Painekotelo
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Painekotelo
Juu tässä tekeillä pintoon (2.3L) imusarja tässä kyselisen painekotelon tilavuttaa ? Ja onko jotain muuta "kikkoja" jota tulee ottaa huomioon tehdessä ? Alkas olee laippa putket ja jonkulainen kotelon raakile jotta kohta pääsis täppää kasaan.
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
Re: Painekotelo
onko painekotelon koolla minkälainen merkitysXär4TI kirjoitti:Juu tässä tekeillä pintoon (2.3L) imusarja tässä kyselisen painekotelon tilavuttaa ? Ja onko jotain muuta "kikkoja" jota tulee ottaa huomioon tehdessä ? Alkas olee laippa putket ja jonkulainen kotelon raakile jotta kohta pääsis täppää kasaan.

tulee kuitenki läppärungot, jos jollakin on nii vois tarjota(väh.45mm)
#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
1,5-2 x iskutilavuus on vissiin sopiva
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Ilman eteneminen imusarjassa on riippuvainen äänen nopeudella etenevistä paineaalloista. Ja ahdetussa moottorissa tämä nopeus vaihtelee suuresti, eikä näin ollen ole mahdollista tehdä samanlaista tehon suhteen tietylle kierrosluvulle optimoitua imusarjaa (Helmholtz-tuning), kuin vapaasti hengittävässä moottorissa.
Teoriassa ei painekotelon tilavuutta tarvitse suurentaa jos iskutilavuus ei kasva. Mutta koska ahdetun moottorin painekotelo/imusarja kombinaatio on alunperin kompromissi suurimman halutun tehon, iskutilavuuden, sovituksen ja valmistuksen suhteen, voi siitä olla hyötyäkin.
Liian suuresta kotelosta on haittaa kasvaneen viiveen muodossa, eikä sitä ilmaa kannata varastoida enempää kuin kansi hengittää.
Suuri syy miksi erilaisia imusarjoja tehtaillaan on virtauksen parantaminen (nopeus) ja tasaisempi jako jokaiseen sylinteriin.
Eli rohkeasti vaan kokeilemaan ekaa protoa penkissä
EDIT: Tämä löytyi netistä, 2.3L portattuja imusarjoja
Teoriassa ei painekotelon tilavuutta tarvitse suurentaa jos iskutilavuus ei kasva. Mutta koska ahdetun moottorin painekotelo/imusarja kombinaatio on alunperin kompromissi suurimman halutun tehon, iskutilavuuden, sovituksen ja valmistuksen suhteen, voi siitä olla hyötyäkin.
Liian suuresta kotelosta on haittaa kasvaneen viiveen muodossa, eikä sitä ilmaa kannata varastoida enempää kuin kansi hengittää.
Suuri syy miksi erilaisia imusarjoja tehtaillaan on virtauksen parantaminen (nopeus) ja tasaisempi jako jokaiseen sylinteriin.
Eli rohkeasti vaan kokeilemaan ekaa protoa penkissä

EDIT: Tämä löytyi netistä, 2.3L portattuja imusarjoja
Viimeksi muokannut SiipiCozzu, Su Huhtikuu 25. 21:06:59 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Viisaat ovat kertoneet, että erillisten läppärunkojen kohdalla "Bigger is Better", eli tila asettaa rajat. Tällöin myöskään tuloputken suuntauksella ei ole niin suurta merkitystä.Rahtinalle kirjoitti:mun kohdalla asia on näin että ei ole alkup. painekoteloa eli laitan läppärungot ja teen ite painekotelon et sitä aattelin koon puolesta ja onko muoto vinkkejä
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Jos tekee päädystä sisään niin täytyy kaventua toiseen päähän.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.