Painekotelo

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Xär4TI
Ylläpitäjä

Painekotelo

Viesti Kirjoittaja Xär4TI » La Marraskuu 29. 23:23:23 2003

Juu tässä tekeillä pintoon (2.3L) imusarja tässä kyselisen painekotelon tilavuttaa ? Ja onko jotain muuta "kikkoja" jota tulee ottaa huomioon tehdessä ? Alkas olee laippa putket ja jonkulainen kotelon raakile jotta kohta pääsis täppää kasaan.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Painekotelo

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Huhtikuu 25. 17:09:13 2004

Xär4TI kirjoitti:Juu tässä tekeillä pintoon (2.3L) imusarja tässä kyselisen painekotelon tilavuttaa ? Ja onko jotain muuta "kikkoja" jota tulee ottaa huomioon tehdessä ? Alkas olee laippa putket ja jonkulainen kotelon raakile jotta kohta pääsis täppää kasaan.
onko painekotelon koolla minkälainen merkitys :?:
tulee kuitenki läppärungot, jos jollakin on nii vois tarjota(väh.45mm)
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Huhtikuu 25. 18:09:36 2004

1,5-2 x iskutilavuus on vissiin sopiva
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Huhtikuu 25. 18:17:06 2004

hi hi kiitosta vaan :D
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Huhtikuu 25. 19:25:32 2004

mitä tapahtuu jos se on liian pieni tai iso :?:
kasvaako turbo viive vai hajoaako jotain :?:
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Su Huhtikuu 25. 20:55:07 2004

Ilman eteneminen imusarjassa on riippuvainen äänen nopeudella etenevistä paineaalloista. Ja ahdetussa moottorissa tämä nopeus vaihtelee suuresti, eikä näin ollen ole mahdollista tehdä samanlaista tehon suhteen tietylle kierrosluvulle optimoitua imusarjaa (Helmholtz-tuning), kuin vapaasti hengittävässä moottorissa.
Teoriassa ei painekotelon tilavuutta tarvitse suurentaa jos iskutilavuus ei kasva. Mutta koska ahdetun moottorin painekotelo/imusarja kombinaatio on alunperin kompromissi suurimman halutun tehon, iskutilavuuden, sovituksen ja valmistuksen suhteen, voi siitä olla hyötyäkin.
Liian suuresta kotelosta on haittaa kasvaneen viiveen muodossa, eikä sitä ilmaa kannata varastoida enempää kuin kansi hengittää.
Suuri syy miksi erilaisia imusarjoja tehtaillaan on virtauksen parantaminen (nopeus) ja tasaisempi jako jokaiseen sylinteriin.

Eli rohkeasti vaan kokeilemaan ekaa protoa penkissä :wink:

EDIT: Tämä löytyi netistä, 2.3L portattuja imusarjoja
Viimeksi muokannut SiipiCozzu, Su Huhtikuu 25. 21:06:59 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Huhtikuu 25. 20:58:17 2004

mun kohdalla asia on näin että ei ole alkup. painekoteloa eli laitan läppärungot ja teen ite painekotelon et sitä aattelin koon puolesta ja onko muoto vinkkejä
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Su Huhtikuu 25. 21:10:05 2004

Rahtinalle kirjoitti:mun kohdalla asia on näin että ei ole alkup. painekoteloa eli laitan läppärungot ja teen ite painekotelon et sitä aattelin koon puolesta ja onko muoto vinkkejä
Viisaat ovat kertoneet, että erillisten läppärunkojen kohdalla "Bigger is Better", eli tila asettaa rajat. Tällöin myöskään tuloputken suuntauksella ei ole niin suurta merkitystä.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Huhtikuu 25. 21:37:25 2004

eli jos tekee semmosen laatikon(vai olisiko putkimainen parempi) ja siitä päästä vaan kuuleriin
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Huhtikuu 25. 22:28:18 2004

Jos tekee päädystä sisään niin täytyy kaventua toiseen päähän.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin