja itse.<br><br>Johtosarjasta/ruiskusta riippuen luulisin, että myös virranjakaja pitää vaihtaa.<br><br>Eiköhän tuosta nyt jotain apua ole näin aluksi! :)

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Elokuu 26. 10:57:12 2003

Jeps, kiitti jätkät, ei vissiin viel oo tähän mennessä yhtään muijaa vastannu ;D Mites toi hinta? paljoko kannattaa pyytää noista is:n ruiskuista? Siis ihan niinku kaikesta, ku laitan täydellisen cossun ruisku setin kiinni ni myyn sille ihan kaiken sitte mitä tosta jää.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 26. 13:30:16 2003

Toistan nyt vielä itseäni, että omassa IS- kannessa ei ole kuin pienet kolot, jos ne tekee tiivisteen mukaan niin niistä tulee tosi isot. Kannattaa mittailla imusarjasta minkä kokoiset ne tarvitsee olla, suutinhan on hyvin lähellä kantta ja keila ei ole kovinkaan leveä lähtiessään suuttimesta.<br>Minä meinaan ainakin käyttää IS-imusarjaa OHC turbossani, enkä virittele mitään lyhyempää Cossun imusarjasta. Pitkä imusarja antaa alavääntöä ja röörit on IS-sarjassa aika reilun kokoiset, ei varmasti ahdista ja vielä vähemmän ahdettuna. Alakierrosvääntö on oikein mukavaa katukoneessa ja paineet pitää huolta yläpään tehoista. Porttaaminen vaan on aika mahdotonta sarjaa katkaisematta, Extrudehone-prosessilla onnistuisi näppärästi, mutta niitä ei kukaan taida Suomessa tehdä?<br>Nova miten sulla putki tulee pumpulle tankista? Ruiskujen pumput ei yleensä ime pätkääkään, nippa pitäisi olla tankin kyljessä tai sitten pumppu tankissa kuten DOHC:ssa (Cossu Eskossa?).<br>Mekaanisen pumpun reiän lohkossa saa helposti tukittua sillä muovilevyllä, joka on pumpun alla, sellainen tulee yleensä tiivistesarjankin mukana. Levyn ja lohkon väliin leikkelee paksusta nitriilikumista tiivisteen.<br>Jos tarvetta on adaptereille joilla Cossun vedenlämpöanturin saa IS-imusarjaan, niin voisin muutaman värkätä, kun kierretappi ja messinkiosia löytyy varastosta?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Elokuu 26. 13:33:32 2003

Eihän niille suuttimille ole pakko tehdä lainkaan koloja. Silloin vaan suihku törmää puoliksi kanteen ja siitä voi päätellä jotain. Optimi koko kololle on, että bensasuihku pääsee esteettömästi koneeseen, muuta nyrkkisääntöä ei ole.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Elokuu 26. 14:25:41 2003

Nyt ei tajuu, siis mikä vedenlämpö anturi siellä imusarjassa on?? eks se oo siinä lohkonkyljessä? Eihän tuolla imusarjassa mitään vettä ole, imuilman lämpö anturihan siellä on, mutta veden? Muuten onko cossun ja is:n vedenlämpö anturissa eroo, siis siinä mikä on lohkon kyljessä, ruiskun alla? Siihen voisin kyllä adapterin ostaa ::)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 26. 14:42:06 2003

[quote author=TuunaavaAmis link=board=2;threadid=13832;start=0#104408 date=1061897141]<br>Nyt ei tajuu, siis mikä vedenlämpö anturi siellä imusarjassa on?? eks se oo siinä lohkonkyljessä? Eihän tuolla imusarjassa mitään vettä ole, imuilman lämpö anturihan siellä on, mutta veden? Muuten onko cossun ja is:n vedenlämpö anturissa eroo, siis siinä mikä on lohkon kyljessä, ruiskun alla? Siihen voisin kyllä adapterin ostaa ::)<br>[/quote]<br><br>IS/ruisku-imusarjassa on ruiskun vedenlämpöanturi siinä 2/3 pyttyjen välissä josta se letku tuo/vie vettä kanteen. Anturin resistanssi on n. 25kohmia huoneen lämmössä, Cossun on n. 2.5kohmia, joten se pitää vaihtaa. Kojelaudan mittarin anturi on kannessa imupuolella edessä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Elokuu 26. 14:44:59 2003

SLEI, pistin privaa sulle...

nova
Ylläpitäjä

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja nova » Ti Elokuu 26. 16:51:14 2003

Siis hetkinen, missä se imuilman lämpötilamittari on? Ainakin minulla olevassa ruiskun johtosarjassa on oma johto tuolla kannen kyljessä olevalle moottorinlämpötila-anturille, ja johto ainakin näyttäisi menevän boksille, varma en kyllä ole koska en jaksanut alkaa johdotusta niin pitkälle purkamaan. Imusarjan 2/3 pyttyjen välissä oleva anturi on tosiaan vedenlämpötila-anturi, sillä vesikanavassahan se on..

