Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Syyskuu 9. 22:33:22 2003

Aluksi pahoittelut, että alotan vastaavan otsikon ja sen, että tulee tekniikkaan suoraan.
Haluan kuitenkin vain jäseniltä luotettavia vastauksia tähän "ongelmaan".
Ilman perusteluita en halua vastauksia ja muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa.

Vaihtoehdot ja omat näkemykset:

A) yrittää ostaa Cossun ruiskusarja

+ sais about kaikki vermeet ja olis sentään kehittyneempi ruisku. Pitäisi olla suht. helppo asentaa.
- maksaa varmaan 500-700e antureineen
- ei säätömahdollisuutta, jos haluu säädellä konetta / paineita. Aina lastu => $$$
- vain 4wd ruiskussa nakutus ja lambdaohjattu järjestelmä
- suht vaikea saatavuus

B) ostaa lisärikastuspiiri (maksaa about 300e vaikka) + modaa virranjakaja tuohon turbokäyttöön ( 100e). Lisäks pitää ostaa vakiosuuttimet vielä.

+ halvempi
+ pystyy itse säätelemään
- virranjakajan toimivuus?
- lisäsuuttimen luotettavuus?
- jää toi paska ilmamäärämittari tilalle


C) SMT6 + MAP anturi (ns. turbo-kit)

+ maksaa 549e
+ voisi säätää täysin kohdalleen sytkän ja bensansyötön
+ helppo ainakin itse asentaa, pari rosvoo ja sillai
- kuka säätää näitä / tietotaito
- ei tietoa, tarviiko enää ilmamäärämittaria
- ei kauheesti kokemusta kyseisestä vermeestä
- ainakin softa vähän vaikee käyttää itse kun ei ymmärrä kaikkee. (Varmaan kaikki about samanlaisia)

Loppujen lopuks palaa vähintään se 500e kuitenkin.

Kaasareita EI tule enkä autosta luovu :)

Alkaa meinaan toi kulutus käymään lompakolle, ku pitää ajella 0.7 paineilla nyt ja vaihtoehto on vain vetää aikas rikkaalle kone. Talvella voi hakee sitten eri säätöjä ...

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 10. 6:52:54 2003

Vaihtoehto A:n valitsisin 2wd boxilla koska se on helppo asentaa ja säätää lastuilla. Myöskin tietotaitoa siihen löytyy.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Syyskuu 10. 9:29:29 2003

Ei ainakaan B. "pystyy säätelemään", -no aika heikkoa on.<br>A:han kallistuisin, jos tuossa on vaihtoehdot. Mietippä kannattaako sijoittaa700e cossun weberiin vai säästää vähän ja ostaa esim haltec?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 10. 13:28:50 2003

Megasquirt'n'spark?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Syyskuu 10. 13:32:58 2003

[quote author=JesseT link=board=2;threadid=14322;start=0#107626 date=1063189730]<br>Megasquirt'n'spark?<br>[/quote]<br><br>Perustelut?<br><br>Tajuuko ahtopaineet? Kuka säätää näitä? Hinta?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 10. 13:36:51 2003

2.5 bar mappi vakiona ja itse säädät läppäriltä kipinäennakot ja suuttimien aukioloajat. Taulukot onkierrosluvun ja paineen suhteen. Ei tarvitse muita asentoantureita, kuin virranjakajan hall-anturin. Itsellä on työn alla ja jos joku on tehnyt, niin kommentteja saa heittää vaikka privana.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Syyskuu 10. 14:17:16 2003

Vaihtoehto :A<br>Ennakkoa pystyy säätämään kun joudut tekemään kiinikkeen kampuran asentotunnistimelle(jos käytät ohc:n ö-pohjaa) ja vaikka olisi cossunpohja niin joudut tekemään uuden kiinikkeen kun vaatii enemmän ennakkoa kuin cossu.<br>Bensaa saa lisää paineen säätimestä ja lastuja löytyy jos jonkinlaista(2wd:n boxi).<br>Itsellä paineet 1,3 ja ensimmäinen lastu toiminut kiitettävästi.Samaisella lastulla tiettävästi otettu n.275 ohc/cossuruisku koneesta(riipuu tietty muustakin kokoonpanosta).
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 10. 14:20:52 2003

Ennakkoa pystyy säätämään viilaamalla orkkiskiinnikkeen reiistä tavaraa ja siirtämällä kiinnikettä ylöspäin.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Syyskuu 10. 14:29:21 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14322;start=0#107646 date=1063192852]
Ennakkoa pystyy säätämään viilaamalla orkkiskiinnikkeen reiistä tavaraa ja siirtämällä kiinnikettä ylöspäin.
[/quote]
Paljonkos cossussa on ennakko kun emämmän koneessa on ennakko n.25 astetta(peräisin TURBO IS:ltä) ja omassa hieman enemmän.Mahtaako riittää tavara jalassa moiseen siirtoon ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Syyskuu 10. 14:31:52 2003

[quote author=Aksu link=board=2;threadid=14322;start=0#107649 date=1063193361]<br>[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14322;start=0#107646 date=1063192852]<br>Ennakkoa pystyy säätämään viilaamalla orkkiskiinnikkeen reiistä tavaraa ja siirtämällä kiinnikettä ylöspäin.<br>[/quote]<br>Paljonkos cossussa on ennakko kun emämmän koneessa on ennakko n.25 astetta(peräisin TURBO IS:ltä) ja omassa hieman enemmän.Mahtaako riittää tavara jalassa moiseen siirtoon ?<br>[/quote]Muistaakseni se oli 16 astetta.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ke Syyskuu 10. 14:46:59 2003

joo siihen jalkaan kannattaa suosiolla hitsaa lisää tavaraa niin saa e nnakkoo tarpeeks

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 10. 15:49:32 2003

Muistaakseni 8mm saa siirrettyä viilaamalla.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja Newis » To Syyskuu 11. 0:37:33 2003

JesseT ja Aksu:<br><br>Juu silleensä ihan ok, mutta kuitenkin ei tolla cossun ruiskulla saa optimi säätöihin oharin konetta, varsinkin jos heti joutuu tollasii purkkahitsauksia tekemään.<br><br>Se mikä SMT6 ja muissa piggypackeissä olis etuna, on juuri tuo säätäminen suoraan ja noin 200 kierroksen mukaan.<br>Lisäksi erikseen myös kun tulee painetta niin vaihtuu kartta samantien.<br><br>SMT6:n huonopuoli taas on, että siin ei KAIT ole imuilman lämpötilan anturille paikkaa eli säätelee esim. ryyppyä koneen lämpöjen mukaan.<br><br>Kuitenkin ku mullon esim. eri nenä tossa koneessa mm. niin ei välttämättä niin tarkkaan saa sitä cossun ruiskulla.<br><br>Ja APC sekottaa elämää vielä senkin kanssa :)<br><br>Voe voe kun on vaikeeta...<br>

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja prostreet » Pe Lokakuu 17. 13:02:06 2003

No niin, aihe on sen verran laaja että nyt vasta ehtii vastaamaan
tällä viikolla joka ilta ollaan oltu yli puolen yön hommissa

Kysymyksiä ja vastauksia:

----------------------------------------------------------------------

> > >
> > > >"Jos SMT6:n kytkee kiinni MAP:illa, niin voiko
> > ilmamäärämittarin joko
> > > >poistaa kokonaan tai korvata jollain ihan muulla
> > kuin tuolla
> > > >ahdistavalla ns. hiirenluukku mallilla. (Ehdotuksia
> > millä?)"
> > >
> > > Ymmärtääksemme MAP riittää korvaamaan
> > ilmamassamittarin ?
> > > Aiheuttaako pidemmän ohjelmointiajan tms?


> Ilmamäärämittarin voi poistaa ja korvata sen MAP
> anturilla. Vaihtoehtoja on kaksi. Joko käyttää auton
> omaa MAP anturia tai jos autossa ei tätä ole niin
> asentaa MAP anturin (Meiltä saa edullisesti).
>
> Jos alkuperäinen ilmamäärämittari lähettää jännitettä
> tai virtaa niin tämän voi tehdä helposti. Suurin osa
> mittareista on näitä. Läppämalli lähettää jännitettä.
>
> Mutta jos alkuperäinen ilmamäärämittari on
> taajuusmallinen (aika harvinainen), niin en osaa ihan
> suoralta kädeltä sanoa.
> SMT6 osaa muokata taajuusmallisen ilmamäärämittarin
> pulssia ja lähettää sen eteenpäin muokattuna pulssina,
> mutta jos tulo on jännite mallia MAP anturilta ja
> ECU:lle pitäisi lähettää taajuutta niin voi tulla
> vaikeuksia.
>
> vastaus on siis pääsääntöisesti kyllä voi korvata.
> Vaatii hieman enemmän säätämistä.

----------------------------------------------------------------------------
-----

> > >
> > > > "Auton omaa ahtopaineen magneettiventtiiliä voi
> > käyttää ahtopaineen
> > > >säätämisessä?"
> > >


>
> SMT:ssä on yksi
> ohjelmoitava kosketinlähtö, jota voidaan ohjata esim.
> MAP anturin arvolla. Elikä voidaan ohjata esim.
> magneettiventtiiliä joka taasen ohjaa ilman
> hukkaportille.
> Useimpia alkup. hukkaportin ohjaus solenoideja voi ohjata.

