360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?
Varmaankin maksaa omaisuuden . Onko mitään muun valmistajan mallia mikä vastaisi kooltaan ko. ahdinta , jossa olisi jo valmiina 360 .
edit: Eihän tuosta normaalikäytössä juurikaan ole hyötyä . Tarvisi tuon Anti-lag järjestelmää varten . Ei pahemmin normaali ahdin kestäisi tuota . Kestääkö viistetyt siivet , vai pitääkö nekin olla vahvempaa materiaalia ? Entäs akseli ?
Varmaankin maksaa omaisuuden . Onko mitään muun valmistajan mallia mikä vastaisi kooltaan ko. ahdinta , jossa olisi jo valmiina 360 .
edit: Eihän tuosta normaalikäytössä juurikaan ole hyötyä . Tarvisi tuon Anti-lag järjestelmää varten . Ei pahemmin normaali ahdin kestäisi tuota . Kestääkö viistetyt siivet , vai pitääkö nekin olla vahvempaa materiaalia ? Entäs akseli ?
ex Jäsen #10
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re:360` laakerit Garrettiin
Saamani tiedon mukaan garrett gt sarjan ahtimissa olisi 360`laakeri,ainakin isommissa gt30->
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:360` laakerit Garrettiin
Tuo laakerointi parantaa ahtimen kestävyyttä kovemmilla ahdoilla.<br>Kuulalaakerit vähentää viivettä vaikka ei olisikaan mitään anti-lag systeemeitä ja kuulat ei takaa, että ahdin kestää paukkua. Akseli ja turbiini pitää olla matskua, joka kestää polttoaineen palamista pakosarjassa ja turbossa sisällä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Re:360` laakerit Garrettiin
Mulle tulee aina tää kohta DTA:n manuaalista mieleen kun puhutaan paukusta katukätössä:<br><br>"WARNING:- TURBO ANTI LAG WILL RAISE THE EXHAUST VALVE, MANIFOLD AND TURBINE TEMPERATURES TO VERY HIGH VALUES. THIS MAY BE DETRIMENTAL TO THEIR LIFE. USE WITH CARE AND REMEMBER THAT TO RUN A LOT OF ANTI-LAG YOU NEED A BIG RACING BUDGET."<br><br>Erityisesti tuo viimeinen lause...<br><br><br>
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re:360` laakerit Garrettiin
IlpoNULL. ( Mutta ALS on tarkoitettu ainakin allekirj. käytössä corollien maskien grillaamiseen nakkarin pihalla... Sen verran pitää kisabudjettia olla. )<br>Inconell -akseli kestää vähän paremmin ALSNULL, mutta suurin yksittäinen syy esim. Mitsun ahtimien tiheään huoltoväliin lienee juuri ALS. Pakopesät, akselit ja hukkaportin läpät on kulunkitavaraa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
ReNULL` laakerit Garrettiin
OK !<br><br>Escossa ahdin ottaa aivan helvetin hitaasti kierroksista juuri riippumatta , Sierrassa otti paljon nopeammin ja alempaa . Eli tässä huomaa hyvin isomman ahtimen haitat .<br><br>Kuinka kauan suurinpiirtein kestää AL-järjestelmällä varustettu tod. hyväkuntoinen T35 (vakio) esim. ratakäytössä ? Monesti on tullut ihmeteltyä kun kuulee että jollain on ollut vakio vermeillä siipicossussa mis-firing käytössä vuosia ;D Aikamoista essonbaaria .<br><br>jjs: Onko sulla käytössä rallissa AL ? Miten kestää ?
ex Jäsen #10
-
- Ylläpitäjä
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
1.8bar:in paineilla kesti noin 150EK kilometriä :'(
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Jake: Ei ole enää rallicossua, nyyh. On "vaan" mk2 RS esco ryhmä F. Cossukaan ei ollut ALS:llä käytössä, ajoin W-M IAW L6:lla, Hestec ALS:llä jäi hyllyyn. Tulee kadulle 500:n koneen jatkoksi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
[quote author=Jake link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br>Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?<br><br><br>[/quote]Muistaakseni luokkaa 200-300e pelkkä laakerisatsi. eli järjetön hinta, ehkä viisainta on ajaa normilaakereilla max 1.5bar jotta kestää edes yhden kesän vedot. Jos haluaa kunnolla tehoa 400+++, isompaa ahdinta, nokat vaihtoon, hattuun virtausta jne jne päättymätön oravanpyörä.
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Eli jos haluaisi laittaa ALS:n esim. Cossuun niin mitä muutoksia pitäisi käytännössä tehdä että se kestäisi? Jos ajatellaan että turbo on kokoluokkaa holset hx40/garrett t04 ja erillisellä hukkaportilla. Kuinka kauan kyseinen systeemi kestää tekemättä mitään muutoksia jos ALS:ää käyttää sillon tällön esim. rata-ajossa. Eli jos jollain on kokemusta tai tietoa (ei mutua) niin antaa tulla vaan.. 

Toyota Supra TT
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Pakoventtiilit , pakosarja , putkisto ja ahdinhan siinä joutuu koville .
ex Jäsen #10
-
- Ylläpitäjä
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Turbo siinä yleensä ensimmäisenä pettää. Kukaan ei varmuudella pysty vastaamaan kauanko kestää sillä saatta paikat hajota jo ekalla kierroksella. Niin moni asia vaikuttaa tuohon.<br><br>Hippi tuossa mainitsi paljonko hänellä on kisassa kestänyt.
-
- Viestit: 88
- Liittynyt: Ma Joulukuu 23. 17:21:23 2002
- Paikkakunta: vantaa
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
[quote author=Jake link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br>Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?<br><br>Varmaankin maksaa omaisuuden . Onko mitään muun valmistajan mallia mikä vastaisi kooltaan ko. ahdinta , jossa olisi jo valmiina 360 .<br><br>edit: Eihän tuosta normaalikäytössä juurikaan ole hyötyä . Tarvisi tuon Anti-lag järjestelmää varten . Ei pahemmin normaali ahdin kestäisi tuota . Kestääkö viistetyt siivet , vai pitääkö nekin olla vahvempaa materiaalia ? Entäs akseli ?<br>[/quote][quote author=Jake Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br><br>NO niin...tavallinen 360 laakerointi maksaa töineen "liikkeenhinta" 440e siihen kun laitetaan siiven viisto ja pako puolen avarrusta...rajusti ja painetta 2 ilo kiloo ni toimii... edellyttäen tietty hyvää imu puolta tai ainakin special siipeä imulle!!! kestää ja toimii... tosin pitää muistaa että mikään ei ole ikuista!!! ja voin kertoa et pakopuolen avarrus auttaa akselin kulumista....kun päästään kierros alueelle ahtimessa,mitä yleensä vakio p.pesällä ei tapahdu! SIT jos ei halua leikkiä garretil ja rahal... OSTA HOLSET!!! ainakin kestää paremmin painetta yleensä ja on pitkä ikäisempi... tosin oma mielipide on et ei ole garretin voittanutta!!! omassa raados viimeks penkissä... to3 ahdin jossa avarrettu pako, 46 imu ja viistetty siipi! TULOKSENA 1,1 BARIL 370 HEPPAA JA 44KG VÄÄNTÖ!!! EIKÄ EDES TOIMINUT KUNNOLLA!!! todistetusti tämä tapahtui klubin penkitys tapahtumassa... tosin moottorikin cossus on vähän special...
Taasko se o rikki 
H Motorsport

H Motorsport
-
- Ylläpitäjä
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
menee vähän off-topic, mutta eikös dumpvalven virtausta voisi käyttää puhaltamaan paineilmaa turbiinipuolelle?<br>tulis samalla sekin hyötykäyttöön, eikä nousisi noi lämpötilatkaan liikaa... <br>liike-energia säilyisi ahtimessakin paremmin ilman ahtopuolen vastapainetta ja läpivirtaus olisi noin 1,5 kertainen pelkkään pakokaasuun verrattuna.<br><br>kertokaas taas haihattelijalle, miksei tuo onnistu?
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
[quote author=SHR link=board=2;threadid=16831;start=0#126538 date=1069184336]<br>[quote author=Jake link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br>Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?<br><br><br>[/quote]Muistaakseni luokkaa 200-300e pelkkä laakerisatsi. eli järjetön hinta, ehkä viisainta on ajaa normilaakereilla max 1.5bar jotta kestää edes yhden kesän vedot. Jos haluaa kunnolla tehoa 400+++, isompaa ahdinta, nokat vaihtoon, hattuun virtausta jne jne päättymätön oravanpyörä. <br>[/quote]<br><br>Saako tolla kuulalaakerit Garrettiin vai? Onko mutu vai joku muu tieto? 360 asteen liukulaakerin olen lukenut maksavan tuhansia mummoja??<br>IHIin maksaa tavallisetkin laakerit ja tiivisteet ton.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
[quote author=jive link=board=2;threadid=16831;start=0#126741 date=1069255380]<br>menee vähän off-topic, mutta eikös dumpvalven virtausta voisi käyttää puhaltamaan paineilmaa turbiinipuolelle?<br>tulis samalla sekin hyötykäyttöön, eikä nousisi noi lämpötilatkaan liikaa... <br>liike-energia säilyisi ahtimessakin paremmin ilman ahtopuolen vastapainetta ja läpivirtaus olisi noin 1,5 kertainen pelkkään pakokaasuun verrattuna.<br><br>kertokaas taas haihattelijalle, miksei tuo onnistu? <br>[/quote]<br><br>Kierrättävä dumppihan tuota tekee.
-
- Viestit: 926
- Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
- Paikkakunta: Kuortane
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Anti-lag systeemi?<br>Valaskaa nyt vähän tyhmälle ::) mitä toi tekee ja mitä hyötyä?
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
[quote author=ckolli link=board=2;threadid=16831;start=0#126875 date=1069309228]<br>[quote author=jive link=board=2;threadid=16831;start=0#126741 date=1069255380]<br>menee vähän off-topic, mutta eikös dumpvalven virtausta voisi käyttää puhaltamaan paineilmaa turbiinipuolelle?<br>tulis samalla sekin hyötykäyttöön, eikä nousisi noi lämpötilatkaan liikaa... <br>liike-energia säilyisi ahtimessakin paremmin ilman ahtopuolen vastapainetta ja läpivirtaus olisi noin 1,5 kertainen pelkkään pakokaasuun verrattuna.<br><br>kertokaas taas haihattelijalle, miksei tuo onnistu? <br>[/quote]<br><br>Kierrättävä dumppihan tuota tekee.<br>[/quote]<br><br>No eikä tee. Luehan uudestaan. ;D
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
[quote author=Cosander link=board=2;threadid=16831;start=0#126884 date=1069313388]<br>Anti-lag systeemi?<br>Valaskaa nyt vähän tyhmälle ::) mitä toi tekee ja mitä hyötyä?<br>[/quote]<br><br>http://www.rallycars.com/Cars/bangbang.html
Ex. #28
Escort RS Cosworth
Escort RS Cosworth
-
- Ylläpitäjä
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Jesse<br>Ok. Kuitenkin se ohjataan turbiiniin imupuolelle. Sinne puhahtaa. Vaikutus ei kyllä varmaan ole sitä mitä tarkoitettiin.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Eikös se ilma ohjata ahtimen imupuolelle kierrättävässä dumpissa, eikä turbiinin?
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
[quote author=JesseT link=board=2;threadid=16831;start=0#126918 date=1069321586]<br>Eikös se ilma ohjata ahtimen imupuolelle kierrättävässä dumpissa, eikä turbiinin?<br>[/quote] näin minäkin olen asian ymmärtänyt. kierrättävä dumppi palauttaa ahtoilman kompurapuolen imupuolelle, ja tää minun hulluhko idea oli kierrättää paineilma suuttimen kautta turbiinin siipiin.
-
- Ylläpitäjä
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
No kappas, kävi lapsus ;D<br>Juuri niin.
-
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
[quote author=jive link=board=2;threadid=16831;start=0#126741 date=1069255380]<br>menee vähän off-topic, mutta eikös dumpvalven virtausta voisi käyttää puhaltamaan paineilmaa turbiinipuolelle?<br>tulis samalla sekin hyötykäyttöön, eikä nousisi noi lämpötilatkaan liikaa... <br>liike-energia säilyisi ahtimessakin paremmin ilman ahtopuolen vastapainetta ja läpivirtaus olisi noin 1,5 kertainen pelkkään pakokaasuun verrattuna.<br><br>kertokaas taas haihattelijalle, miksei tuo onnistu? <br>[/quote]Onnistuuhan se, on ainakin joskus ollut käytössä rallissa, miksei olis vieläkin.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
- Ylläpitäjä
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
[quote author=SLEI link=board=2;threadid=16831;start=0#126861 date=1069290037]<br>[quote author=SHR link=board=2;threadid=16831;start=0#126538 date=1069184336]<br>[quote author=Jake link=board=2;threadid=16831;start=0#126251 date=1069104825]<br>Paljonko maksaa 360` laakerointi T35 ahtimeen ? Keraamisilla kuulalaakereilla ?<br><br><br>[/quote]Muistaakseni luokkaa 200-300e pelkkä laakerisatsi. eli järjetön hinta, ehkä viisainta on ajaa normilaakereilla max 1.5bar jotta kestää edes yhden kesän vedot. Jos haluaa kunnolla tehoa 400+++, isompaa ahdinta, nokat vaihtoon, hattuun virtausta jne jne päättymätön oravanpyörä. <br>[/quote]<br><br>Saako tolla kuulalaakerit Garrettiin vai? Onko mutu vai joku muu tieto? 360 asteen liukulaakerin olen lukenut maksavan tuhansia mummoja??<br>IHIin maksaa tavallisetkin laakerit ja tiivisteet ton.<br>[/quote]<br><br><br>RST:n To3:sen runkoon maksoi 360º kuulalaakerit n.1000 euroa vuonna 2002 helmikuussa. Tämän päivän hinnasta en tiedä. (Professional motor). Olisin laittanut silloin kuulalaakerit jos ne olisi saanut parilla sataa. Mutta jäi laittamatta koska ahtimen virityshinta olisi tuplaantunut laakereiden takia. Ja tarkoituskin oli ajaa melkein vaparina.......1bar.
-
- Ylläpitäjä
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
itse tuhosin pari ahdinta viikossa mut silti ei tullut ostettua noita keraamisia laakereita...<br>(yli 1000e) pöljä kun olin. :'(
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Sitä mä vähän ajattelinkin ettei 200-300€ laakerit irtoa.<br><br>Joskus pisti silmään jollain Australialaisella sivulla IHIn kuulalaakeri turbot joiden hinta oli 6000-7000 mummo. Ne oli Subaruihin (WRX tms.) tarkoitettuja ja vajaa 2bar isoimmat ryki, mielestäni suht edullisia.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
Oisko nuo nimikkeet ja hinnat menny sekaisin? <br>Itselleni tarjottiin 360 asteisia peruslaakereita 400 een hintaan, ja kuulalaakereita 700 e. <br>Kuulalaakerit taitavat aina olla 360 asteisia, itselle ei ainakaan juolahda mieleen miten ne vois muuten toimia.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re:360` laakerit Garrettiin + Anti-Lag
;D ;D (Laurille)<br><br>Mulla on vähän sellinen mielikuva tullut, että perinteisiä vakio- ja viriturboja saa Suomesta ihan hyvään hintaan, mutta kun ruvetaan puhumaan keraamisista laakereista ja muista high-tech virityksistä, niin yhtäkkiä Englanti onkin aikasta paljon halvempi paikka.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
mitähän ihmettä te oikein höpötätte?? Puhutte 360painelaakerista ja kuulalaakereista???Onkohan nyt menny pasmat sekasin, tai jotain....Akseli on laakeroitu joko liuku tai kuulalaakerein, tai sekäettä, painelaakeri joka on 270asteinen tai 360asteinen, on malli liuku, ei kuulalaakeroitu.... 
Itse maksoin T03:n 360PAINElaakeroinnista mummoissa 1200mk, n. vuosi sitten....Se oli kyllä tutunkauppaa mutta kuitenkin....

Itse maksoin T03:n 360PAINElaakeroinnista mummoissa 1200mk, n. vuosi sitten....Se oli kyllä tutunkauppaa mutta kuitenkin....
-
- Ylläpitäjä
Juuri noin.laakkius kirjoitti:mitähän ihmettä te oikein höpötätte?? Puhutte 360painelaakerista ja kuulalaakereista???Onkohan nyt menny pasmat sekasin, tai jotain....Akseli on laakeroitu joko liuku tai kuulalaakerein, tai sekäettä, painelaakeri joka on 270asteinen tai 360asteinen, on malli liuku, ei kuulalaakeroitu....
Itse maksoin T03:n 360PAINElaakeroinnista mummoissa 1200mk, n. vuosi sitten....Se oli kyllä tutunkauppaa mutta kuitenkin....
Halvalla kyllä sait
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tässä on napattu kuva Garretin sivuilta päivitettyjen GT-28 sarjan ahtimien painelaakerista.
edit: jos ei kaikki tajunnut, niin tätä ei tarvitse ottaa niin tosissaan.
edit: jos ei kaikki tajunnut, niin tätä ei tarvitse ottaa niin tosissaan.
Viimeksi muokannut JesseT, Ke Joulukuu 3. 14:00:12 2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
No no..mietippäs hieman..miten ihmeessä aiot saada ne laakerit edes näkyviin saati vaihtaa ettei ahtosiipeä tarvis irrottaa akselilta? mä haluisin kyllä moisen toimenpiteen nähdä ihan livenä.jive kirjoitti:mitens se ny oli... eli oliko tuohon 270 asteiseen laakeriin mitään järjellistä muuta syytä kuin laakerin vaihto ilman että siipipyöriä tarvitsee irroittaa
-
- Ylläpitäjä
laakkius kirjoitti:mitähän ihmettä te oikein höpötätte?? Puhutte 360painelaakerista ja kuulalaakereista???Onkohan nyt menny pasmat sekasin, tai jotain....Akseli on laakeroitu joko liuku tai kuulalaakerein, tai sekäettä, painelaakeri joka on 270asteinen tai 360asteinen, on malli liuku, ei kuulalaakeroitu....
Itse maksoin T03:n 360PAINElaakeroinnista mummoissa 1200mk, n. vuosi sitten....Se oli kyllä tutunkauppaa mutta kuitenkin....
Tarkoitat siis, että vaikka olisi kuulalaakeroitu akseli niin silti tarvitaan painelaakeri kaveriksi joka ottaa akselilta pitkittäis suuntaiset voimat vastaan. Joka on aina liukulaakeri tyyppinen?
Jäi vaan sellainen muistikuva että noi keraamiset kuulalaakerit olisi korvannut koko laakeroinnin (aksiaali ja radiaali suunnassa) eikä olisi tarvinnut erillistä painelaakeria.
SKF:n sivuilla on jotain tekstiä keraamisista laakereista, vaan ei taida olla ahdin käyttöön.
http://www.skf.fi/keraami.htm
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Yleensä 360 laakerilla tarkoitetaan päittäislaakeria, kuulalaakerit ovat yleensä täysin race käyttöön jota harva kadunmies tarvitsee, on oleellista mitoittaa ahdin oikein ettei se pyöri ohi "tuottokartan" eli vitunmoisilla ylikierroksilla ja lämmöillä. Siksi pientä ahdinta ei sovi turhaan kiusata kovilla paineilla, 360 päittäisellä saadaan elinikää lisää mutta hajoaa varmasti sekin 2bar paineilla, miksi maksaa pienestä kuulalaakeri ahtimesta kun saa ison liukulaakerimallin samalla rahalla sekä voimaa 

-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Minä olen kyllä ymmärtänyt, että kugelturbo voi olla isompi kuin vastaava liukulaakeroitu, eikä ahtoviive silti lisäänny.SHR kirjoitti:Yleensä 360 laakerilla tarkoitetaan päittäislaakeria, kuulalaakerit ovat yleensä täysin race käyttöön jota harva kadunmies tarvitsee, on oleellista mitoittaa ahdin oikein ettei se pyöri ohi "tuottokartan" eli vitunmoisilla ylikierroksilla ja lämmöillä. Siksi pientä ahdinta ei sovi turhaan kiusata kovilla paineilla, 360 päittäisellä saadaan elinikää lisää mutta hajoaa varmasti sekin 2bar paineilla, miksi maksaa pienestä kuulalaakeri ahtimesta kun saa ison liukulaakerimallin samalla rahalla sekä voimaa
Vahvalla MUTU-tiedolla väittäisin ettei pirun kalliiden kuulalaakereiden kaveriksi laiteta päittäislaakeriksi liukulaakeria, joka hajoaa ensimmäiseksi ainakin reiluilla paineilla. Jotkut kuulaturbot eivät ole edes remontoitavissa.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Tässä topicissa on ilmiselvästi sekotettu liukulaakeroitu ahdin 270 tai 360 päittäislaakerilla kuulalaakeroituihin/keraami ahtimiin. Mä kirjoitan vain liukulaakeri mallista ja sen päittäislaakerista joka yleensä vaihdetaan HD käytössä 360 malliin, mutta kun se on kallis 200-300e (pelkkä päittäinen) mielestäni on yksivaihtoehto ajaa pienemmällä paineella max 1.5bar koska harvoin pienessä ahtimessa kova paine tuo tehoa ilman lieveilmiöitä kuten lämpö ja sitten ihmetellään kun kaikki on paskana (siis vain mun mielipide), jos haluaa enemmän voimaa on mun mielestä syytä vaihtaa isompi ahdin, kuulalaakeroitu on hinnaltaan kallis/pieni vaihtoehto. Isompi liukulaakeriahdin toimii pienemmällä paineella, lämmöllä, vastapaineet, tuotto kierroksiin nähden jne jne. ja ennenkaikkea normilaakereilla, kun se ei pyöri ylikierroksilla kuumana kovassa vastapaineessa......vittu ihan sama. Selittäkää sitten toisella tavalla miksi kuulaturboja ei kovin yleisesti käytetä. Topicin alkuperäinen tarkoitus ei tainnut olla vertailla laakerointeja mutta näinhän täällä on tapana 

-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Kuulalaakerit on kalliit mutta ei niin tarkkoja voitelusta kuin liukulaakerit
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Millasia tavoitteita sulla sitten on, vai laittaa paukku harrastusmielessä? T35 .63 pesällä on varsin hyvä vaihtoehto jos riittää 300-350 viriaste. Hengityksen parantaminen (pakopesä,kansi) orkkis osilla tekee ihmeitä, ei voi puhua viiveistä ja potkuista, mulla työnsi tiukassajarrussa 3500rpm 150kw. Jos meinaat tota tehohaarukkaa viistä pakosiipi 7-10, vaihda kompurasiipi erimalliseen kuin vakio ja kevyt porttaus pakopesään, ja sitten 360 päittäislaakeri jos viitsii uhrata. Menee se ainakin vakioo liukkaamminJake kirjoitti:Tarviiko/kannattaako siis vaihtaa laakereita ? Ahdinta en vaihda isompaan koska viive pitää pysyä enintään tässä (3000rpm)
Kohta Turbo irroitetaan ja lähetetään huoltoon , ainakin siivet viistetään .

-
- Ylläpitäjä
viive ei saa nousta ja silti siipiä viistetään? viistämisellä et saa aikaan kun huonompaa ahtimen heräämistä, tehdastekosella viistetyllä siivellä ja näitten hihhuleiden viistoamisilla ei oo mitään tekemistä keskenään..varmaan kannattaa vielä sekotella mahdollisimman monesta eri turbosta osia keskenään, ja hybridi kakku on valmis..Jake kirjoitti:Tarviiko/kannattaako siis vaihtaa laakereita ? Ahdinta en vaihda isompaan koska viive pitää pysyä enintään tässä (3000rpm)
Kohta Turbo irroitetaan ja lähetetään huoltoon , ainakin siivet viistetään .
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
-
- Ylläpitäjä
Eihän tässä nyt viitattu keneenkään tiettyyn henkilöön ja sen tekemisiin? Oon vaan nähny hienosti "ammattimiehien" viistämiä akseleita, viistäminen on tehty rälläkällä, ja lopputulos on mitä sattuu....SHR kirjoitti:Viitsisitkö laakkius hieman valottaa mitä eroa on tehdastekosilla ja "näiden hihhuleiden" viistämisillä ketä nyt sitte tarkotat, meinaan että tietää kertoa esim Kaivokselan "turbo samille" ettei tee niitä päin vittua, hyvin sen tekeleet on toiminu.....ainakin jos käyriä ja kelloa kattoo.
