Escort 1.8 zetec sport 85kw

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zeta
Ylläpitäjä

Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja Zeta » To Lokakuu 16. 22:48:17 2003

Ogelmana ois pieni nykiminen.Vedättäessä pientä nykimistä ja isolla vaihteella pieni nopeus sama homma.Onko ollut vastaavia ongelmia kyseisen mallin kanssa.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Lokakuu 17. 8:16:02 2003

Mulla on rs:ssä sama vika, syytä en ole vielä löytänyt. Mahdollisia aiheuttajia on pohdittu täällä:<br><br>http://www.cosworthrsclub.com/yabbse/in ... adid=15485

GreBe
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja GreBe » Pe Lokakuu 17. 13:53:28 2003

http://www.ford-club.net/cgi-bin/yabb/Y ... ><br>Tossa pari kohtalotoveria, vaikkakin mondeoita, mutta sama motti kuitenkin. Tässäkin foorumissa on samoja ongelmia tosiaan käsitelty. Jos jaksan, niin voin etsiä vielä. <br><br>Tarjoan pullakahvit sille, joka keksii tähän ongelmaan ratkaisun.

a.l
Viestit: 847
Liittynyt: Ma Toukokuu 6. 23:18:44 2002

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja a.l » Pe Lokakuu 17. 14:14:52 2003

Meidän Mondeo tekee tota, autokoulun Focus tekee tota. Taitaa olla enemmin ominaisuus kun vika >:(.

GreBe
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja GreBe » Pe Lokakuu 17. 15:57:38 2003

Joo, mutta jostain tuo johtuu ja luulis olevan korjattavissa, kun ei se aina ole tuota tehnyt. Ainakaan minulla.

Zeta
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja Zeta » Pe Lokakuu 17. 18:36:44 2003

Auto menee uudenmaan autolle torstaina,täytyy kattoo mitä pojat sanoo.Toivottavasti löytää vian.Huomasin tossa myös et kierrokset jää välillä päälle ja hetken vaeltaa sit about 20sek niin laskee normaaliksi ja myös pysyy siinä<br><br>Samasta asiasta kun oli tossa juttua focuksesta.Mulla 1.8 focus ei kyllä nykinyt, mutta tyyppivika taitaa olla tuo kun kaasun päästää niin heti ei moottori jarruta ja sit nytkäyttää ja sit vasta jarruttaa.Inhottava ele fordissa tuntuu et ois väljää voimansiirrossa.Escortti tekee sitä myös.<br><br>Kiitos GrEbelle, en taida todellakaan olla ainut ongelmasta kärsivä........Vituttaa vaan pitemmän päälle.

GreBe
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja GreBe » Pe Lokakuu 17. 19:38:38 2003

Se on tyhjäkäyntiventtiili, mikä piiputtaa ja pitää niitä kierroksia korkealla. Toinen oire on että meinaa sammua, kun tulee risteykseen ja painaa kytkimen pohjaan ja löysää kaasun. Tyhjäkäyntiventtiilin rikkoutuminen on myöskin hyvin tyypillistä. Sijaitsee inhottavassa paikassa imusarjan alla. Sitä voi yrittää puhdistaa, toimii jonkunaikaa. Paras on ostaa uusi. Hinta 100 euron paikkeilla.

Toivottavasti vika löytyy ja moni pääsee tästä inhottavasta oireesta ja epätietoisuudesta eroon. Vähän kyllä epäilen, että löytyykö mitään, mutta eihän kukaan ole profeetta omalla maallaan?. ;)

-Tate-
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Maaliskuu 11. 23:23:35 2003
Paikkakunta: Klövskog
Viesti:

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja -Tate- » La Lokakuu 18. 10:52:57 2003

Samaa ongelmaa fiestassa sekä nykimistä että tuo sammumis "ongelma".. noihin on nykyään jo tottunut.. mutta kyllä ne silti vielä kummittelee.. Ainiin ja autohan oli mk3 xr2i
BMW E21 "323i"

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Lokakuu 18. 14:19:21 2003

Itse epäilen että joko MAP-anturi (imusarjan alipaineanturi) tai MAF-anturi (ilmamääämittari) on hajalla, selvittelen asian ensi viikolla ja annan raportin asiasta ;)

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja janneke » La Lokakuu 18. 16:13:41 2003

Just olis ehdottamassa tota maf anturii... Kannattaa myös tutkailla ettei oli läpilyöntejä tulpissa tai puolassa. Tulpissa tulee sellaset komeet mustat jäljet siihen keramiikka osaan... En jaksanu alkaa lukee noita juttaja mut heittäisin kyl uudet tulpat ja johdot... Tai sitte vietten korjaamolle ;D

_Tepsu_
Viestit: 1253
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 18:28:15 2001
Paikkakunta: Tampere

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja _Tepsu_ » La Lokakuu 18. 18:54:47 2003

kattelin aikanaan FF palstalla joku valitti samaa vikaa. Sai vastaukseksi muistaakseni Idle Valven sitä kuulemma pitää putsata esim CRCEELLÄ
MERCEDES BENZ 250D

Ford still ûberautomobile

Zeta
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja Zeta » La Lokakuu 18. 22:33:30 2003

Niin unohdin tosiaan mainita et uudet tulpat ja johdot on vaihdettu+puola, mut eri syystä.

jive
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja jive » Su Lokakuu 19. 1:36:53 2003

olen ollut käsityksessä, ettei EEC-V koneissa ole MAP anturia kuten EEC-IV boksissa vielä oli. Mutta tuo linkki oli mainio. Eipä siellä esitettyyn vikalistaan mitään lisättävää ainakaan itsellä ole.

GreBe
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja GreBe » Su Lokakuu 19. 1:51:40 2003

Jotta ei tarvitse arvailla eri antureita niin kerrottakoon seuraavaa.

Vaihdettu:
-Ilmamäärämittari
-Lambda-anturi
-Tulpanjohdot
-Tulpat
-Boksia nollattu
-Maadoituksia tarkasteltu
- Kaasuläpän asentotunnistimen toiminta mitattu, tuntui olevan kunnossa.
-(lisäys) Idle-valve eli tyhjäkäyntiventtiilikin on vaihdettu joskus.

Jotenkin kuitenkin tuntuisi olevan ennemmin seospuolella tuo vika, koska jos ottaa Maffin johdon irti, niin nykimistä ei esiinny. Myöskään kylmänä kone ei nypytä. HC- arvot olivat viime katsastuksessa hieman kohollaan, mutta läpi meni juuri ja juuri. Toisaalta nykiminen esiintyy vain välillä 2000-3000 rpm, ja vain tietyissä kohdissa. Mutta esim. ajaminen tasan satasen vauhti vitosella on yhtä helvettiä.

-Juho-
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja -Juho- » Su Lokakuu 19. 12:27:46 2003

Itsellä oli samanlaisia ongelmia, mutta auto vain oli sierra DOHC koneella.<br>ja vikahan löytyi juuri tuosta MAP anturista (imusarjan alipaineanturi)<br>nyt toimii taas kuin unelma :)

GreBe
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja GreBe » Pe Lokakuu 24. 11:56:08 2003

Noh, mitäs ne sanoivat eilen siellä Uudenmaan autossa? Löytyikö víkaa?

Zeta
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja Zeta » Su Lokakuu 26. 14:38:06 2003

Eipä löytänyt vikaa.Nykiminen alkaa todellakin v......... kun ajelee 80-100km\h nopeutta.Mutta se lisä ilma luisti vaihdettiin ja kierrokset pysyy tasaisena.Vaikutti myös siihen moottori jarrutukseen huomattavasti, nyt jarruttaa pehmeästi ilman sitä nykäystä.....Olisi kyllä kiva päästä eroon kyseisestä oireesta

GreBe
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja GreBe » Su Lokakuu 26. 19:08:10 2003

Niinpä. :( Katsoiko ne pakokaasutesterillä mitä näyttää? Jotenkin alkaa vaikuttaa, että tuo boksin softa ei ole oikein käypänen näihin "ei enää uusiin" eskoihin. Unichipillä on saatu tuo nykiminen poistumaan (ainakin yhdestä zetecistä), mutta siinä samassa on sitten saatu paljon muutakin. Tosin on kyllä aika hintava korjaus.

jive
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Lokakuu 27. 15:56:03 2003

tää menee vähän ufoksi, mutta jos MAF on uusi ja kunnossa, mutta nykyminen silti loppuu kun anturi irroitetaan, niin voisiko olla mahdollista, että joko anturi itse tai imuilma resonoisi tuolla nopeusalueella, joka sitten sotkisi boxin? <br>Teoriaa voisi testailla modifioimalla imusarjaa/-putkistoa teippaamalla siihen jäykisteitä, kuristamalla virtausta ja kiinnittämällä MAF jotenkin erilailla kuin nykyisin.

