Sytkän säätö

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Dob » To Marraskuu 6. 15:32:20 2003

Nyt jos joku viitsisi kertoa cossun sytkän säädön abc:n "dum assille" ni jipii ;D! <br>Auton entinen omistaja oli nokkahihnan vaihdon yhteydessä jättäny nokkapyörän yhden hampaanverran myöhäselle ja kun huomasi virheen myöhäisti myös sytkää ( nii-in, en minäkään ymmärrä mitä järkeä....).<br>Tällasen viestin lähetti kun asiaa tarkemmin kysyin: "Löysytin jakajan alla olevaa kiinnityspulttia, niin että jakaja pääsee pyörähtämään. Sitten käänsin jakajaa vähän, sitten että pyöriä ja jakajassa oleva merkki olivat kohdakkain. Se on nyt sitten varmaan vähän myöhäsellä kun pätkii." <br><br>Okei, nyt sitten pitäs säättää sytty kohilleen, toimii miten? kun eikös siellä isolla jo lue joka paikassa että ignition timing is not adjustable... Sorry että oon näin kuutamolla.... :)!<br>

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Marraskuu 6. 16:47:00 2003

Jakajan kääntö ei vaikuta Cossussa sytkään mitään, tarpeeksi kun kääntää, meneehän se pieleen ja kone sammuu. Taitaa pätkiminen johtua ihan muusta syystä.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Dob » To Marraskuu 6. 18:46:58 2003

No tämä sammuminen huomattiin ;D. Mutta kun jakaa käänsi toiseen suuntaa ni tuntu onnistuvan...?! Sytkääkö ei kuitenkaan voi mitenkään sitäkö itse..?

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Marraskuu 6. 20:21:11 2003

Siirtämällä anturia, tai lastulla voi sytkää säätää.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Marraskuu 6. 22:05:05 2003

[quote author=Turbo_IS link=board=2;threadid=16411;start=0#123380 date=1068142871]<br>Siirtämällä anturia, tai lastulla voi sytkää säätää.<br>[/quote]<br>Ja anturi joka kaipaa säätöä löytyy öljypohjan etuosasta,hihnapyörän alta.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Marraskuu 6. 22:46:05 2003

[quote author=Dob link=board=2;threadid=16411;start=0#123263 date=1068125540]<br>Nyt jos joku viitsisi kertoa cossun sytkän säädön abc:n "dum assille" ni jipii ;D! <br>Auton entinen omistaja oli nokkahihnan vaihdon yhteydessä jättäny nokkapyörän yhden hampaanverran myöhäselle ja kun huomasi virheen myöhäisti myös sytkää ( nii-in, en minäkään ymmärrä mitä järkeä....).<br>Tällasen viestin lähetti kun asiaa tarkemmin kysyin: "Löysytin jakajan alla olevaa kiinnityspulttia, niin että jakaja pääsee pyörähtämään. Sitten käänsin jakajaa vähän, sitten että pyöriä ja jakajassa oleva merkki olivat kohdakkain. Se on nyt sitten varmaan vähän myöhäsellä kun pätkii." <br><br>Okei, nyt sitten pitäs säättää sytty kohilleen, toimii miten? kun eikös siellä isolla jo lue joka paikassa että ignition timing is not adjustable... Sorry että oon näin kuutamolla.... :)!<br><br>[/quote]<br><br>siis onhan toi hampaalla pieleen mennyt nokkapyörä korjattu oikealle paikalleen?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Dob » Pe Marraskuu 7. 8:04:51 2003

[quote author=Hectori link=board=2;threadid=16411;start=0#123436 date=1068151565]
[quote author=Dob link=board=2;threadid=16411;start=0#123263 date=1068125540]

[/quote]

siis onhan toi hampaalla pieleen mennyt nokkapyörä korjattu oikealle paikalleen?
[/quote] Juu, on. Onko se kaveri sit vaan kääntäny tyytyväisenä sitä jakajaa hieman (vähänhä sitä pysty kääntämään ilman että sammu) ja tyytyväisenä luullu että prk ku sytkä säätyy komeesti? :)

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Marraskuu 7. 8:38:51 2003

Sytkää pystyt säätämään siivapyörän anturin ruuvinreikiä viilaamalla ja siirtämällä anturia. Jakaja ei vaikuta. Toinen vaihtoehto on lastun kautta säätäminen mutta se vaatii jo prommerit ja tietotaitoa.<br>Valtoselta esim saa lastuja 5-20 asteen ennakoilla.