>Tai toinen tapa, jota SMT6 voi ohjata, säätää ahtopainetta :
> Tarvitaan 1 kpl, painekytkin ja 2 kpl magneettiventtillejä.
>Asennetaan tarvittaessa asiakkaalle.
>
> Vastaus on siis hukkaporttia voidaan ohjata.
>

----------------------------------------------------------------------------
-------
> > >
> > >
> > > > "Laitteenhan saa seuraamaan jotain tiettyä
> lambda
> > arvoa kierrosten /
> > > > paineen mukaan? (Haetaan kulutusta tällä
> tasaisessa
> > ajossa)?"


> Ei ihan niin mutta.....
>
> Lamda anturin arvoa voidaan muokata joko lineaarisesti
> tai epälineaarisesti. Jos halutaan muokata lamdan
> arvoa, niin ei voida muokata MAP anturin tai
> ilmamäärämittarin arvoa. Kuitenkin tässäkin tapauksessa
> MAP anturin arvoa voidaan hyödyntää säädössä. (MAP
> anturin arvoa voidaan hyödyntää lisäsuuttimien ja
> sytytyksen säädössä.)
>
> SMT:ssä on yksi muokattava analogia tulo. Tähän tuloon
> voidaan kytkeä joko ilmamäärämittari, MAP anturi tai
> lamda anturi. Arvoa voidaa manipuloida ja lähettää ulos
> muokattuna ECU:lle.
>
> Tämän analogia arvon muokkaus tehdään samaan tapaan
> kuin lisäsuuttimien (injection map) tai sytytyksen
> muokkaus (ignition map). Näihin säätöihin vaikuttaa
> myös MAP anturin arvo.
>
> Analogiatuloa voidaan muokata eri kaasuläpän asennoissa
> ja eri kierrosluvuilla. (analog map) Lisäksi voidaan
> antaa korjausta moottorin lämpötilan mukaan.
>
----------------------------------------------------------------------------
----------

> > > > 5. Onnistuuko säätämisessä kahdenlaiset säädöt
> > sitten eli talvi ja kesä
> > > > säädöt (0.3 bar ja vaikka 1.0bar) eli pitää toki
> > erikseen päivittää itse
> > > > ne sitten ja säädöt saa luonnollisesti vaikka
> > korpulla tai cd:llä
> > > > sitten. (Oma läppäri löytyy).


>SMT6:een voi suoraan tallettaa kaksi ohjelmaa. Valinta kytkimellä.
>
>Tämä on hyvä jos halutaan esim kesä-/talviohjelma tai ajan itse/lainaan
>autoani ohjelma

----------------------------------------------------------------------------
-----------

> > > "molempia on ilmeisesti hyllyssä?"
>

> Tällä hetkellä on viisi SMT:tä ja yksi MAP anturi
>hyllyssä. Ja yksi PRS 8. Lisää tulee nopeasti.

----------------------------------------------------------------------------
-----------


Perfect Power SMT6 boxin ominaisuuksista lisätietoja:

> SMT:tä voidaan käyttää erilaisiin sovellutuksiin.
>
> - Auton oman ECU:n rinnalla seos ja tai sytytys
> säätimenä.
>
> - Itsenäisenä seos ja sytytysohjaimena (tietyin
> rajauksin 4-koneet)
>
> - Pelkästään tiedonkerulaitteena. Tallettaa kaikki
> anturiarvot ja piirtää niistä käyrät, sekä tekee
> tiedonkeruu tiedoston, jota voi tutkia vaikka exelillä.
> Vaikka säätäisi jollain muulla vehkeellä, niin tällä
> näkee anturien arvot ja saa halvan tiedonkeruun.
> (Tiedonkeruu vaatii kannettavan kiinni. DOS Softan
> annamme mukaan)
>
> - Pelkkänä erillisenä lisäsuuttimien ohjaimena.
>
> - Ilokaasujärjestelmän controllerina.
>
> - Ahtimen hukkaportin ohjaimena.
>
> - Tai näiden erillaisina yhdistelminä
>
------------------------------------------------------------------------

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja prostreet » Pe Lokakuu 17. 13:05:27 2003

ks myös Perfect Power PRS 8 säädettävä moottorinohjaus<br><br>http://www.cosworthrsclub.com/yabbse/in ... adid=15544

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:Ruiskujärjestelmän pohdintaa Turbo IS:n rinnalle.

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Lokakuu 17. 22:59:05 2003

itse ostin weberin ruiskun ja kokeilen tehdä siitä toimivan....ainakin aluksi riittää ( 3 viikkoa) ;D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin