2.9l v6 --> sierra

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

2.9l v6 --> sierra

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ti Marraskuu 18. 12:58:01 2003

eli millaisia lappuja tarvii katsastussedälle esittää kun muutoskatsastaa kossu skorpparin tekniikkaa 2litraseen ohc sierraan?
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

ReNULL.9l v6 --> sierra

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ti Marraskuu 18. 18:15:18 2003

Semmonen että autos vastaa 2wd cosworthia alustaltaan.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:2.9l v6 --> sierra

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Marraskuu 19. 14:02:39 2003

hmmm millanenhan peli olisi sierra 4x4 2.9 cosworth<br> :D<br>ei tarvis vaihtaa kun etu jarrut ja kannet.<br>pitääpä soittaa katsastajalle
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:2.9l v6 --> sierra

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Marraskuu 19. 21:57:02 2003

sierra friikki: sithän sun täytyis TAAS muuttaa allekirjoitustas ;)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:2.9l v6 --> sierra

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Marraskuu 20. 14:39:20 2003

[quote author=samiharju link=board=2;threadid=16844;start=0#126833 date=1069271822]<br>sierra friikki: sithän sun täytyis TAAS muuttaa allekirjoitustas ;)<br>[/quote]<br>hitto sami oot oikeassa<br>sulku lauseke ei enää täsmäiskään<br>ja ...ja ..... NO se on ainakin se helpoin asia siinä muutoksessa<br>pitääpi kattoo mitä saksasta on tarjolla jos toi kokonaisen cossu scorpparin varaosiks<br>muuten jos sellaisen tuo niin meneekö täällä scorppari cossun kamoja kaupaks mitenkä?<br>ei tietenkään moottoria kun se menee itelle
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:2.9l v6 --> sierra

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Marraskuu 20. 17:33:43 2003

mutta jos sitä 24v mottia ei viritä, lasketaanko auton virittämättömyys korin vaiko moottorin suhteen?<br><br>toisaalta, joku original kuutosdartti jossa ämpärin vetoinen isolohkokasi kuulostaa virittämiseltä..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 1. 8:57:51 2003

no niin
moottorin vaihto kysytty ihan katsastus konttorilta asti.
muutokset:
etu tarrut muutetaan 4wd cossun jarruiksi.
taakse ei muutosta
moottori vaihdetaan scorppari cossun pannuksi (ilman öljy pohjaa,se vanhasta.)
ja todistus että jarrut on sierra cossun jarrut.
ja koska moottorista on vaikea saada saaste todistusta jätetään katti putkistoon.
ja eiku mootoskatsastamaan.
nyt vaan etsimään osia....olisko kellään cossun jarruja hyllyssä ja navat jos pitää ne vaihtaa?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Huhtikuu 18. 17:12:01 2004

Nostetaan ylös taas tämä kun tuli ajankohtaiseksi.

Auto on Sierra -88 sedan 2.0i Ghia ja siihen mieli tekee laittaa 2.9i + MT-75. Järjen mukaan 2.8/2.9i:n jarrut riittänevät mutta tarviiko muuta vaihtaa? eli riittääkö pelkät pyöräjarrut vai pitääkö myös pääsylinteri vaihtaa? Entäs sähköhommat, onko moottorin johtosarja erillinen kokonaisuus (on tuossa ghiassa kuitenkin sähköhilppeitä enemmän kun muissa)? Onko vaadittu esim. paksumpia vakaajia / jousia leimalla? Tankki lienee kans vaihdettavien listalla..?

