Vaihteiston poskilaakerit

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja a.l » To Elokuu 28. 21:00:08 2003

Nämä siis ovat Fordin etuvetolaatikoissa vanhemmiten arka paikka, ja se olikin jo tiedossa. <br>Asia tuli vain esille nyt kun kaverin Rs Turbo tiputti öljyä vetoakselin stefasta. Tutkiskellessamme vuotoa huomattiin myös että pitempi vetari antaa pystysuunassa klappia, lyhyempi ehkä myös aavistuksen. Koikeiltiin myös minun vaihteistosta ja siinä molemmat antoivat samanverran klappia kuin kaverin pitempi. Eli onko tämä merkki siitä että laakeri remontti on edessä.<br>Eräs Fordin entinen asentaja kertoi että parhaiten saa asian selville tarkastamalla nopeusmittarin pitkän rattaan, jos sen on kulunut yhtään "tiimalasin" muotoiseksi -> laakerit sököt. <br>Meinattiin tarkistaa asia, mutta ei uskallettu kuin irrottaa vaijeri, kun ei ollut täyttä varmuuttaa että voiko raattaat tipahtaa laatikon sisään kun niitä irrottelee. Eli miten on? Ei kai pitäisi olla mitään sellaista varaa?<br>Ja eikös se metalli osa johon vaijeri ruuvataan, lähde irti vetämällä se poikittainen putkisokka pois? Oli vähän hämärääkin en tiedä näinkö väärin.<br>

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Elokuu 29. 10:49:05 2003

Mun käyttörysässä 1.4 -90 on toi juttu kanssa, otat vetarin sisänivelistä kiinni ja heilutat pystysuunnassa tuntuu huomattava välys, stefa alkaa vuotaa ja nopeusmittarin pyöritin menee paskaks (meni jo aikaa sitten). Joten laatikon vaihto on edessä kunhan löydän lähimaastosta ehjäposkisen.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Elokuu 29. 12:56:29 2003

Mun entisessä pelissä -89 mallin 1.4:sessa meni kanssa noi poskilaakerit (tai ilmeisesti meni kun mittari lopetti toimintasa eikä uus vaijeri jeesannu kun 20km). Uus laatikko ja taas pelas. Ylättävän nopeesti toi kuitenkin loppu toi laatikko, mittarissa vasta 160tkm uudesta.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Elokuu 29. 14:07:48 2003

Sun laatikosta oli siitä nopeusmittarin rattaasta mennyt se neliön muotoinen kolo pyöreäksi. (kiitokset vielä laatikosta, nyt osa siitä elää turbokoneen jatkona)<br>Se sokka irti sivuleikkureilla ja vedät koko sen alumiinihässäkän ylös sieltä. Se on kiinni vain o-renkaalla, joten ei pitäisi paljoa jumittaa. Sitten sen muovirattaan voi nostaa sieltä pois. Ei pitäisi olla mahdollista tiputtaa sitä laatikon pohjalle. Jos laatikosta on vain poskilaakerit mennyt, niin sen kun vaihtaa ne. Ei sen takia kannata koko laatikkoa vaihtaa, jos kaikki muu toimii hienosti ja äänettömästi. Käytetyn kun hankkii, niin ei koskaan voi tietää mikä siinä toimii/ei toimi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ilesoft
Ylläpitäjä

ReNULL poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja ilesoft » Pe Elokuu 29. 19:30:59 2003

Olisko tosta vaihteistosta räjäytyskuvaa jossakin? (En ole vielä jaksanut etsiä netistä / tutkia Microcatista ;D) Tohon Escorttiin pitäis vaihtaa noi vetoakselien suojakumit kun ne on päästänyt suurimman osan vaihteiston mehuista pihalle .<br> Siksi kyselen kun Escosta pitäis saada "luotettava" ;D talviauto Cosan sijaiseksi. Tota helmeä kun ei viitsi palelluttaa koulun pihalla.

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja mauke » Pe Elokuu 29. 20:29:48 2003

Ei räjäytyskuvaa, mutta jotakin: http://www.jimhearne.co.uk/gearbox.htm
RS2000 -96
Fiesta -11

Tupe
Viestit: 488
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 23:58:18 2001

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja Tupe » Su Elokuu 31. 11:03:35 2003

Räjäytys kuvaa erst:n laatikosta minäkin kaipailisin...<br><br>-Tupe
Escort RS Turbo S2. Thor Fjord!

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Elokuu 31. 13:58:09 2003

Escortin korjausoppaassa on varsin hyvät räjäytyskuvat, mutta parhaimmat saa kun pistää sen laatikon ihan itse palasiksi. Ei ole turhan monimutkainen tuo BC-laatikko.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja PasiL » Su Elokuu 31. 15:08:53 2003

[quote author=JesseT link=board=2;threadid=13951;start=0#105441 date=1062327489]<br>Escortin korjausoppaassa on varsin hyvät räjäytyskuvat, mutta parhaimmat saa kun pistää sen laatikon ihan itse palasiksi. Ei ole turhan monimutkainen tuo BC-laatikko.<br>[/quote]<br>Tuon jimhearne-linkin (yllä) avulla purkuhomma luonnistuu. Ainoa ehkä harmaita hiuksia aiheuttava osa on 5.vaihteen ratas joka saattaa istua erittäin tiukasti kiinni akselissa.

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja a.l » Su Elokuu 31. 22:02:33 2003

Joo ei tuo kovin vaikea laatikko ole. Kait ton remontin itse tekee, jopa niin että ei samantien laukea :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

ReNULL poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Syyskuu 1. 10:35:12 2003

Joo, ei tuhon nyt mitään räjäytyskuvaa tarvitse. Kun laatikon avaa, niin kaikki on aika selvää. Ei ole liikaa liikkuvia osia, kun vertaa esim. MT/MTX-sarjan laatikoihin.

Ja täältä löytyy kaiken näköisiä varaosia jos jotakin satut kaipaamaan. Tasauspyörästöjä, hyviä laakereita rataspareja, siirtomekanismeja,...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Tupe
Viestit: 488
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 23:58:18 2001

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja Tupe » Ma Syyskuu 1. 10:48:16 2003

Mulla on just yksi vaihteisto levällään mutta se kasausvaihe tässä huolestuttaakin eniten :) Muisti kun on pirun hyvä mutta lyhyt... <br><br>-Tupe
Escort RS Turbo S2. Thor Fjord!

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Vaihteiston poskilaakerit

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Syyskuu 1. 11:52:13 2003

Toiminnanhan voi testaa ihan käsipelillä heti kun lyö siihen sen kuoren kiinni vaikka kahdella pultilla. Ai kannata vitosen rattaitakaan laittaa ennen testausta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin