360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Marraskuu 17. 23:33:45 2003

Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?

Varmaankin maksaa omaisuuden . Onko mitään muun valmistajan mallia mikä vastaisi kooltaan ko. ahdinta , jossa olisi jo valmiina 360 .

edit: Eihän tuosta normaalikäytössä juurikaan ole hyötyä . Tarvisi tuon Anti-lag järjestelmää varten . Ei pahemmin normaali ahdin kestäisi tuota . Kestääkö viistetyt siivet , vai pitääkö nekin olla vahvempaa materiaalia ? Entäs akseli ?
ex Jäsen #10

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:360` laakerit Garrettiin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Marraskuu 18. 0:21:21 2003

Saamani tiedon mukaan garrett gt sarjan ahtimissa olisi 360`laakeri,ainakin isommissa gt30->
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:360` laakerit Garrettiin

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Marraskuu 18. 0:56:31 2003

Tuo laakerointi parantaa ahtimen kestävyyttä kovemmilla ahdoilla.<br>Kuulalaakerit vähentää viivettä vaikka ei olisikaan mitään anti-lag systeemeitä ja kuulat ei takaa, että ahdin kestää paukkua. Akseli ja turbiini pitää olla matskua, joka kestää polttoaineen palamista pakosarjassa ja turbossa sisällä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:360` laakerit Garrettiin

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Marraskuu 18. 12:53:13 2003

Mulle tulee aina tää kohta DTA:n manuaalista mieleen kun puhutaan paukusta katukätössä:<br><br>"WARNING:- TURBO ANTI LAG WILL RAISE THE EXHAUST VALVE, MANIFOLD AND TURBINE TEMPERATURES TO VERY HIGH VALUES. THIS MAY BE DETRIMENTAL TO THEIR LIFE. USE WITH CARE AND REMEMBER THAT TO RUN A LOT OF ANTI-LAG YOU NEED A BIG RACING BUDGET."<br><br>Erityisesti tuo viimeinen lause...<br><br><br>
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re:360` laakerit Garrettiin

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 18. 19:22:19 2003

IlpoNULL. ( Mutta ALS on tarkoitettu ainakin allekirj. käytössä corollien maskien grillaamiseen nakkarin pihalla... Sen verran pitää kisabudjettia olla. )<br>Inconell -akseli kestää vähän paremmin ALSNULL, mutta suurin yksittäinen syy esim. Mitsun ahtimien tiheään huoltoväliin lienee juuri ALS. Pakopesät, akselit ja hukkaportin läpät on kulunkitavaraa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

ReNULL` laakerit Garrettiin

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Marraskuu 18. 20:01:58 2003

OK !<br><br>Escossa ahdin ottaa aivan helvetin hitaasti kierroksista juuri riippumatta , Sierrassa otti paljon nopeammin ja alempaa . Eli tässä huomaa hyvin isomman ahtimen haitat .<br><br>Kuinka kauan suurinpiirtein kestää AL-järjestelmällä varustettu tod. hyväkuntoinen T35 (vakio) esim. ratakäytössä ? Monesti on tullut ihmeteltyä kun kuulee että jollain on ollut vakio vermeillä siipicossussa mis-firing käytössä vuosia ;D Aikamoista essonbaaria .<br><br>jjs: Onko sulla käytössä rallissa AL ? Miten kestää ?
ex Jäsen #10

Hippi
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Hippi » Ti Marraskuu 18. 20:34:10 2003

1.8bar:in paineilla kesti noin 150EK kilometriä :'(

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Marraskuu 18. 20:57:59 2003

Jake: Ei ole enää rallicossua, nyyh. On "vaan" mk2 RS esco ryhmä F. Cossukaan ei ollut ALS:llä käytössä, ajoin W-M IAW L6:lla, Hestec ALS:llä jäi hyllyyn. Tulee kadulle 500:n koneen jatkoksi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Marraskuu 18. 21:38:56 2003

[quote author=Jake link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br>Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?<br><br><br>[/quote]Muistaakseni luokkaa 200-300e pelkkä laakerisatsi. eli järjetön hinta, ehkä viisainta on ajaa normilaakereilla max 1.5bar jotta kestää edes yhden kesän vedot. Jos haluaa kunnolla tehoa 400+++, isompaa ahdinta, nokat vaihtoon, hattuun virtausta jne jne päättymätön oravanpyörä.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Marraskuu 18. 22:33:02 2003

Eli jos haluaisi laittaa ALS:n esim. Cossuun niin mitä muutoksia pitäisi käytännössä tehdä että se kestäisi? Jos ajatellaan että turbo on kokoluokkaa holset hx40/garrett t04 ja erillisellä hukkaportilla. Kuinka kauan kyseinen systeemi kestää tekemättä mitään muutoksia jos ALS:ää käyttää sillon tällön esim. rata-ajossa. Eli jos jollain on kokemusta tai tietoa (ei mutua) niin antaa tulla vaan.. :)
Toyota Supra TT

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Marraskuu 19. 1:23:06 2003

Pakoventtiilit , pakosarja , putkisto ja ahdinhan siinä joutuu koville .
ex Jäsen #10

Vieras
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Marraskuu 19. 11:00:51 2003

Turbo siinä yleensä ensimmäisenä pettää. Kukaan ei varmuudella pysty vastaamaan kauanko kestää sillä saatta paikat hajota jo ekalla kierroksella. Niin moni asia vaikuttaa tuohon.<br><br>Hippi tuossa mainitsi paljonko hänellä on kisassa kestänyt.

cossieboy
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Joulukuu 23. 17:21:23 2002
Paikkakunta: vantaa

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja cossieboy » Ke Marraskuu 19. 16:50:40 2003

[quote author=Jake link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br>Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?<br><br>Varmaankin maksaa omaisuuden . Onko mitään muun valmistajan mallia mikä vastaisi kooltaan ko. ahdinta , jossa olisi jo valmiina 360 .<br><br>edit: Eihän tuosta normaalikäytössä juurikaan ole hyötyä . Tarvisi tuon Anti-lag järjestelmää varten . Ei pahemmin normaali ahdin kestäisi tuota . Kestääkö viistetyt siivet , vai pitääkö nekin olla vahvempaa materiaalia ? Entäs akseli ?<br>[/quote][quote author=Jake Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br><br>NO niin...tavallinen 360 laakerointi maksaa töineen "liikkeenhinta" 440e siihen kun laitetaan siiven viisto ja pako puolen avarrusta...rajusti ja painetta 2 ilo kiloo ni toimii... edellyttäen tietty hyvää imu puolta tai ainakin special siipeä imulle!!! kestää ja toimii... tosin pitää muistaa että mikään ei ole ikuista!!! ja voin kertoa et pakopuolen avarrus auttaa akselin kulumista....kun päästään kierros alueelle ahtimessa,mitä yleensä vakio p.pesällä ei tapahdu! SIT jos ei halua leikkiä garretil ja rahal... OSTA HOLSET!!! ainakin kestää paremmin painetta yleensä ja on pitkä ikäisempi... tosin oma mielipide on et ei ole garretin voittanutta!!! omassa raados viimeks penkissä... to3 ahdin jossa avarrettu pako, 46 imu ja viistetty siipi! TULOKSENA 1,1 BARIL 370 HEPPAA JA 44KG VÄÄNTÖ!!! EIKÄ EDES TOIMINUT KUNNOLLA!!! todistetusti tämä tapahtui klubin penkitys tapahtumassa... tosin moottorikin cossus on vähän special...
Taasko se o rikki :D

H Motorsport

jive
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Marraskuu 19. 17:23:00 2003

menee vähän off-topic, mutta eikös dumpvalven virtausta voisi käyttää puhaltamaan paineilmaa turbiinipuolelle?<br>tulis samalla sekin hyötykäyttöön, eikä nousisi noi lämpötilatkaan liikaa... <br>liike-energia säilyisi ahtimessakin paremmin ilman ahtopuolen vastapainetta ja läpivirtaus olisi noin 1,5 kertainen pelkkään pakokaasuun verrattuna.<br><br>kertokaas taas haihattelijalle, miksei tuo onnistu?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Marraskuu 20. 3:00:37 2003

