dump valven säätö
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re:dump valven säätö
No nyt tulee ihan aiheeseekin liittyvää ongelmaa: Asensin sen uuden dumpin. Vakio paikalle, letku patenteilla kiinni. Mäntä kyllä liikkuu ja päästää suhauksen kun paikallaan polkasee, mutta ajossa pienelläkin kaasulla vedättäessä kuuluu kikatus. Mikä ihme mahtaa olla vikana?
Edit: voisko olla että alipaine ei jaksa vetästä mäntää kunnolla ylös?
Edit: voisko olla että alipaine ei jaksa vetästä mäntää kunnolla ylös?
-
- Ylläpitäjä
Re:dump valven säätö
mitäs tuolla dumpilla tekee???<br>kuunnelkaas noita WRC/r:A ralli-autoja kyllä ne kaikki "kikattelee" 

-
- Viestit: 2093
- Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
- Paikkakunta: varsinainen-suomi
offtopikkia: taisin alashattu ajalle sun perässä hetken tossa yks päivä(reilu viikko sitten) pernon suunnilla? se oli silloin kun oli lunta...jos sun autos on harmaa/hopea mikä se nyt onkaan, oli ainakin clubin takaikkunatarra 

Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
mitäs tuolla dumpilla tekee???
kuunnelkaas noita WRC/r:A ralli-autoja kyllä ne kaikki "kikattelee"
MUTU:a
Tietääkseni ainakaan noissa ryhmissä ei saa käyttää dumppia.
Kun kaasuläppä menee kiinni niin koneesta ei tule pahemmin pakokaasuja, ja kun ei tule pakokaasuja niin turbokaan ei kauaa pyöri. Nyt kun kaasuläppä on kiinni niin se paine joka on ahtoputkiin jäänyt, puskee takaisin ahtimeen päin, jonka pyörintä hidastuu. Kun on dumppi, niin tämä paine pääsee purkautumaan asiallisempaa reittiä, eikä ahtimen pyörimisnopeus putoa niin pahasti.
Lisää mutua: Kun autolla revitetään venttiili selällään, turbon pitää pyöriä pirun lujaa että asetettu ahtopaine pystytään pitämään yllä, koska moottori imee ilmaa aika reippaasti tässä vaiheessa. Nyt kun kaasuläppä äkillisesti suljetaan, ilma ei pääsekkään enää putkista eteenpäin, ja paine nousee coolerissa ja paineputkistossa aika rajusti, joka taitaa rasittaa ahdintakin aika pahasti.
Korjatkaa nyt ihmeessä asiavirheet, ensimmäinen turbokonekkin on vasta suunnitteilla... Eli kokemusta ei pahemmin ole. Tieto perustuu siihen mitä olen itse kuullut "asiantuntijoilta"

Edit: Villi idea, mitäköhän tapahtuisi jos dumppi olisi liitetty sillä tavalla että turha paine laskettaisi pakosarjaan, eikä suoraan pihalle niinkuin yleensä, saattaisi pienentää hieman viivettä. Voisi olla kyllä aika konstikas säätääkkin niin että se voisi edes jotenkin toimia...
Pitäs olla joku paska missä vois kokeilla kaikkia tämmösiä säätö 2k4-systeemeitä

-
- Ylläpitäjä
hmm.. siitä cossunkin vakiodumpista (se kalvohärdelli joka kierrättää sen ilman takaisin turbolle) voisi vetää letkun mihin vaan mutta milläs liität letkun esim. pakosarjaan?
Mulla ainaki käy kunnon repimisen jälkeen pakosarja punasen keltaisena.. taitais useimmat viritelmät sulaa siin lämpötilas. Eikä mun järki tahdo nyt kertoa miks se laskis turbon viivettä (?) 
Ainoo idea mitä ite olen miettiny on että oiskohan hyötyä kahdesta dumpista (toinen sinne kaasuläpän puolelle ja toinen varmistamaan coolerin toiselle puolelle et viimisetki ilmat pihahtaa ulos) että sais nopeemmin ne ilmat pihalle sieltä kiusaamasta turbon pyörimistä.. Kun mun järki sanoo että sekin jo auttais kummasti asiaa jos se "sihahdus" olis puolet lyhyempi (mikä taas mun järjellä saatais just kahdella dumpilla ja kyllä, tiedän et on kaksmäntäsiä dumppeja mut en osaa uskotella itelleni et ajais saman asian
). Tietty vois harkita isompaa dumppiakin..
Kertokaa ny joku ketä on pelannu paljo noilla dumpeilla mielipiteensä!


Ainoo idea mitä ite olen miettiny on että oiskohan hyötyä kahdesta dumpista (toinen sinne kaasuläpän puolelle ja toinen varmistamaan coolerin toiselle puolelle et viimisetki ilmat pihahtaa ulos) että sais nopeemmin ne ilmat pihalle sieltä kiusaamasta turbon pyörimistä.. Kun mun järki sanoo että sekin jo auttais kummasti asiaa jos se "sihahdus" olis puolet lyhyempi (mikä taas mun järjellä saatais just kahdella dumpilla ja kyllä, tiedän et on kaksmäntäsiä dumppeja mut en osaa uskotella itelleni et ajais saman asian

Kertokaa ny joku ketä on pelannu paljo noilla dumpeilla mielipiteensä!

-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Ei noissa wrc autoissa turbon kestoiällä varmaan paljoa ole merkitystä muutenkaan vaikka ilman dumppia ajaisivatkin. Jos vaihtavat nostamatta kaasua niin ei sitä dumppia saa mitenkään auki eikä tarvitsekkaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Njoo, nyt kun olen muutaman tunnin asiaa miettiny niin ei se kyllä hyödytä hevonvitun humppaa jos sen paineen pössäyttää sinne pakosarjaan. Tossa pääsi käymään tää joillekkin tuttu "laitetaan startti pyörittään laturia niin laturilta voitas vetää johto startille, niin saadaan ikiliikkuja"
Nojoo.
Asiasta toiseen, onko tähän asti järkevä kokoonpano:
205 lohko, vakiokampura ja veivit
Wisecon cosworth takomännät
IS vakiokansi, paitsi kanavat kiillotettu ja pahimmat ahdistavat tekijät korjattu. Laakerit vois olla vaikka punametallia.
Ahdin (joku garrett t03 -kokoluokkaa oleva)
Loput komponentit on avoinna vielä.

Asiasta toiseen, onko tähän asti järkevä kokoonpano:
205 lohko, vakiokampura ja veivit
Wisecon cosworth takomännät
IS vakiokansi, paitsi kanavat kiillotettu ja pahimmat ahdistavat tekijät korjattu. Laakerit vois olla vaikka punametallia.
Ahdin (joku garrett t03 -kokoluokkaa oleva)
Loput komponentit on avoinna vielä.
-
- Ylläpitäjä
Mistä otettu dumpin ohjaus?No nyt tulee ihan aiheeseekin liittyvää ongelmaa: Asensin sen uuden dumpin. Vakio paikalle, letku patenteilla kiinni. Mäntä kyllä liikkuu ja päästää suhauksen kun paikallaan polkasee, mutta ajossa pienelläkin kaasulla vedättäessä kuuluu kikatus. Mikä ihme mahtaa olla vikana?
Jos kyseessä säädettävä dumppi on säädetty liian tiukalle tai männän jousi on liian jäykkä.
Omassa olen säätänyt niin että pikkupaineilla kikattaa mutta täys veto päällä suhauttaa.
Kun vedetään lappu lattiassa turbo pyörii 150 000rpm-> niin ei se pyöriminen ihan heti lopu ELLEI sille tule paineisku jonka dumppi poistaa.
Rallipeleissä käytetään paukkua = antilag joten nissä ei voi käyttää dumppia. Jos joku ei tiedä mikä paukku on niin lyhyesti sanottuna sillä nostetaan ahtimen kierroksia kun kaasuläppä on sulkeutunut joten täydet ahdot ovat välittömästi käytettävissä kun läppä avataan.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Hmm, en ollutkaan näköjään ainoa joka ihmetteli sitä kierrätystä turbiinipuolelle: http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic ... 31&start=0 Pakkohan tuo on sitten joskus kokeilla 

-
- Viestit: 361
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
- Paikkakunta: Jyväskylä
No on otettu imusarjan kylestä mihin vakionakin tulee. Mulla ilmeisesti saman lainen pate-racingin dumppi kun sulla? Soon säädetty mahollisimman löysälle eikä siltikään suhatele. Tilattiin kaverin kanssa yhessä ja sillä pösöckolli kirjoitti:Mistä otettu dumpin ohjaus?No nyt tulee ihan aiheeseekin liittyvää ongelmaa: Asensin sen uuden dumpin. Vakio paikalle, letku patenteilla kiinni. Mäntä kyllä liikkuu ja päästää suhauksen kun paikallaan polkasee, mutta ajossa pienelläkin kaasulla vedättäessä kuuluu kikatus. Mikä ihme mahtaa olla vikana?
Jos kyseessä säädettävä dumppi on säädetty liian tiukalle tai männän jousi on liian jäykkä.
Omassa olen säätänyt niin että pikkupaineilla kikattaa mutta täys veto päällä suhauttaa.
välittömästi käytettävissä kun läppä avataan.

-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 361
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
- Paikkakunta: Jyväskylä
No kyllä sinne tuntu ilmaa menevän, tosin sai puhaltaa ihan kunnolla...ckolli kirjoitti:Kyllä nyt jossain on sulla tukos letkussa tms sillä paten dumppi toimii mulla erinomaisen hyvin. Liian löysäksi kun säätää niin suhahtelee turhan herkästi.
Ota ohjausletku irti dumpista ja puhalla siihen, virtaako?
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
Minkälaista se letku on mikä sulla tulee imusarjalta dumpille?Dob kirjoitti:No kyllä sinne tuntu ilmaa menevän, tosin sai puhaltaa ihan kunnolla...ckolli kirjoitti:Kyllä nyt jossain on sulla tukos letkussa tms sillä paten dumppi toimii mulla erinomaisen hyvin. Liian löysäksi kun säätää niin suhahtelee turhan herkästi.
Ota ohjausletku irti dumpista ja puhalla siihen, virtaako?
Pitää olla suht jäyttkkää koska sinne tulee aika he*****nmoinen alipaine, vetää vähänkin notkeemman letkun ryttyyn ja tällöin ei todellakaan ilma kulje.

