dump valven säätö

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re:dump valven säätö

Viesti Kirjoittaja Dob » To Marraskuu 20. 20:18:11 2003

No nyt tulee ihan aiheeseekin liittyvää ongelmaa: Asensin sen uuden dumpin. Vakio paikalle, letku patenteilla kiinni. Mäntä kyllä liikkuu ja päästää suhauksen kun paikallaan polkasee, mutta ajossa pienelläkin kaasulla vedättäessä kuuluu kikatus. Mikä ihme mahtaa olla vikana?

Edit: voisko olla että alipaine ei jaksa vetästä mäntää kunnolla ylös?

Hippi
Ylläpitäjä

Re:dump valven säätö

Viesti Kirjoittaja Hippi » To Marraskuu 20. 21:16:21 2003

mitäs tuolla dumpilla tekee???<br>kuunnelkaas noita WRC/r:A ralli-autoja kyllä ne kaikki "kikattelee" ;)

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Su Marraskuu 30. 23:37:53 2003

offtopikkia: taisin alashattu ajalle sun perässä hetken tossa yks päivä(reilu viikko sitten) pernon suunnilla? se oli silloin kun oli lunta...jos sun autos on harmaa/hopea mikä se nyt onkaan, oli ainakin clubin takaikkunatarra :shock:
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 2. 14:52:39 2003

mitäs tuolla dumpilla tekee???
kuunnelkaas noita WRC/r:A ralli-autoja kyllä ne kaikki "kikattelee"

MUTU:a

Tietääkseni ainakaan noissa ryhmissä ei saa käyttää dumppia.

Kun kaasuläppä menee kiinni niin koneesta ei tule pahemmin pakokaasuja, ja kun ei tule pakokaasuja niin turbokaan ei kauaa pyöri. Nyt kun kaasuläppä on kiinni niin se paine joka on ahtoputkiin jäänyt, puskee takaisin ahtimeen päin, jonka pyörintä hidastuu. Kun on dumppi, niin tämä paine pääsee purkautumaan asiallisempaa reittiä, eikä ahtimen pyörimisnopeus putoa niin pahasti.

Lisää mutua: Kun autolla revitetään venttiili selällään, turbon pitää pyöriä pirun lujaa että asetettu ahtopaine pystytään pitämään yllä, koska moottori imee ilmaa aika reippaasti tässä vaiheessa. Nyt kun kaasuläppä äkillisesti suljetaan, ilma ei pääsekkään enää putkista eteenpäin, ja paine nousee coolerissa ja paineputkistossa aika rajusti, joka taitaa rasittaa ahdintakin aika pahasti.

Korjatkaa nyt ihmeessä asiavirheet, ensimmäinen turbokonekkin on vasta suunnitteilla... Eli kokemusta ei pahemmin ole. Tieto perustuu siihen mitä olen itse kuullut "asiantuntijoilta" :oops:


Edit: Villi idea, mitäköhän tapahtuisi jos dumppi olisi liitetty sillä tavalla että turha paine laskettaisi pakosarjaan, eikä suoraan pihalle niinkuin yleensä, saattaisi pienentää hieman viivettä. Voisi olla kyllä aika konstikas säätääkkin niin että se voisi edes jotenkin toimia...

Pitäs olla joku paska missä vois kokeilla kaikkia tämmösiä säätö 2k4-systeemeitä :)

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ti Joulukuu 2. 17:14:06 2003

no mulla on semmonen paska missä niitä voi kokeilla.Eli ei kun testaamaan... :)
#446

alashattu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja alashattu » Ti Joulukuu 2. 19:33:33 2003

hmm.. siitä cossunkin vakiodumpista (se kalvohärdelli joka kierrättää sen ilman takaisin turbolle) voisi vetää letkun mihin vaan mutta milläs liität letkun esim. pakosarjaan? :P Mulla ainaki käy kunnon repimisen jälkeen pakosarja punasen keltaisena.. taitais useimmat viritelmät sulaa siin lämpötilas. Eikä mun järki tahdo nyt kertoa miks se laskis turbon viivettä (?) :)

Ainoo idea mitä ite olen miettiny on että oiskohan hyötyä kahdesta dumpista (toinen sinne kaasuläpän puolelle ja toinen varmistamaan coolerin toiselle puolelle et viimisetki ilmat pihahtaa ulos) että sais nopeemmin ne ilmat pihalle sieltä kiusaamasta turbon pyörimistä.. Kun mun järki sanoo että sekin jo auttais kummasti asiaa jos se "sihahdus" olis puolet lyhyempi (mikä taas mun järjellä saatais just kahdella dumpilla ja kyllä, tiedän et on kaksmäntäsiä dumppeja mut en osaa uskotella itelleni et ajais saman asian ;)). Tietty vois harkita isompaa dumppiakin..

Kertokaa ny joku ketä on pelannu paljo noilla dumpeilla mielipiteensä! :)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Joulukuu 2. 19:52:09 2003

Ei noissa wrc autoissa turbon kestoiällä varmaan paljoa ole merkitystä muutenkaan vaikka ilman dumppia ajaisivatkin. Jos vaihtavat nostamatta kaasua niin ei sitä dumppia saa mitenkään auki eikä tarvitsekkaan.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Joulukuu 2. 21:40:16 2003

Antilag-järjestelmä ei toimi jos käyttää dumppia (lähde:fastford)
ex Jäsen #10

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Joulukuu 3. 1:44:16 2003

Njoo, nyt kun olen muutaman tunnin asiaa miettiny niin ei se kyllä hyödytä hevonvitun humppaa jos sen paineen pössäyttää sinne pakosarjaan. Tossa pääsi käymään tää joillekkin tuttu "laitetaan startti pyörittään laturia niin laturilta voitas vetää johto startille, niin saadaan ikiliikkuja" :) Nojoo.

Asiasta toiseen, onko tähän asti järkevä kokoonpano:
205 lohko, vakiokampura ja veivit
Wisecon cosworth takomännät
IS vakiokansi, paitsi kanavat kiillotettu ja pahimmat ahdistavat tekijät korjattu. Laakerit vois olla vaikka punametallia.
Ahdin (joku garrett t03 -kokoluokkaa oleva)


Loput komponentit on avoinna vielä.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Joulukuu 3. 7:45:54 2003

No nyt tulee ihan aiheeseekin liittyvää ongelmaa: Asensin sen uuden dumpin. Vakio paikalle, letku patenteilla kiinni. Mäntä kyllä liikkuu ja päästää suhauksen kun paikallaan polkasee, mutta ajossa pienelläkin kaasulla vedättäessä kuuluu kikatus. Mikä ihme mahtaa olla vikana?
Mistä otettu dumpin ohjaus?
Jos kyseessä säädettävä dumppi on säädetty liian tiukalle tai männän jousi on liian jäykkä.
Omassa olen säätänyt niin että pikkupaineilla kikattaa mutta täys veto päällä suhauttaa.

Kun vedetään lappu lattiassa turbo pyörii 150 000rpm-> niin ei se pyöriminen ihan heti lopu ELLEI sille tule paineisku jonka dumppi poistaa.

Rallipeleissä käytetään paukkua = antilag joten nissä ei voi käyttää dumppia. Jos joku ei tiedä mikä paukku on niin lyhyesti sanottuna sillä nostetaan ahtimen kierroksia kun kaasuläppä on sulkeutunut joten täydet ahdot ovat välittömästi käytettävissä kun läppä avataan.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Joulukuu 3. 18:37:36 2003

Hmm, en ollutkaan näköjään ainoa joka ihmetteli sitä kierrätystä turbiinipuolelle: http://212.182.218.44/foorumi/viewtopic ... 31&start=0 Pakkohan tuo on sitten joskus kokeilla ;)