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Dob » Pe Marraskuu 7. 18:09:27 2003

No onko semmonen mahollista että vetää koko jakajan pois ja työntää takasin "myöhäselle"?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Marraskuu 7. 19:09:31 2003

[quote author=Dob link=board=2;threadid=16411;start=0#123686 date=1068221367]<br>No onko semmonen mahollista että vetää koko jakajan pois ja työntää takasin "myöhäselle"?<br>[/quote]<br>Se on ihan sama ottaako jakajan irti vai kääntää sama vaikutus.Merkki "noin" kohdallaan ja se on siinä.<br><br>
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 8. 0:45:46 2003

jos ajotus merkit on kohdallaan ja sytkä noin suurinpiirtein paikoillaan niin sitten kannattaa melkein ruveta katseleen muita vikoja kuin sytkä, jos kerran pätkii, vai mitä se auto tekee?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Marraskuu 8. 2:50:44 2003

Suorasytkä ja tuplapuola. Eipä tarvi enää ihmetellä sen jälkeen vaikka vähän virittäiskin.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Dob » Su Marraskuu 9. 10:17:08 2003

[quote author=Jallu link=board=2;threadid=16411;start=0#123774 date=1068252644]
Suorasytkä ja tuplapuola. Eipä tarvi enää ihmetellä sen jälkeen vaikka vähän virittäiskin.
[/quote]
Herranjee, voiko näitä vielä virittääkkin ;D? Kyllä pätkii rasittavasti tuosta 4 tonnin jälestä, varsinkin suuremmilla vaihteilla ja "isommilla" paineilla huomaa. Mistä kannattaa tilata ja onko hinta arviota?

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Marraskuu 9. 16:35:43 2003

[quote author=Dob link=board=2;threadid=16411;start=0#124004 date=1068365828]<br>Herranjee, voiko näitä vielä virittääkkin ;D? Kyllä pätkii rasittavasti tuosta 4 tonnin jälestä, varsinkin suuremmilla vaihteilla ja "isommilla" paineilla huomaa. Mistä kannattaa tilata ja onko hinta arviota?<br>[/quote]<br><br>Onko auto vakio? Ja mitä on "isommat" paineet? Jos on liian suuri kärkiväli tulpissa niin saattaa tehdä just tota..
Toyota Supra TT

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Dob » Su Marraskuu 9. 19:04:14 2003

no on siinä lastu, vähän isompi turbiini +pakolliset putki viritykset.... :)

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Dob » Ti Marraskuu 11. 8:38:54 2003

no paljonkos noiden tulppien kärkiväli sitten sietäis olla?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Marraskuu 11. 11:26:16 2003

[quote author=Dob link=board=2;threadid=16411;start=0#124004 date=1068365828]<br>[quote author=Jallu link=board=2;threadid=16411;start=0#123774 date=1068252644]<br>Suorasytkä ja tuplapuola. Eipä tarvi enää ihmetellä sen jälkeen vaikka vähän virittäiskin.<br>[/quote]<br>Herranjee, voiko näitä vielä virittääkkin ;D? Kyllä pätkii rasittavasti tuosta 4 tonnin jälestä, varsinkin suuremmilla vaihteilla ja "isommilla" paineilla huomaa. Mistä kannattaa tilata ja onko hinta arviota?<br>[/quote]<br>Tuplapuolan löytää vaikka mk4 hcs escortista ja ohjaukseen esim smt-6.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja magelius » Ti Marraskuu 11. 14:00:07 2003

[quote author=Dob link=board=2;threadid=16411;start=0#124527 date=1068532734]<br>no paljonkos noiden tulppien kärkiväli sitten sietäis olla?<br>[/quote]<br><br>Se riippuu myös paineistakin, mutta kokeileppa jotain 0.6-0.7mm

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:Sytkän säätö.

Viesti Kirjoittaja Dob » Ti Marraskuu 11. 14:05:16 2003

okei.. edellinen omistaja oli vaihtanu tulpat just ennekö myi mulle ja ei ollu tietonen prötäämisestä. ehkä vika (toivoa sopii... ::)) siinä!

Vastaa Viestiin