-
- Viestit: 1300
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001
Voikohan olla paten dumpissa on (liian) jäykkä se jousi? Muistaakseni tää on jo kolmas kenellä on näitä ongelmia paten dumpin kanssa. Ja kaikki ovat "lähiaikoina", joten jos patella on joku uus versio dumpista. Sullahan on ollut paten dumppi jo kauan ckolli ja muistaakseni pistit kuvan ja sanoit että siinä on paten uusi dumppi.
Onkos joku huomannut sen että kylmillä ilmoilla kikattelee enemmmän? Ittellä auto talven tallissa joetn ei minua liiemmin haittaa. Joku ffp:n puolella sanoi että sinne kondensoituu vettä kylmällä ilmalla joka aiheuttaa sen etä kikattelee herkemmin. Muita teorioita?
Onkos joku huomannut sen että kylmillä ilmoilla kikattelee enemmmän? Ittellä auto talven tallissa joetn ei minua liiemmin haittaa. Joku ffp:n puolella sanoi että sinne kondensoituu vettä kylmällä ilmalla joka aiheuttaa sen etä kikattelee herkemmin. Muita teorioita?
-
- Ylläpitäjä
Mulla on paten uusin dumppi tossa pöydällä, huomenna saan sen laitetua kiinni.jiivee kirjoitti:Voikohan olla paten dumpissa on (liian) jäykkä se jousi? Muistaakseni tää on jo kolmas kenellä on näitä ongelmia paten dumpin kanssa. Ja kaikki ovat "lähiaikoina", joten jos patella on joku uus versio dumpista. Sullahan on ollut paten dumppi jo kauan ckolli ja muistaakseni pistit kuvan ja sanoit että siinä on paten uusi dumppi.
Onkos joku huomannut sen että kylmillä ilmoilla kikattelee enemmmän? Ittellä auto talven tallissa joetn ei minua liiemmin haittaa. Joku ffp:n puolella sanoi että sinne kondensoituu vettä kylmällä ilmalla joka aiheuttaa sen etä kikattelee herkemmin. Muita teorioita?
Kerron sitten toimiiko vaiko eikö.
-
- Ylläpitäjä
Joka tapauksessa siinä ohjausletkussa / putkessa (itsellä pneumatiikkaputkea) pitää ilma kulkea esteettömästi.
En jaksais uskoa että Pate ois jousen jäykkyyttä muuttanut koska se on kaikissa toiminut.
Alkuperäisellä kirjoittajallakin tässä viestiketjussa oli vika muualla eli alashatulta lainaus:
Työnsin sormen coolerin reiästä sisään ja TADAA - siellä oli muutama TALOUSPAPERI työnnetty sisään ja runtattu oikeen helvetin piukkaan niin syvälle kun on vaan saatu. Voitte kuvitella ilmeen naamalla siinä kohtaa. Ei siinä muuta ku paperit pois ja johan laulaa dumppi..
Suosittelen nyt ihan ensin vaihtamaan sen ohjausletkun esim pneumatiikkaputkeen (multa löytyy pätkä jos lähellä asut) joka tökätään pikaliittimeen dumpin päällä.
En jaksais uskoa että Pate ois jousen jäykkyyttä muuttanut koska se on kaikissa toiminut.
Alkuperäisellä kirjoittajallakin tässä viestiketjussa oli vika muualla eli alashatulta lainaus:
Työnsin sormen coolerin reiästä sisään ja TADAA - siellä oli muutama TALOUSPAPERI työnnetty sisään ja runtattu oikeen helvetin piukkaan niin syvälle kun on vaan saatu. Voitte kuvitella ilmeen naamalla siinä kohtaa. Ei siinä muuta ku paperit pois ja johan laulaa dumppi..
Suosittelen nyt ihan ensin vaihtamaan sen ohjausletkun esim pneumatiikkaputkeen (multa löytyy pätkä jos lähellä asut) joka tökätään pikaliittimeen dumpin päällä.
-
- Ylläpitäjä
kannattaa tosiaa tutkia kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) paikat mahdollisten tukkeitten varalta.. mulla se oli siellä viimisessä paikassa mistä tajusin kattoa 
ite tutkin alipaineletkun sillee et ku auto kävi tyhjäkäynnill ni otin sen irti dumpista ja pistin käden päähän.. tietää kyl laakist et onko siellä eloa ja jos ei muuten ni kiskasee vähä kaasua

ite tutkin alipaineletkun sillee et ku auto kävi tyhjäkäynnill ni otin sen irti dumpista ja pistin käden päähän.. tietää kyl laakist et onko siellä eloa ja jos ei muuten ni kiskasee vähä kaasua

-
- Viestit: 1300
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001
Mä vaihdoin kesällä pneumatiikka letkuun ja ongelmat hävisivät, mutta ilmestyivät kylmien ilmojen myötä uudelleen. Nyt auto seisoo ja kyllä kai se sitten kesällä taas toimii. Mulla oli ensin pneumatiikka letkun tapaista, mutta notkeampaa ja kikattelu oli aivan käsittämätöntä. Alipaine imasi sen varmaankin ruttuun.
Onkos jollain teorioita tohon kylmien ilmojen kikatteluun?
Onkos jollain teorioita tohon kylmien ilmojen kikatteluun?
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Patesta en tiedä mutta mulla vakiolla By-passilla (=dump) teki saman ilmiön pakkasella muutaman ekan kilsan ajan. Syyllinen oli ohjaus/alipaineletkuun kertynyt kosteus joka jäätyi tukkien letkun kokonaa tai osittain. Sama ilmiö seurasi toisen cossun kanssa kun laitoin n. 0,5-1mm pienempihalkaisijaista letkua "hätäratkaisuna". Letkun vaihdon jälkeen tilanne normalisoitui. Kokeilkaapa joskus kääntää vakiodumppi (bosch cossussa) "väärin päin" tyyliin Mitsu/ J. Puhakka ja puhaltamaan ulos (eli ilma tuleekin männän sivulle, ei siis "paina" jousta/mäntää vasten lainkaan); selviään vihdoinkin millä se dumppi aukeaa..jiivee kirjoitti:Mä vaihdoin kesällä pneumatiikka letkuun ja ongelmat hävisivät, mutta ilmestyivät kylmien ilmojen myötä uudelleen. Nyt auto seisoo ja kyllä kai se sitten kesällä taas toimii. Mulla oli ensin pneumatiikka letkun tapaista, mutta notkeampaa ja kikattelu oli aivan käsittämätöntä. Alipaine imasi sen varmaankin ruttuun.
Onkos jollain teorioita tohon kylmien ilmojen kikatteluun?

Olafu: A-ryhmän säännöt eivät kiellä dumppia; miten voisikaan koska se on vakiona suurimmassa osassa autoja nimikkeellä By-pass -venttiili joten käyttö N-ryhmästä alkaen on mahdollista ko. autoissa. Syy kikatukseen eli dumpin puutteeseen on tosiaan tuo ALS joka syöttää ylimääräisen ilman kaasuläpän ohi tai suoraan pakosarjaan (asia jota täällä sivuttiin). Ja ahtimen käyttöikään ei ehdi vaikuttamaan, se vaihdetaan suht tiheeseen.
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Onkohan joitain muita vaihtoehtosia dumppeja saatavilla kohtuuhintaan?jiivee kirjoitti:paten liitos muistaakseni lähellä 40mm joten ei mene vakio pössyttelijän paikalle.
Autoracingilla on, mutta hintaa sitten on yli 200e edestä.
Pitäisi olla säädettävä mäntämallinen sekä sopia tuohon samaan paikkaan (muistaakseni 25mm letku).
Muutamien muiden firmojen kotisivuja selaillu, muttei ainakaan vielä ole silmään osunut
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
Tänään sain patelaisen kiinni, ja suhahtelee hyvin, eli ei mitään ongelmaa.
En kerennyt säätää yhtään, mutta tuntuu että ei säätämistä tarvitsekkaan.
Tuntuu olevan kohdallaan, koska kun ahdot nousevat vähänkin (0.1-0.2) ja kytkin pohajaan kaasu ylös niin suhahtaa.
Mutta kikata ei lainakaan, ja hyvä niin.
Eikä tuolla pilleripurkilla (vakioahistin) taida paljoa kikatellakkaan.
Ajelen reilulla baarin paineilla.
En kerennyt säätää yhtään, mutta tuntuu että ei säätämistä tarvitsekkaan.
Tuntuu olevan kohdallaan, koska kun ahdot nousevat vähänkin (0.1-0.2) ja kytkin pohajaan kaasu ylös niin suhahtaa.
Mutta kikata ei lainakaan, ja hyvä niin.
Eikä tuolla pilleripurkilla (vakioahistin) taida paljoa kikatellakkaan.

Ajelen reilulla baarin paineilla.
-
- Ylläpitäjä
Peetrus, kato ku kone käy tyhjäkäynnillä että jääkö se mäntä "auki". Jos jää ni säädä niin ettei jää (sillee et tyhjäkäyntikierroksilla mäntä on kiinni). Itellä sai aika tavalla ruuvata siitä nokusäädöstä ennenkun oli kohdallaan. Kyllähän se sihahtelee muutenkin jos ei oo "ihan kohdallaan" säädöt mut ongelmana on se että se mäntä on hiuka auki ja niistä dumpin rei'istä saattaa mennä roskaa sisään suoraa kaasuläpälle (en tiedä kuinka realistista mutta luin jostain ja kuulostais iha loogiselta). Ja sit sitä voi kans miettiä et jos se tyhjäkäynnillä on auki ni pysyykö se sit ajettaessa täysillä ahdoilla kiinni se dumppi.. 

-
- Ylläpitäjä
alashattu kirjoitti:Peetrus, kato ku kone käy tyhjäkäynnillä että jääkö se mäntä "auki". Jos jää ni säädä niin ettei jää (sillee et tyhjäkäyntikierroksilla mäntä on kiinni). Itellä sai aika tavalla ruuvata siitä nokusäädöstä ennenkun oli kohdallaan. Kyllähän se sihahtelee muutenkin jos ei oo "ihan kohdallaan" säädöt mut ongelmana on se että se mäntä on hiuka auki ja niistä dumpin rei'istä saattaa mennä roskaa sisään suoraa kaasuläpälle (en tiedä kuinka realistista mutta luin jostain ja kuulostais iha loogiselta). Ja sit sitä voi kans miettiä et jos se tyhjäkäynnillä on auki ni pysyykö se sit ajettaessa täysillä ahdoilla kiinni se dumppi..
Ei ole tyhjäkäynnillä auki, eikämäntä edes liiku millin milliä kun paikallaan kierrättelee.
Hyvin tuo toimii.
En mä nyt herrajumala niin tyhmä ole että en tajua kattoa että sattuuko olemaan tyhjäkäynnillä auki.

Täytyy hieman kiristää, ettei suhahda aina kun hiemankin ahdot nousee ja vaihtaa isommalle.

-
- Viestit: 124
- Liittynyt: To Elokuu 7. 23:16:43 2003
- Paikkakunta: Iisalmi/Jyväskylä
- Viesti:
-
- Viestit: 168
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 6. 22:57:44 2005
- Paikkakunta: Raahe
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
- Paikkakunta: vantaa
Peetrus kirjoitti:alashattu kirjoitti:Peetrus, kato ku kone käy tyhjäkäynnillä että jääkö se mäntä "auki". Jos jää ni säädä niin ettei jää (sillee et tyhjäkäyntikierroksilla mäntä on kiinni). Itellä sai aika tavalla ruuvata siitä nokusäädöstä ennenkun oli kohdallaan. Kyllähän se sihahtelee muutenkin jos ei oo "ihan kohdallaan" säädöt mut ongelmana on se että se mäntä on hiuka auki ja niistä dumpin rei'istä saattaa mennä roskaa sisään suoraa kaasuläpälle (en tiedä kuinka realistista mutta luin jostain ja kuulostais iha loogiselta). Ja sit sitä voi kans miettiä et jos se tyhjäkäynnillä on auki ni pysyykö se sit ajettaessa täysillä ahdoilla kiinni se dumppi..
Ei ole tyhjäkäynnillä auki, eikämäntä edes liiku millin milliä kun paikallaan kierrättelee.
Hyvin tuo toimii.
En mä nyt herrajumala niin tyhmä ole että en tajua kattoa että sattuuko olemaan tyhjäkäynnillä auki.![]()
Täytyy hieman kiristää, ettei suhahda aina kun hiemankin ahdot nousee ja vaihtaa isommalle.
mulla on dumppi tyhjäkäynnillä selällään,eikä se mitään ime vaan puhaltaa aina vaan niin hitsisti


