
Stockaturbon pakosarja pskana...
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Stockaturbon pakosarja pskana...
Eli auto on Sierra is, jossa fööni ja stockmanturbon pakosatsi.. Se kuitenkin pääsi halkeamaan, joten onko kukaan yrittänyt hitsata (varovasti) pakosarjaa paikallaan?? Kokemuksia tänne kiitos 

Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Valusarja pitäs kuumentaa ennen hitsausta ja jälkipäästää hitsauksen jälkeen.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Jälkipäästää??? Auta tyhmää...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Siis tarkoitatko jälkijäähdytystä tuolla jälkipäästöllä??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Päästää, eli poistaa jännitykset siitä sarjasta hitsauksen jäljiltä, uuniin pariin sataan asteeseen toviksi ja rauhallinen ilmajäähdytys sen jälkeen
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Ylläpitäjä
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Yleisesti hyvä jos on kanteenpultattu kun hitsaa sarjoja, ja myös "päästö" kiinniolessa ettei tarvi homman jälkeen rautakangella vääntää et sopii paikoilleen, siitäkin kun tulee jännityksiä, tosin v-rauta sarja ei oo niin nirso elään.<br><br>Ja "kuivaajan" tuentahan on kysymättäkin kunnollinen.<br><br>
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
No mutta kyllä selvensi... Eli ensin hitsaus paikallaan, ja auto uuniin??? vai pitäiskö repiä koko pöntön kansi tosta vessasta irti ja uunittaa molemmat???
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Teet jostain sopivan paksusta latikasta palan jonka pulttaan siihen sarjaan kiinni uunituksen ajaksi.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Eikös se lattarauta muuta muotoaan myös siinä uunituksessa??? Vai kuinka paksua tarkoitit??
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
[quote author=PasiZ link=board=2;threadid=14692;start=0#110211 date=1064229352]<br>No mutta kyllä selvensi... Eli ensin hitsaus paikallaan, ja auto uuniin??? vai pitäiskö repiä koko pöntön kansi tosta vessasta irti ja uunittaa molemmat???<br>[/quote]<br><br>Voihan olla että noinkin harvinainen kansi (OHC) on vaikeasti löydettävissä.
<br><br>Tai sitten harrastajien roskikset on juuri tyhjennetty, joten koko auto uuniin.

-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
No onkai nyt niitä kansia, muttei viittis koko kantta uunittaa, kun sekin tuppaa helposti vetelemään... Tai sitte pitäis uhrata yks kokonainen kansi moiseen hitsailutarkoitukseen...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Voihan sen sarjan päästää muuallakin kuin uunissa, mut jokanenhan tekee sen niin kuin parhaimmaks/ "helpommaks" näkee.<br><br>Jos haluut päästä helpolla, liimaa paikallaan ja vetoo niin et sarjahelottaa punasena, siinä on päästöt ja muutkin.<br>
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Taidan kokeilla tätä..
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Juuri parhaillaan itse taistelen noitten ongelmien kanssa.<br><br>Sarja otettiin pois hitsausta varten ja mielessä kävi et pitäs hitsaa tukirauta kiinniollessa, kävi vaan mielessä. <br>Nyt tapellaan. Huom Kyse ei ole valusarjasta.<br><br>Valusarjan kanssa on eri asia. Hitsausta varten kuumennat sarjan sellaiseen kuumuuten että kun puukepillä "piirrät" hitaasti pitkin sarjan pintaa sen pitää tummentua. Heti perään hitsaus.<br>Jäähdytys hitaasti ja sitten uuniin kuumimmalle lämmölle esim 300 astetta jossa noin 1/2 tuntia ja sammutat uunin. Annat sarjan jäähtyä siellä uunissa sen mukaan mitä uuni jäähtyy etkä avaa uunin luukkua.<br><br>
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Jos valusarjalle tehdään esikuumennukset ja päästöt, tarvitseeko siinä olla oma MIG-lankansa tai valurautapuikko, vai voiko töristellä normi MIG-langalla?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Riippuu paljo valusta. Onko valurautaa vai valuterästä tms<br>Cossun sarja hyväksy erittäin hyvin miglankaa.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
4WD Cossun sarja on kyseessä, voishan sen ensin itse "korjata" ja viedä sitten ammattimiehen käsittelyyn myöhemmin. Halkeema pitäisi ilmeisesti avata sisään asti ja sitteen hitsata täyteen? 500-600 asteinenko se osa pitäis olla kun sitä hitsataan?<br>Onko joku pursotellut valurautaisen kannen imukanaviin lisää ainetta?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
Avaa V-railo hieman yli puolet ainevahvuudesta (ei kovin leveetä) ja kuumennuksen jälkeen hitsaten.
-
- Viestit: 1269
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
- Paikkakunta: Suomen Turku
Re:Stockaturbon pakosarja pskana...
[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14692;start=0#110284 date=1064242158]
4WD Cossun sarja on kyseessä, voishan sen ensin itse "korjata" ja viedä sitten ammattimiehen käsittelyyn myöhemmin. Halkeema pitäisi ilmeisesti avata sisään asti ja sitteen hitsata täyteen? 500-600 asteinenko se osa pitäis olla kun sitä hitsataan?
Onko joku pursotellut valurautaisen kannen imukanaviin lisää ainetta?
[/quote]
Nelarin sarjalle rosteripuikkoa. Esilämmitys ennen hitsausta 150 C lämpöön.
Hitsaus esim Elgaloy Ni-Fe puikolla , mahd pieni halkaisija.
Hitsataan lyhyitä palkoja ehdottomasti ilman
levitystä, eli aivan suoraan kuljettamalla. Heti hitsauksen jälkeen kevyt
vasarointi hitsipalolle.
Jäähtyminen hitsauksen jälkeen vapaasti ilmaan.
Vasarointi, lyhyet palot ja suora kuljetus tähtäävät siihen ettei
kohteeseen tuoda liikaa energiaa hitsauksen aikana
Sen jälkeen uuniin apaut 650°c/4h. ja jäähtyminen uunin mukana. Sitten vielä tasojen plaanaus ja se on siinä...tai sitten ei
Edit: lämpötilan korjaus
4WD Cossun sarja on kyseessä, voishan sen ensin itse "korjata" ja viedä sitten ammattimiehen käsittelyyn myöhemmin. Halkeema pitäisi ilmeisesti avata sisään asti ja sitteen hitsata täyteen? 500-600 asteinenko se osa pitäis olla kun sitä hitsataan?
Onko joku pursotellut valurautaisen kannen imukanaviin lisää ainetta?
[/quote]
Nelarin sarjalle rosteripuikkoa. Esilämmitys ennen hitsausta 150 C lämpöön.
Hitsaus esim Elgaloy Ni-Fe puikolla , mahd pieni halkaisija.
Hitsataan lyhyitä palkoja ehdottomasti ilman
levitystä, eli aivan suoraan kuljettamalla. Heti hitsauksen jälkeen kevyt
vasarointi hitsipalolle.
Jäähtyminen hitsauksen jälkeen vapaasti ilmaan.
Vasarointi, lyhyet palot ja suora kuljetus tähtäävät siihen ettei
kohteeseen tuoda liikaa energiaa hitsauksen aikana
Sen jälkeen uuniin apaut 650°c/4h. ja jäähtyminen uunin mukana. Sitten vielä tasojen plaanaus ja se on siinä...tai sitten ei

Edit: lämpötilan korjaus
Tässähän se menee...