[quote author=SHR link=board=2;threadid=16831;start=0#126538 date=1069184336]<br>[quote author=Jake link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br>Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?<br><br><br>[/quote]Muistaakseni luokkaa 200-300e pelkkä laakerisatsi. eli järjetön hinta, ehkä viisainta on ajaa normilaakereilla max 1.5bar jotta kestää edes yhden kesän vedot. Jos haluaa kunnolla tehoa 400+++, isompaa ahdinta, nokat vaihtoon, hattuun virtausta jne jne päättymätön oravanpyörä. <br>[/quote]<br><br>Saako tolla kuulalaakerit Garrettiin vai? Onko mutu vai joku muu tieto? 360 asteen liukulaakerin olen lukenut maksavan tuhansia mummoja??<br>IHIin maksaa tavallisetkin laakerit ja tiivisteet ton.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Marraskuu 20. 8:20:28 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=16831;start=0#126741 date=1069255380]<br>menee vähän off-topic, mutta eikös dumpvalven virtausta voisi käyttää puhaltamaan paineilmaa turbiinipuolelle?<br>tulis samalla sekin hyötykäyttöön, eikä nousisi noi lämpötilatkaan liikaa... <br>liike-energia säilyisi ahtimessakin paremmin ilman ahtopuolen vastapainetta ja läpivirtaus olisi noin 1,5 kertainen pelkkään pakokaasuun verrattuna.<br><br>kertokaas taas haihattelijalle, miksei tuo onnistu? <br>[/quote]<br><br>Kierrättävä dumppihan tuota tekee.

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Cosander » To Marraskuu 20. 9:29:48 2003

Anti-lag systeemi?<br>Valaskaa nyt vähän tyhmälle ::) mitä toi tekee ja mitä hyötyä?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Marraskuu 20. 10:05:27 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=16831;start=0#126875 date=1069309228]<br>[quote author=jive link=board=2;threadid=16831;start=0#126741 date=1069255380]<br>menee vähän off-topic, mutta eikös dumpvalven virtausta voisi käyttää puhaltamaan paineilmaa turbiinipuolelle?<br>tulis samalla sekin hyötykäyttöön, eikä nousisi noi lämpötilatkaan liikaa... <br>liike-energia säilyisi ahtimessakin paremmin ilman ahtopuolen vastapainetta ja läpivirtaus olisi noin 1,5 kertainen pelkkään pakokaasuun verrattuna.<br><br>kertokaas taas haihattelijalle, miksei tuo onnistu? <br>[/quote]<br><br>Kierrättävä dumppihan tuota tekee.<br>[/quote]<br><br>No eikä tee. Luehan uudestaan. ;D
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Karmann » To Marraskuu 20. 10:43:33 2003

[quote author=Cosander link=board=2;threadid=16831;start=0#126884 date=1069313388]<br>Anti-lag systeemi?<br>Valaskaa nyt vähän tyhmälle ::) mitä toi tekee ja mitä hyötyä?<br>[/quote]<br><br>http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
Ex. #28
Escort RS Cosworth

Vieras
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Marraskuu 20. 11:14:21 2003

Jesse<br>Ok. Kuitenkin se ohjataan turbiiniin imupuolelle. Sinne puhahtaa. Vaikutus ei kyllä varmaan ole sitä mitä tarkoitettiin.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Marraskuu 20. 11:46:26 2003

Eikös se ilma ohjata ahtimen imupuolelle kierrättävässä dumpissa, eikä turbiinin?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jive
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja jive » To Marraskuu 20. 11:53:00 2003

[quote author=JesseT link=board=2;threadid=16831;start=0#126918 date=1069321586]<br>Eikös se ilma ohjata ahtimen imupuolelle kierrättävässä dumpissa, eikä turbiinin?<br>[/quote] näin minäkin olen asian ymmärtänyt. kierrättävä dumppi palauttaa ahtoilman kompurapuolen imupuolelle, ja tää minun hulluhko idea oli kierrättää paineilma suuttimen kautta turbiinin siipiin.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Marraskuu 20. 12:16:35 2003