Pumpusta sen verran, että kuten sanottu minulla se on orkkis-telineessä vararengaskotelon pohjassa. Yritin sitä aluksi runkopalkkiin, mutta voin sanoa ettei toimi, on ilmeisesti liian korkealla. Kyllä tuo pumppu toimii muuallakin, mutta sen pitää olla mahdollisimman alhaalla joten käytännössä vaihtoehtoja ei ole kovin monia. En osaa sanoa kuinka altis pumppu loppujen lopuksi on tärinälle, epäilen nimittäin että suurin syy alkuperäisissä telineissä oleville monimutkaisille vaimennuksille on pumpusta lähtevä resonanssimelu..

Yhdyn Jalluun tuossa, että en usko että tuolla kolon koolla on hirveästi väliä, kunhan reitti kanavaan on esteetön. Kanavat ovatkin sitten asia erikseen..

Ruiskun kamat ilman pumppua ja jakajaa maksavat yleensä jotakuinkin 150-200e, siitä voit laskeskelella hintaa..

Lisäys: Pumppu oli muuten turbo-Volvon pumppu, mutta Boschin sekin näyttää olevan, joten tuskin siinä on kovin suurta eroa alkuperäiseen.

Oliko se IS:n moottorinlämpötila-anturi muuten vihreä vai musta?

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ti Elokuu 26. 17:46:09 2003

Ihme sekoilua...<br>Kannessa olevalla pienellä messinkianturilla ei ole karvanka vertaa tekemistä ECU:n kanssa, menee suoraan mittaristoon.<br>Imuilman lämpöanturi on ilmamäärämittarin sisällä.

nova
Ylläpitäjä

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja nova » Ti Elokuu 26. 18:32:35 2003

Joo kyllä se näin on, se johto on ainoastaan siinä samassa ruiskun johtosarjassa, mutta ei mene boksin kautta.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Elokuu 26. 18:53:26 2003

[quote author=SiipiCozzu link=board=2;threadid=13832;start=0#104453 date=1061909169]<br>Ihme sekoilua...<br>Kannessa olevalla pienellä messinkianturilla ei ole karvanka vertaa tekemistä ECU:n kanssa, menee suoraan mittaristoon.<br>Imuilman lämpöanturi on ilmamäärämittarin sisällä.<br>[/quote]<br><br>Missä toi ecu:n anturi on? lohkossa?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Elokuu 26. 19:11:51 2003

<br>Missä toi ecu:n anturi on? lohkossa?<br>
<br><br>MOOTTORIN ECU:N JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILATUNNISTIN SIJAITSEE IMUSARJASSA, TARKEMMIN SEN LAIPPAOSASSA 2. JA 3. SYLINTEREIDEN IMUPUTKIEN VÄLISSÄ.<br>TUNNISTIN ON KIERRELIITOKSELLA IMUSARJASSA JA MENEE SIITÄ LÄPI SYLINTERINKANNEN VESITILAAN

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Elokuu 26. 20:57:50 2003

aih :-[ ;D No selvis seki. Mutta ku siipicozzu sano et kannessa olevalla, eks se toinen anturi oo lohkon kyljessä kiinni? siis se mikä on sitte mittarille...

nova
Ylläpitäjä

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja nova » Ti Elokuu 26. 21:41:19 2003

Siis..<br><br>1) ECU:n anturi on imusarjan alaosassa imuputkin välissä, kuten Brenda sanoi.<br><br>2) Mittaristolle tuleva lämpötila-anturi on se kannessa oleva messinkianturi, josta SiipiCozzu puhui. Katsopa tarkemmin, se anturi on nimittäin tosiaan kannessa, ei suinkaan lohkossa. Vai sekoitatko sen öljykelloon, joka on jossain nelossylinterin kohdalla lohkossa?

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja wili » Ma Syyskuu 1. 20:18:08 2003

asiast toisee...

Mistä muuten mk3 escon ruiskun boksi löytyy..? ku kaveri sano ettei siinä olis, mutta vähä kyllä hämää.?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Syyskuu 1. 20:47:35 2003

siinä on mekaaninen ruisku ei siinä oo boksii<br><br>rst taitaa olla ko siinä on puoli sähkönen
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja wili » Ma Syyskuu 8. 14:16:06 2003

olisko jollai escon k-jet sähkökaavio.?<br>itse en löytäny mistää.

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ma Syyskuu 8. 14:18:41 2003

Ite tarttisin kans tota K-jetin kytky kaaviota. Jos joltain löytyy niin olis hiano homma.
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Re:Kaasari->Ruiskuksi

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ke Syyskuu 10. 18:13:13 2003

Englanninkielisestä Haynesin korjausoppaasta löytyy... Eikun kauppaan.

Jos ei kauppaan asti jaksa vaivautua niin klikkaa alta: ;)

http://www.kolumbus.fi/pal/Ford/pics/se ... umerot.gif
http://www.kolumbus.fi/pal/Ford/pics/se ... kytkis.gif

Niin ja vielä. Älkää luottako kuvassa oleviin suomennoksiin, osa on väärin merkitty, kun ei saanut selvää numeroista...

Vastaa Viestiin