Taas monta monta kysymystä jotka vois kiteyttää yhteen: Mitä kaikkia mun tarvii tehdä että sierrassa kukkuu 2.9i leimattuna?

http://www.saunalahti.fi/~samih2/ghia/ <- tuohon sitä suunnitellaan.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Huhtikuu 18. 18:19:30 2004

sierra friikki kirjoitti:no niin
moottorin vaihto kysytty ihan katsastus konttorilta asti.
muutokset:
etu tarrut muutetaan 4wd cossun jarruiksi.
taakse ei muutosta
moottori vaihdetaan scorppari cossun pannuksi (ilman öljy pohjaa,se vanhasta.)
ja todistus että jarrut on sierra cossun jarrut.
ja koska moottorista on vaikea saada saaste todistusta jätetään katti putkistoon.
ja eiku mootoskatsastamaan.
nyt vaan etsimään osia....olisko kellään cossun jarruja hyllyssä ja navat jos pitää ne vaihtaa?
Löytyy 4x4 CossuSierran etujarrut. Sis. Satulat ja raudat(kunnostetut ja maalatut), uudet Bremin levyt ja uudet Remsan palat. Voin myös myydä satulat erikseen.

piti tulla Fiestaan, mutta vaatii isommat vanteet, joten homma on toistaiseksi jäissä. Myynti-ilmo löytyy löytyy myytävänä-osastolta(jostain sieltä)

Edit: tarve olikin kauan sitten, mutta mitä siitä, semmoset löytyy ylimääräisenä :)
Viimeksi muokannut Hartza, Su Huhtikuu 18. 22:10:13 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

VK
Viestit: 96
Liittynyt: La Tammikuu 11. 12:02:39 2003
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja VK » Su Huhtikuu 18. 21:11:52 2004

Mulla on XR4i:n jarrut edessä ja takana, johtohässäkkä onkin sitten aivan kauheaa katsottavaa, niistä ei varmaan entinenkään omistaja ota enää selvää.

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Su Huhtikuu 18. 22:11:16 2004

Nelikkoon istutettu cossu skorpparin tekniikka vaikuttaa suht häijyltä. Ehkä sitten joskus hamassa tulevaisuudessa saattaa saada rahoituksen sellaisen toteuttamista varten kuntoon. Mutta Britit tuntuvat innostuneen tekemään niitä useammankin

Tuossa pari linkkiä toteutuksesta:
http://myweb.tiscali.co.uk/xrcosworth/
http://www.maddoldbugger.supanet.com/
#682

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

pdofkgp

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Huhtikuu 18. 23:16:58 2004

Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Su Huhtikuu 18. 23:17:30 2004

:) tottahan tuo on, että jos alkuperäinen on valmiiksi kuutos-sierra, on toteutuskin nopeampaa, helpompaa ja vähempiprosenttista.
siis jos puhutaan kossunkuutosen muutoksesta...

Ja hyvä neuvo - ottakaa selvää, mikä kelpaa nykyään vertailumalliksi tarkalleen. Aikoinaan se oli yksi, myöhemmin toinen jne. Itselläni ei noilta muutosajoilta ole juurikaan teknisten kuvioiden tuntemusta, mutta noita muutoskatsastuskuvioita sitäkin enempi :roll:

Varsinkin tuo Tonyn sivusto (maddoldbugger) on ehtaa tavaraa - hän on lentokonemekaanikko (mm. Concorde-kuvioista), joten kaveri saa kyllä aikaan. Myös ruotsista ja norjasta löytyy moisia hybridi-sierroja - tutustukaapa Fast Ford toukokuun 2003 numeroon, siellä on tusinan tällaisen auton ratatesti...

http://www.topbossengineering.co.uk - jos on jo toiminnassa...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

MoloA
Viestit: 272
Liittynyt: To Tammikuu 8. 22:07:37 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MoloA » Ma Huhtikuu 19. 8:13:17 2004

http://www.topbossperformance.co.uk/
Itseasiassa, ja ei se ei ole vielä toiminnassa
#682

Boss429
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesäkuu 1. 20:39:33 2002
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Boss429 » Ma Huhtikuu 19. 9:16:14 2004

kannattaa kysyä omalta konttorilta passaako niille merkur xr4ti vertailumalliksi jolloin voi käyttää xr4i:n jarruja yms ja vältyt kaikilta abs-kikkailuilta.
näin oli oman sierran kohdalla.
´86 Sierra 2.0 Ghia 16V Cosworth
´82 Sierra 2.0 Ghia Automatic
´85 Sierra 2.0 Ghia
´87 Sierra 2.0 GL
´90 Sierra 2.0i GL