GreBe
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja GreBe » Ma Lokakuu 27. 16:06:28 2003

No ei tuo ny ihan ufolta kuulosta. Yksi ajatus on ollut, että jos se johdon liitin alkaa pätkimään kun sopivasti resonoi se maffi. Jos olis vaan kaveri, joka omistaisi kannettavan tietokone, niin voisi tökätä dataloggerin siihen kiinni ja kattoo, että mitä se sanoo. Ottas vaikka muutaman kiihdytyksen kakkosvaihteella läpi kierrosalueen. Puolanjohdosta sais varmaan kierroksetkin siihen, jos alkas oikein hifistelemään. Vai antaako puola sen 12V että siitä voi sopivasti kuristaa dataloggerille käypäsen jännitteen? Ei saata ihan miljoonaa volttia kestää tuo loggeri. ::)

Sodfor
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja Sodfor » Ti Lokakuu 28. 15:22:33 2003

Huoh...<br><br>Empä oo näköjään yksin saman ongelman kanssa! ;)<br><br>Mulla vielä lisänä, et kun tuli viileet ilmat niin tahtoo lähtee käyntiin vasta toisella yrittämällä... viime talvena lähti aina kuin palmun alta...<br>Vaihdoin just bensan suodattimen, ku tuntui että ei sais heti kakkua koneeseen...ei auttanut, nyt vaihdoin sytkä piuhat ja koht pitäs testailla....

Zeta
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja Zeta » Ke Lokakuu 29. 13:52:40 2003

Voisko se olla kaasuläppään tai siihen tunnistimeen viittaavaa toi nykiminen, kiinnitin huomiota et tuntuis et nykis aina samassa kohdassa missä poljin on (siis toi polkimen asento).Heti kun painaa reilummin kaasua ei nyi, eli nykimistä vain määrätyssä kaasun asennossa.Osuu vain vittumaisesti toi siihen 80-100 vaiheille.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Lokakuu 29. 14:00:36 2003

no niin pääset asiaan<br>otappa mittari esille ja laita liittimet potikkaan kiinni ja kato vastus alueella mitä näyttää mittari.<br>kaasua avattaessa tulisi vastus arvon olla tasainen ja ei saa mennä nollaan tai äärettömään
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Lokakuu 30. 7:43:52 2003

Noniin, omassa autossa ollut vika paikallistettu. Maffin liitin hapettunut ja tulpanjohto melkein poikki. Pätkiminen siis johtui ilmeisesti molemmista.<br><br>Lisäksi mittailujen tuloksena startti meni vaihtoon, eli kalliiksi tas tuli :(

GreBe
Ylläpitäjä

Re:Escort 1.8 zetec sport 85kw

Viesti Kirjoittaja GreBe » To Lokakuu 30. 17:52:21 2003

[quote author=RST S2 link=board=2;threadid=15632;start=0#120767 date=1067428360]<br>Voisko se olla kaasuläppään tai siihen tunnistimeen viittaavaa toi nykiminen, kiinnitin huomiota et tuntuis et nykis aina samassa kohdassa missä poljin on (siis toi polkimen asento).Heti kun painaa reilummin kaasua ei nyi, eli nykimistä vain määrätyssä kaasun asennossa.Osuu vain vittumaisesti toi siihen 80-100 vaiheille.<br>[/quote]<br><br>Kyllä mulla nykii mielummin juuri tietyillä kierroksilla kuin tietyllä kaasun asennolla. Toki kun tuuppaa tallan pohjaan, niin nykiminen loppuu. <br><br>Kertaalleen olen mitannut tuon potikan. Ei tuntunut olevan vikaa. Uuden hinnankin olen kysynyt ja asettuu sinne 90e tienoille.

Vastaa Viestiin