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Dob » Pe Joulukuu 5. 10:49:53 2003

ckolli kirjoitti:
No nyt tulee ihan aiheeseekin liittyvää ongelmaa: Asensin sen uuden dumpin. Vakio paikalle, letku patenteilla kiinni. Mäntä kyllä liikkuu ja päästää suhauksen kun paikallaan polkasee, mutta ajossa pienelläkin kaasulla vedättäessä kuuluu kikatus. Mikä ihme mahtaa olla vikana?
Mistä otettu dumpin ohjaus?
Jos kyseessä säädettävä dumppi on säädetty liian tiukalle tai männän jousi on liian jäykkä.
Omassa olen säätänyt niin että pikkupaineilla kikattaa mutta täys veto päällä suhauttaa.
välittömästi käytettävissä kun läppä avataan.
No on otettu imusarjan kylestä mihin vakionakin tulee. Mulla ilmeisesti saman lainen pate-racingin dumppi kun sulla? Soon säädetty mahollisimman löysälle eikä siltikään suhatele. Tilattiin kaverin kanssa yhessä ja sillä pösö :shock: suhahtelee kun löylyä (=vettä) kiukaalle heittäs. Vapaalla kaasuttelin ja mäntä näytti liikkuvan kikatuksen tahtiin-> eli työntyy paineenvoimasta edestakasin kun alipaine ei jaksa vetää mäntää ylös?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Joulukuu 5. 12:38:41 2003

Kyllä nyt jossain on sulla tukos letkussa tms sillä paten dumppi toimii mulla erinomaisen hyvin. Liian löysäksi kun säätää niin suhahtelee turhan herkästi.
Ota ohjausletku irti dumpista ja puhalla siihen, virtaako?

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Dob » Ma Joulukuu 8. 10:35:16 2003

ckolli kirjoitti:Kyllä nyt jossain on sulla tukos letkussa tms sillä paten dumppi toimii mulla erinomaisen hyvin. Liian löysäksi kun säätää niin suhahtelee turhan herkästi.
Ota ohjausletku irti dumpista ja puhalla siihen, virtaako?
No kyllä sinne tuntu ilmaa menevän, tosin sai puhaltaa ihan kunnolla...

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Joulukuu 8. 11:20:52 2003

quote]
No kyllä sinne tuntu ilmaa menevän, tosin sai puhaltaa ihan kunnolla...[/quote]

Siinä tapauksessa jossain on tukos. Ilman pitää kulkea vapaasti siellä. Muistaakseni Paten dumppiin tulee ohjaus 5mm letkulla pikaliittimelle.

Peetrus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Peetrus » Ma Joulukuu 8. 11:22:32 2003

Dob kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Kyllä nyt jossain on sulla tukos letkussa tms sillä paten dumppi toimii mulla erinomaisen hyvin. Liian löysäksi kun säätää niin suhahtelee turhan herkästi.
Ota ohjausletku irti dumpista ja puhalla siihen, virtaako?
No kyllä sinne tuntu ilmaa menevän, tosin sai puhaltaa ihan kunnolla...
Minkälaista se letku on mikä sulla tulee imusarjalta dumpille?
Pitää olla suht jäyttkkää koska sinne tulee aika he*****nmoinen alipaine, vetää vähänkin notkeemman letkun ryttyyn ja tällöin ei todellakaan ilma kulje. :roll:

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ma Joulukuu 8. 11:59:28 2003

Voikohan olla paten dumpissa on (liian) jäykkä se jousi? Muistaakseni tää on jo kolmas kenellä on näitä ongelmia paten dumpin kanssa. Ja kaikki ovat "lähiaikoina", joten jos patella on joku uus versio dumpista. Sullahan on ollut paten dumppi jo kauan ckolli ja muistaakseni pistit kuvan ja sanoit että siinä on paten uusi dumppi.
Onkos joku huomannut sen että kylmillä ilmoilla kikattelee enemmmän? Ittellä auto talven tallissa joetn ei minua liiemmin haittaa. Joku ffp:n puolella sanoi että sinne kondensoituu vettä kylmällä ilmalla joka aiheuttaa sen etä kikattelee herkemmin. Muita teorioita?

Peetrus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Peetrus » Ma Joulukuu 8. 14:09:49 2003

jiivee kirjoitti:Voikohan olla paten dumpissa on (liian) jäykkä se jousi? Muistaakseni tää on jo kolmas kenellä on näitä ongelmia paten dumpin kanssa. Ja kaikki ovat "lähiaikoina", joten jos patella on joku uus versio dumpista. Sullahan on ollut paten dumppi jo kauan ckolli ja muistaakseni pistit kuvan ja sanoit että siinä on paten uusi dumppi.
Onkos joku huomannut sen että kylmillä ilmoilla kikattelee enemmmän? Ittellä auto talven tallissa joetn ei minua liiemmin haittaa. Joku ffp:n puolella sanoi että sinne kondensoituu vettä kylmällä ilmalla joka aiheuttaa sen etä kikattelee herkemmin. Muita teorioita?
Mulla on paten uusin dumppi tossa pöydällä, huomenna saan sen laitetua kiinni.
Kerron sitten toimiiko vaiko eikö.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Joulukuu 8. 14:49:14 2003

Joka tapauksessa siinä ohjausletkussa / putkessa (itsellä pneumatiikkaputkea) pitää ilma kulkea esteettömästi.

En jaksais uskoa että Pate ois jousen jäykkyyttä muuttanut koska se on kaikissa toiminut.
Alkuperäisellä kirjoittajallakin tässä viestiketjussa oli vika muualla eli alashatulta lainaus:
Työnsin sormen coolerin reiästä sisään ja TADAA - siellä oli muutama TALOUSPAPERI työnnetty sisään ja runtattu oikeen helvetin piukkaan niin syvälle kun on vaan saatu. Voitte kuvitella ilmeen naamalla siinä kohtaa. Ei siinä muuta ku paperit pois ja johan laulaa dumppi..

Suosittelen nyt ihan ensin vaihtamaan sen ohjausletkun esim pneumatiikkaputkeen (multa löytyy pätkä jos lähellä asut) joka tökätään pikaliittimeen dumpin päällä.

alashattu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja alashattu » Ma Joulukuu 8. 15:13:14 2003

kannattaa tosiaa tutkia kaikki mahdolliset (ja mahdottomat) paikat mahdollisten tukkeitten varalta.. mulla se oli siellä viimisessä paikassa mistä tajusin kattoa :)

ite tutkin alipaineletkun sillee et ku auto kävi tyhjäkäynnill ni otin sen irti dumpista ja pistin käden päähän.. tietää kyl laakist et onko siellä eloa ja jos ei muuten ni kiskasee vähä kaasua :D

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ma Joulukuu 8. 16:56:31 2003

Mä vaihdoin kesällä pneumatiikka letkuun ja ongelmat hävisivät, mutta ilmestyivät kylmien ilmojen myötä uudelleen. Nyt auto seisoo ja kyllä kai se sitten kesällä taas toimii. Mulla oli ensin pneumatiikka letkun tapaista, mutta notkeampaa ja kikattelu oli aivan käsittämätöntä. Alipaine imasi sen varmaankin ruttuun.
Onkos jollain teorioita tohon kylmien ilmojen kikatteluun?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Joulukuu 8. 16:59:59 2003

Männän ja vaipan lämpölaaneminen erilainen, männän o-rengas jumittelee / rasva jäykempää. Pura ja kasaa aseöljyä käyttäen ja jo toimii.

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ma Joulukuu 8. 17:06:11 2003

Kiitän, pitää kokeilla.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ma Joulukuu 8. 17:06:38 2003

Minkäs kokonen on Paten Dumpin liitos eli meneekö suoraan esim. cossun dumpin (Bosch) paikalle heittämällä vai joutuuko tekemään hitsipatenttia?

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ma Joulukuu 8. 17:08:05 2003

paten liitos muistaakseni lähellä 40mm joten ei mene vakio pössyttelijän paikalle.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Joulukuu 8. 20:58:28 2003

