Stockaturbon pakosarja pskana...

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 22. 10:29:12 2003

Eli auto on Sierra is, jossa fööni ja stockmanturbon pakosatsi.. Se kuitenkin pääsi halkeamaan, joten onko kukaan yrittänyt hitsata (varovasti) pakosarjaa paikallaan?? Kokemuksia tänne kiitos ;)
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 22. 10:39:14 2003

Valusarja pitäs kuumentaa ennen hitsausta ja jälkipäästää hitsauksen jälkeen.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 22. 12:57:01 2003

Jälkipäästää??? Auta tyhmää...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 22. 13:00:17 2003

Siis tarkoitatko jälkijäähdytystä tuolla jälkipäästöllä??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Syyskuu 22. 13:44:50 2003

Päästää, eli poistaa jännitykset siitä sarjasta hitsauksen jäljiltä, uuniin pariin sataan asteeseen toviksi ja rauhallinen ilmajäähdytys sen jälkeen
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Karmann
Ylläpitäjä

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ma Syyskuu 22. 14:05:22 2003

Yleisesti hyvä jos on kanteenpultattu kun hitsaa sarjoja, ja myös "päästö" kiinniolessa ettei tarvi homman jälkeen rautakangella vääntää et sopii paikoilleen, siitäkin kun tulee jännityksiä, tosin v-rauta sarja ei oo niin nirso elään.<br><br>Ja "kuivaajan" tuentahan on kysymättäkin kunnollinen.<br><br>

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 22. 14:15:52 2003

No mutta kyllä selvensi... Eli ensin hitsaus paikallaan, ja auto uuniin??? vai pitäiskö repiä koko pöntön kansi tosta vessasta irti ja uunittaa molemmat???
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Syyskuu 22. 14:19:18 2003

Teet jostain sopivan paksusta latikasta palan jonka pulttaan siihen sarjaan kiinni uunituksen ajaksi.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 22. 14:32:14 2003

Eikös se lattarauta muuta muotoaan myös siinä uunituksessa??? Vai kuinka paksua tarkoitit??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Karmann
Ylläpitäjä

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ma Syyskuu 22. 14:32:34 2003

[quote author=PasiZ link=board=2;threadid=14692;start=0#110211 date=1064229352]<br>No mutta kyllä selvensi... Eli ensin hitsaus paikallaan, ja auto uuniin??? vai pitäiskö repiä koko pöntön kansi tosta vessasta irti ja uunittaa molemmat???<br>[/quote]<br><br>Voihan olla että noinkin harvinainen kansi (OHC) on vaikeasti löydettävissä. :P<br><br>Tai sitten harrastajien roskikset on juuri tyhjennetty, joten koko auto uuniin.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 22. 14:35:46 2003

No onkai nyt niitä kansia, muttei viittis koko kantta uunittaa, kun sekin tuppaa helposti vetelemään... Tai sitte pitäis uhrata yks kokonainen kansi moiseen hitsailutarkoitukseen...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Karmann
Ylläpitäjä

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ma Syyskuu 22. 14:49:16 2003

Voihan sen sarjan päästää muuallakin kuin uunissa, mut jokanenhan tekee sen niin kuin parhaimmaks/ "helpommaks" näkee.<br><br>Jos haluut päästä helpolla, liimaa paikallaan ja vetoo niin et sarjahelottaa punasena, siinä on päästöt ja muutkin.<br>

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ma Syyskuu 22. 15:02:45 2003

Taidan kokeilla tätä..
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 22. 15:25:50 2003

Juuri parhaillaan itse taistelen noitten ongelmien kanssa.<br><br>Sarja otettiin pois hitsausta varten ja mielessä kävi et pitäs hitsaa tukirauta kiinniollessa, kävi vaan mielessä. <br>Nyt tapellaan. Huom Kyse ei ole valusarjasta.<br><br>Valusarjan kanssa on eri asia. Hitsausta varten kuumennat sarjan sellaiseen kuumuuten että kun puukepillä "piirrät" hitaasti pitkin sarjan pintaa sen pitää tummentua. Heti perään hitsaus.<br>Jäähdytys hitaasti ja sitten uuniin kuumimmalle lämmölle esim 300 astetta jossa noin 1/2 tuntia ja sammutat uunin. Annat sarjan jäähtyä siellä uunissa sen mukaan mitä uuni jäähtyy etkä avaa uunin luukkua.<br><br>

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Syyskuu 22. 16:41:36 2003

Jos valusarjalle tehdään esikuumennukset ja päästöt, tarvitseeko siinä olla oma MIG-lankansa tai valurautapuikko, vai voiko töristellä normi MIG-langalla?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 22. 16:47:32 2003

Riippuu paljo valusta. Onko valurautaa vai valuterästä tms<br>Cossun sarja hyväksy erittäin hyvin miglankaa.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Syyskuu 22. 17:49:18 2003

4WD Cossun sarja on kyseessä, voishan sen ensin itse "korjata" ja viedä sitten ammattimiehen käsittelyyn myöhemmin. Halkeema pitäisi ilmeisesti avata sisään asti ja sitteen hitsata täyteen? 500-600 asteinenko se osa pitäis olla kun sitä hitsataan?<br>Onko joku pursotellut valurautaisen kannen imukanaviin lisää ainetta?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 22. 17:57:10 2003

Avaa V-railo hieman yli puolet ainevahvuudesta (ei kovin leveetä) ja kuumennuksen jälkeen hitsaten.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:Stockaturbon pakosarja pskana...

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ma Syyskuu 22. 20:19:08 2003

[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14692;start=0#110284 date=1064242158]
4WD Cossun sarja on kyseessä, voishan sen ensin itse "korjata" ja viedä sitten ammattimiehen käsittelyyn myöhemmin. Halkeema pitäisi ilmeisesti avata sisään asti ja sitteen hitsata täyteen? 500-600 asteinenko se osa pitäis olla kun sitä hitsataan?
Onko joku pursotellut valurautaisen kannen imukanaviin lisää ainetta?
[/quote]

Nelarin sarjalle rosteripuikkoa. Esilämmitys ennen hitsausta 150 C lämpöön.

Hitsaus esim Elgaloy Ni-Fe puikolla , mahd pieni halkaisija.
Hitsataan lyhyitä palkoja ehdottomasti ilman
levitystä, eli aivan suoraan kuljettamalla. Heti hitsauksen jälkeen kevyt
vasarointi hitsipalolle.

Jäähtyminen hitsauksen jälkeen vapaasti ilmaan.


Vasarointi, lyhyet palot ja suora kuljetus tähtäävät siihen ettei
kohteeseen tuoda liikaa energiaa hitsauksen aikana

Sen jälkeen uuniin apaut 650°c/4h. ja jäähtyminen uunin mukana. Sitten vielä tasojen plaanaus ja se on siinä...tai sitten ei ;)

Edit: lämpötilan korjaus
Tässähän se menee...

Vastaa Viestiin