No kappas, kävi lapsus ;D<br>Juuri niin.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Marraskuu 20. 15:43:31 2003

[quote author=jive link=board=2;threadid=16831;start=0#126741 date=1069255380]<br>menee vähän off-topic, mutta eikös dumpvalven virtausta voisi käyttää puhaltamaan paineilmaa turbiinipuolelle?<br>tulis samalla sekin hyötykäyttöön, eikä nousisi noi lämpötilatkaan liikaa... <br>liike-energia säilyisi ahtimessakin paremmin ilman ahtopuolen vastapainetta ja läpivirtaus olisi noin 1,5 kertainen pelkkään pakokaasuun verrattuna.<br><br>kertokaas taas haihattelijalle, miksei tuo onnistu? <br>[/quote]Onnistuuhan se, on ainakin joskus ollut käytössä rallissa, miksei olis vieläkin.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Hippi
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Hippi » To Marraskuu 20. 21:22:18 2003

jasu... on sulla kaunis voortti ;D

whiterst
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja whiterst » To Marraskuu 20. 21:59:24 2003

[quote author=SLEI link=board=2;threadid=16831;start=0#126861 date=1069290037]<br>[quote author=SHR link=board=2;threadid=16831;start=0#126538 date=1069184336]<br>[quote author=Jake link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br>Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?<br><br><br>[/quote]Muistaakseni luokkaa 200-300e pelkkä laakerisatsi. eli järjetön hinta, ehkä viisainta on ajaa normilaakereilla max 1.5bar jotta kestää edes yhden kesän vedot. Jos haluaa kunnolla tehoa 400+++, isompaa ahdinta, nokat vaihtoon, hattuun virtausta jne jne päättymätön oravanpyörä. <br>[/quote]<br><br>Saako tolla kuulalaakerit Garrettiin vai? Onko mutu vai joku muu tieto? 360 asteen liukulaakerin olen lukenut maksavan tuhansia mummoja??<br>IHIin maksaa tavallisetkin laakerit ja tiivisteet ton.<br>[/quote]<br><br><br>RST:n To3:sen runkoon maksoi 360º kuulalaakerit n.1000 euroa vuonna 2002 helmikuussa. Tämän päivän hinnasta en tiedä. (Professional motor). Olisin laittanut silloin kuulalaakerit jos ne olisi saanut parilla sataa. Mutta jäi laittamatta koska ahtimen virityshinta olisi tuplaantunut laakereiden takia. Ja tarkoituskin oli ajaa melkein vaparina.......1bar.

Hippi
Ylläpitäjä

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja Hippi » To Marraskuu 20. 22:42:16 2003

itse tuhosin pari ahdinta viikossa mut silti ei tullut ostettua noita keraamisia laakereita...<br>(yli 1000e) pöljä kun olin. :'(

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Marraskuu 21. 2:26:49 2003

Sitä mä vähän ajattelinkin ettei 200-300€ laakerit irtoa.<br><br>Joskus pisti silmään jollain Australialaisella sivulla IHIn kuulalaakeri turbot joiden hinta oli 6000-7000 mummo. Ne oli Subaruihin (WRX tms.) tarkoitettuja ja vajaa 2bar isoimmat ryki, mielestäni suht edullisia.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Marraskuu 21. 9:12:37 2003

Oisko nuo nimikkeet ja hinnat menny sekaisin? <br>Itselleni tarjottiin 360 asteisia peruslaakereita 400 een hintaan, ja kuulalaakereita 700 e. <br>Kuulalaakerit taitavat aina olla 360 asteisia, itselle ei ainakaan juolahda mieleen miten ne vois muuten toimia.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Marraskuu 21. 9:26:25 2003

;D ;D (Laurille)<br><br>Mulla on vähän sellinen mielikuva tullut, että perinteisiä vakio- ja viriturboja saa Suomesta ihan hyvään hintaan, mutta kun ruvetaan puhumaan keraamisista laakereista ja muista high-tech virityksistä, niin yhtäkkiä Englanti onkin aikasta paljon halvempi paikka.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Ti Joulukuu 2. 22:20:19 2003

mitähän ihmettä te oikein höpötätte?? Puhutte 360painelaakerista ja kuulalaakereista???Onkohan nyt menny pasmat sekasin, tai jotain....Akseli on laakeroitu joko liuku tai kuulalaakerein, tai sekäettä, painelaakeri joka on 270asteinen tai 360asteinen, on malli liuku, ei kuulalaakeroitu.... :?
Itse maksoin T03:n 360PAINElaakeroinnista mummoissa 1200mk, n. vuosi sitten....Se oli kyllä tutunkauppaa mutta kuitenkin....

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Joulukuu 3. 7:48:59 2003

laakkius kirjoitti:mitähän ihmettä te oikein höpötätte?? Puhutte 360painelaakerista ja kuulalaakereista???Onkohan nyt menny pasmat sekasin, tai jotain....Akseli on laakeroitu joko liuku tai kuulalaakerein, tai sekäettä, painelaakeri joka on 270asteinen tai 360asteinen, on malli liuku, ei kuulalaakeroitu.... :?
Itse maksoin T03:n 360PAINElaakeroinnista mummoissa 1200mk, n. vuosi sitten....Se oli kyllä tutunkauppaa mutta kuitenkin....
Juuri noin.
Halvalla kyllä sait

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Joulukuu 3. 9:22:34 2003

Tässä on napattu kuva Garretin sivuilta päivitettyjen GT-28 sarjan ahtimien painelaakerista.



edit: jos ei kaikki tajunnut, niin tätä ei tarvitse ottaa niin tosissaan.
Viimeksi muokannut JesseT, Ke Joulukuu 3. 14:00:12 2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Joulukuu 3. 10:29:26 2003

mitens se ny oli... eli oliko tuohon 270 asteiseen laakeriin mitään järjellistä muuta syytä kuin laakerin vaihto ilman että siipipyöriä tarvitsee irroittaa :?:

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Joulukuu 3. 11:22:10 2003

Mun tietääkseni se tosiaan on vain kasaustekninen juttu.

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Ke Joulukuu 3. 12:49:41 2003

jive kirjoitti:mitens se ny oli... eli oliko tuohon 270 asteiseen laakeriin mitään järjellistä muuta syytä kuin laakerin vaihto ilman että siipipyöriä tarvitsee irroittaa :?:
No no..mietippäs hieman..miten ihmeessä aiot saada ne laakerit edes näkyviin saati vaihtaa ettei ahtosiipeä tarvis irrottaa akselilta? mä haluisin kyllä moisen toimenpiteen nähdä ihan livenä.

whiterst
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja whiterst » Ke Joulukuu 3. 20:26:02 2003

laakkius kirjoitti:mitähän ihmettä te oikein höpötätte?? Puhutte 360painelaakerista ja kuulalaakereista???Onkohan nyt menny pasmat sekasin, tai jotain....Akseli on laakeroitu joko liuku tai kuulalaakerein, tai sekäettä, painelaakeri joka on 270asteinen tai 360asteinen, on malli liuku, ei kuulalaakeroitu.... :?
Itse maksoin T03:n 360PAINElaakeroinnista mummoissa 1200mk, n. vuosi sitten....Se oli kyllä tutunkauppaa mutta kuitenkin....

Tarkoitat siis, että vaikka olisi kuulalaakeroitu akseli niin silti tarvitaan painelaakeri kaveriksi joka ottaa akselilta pitkittäis suuntaiset voimat vastaan. Joka on aina liukulaakeri tyyppinen?

Jäi vaan sellainen muistikuva että noi keraamiset kuulalaakerit olisi korvannut koko laakeroinnin (aksiaali ja radiaali suunnassa) eikä olisi tarvinnut erillistä painelaakeria.

SKF:n sivuilla on jotain tekstiä keraamisista laakereista, vaan ei taida olla ahdin käyttöön.

http://www.skf.fi/keraami.htm

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Joulukuu 3. 21:55:02 2003

Yleensä 360 laakerilla tarkoitetaan päittäislaakeria, kuulalaakerit ovat yleensä täysin race käyttöön jota harva kadunmies tarvitsee, on oleellista mitoittaa ahdin oikein ettei se pyöri ohi "tuottokartan" eli vitunmoisilla ylikierroksilla ja lämmöillä. Siksi pientä ahdinta ei sovi turhaan kiusata kovilla paineilla, 360 päittäisellä saadaan elinikää lisää mutta hajoaa varmasti sekin 2bar paineilla, miksi maksaa pienestä kuulalaakeri ahtimesta kun saa ison liukulaakerimallin samalla rahalla sekä voimaa :D

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Joulukuu 4. 12:40:50 2003

SHR kirjoitti:Yleensä 360 laakerilla tarkoitetaan päittäislaakeria, kuulalaakerit ovat yleensä täysin race käyttöön jota harva kadunmies tarvitsee, on oleellista mitoittaa ahdin oikein ettei se pyöri ohi "tuottokartan" eli vitunmoisilla ylikierroksilla ja lämmöillä. Siksi pientä ahdinta ei sovi turhaan kiusata kovilla paineilla, 360 päittäisellä saadaan elinikää lisää mutta hajoaa varmasti sekin 2bar paineilla, miksi maksaa pienestä kuulalaakeri ahtimesta kun saa ison liukulaakerimallin samalla rahalla sekä voimaa :D
Minä olen kyllä ymmärtänyt, että kugelturbo voi olla isompi kuin vastaava liukulaakeroitu, eikä ahtoviive silti lisäänny.
Vahvalla MUTU-tiedolla väittäisin ettei pirun kalliiden kuulalaakereiden kaveriksi laiteta päittäislaakeriksi liukulaakeria, joka hajoaa ensimmäiseksi ainakin reiluilla paineilla. Jotkut kuulaturbot eivät ole edes remontoitavissa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Joulukuu 4. 13:34:33 2003

Tässä topicissa on ilmiselvästi sekotettu liukulaakeroitu ahdin 270 tai 360 päittäislaakerilla kuulalaakeroituihin/keraami ahtimiin. Mä kirjoitan vain liukulaakeri mallista ja sen päittäislaakerista joka yleensä vaihdetaan HD käytössä 360 malliin, mutta kun se on kallis 200-300e (pelkkä päittäinen) mielestäni on yksivaihtoehto ajaa pienemmällä paineella max 1.5bar koska harvoin pienessä ahtimessa kova paine tuo tehoa ilman lieveilmiöitä kuten lämpö ja sitten ihmetellään kun kaikki on paskana (siis vain mun mielipide), jos haluaa enemmän voimaa on mun mielestä syytä vaihtaa isompi ahdin, kuulalaakeroitu on hinnaltaan kallis/pieni vaihtoehto. Isompi liukulaakeriahdin toimii pienemmällä paineella, lämmöllä, vastapaineet, tuotto kierroksiin nähden jne jne. ja ennenkaikkea normilaakereilla, kun se ei pyöri ylikierroksilla kuumana kovassa vastapaineessa......vittu ihan sama. Selittäkää sitten toisella tavalla miksi kuulaturboja ei kovin yleisesti käytetä. Topicin alkuperäinen tarkoitus ei tainnut olla vertailla laakerointeja mutta näinhän täällä on tapana :)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Joulukuu 4. 13:41:29 2003

Kuulalaakerit on kalliit mutta ei niin tarkkoja voitelusta kuin liukulaakerit
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Joulukuu 4. 13:44:27 2003

Esim Garretin GT sarjan turbot on kuulalaakereilla ja kyllä niissä on painelaakerikin erikseen. Oudolta tuntuisi, jos se jätettäisiin pois kuulalaakereiden takia.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Joulukuu 4. 23:58:41 2003

Tarviiko/kannattaako siis vaihtaa laakereita ? Ahdinta en vaihda isompaan koska viive pitää pysyä enintään tässä (3000rpm)
Kohta Turbo irroitetaan ja lähetetään huoltoon , ainakin siivet viistetään .
ex Jäsen #10

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Joulukuu 5. 3:23:04 2003

Ja siis viivehän on taas eri asia kuin se, että turbo rupeaa ahtamaan vasta joissakin kierrosluvuissa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Joulukuu 5. 12:22:13 2003

Jake kirjoitti:Tarviiko/kannattaako siis vaihtaa laakereita ? Ahdinta en vaihda isompaan koska viive pitää pysyä enintään tässä (3000rpm)
Kohta Turbo irroitetaan ja lähetetään huoltoon , ainakin siivet viistetään .
Millasia tavoitteita sulla sitten on, vai laittaa paukku harrastusmielessä? T35 .63 pesällä on varsin hyvä vaihtoehto jos riittää 300-350 viriaste. Hengityksen parantaminen (pakopesä,kansi) orkkis osilla tekee ihmeitä, ei voi puhua viiveistä ja potkuista, mulla työnsi tiukassajarrussa 3500rpm 150kw. Jos meinaat tota tehohaarukkaa viistä pakosiipi 7-10, vaihda kompurasiipi erimalliseen kuin vakio ja kevyt porttaus pakopesään, ja sitten 360 päittäislaakeri jos viitsii uhrata. Menee se ainakin vakioo liukkaammin :) Kuulalaakeroitu vastaava olis herkkä ja kestävä kovaan ajoon mutta kun aikanaan selvitin maksoi aika paljon piiitkälle yli 1000e muistaakseni eli saa halvemmalla perinteisiä isoja ahtimia joilla poweri menee eri maailmaan. Mutta jos haluaa KÄYTTÖTEHOA ja aluetta suosittelen T35.

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Pe Joulukuu 5. 17:16:32 2003

Jake kirjoitti:Tarviiko/kannattaako siis vaihtaa laakereita ? Ahdinta en vaihda isompaan koska viive pitää pysyä enintään tässä (3000rpm)
Kohta Turbo irroitetaan ja lähetetään huoltoon , ainakin siivet viistetään .
viive ei saa nousta ja silti siipiä viistetään? viistämisellä et saa aikaan kun huonompaa ahtimen heräämistä, tehdastekosella viistetyllä siivellä ja näitten hihhuleiden viistoamisilla ei oo mitään tekemistä keskenään..varmaan kannattaa vielä sekotella mahdollisimman monesta eri turbosta osia keskenään, ja hybridi kakku on valmis..

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Joulukuu 5. 20:47:05 2003

Viitsisitkö laakkius hieman valottaa mitä eroa on tehdastekosilla ja "näiden hihhuleiden" viistämisillä ketä nyt sitte tarkotat, meinaan että tietää kertoa esim Kaivokselan "turbo samille" ettei tee niitä päin vittua, hyvin sen tekeleet on toiminu.....ainakin jos käyriä ja kelloa kattoo.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Joulukuu 5. 20:47:37 2003

Ahaa , luulin että siipien viistämisellä saadaan viivettä pienemmäksi ja heräämistä alemmaksi .

Käyttötarkoitus tulee tosiaan olemaan n.350hv . Tehoalue saa olla aika vapaa 3000-7000rpm .
ex Jäsen #10

laakkius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja laakkius » Pe Joulukuu 5. 21:42:16 2003

SHR kirjoitti:Viitsisitkö laakkius hieman valottaa mitä eroa on tehdastekosilla ja "näiden hihhuleiden" viistämisillä ketä nyt sitte tarkotat, meinaan että tietää kertoa esim Kaivokselan "turbo samille" ettei tee niitä päin vittua, hyvin sen tekeleet on toiminu.....ainakin jos käyriä ja kelloa kattoo.
Eihän tässä nyt viitattu keneenkään tiettyyn henkilöön ja sen tekemisiin? Oon vaan nähny hienosti "ammattimiehien" viistämiä akseleita, viistäminen on tehty rälläkällä, ja lopputulos on mitä sattuu.... :shock:

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Joulukuu 5. 21:44:17 2003

Kyllä se turbo kannattaa tehdä käyttötarkoituksen mukaan, jos haluaa mennä isoakovaa niin iso ämpäri jos haluaa mukavan käyttöauton niin jostain pitää tinkiä. Nm:pienempää pesää :?

Vastaa Viestiin