ZAIKKA
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ZAIKKA » Ma Huhtikuu 19. 11:33:08 2004

Ja vaikkei siellä konttorilla välttämättä vaaditakkaan...Kannattaa silmäillä niitä etupään juosia ja puslia,painaa tuo v6:nen sen verta enemmän ettei nelikon vakio etupäällä tee yhtään mitään jos ei halua jatkuvaa puslan vaihtorumpaa.V6:han on alunperin paksummat jouset ja vahvistetut puslat edessä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Huhtikuu 19. 13:52:41 2004

No niin, asia on selvitetty virallisesti.

Eli tarkistin katsastuskonttorilta tyyppikoodin perusteella mitkä mallit ovat samaa mallisarjaa autoni (Sierra 2.0i 4d Ghia -88) kanssa. Listasta löytyivät niin 2.8i kun 2.9i mallit.

Fordilta hain lapun teknisistä eroista ja sen mukaan pitää vaihtaa etu- ja takajarrut, moottori ja vaihteisto. Lisäksi alaosassa luki "jouset ja iskunvaimentimet vaihtelevat malleittain"

Eli ts. Kone ja loota kiinni, jarrut vaihtoon ja v6 sierran madallusvieterit kiinni ja leimalle. Eikä tule prosenttihirviö.

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ma Huhtikuu 19. 14:12:17 2004

btw. minkä kokoset jarrut on 2.9 sierrassa?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Huhtikuu 19. 14:34:46 2004

10"

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Huhtikuu 19. 16:26:15 2004

jokoas sulla sami on toi kone?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ma Huhtikuu 19. 18:16:01 2004

samiharju kirjoitti:10"
Vastaako 260mm edessä ja 253mm levyt takana noita?

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Huhtikuu 19. 20:38:30 2004

pitäis vastata
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Ti Huhtikuu 20. 9:02:11 2004

timppaanen kirjoitti:pitäis vastata
joo, pitää viel varmistaa konttorilta. rupes itteekin tämmönen kiinnostaa ku ois jarrut yms valmiina, kone ja loota vaan puuttus.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Huhtikuu 20. 9:06:11 2004

Kone sekä mt75 on tiedossa ja koeajettuna ja HETI kun RS Turbo vaihtaa omistajaa haen Moottorin talteen. Etujarrutkin on tiedossa..

Ostopalstalla on listaa mitä vielä uupuu.

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » Ti Huhtikuu 20. 9:08:46 2004

toniwe kirjoitti:
samiharju kirjoitti:10"
Vastaako 260mm edessä ja 253mm levyt takana noita?
xr4x4:s on just ton kokoset levyt...
sierra xr4x4
escort mk1

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ke Huhtikuu 21. 19:56:39 2004

samiharju kirjoitti:No niin, asia on selvitetty virallisesti.

Eli tarkistin katsastuskonttorilta tyyppikoodin perusteella mitkä mallit ovat samaa mallisarjaa autoni (Sierra 2.0i 4d Ghia -88) kanssa. Listasta löytyivät niin 2.8i kun 2.9i mallit.

Fordilta hain lapun teknisistä eroista ja sen mukaan pitää vaihtaa etu- ja takajarrut, moottori ja vaihteisto. Lisäksi alaosassa luki "jouset ja iskunvaimentimet vaihtelevat malleittain"
.
elikkä Sami - kävikö ilmi, kelpaako myös tuo XR4Ti -malli? mun autooni se kelpasi kolme vuotta sitten, mutta sittemmin ei enää kuulemma ole kelvannutkaan. Tosin, kyseessä on Sierraan laitettava 24-vempulainen kone - sullahan tuo on perus-2,9 - eikös vaan?

Ja jos niitä rumpuja halajat, hae pois vaan kuleksimasta :) Hinnasta kyllä sovitaan.
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Vastaa Viestiin