Timppa 24V
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kysytäämpäs topikin jatkeeksi, että tietääkö joku mitä materiaalia Pate Racing dumpeissa on se mäntä? Ostin tuossa hiljan kaverilta kys. dumpin ja rupesin miettimään etteihän se ainakaan mustaa ole ettei ruostu?
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Minun patelaisessa ainakin oli ihan mustasta pari kertaa ruostuikin jumiin, nyt on alumiinipronssinen mäntä ja muutkin osat muovista!Perkele kirjoitti:Kysytäämpäs topikin jatkeeksi, että tietääkö joku mitä materiaalia Pate Racing dumpeissa on se mäntä? Ostin tuossa hiljan kaverilta kys. dumpin ja rupesin miettimään etteihän se ainakaan mustaa ole ettei ruostu?
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Mul ProTurbon tekelees ainaki rosteria se mäntä... muutoin alumiinia. AMW dumpeissa tais olla nylonia?fiffe kirjoitti:Minun patelaisessa ainakin oli ihan mustasta pari kertaa ruostuikin jumiin, nyt on alumiinipronssinen mäntä ja muutkin osat muovista!Perkele kirjoitti:Kysytäämpäs topikin jatkeeksi, että tietääkö joku mitä materiaalia Pate Racing dumpeissa on se mäntä? Ostin tuossa hiljan kaverilta kys. dumpin ja rupesin miettimään etteihän se ainakaan mustaa ole ettei ruostu?
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Laitoin ton pro streetistä aikoinaan ostetun by-pass valven dumpiksi ja ääni oli yllättävän siedettävä suhahdus. Hiukan on mäntä auki tyhjäkäynnillä ,mutta sulkeutuu pikku kaasusta. Kiristin jousta mellapaloilla ja sen saa pysymään kokonaankin kiinni jos tarvii.
Pitää muuten metkaa vihellystä ,jos jousikuorma jättää männän 1-2mm raolleen
Männän raollaan olosta tyhjäkäynnillä ei varmaankaan ole haittaa ,jos heitän jonkun pienen ilmanputsarin tohon dumpin poistoputkeen.
Update: Hehe ihmettelin tossa ajellessa ,et onko mun cossuun laittanu joku jonkun ilmastoinnin kompuran tai vastaavan konehuoneeseen ,kun semmonen ääni sieltä kuuluu.Ihan kuin mondeon kompura. Dump valve siellä humisee/surisee tyhjäkäynnillä. Se on jonkunnäkösessä resonoinnissa ja ääni on kyllä uskomattoman häiriintynyt. Täytyypi säädellä lisää.
Muuten tuntuu toimivan ok ja poistotkin riittää.
Pitää muuten metkaa vihellystä ,jos jousikuorma jättää männän 1-2mm raolleen

Männän raollaan olosta tyhjäkäynnillä ei varmaankaan ole haittaa ,jos heitän jonkun pienen ilmanputsarin tohon dumpin poistoputkeen.
Update: Hehe ihmettelin tossa ajellessa ,et onko mun cossuun laittanu joku jonkun ilmastoinnin kompuran tai vastaavan konehuoneeseen ,kun semmonen ääni sieltä kuuluu.Ihan kuin mondeon kompura. Dump valve siellä humisee/surisee tyhjäkäynnillä. Se on jonkunnäkösessä resonoinnissa ja ääni on kyllä uskomattoman häiriintynyt. Täytyypi säädellä lisää.

-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta eikös käytännössä kaasuläpän etupuolella vallitse tyhjäkäynnilläkin hiuksen hieno ylipaine. Pois lukien läppä-ilmamäärämittarilliset autot. Koska luulisi hyrrän kokoajan pyörivän hiukan enemmän kuin kaasuläpän etupuolella tarvitsee. Tämä vaan aivoitus.KIP kirjoitti:Kyllä dumppi saisi olla tyhjäkäynnillä ihan kokonaan kiinni ettei se vedä hiekkaa ym. paskaa sitä kautta koneeseen..
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Kyllä se käytännössä puhaltaa kokoajan, eli on pieni ylipaine.Perkele kirjoitti:Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta eikös käytännössä kaasuläpän etupuolella vallitse tyhjäkäynnilläkin hiuksen hieno ylipaine. Pois lukien läppä-ilmamäärämittarilliset autot. Koska luulisi hyrrän kokoajan pyörivän hiukan enemmän kuin kaasuläpän etupuolella tarvitsee. Tämä vaan aivoitus.KIP kirjoitti:Kyllä dumppi saisi olla tyhjäkäynnillä ihan kokonaan kiinni ettei se vedä hiekkaa ym. paskaa sitä kautta koneeseen..
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 694
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Tämä poistanee tuon tyhjäkäynnillä aukiolemisen ongelman merkityksen. Lian koneesen menemisen näkökannalta, audio visuaaliset häiriötekijät sitten erikseen.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"