jiivee kirjoitti:Mä vaihdoin kesällä pneumatiikka letkuun ja ongelmat hävisivät, mutta ilmestyivät kylmien ilmojen myötä uudelleen. Nyt auto seisoo ja kyllä kai se sitten kesällä taas toimii. Mulla oli ensin pneumatiikka letkun tapaista, mutta notkeampaa ja kikattelu oli aivan käsittämätöntä. Alipaine imasi sen varmaankin ruttuun.
Onkos jollain teorioita tohon kylmien ilmojen kikatteluun?
Patesta en tiedä mutta mulla vakiolla By-passilla (=dump) teki saman ilmiön pakkasella muutaman ekan kilsan ajan. Syyllinen oli ohjaus/alipaineletkuun kertynyt kosteus joka jäätyi tukkien letkun kokonaa tai osittain. Sama ilmiö seurasi toisen cossun kanssa kun laitoin n. 0,5-1mm pienempihalkaisijaista letkua "hätäratkaisuna". Letkun vaihdon jälkeen tilanne normalisoitui. Kokeilkaapa joskus kääntää vakiodumppi (bosch cossussa) "väärin päin" tyyliin Mitsu/ J. Puhakka ja puhaltamaan ulos (eli ilma tuleekin männän sivulle, ei siis "paina" jousta/mäntää vasten lainkaan); selviään vihdoinkin millä se dumppi aukeaa.. :wink:
Olafu: A-ryhmän säännöt eivät kiellä dumppia; miten voisikaan koska se on vakiona suurimmassa osassa autoja nimikkeellä By-pass -venttiili joten käyttö N-ryhmästä alkaen on mahdollista ko. autoissa. Syy kikatukseen eli dumpin puutteeseen on tosiaan tuo ALS joka syöttää ylimääräisen ilman kaasuläpän ohi tai suoraan pakosarjaan (asia jota täällä sivuttiin). Ja ahtimen käyttöikään ei ehdi vaikuttamaan, se vaihdetaan suht tiheeseen.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ma Joulukuu 8. 23:14:43 2003

jiivee kirjoitti:paten liitos muistaakseni lähellä 40mm joten ei mene vakio pössyttelijän paikalle.
Onkohan joitain muita vaihtoehtosia dumppeja saatavilla kohtuuhintaan?

Autoracingilla on, mutta hintaa sitten on yli 200e edestä.

Pitäisi olla säädettävä mäntämallinen sekä sopia tuohon samaan paikkaan (muistaakseni 25mm letku).

Muutamien muiden firmojen kotisivuja selaillu, muttei ainakaan vielä ole silmään osunut

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Joulukuu 9. 11:31:54 2003

jiivee kirjoitti:paten liitos muistaakseni lähellä 40mm joten ei mene vakio pössyttelijän paikalle.
Letkuliitos lähempänä 50mm kun mäntä on jo 40mm:nen
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ti Joulukuu 9. 11:36:55 2003

Noh olisko 47mm aika tarkka? :D

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Joulukuu 9. 12:22:32 2003

Ostakaa mieluummin isolla letkuliitoksella ja kunnon poistoilla oleva dumppi sillä äkkii käy niin ettei dumppi riitä kun niitä ahtoja ja viritysasteita lisäillään.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Joulukuu 9. 16:26:04 2003

Totta , jäi Baileyn dummpi nopeesti pieneksi
ex Jäsen #10

Peetrus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Peetrus » Ti Joulukuu 9. 16:27:51 2003

Tänään sain patelaisen kiinni, ja suhahtelee hyvin, eli ei mitään ongelmaa.

En kerennyt säätää yhtään, mutta tuntuu että ei säätämistä tarvitsekkaan.
Tuntuu olevan kohdallaan, koska kun ahdot nousevat vähänkin (0.1-0.2) ja kytkin pohajaan kaasu ylös niin suhahtaa.

Mutta kikata ei lainakaan, ja hyvä niin.
Eikä tuolla pilleripurkilla (vakioahistin) taida paljoa kikatellakkaan. :lol:

Ajelen reilulla baarin paineilla.

alashattu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja alashattu » Ti Joulukuu 9. 20:56:15 2003

Peetrus, kato ku kone käy tyhjäkäynnillä että jääkö se mäntä "auki". Jos jää ni säädä niin ettei jää (sillee et tyhjäkäyntikierroksilla mäntä on kiinni). Itellä sai aika tavalla ruuvata siitä nokusäädöstä ennenkun oli kohdallaan. Kyllähän se sihahtelee muutenkin jos ei oo "ihan kohdallaan" säädöt mut ongelmana on se että se mäntä on hiuka auki ja niistä dumpin rei'istä saattaa mennä roskaa sisään suoraa kaasuläpälle (en tiedä kuinka realistista mutta luin jostain ja kuulostais iha loogiselta). Ja sit sitä voi kans miettiä et jos se tyhjäkäynnillä on auki ni pysyykö se sit ajettaessa täysillä ahdoilla kiinni se dumppi.. :P

Peetrus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Peetrus » Ti Joulukuu 9. 21:49:35 2003

alashattu kirjoitti:Peetrus, kato ku kone käy tyhjäkäynnillä että jääkö se mäntä "auki". Jos jää ni säädä niin ettei jää (sillee et tyhjäkäyntikierroksilla mäntä on kiinni). Itellä sai aika tavalla ruuvata siitä nokusäädöstä ennenkun oli kohdallaan. Kyllähän se sihahtelee muutenkin jos ei oo "ihan kohdallaan" säädöt mut ongelmana on se että se mäntä on hiuka auki ja niistä dumpin rei'istä saattaa mennä roskaa sisään suoraa kaasuläpälle (en tiedä kuinka realistista mutta luin jostain ja kuulostais iha loogiselta). Ja sit sitä voi kans miettiä et jos se tyhjäkäynnillä on auki ni pysyykö se sit ajettaessa täysillä ahdoilla kiinni se dumppi.. :P

Ei ole tyhjäkäynnillä auki, eikämäntä edes liiku millin milliä kun paikallaan kierrättelee.
Hyvin tuo toimii.

En mä nyt herrajumala niin tyhmä ole että en tajua kattoa että sattuuko olemaan tyhjäkäynnillä auki. :wink:

Täytyy hieman kiristää, ettei suhahda aina kun hiemankin ahdot nousee ja vaihtaa isommalle. :)

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Joulukuu 9. 23:27:55 2003

Antakees vielä Pate Racing etc yhteystiedot. Kiitoos

JHE
Viestit: 124
Liittynyt: To Elokuu 7. 23:16:43 2003
Paikkakunta: Iisalmi/Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JHE » Ke Joulukuu 10. 0:13:06 2003

Newis kirjoitti:Antakees vielä Pate Racing etc yhteystiedot. Kiitoos
Pateracing 0400496852
Audi A4 2.0TDI

Racehard
Viestit: 168
Liittynyt: Ke Huhtikuu 6. 22:57:44 2005
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Racehard » Ma Helmikuu 27. 22:55:14 2006

onkos kukaan tehny tuota dumppia mihin on piirustukset tuolla asennus ja viritys ohjeet kohdassa?? Näkyy olevan noissa kuvissa vähän virheitä mutta ei pahoja. Mistähän saisi tuon jousen siihen?
Sierra cosworth 4x4 Vm. 90
En ole psykiatri, olen muuten vain asiantuntija sekaisin olemisessa.

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ma Helmikuu 27. 22:56:26 2006

Racehard kirjoitti:Mistähän saisi tuon jousen siihen?
Samaa olen mietiskellyt.
Jäsen #1112

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Helmikuu 27. 23:04:38 2006

Google haki 0.84 sekunnissa hakusanalla jousia. Laskette vaan miten jäykän tarvitsette.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Helmikuu 27. 23:38:21 2006

Peetrus kirjoitti:
alashattu kirjoitti:Peetrus, kato ku kone käy tyhjäkäynnillä että jääkö se mäntä "auki". Jos jää ni säädä niin ettei jää (sillee et tyhjäkäyntikierroksilla mäntä on kiinni). Itellä sai aika tavalla ruuvata siitä nokusäädöstä ennenkun oli kohdallaan. Kyllähän se sihahtelee muutenkin jos ei oo "ihan kohdallaan" säädöt mut ongelmana on se että se mäntä on hiuka auki ja niistä dumpin rei'istä saattaa mennä roskaa sisään suoraa kaasuläpälle (en tiedä kuinka realistista mutta luin jostain ja kuulostais iha loogiselta). Ja sit sitä voi kans miettiä et jos se tyhjäkäynnillä on auki ni pysyykö se sit ajettaessa täysillä ahdoilla kiinni se dumppi.. :P

Ei ole tyhjäkäynnillä auki, eikämäntä edes liiku millin milliä kun paikallaan kierrättelee.
Hyvin tuo toimii.

En mä nyt herrajumala niin tyhmä ole että en tajua kattoa että sattuuko olemaan tyhjäkäynnillä auki. :wink:

Täytyy hieman kiristää, ettei suhahda aina kun hiemankin ahdot nousee ja vaihtaa isommalle. :)


mulla on dumppi tyhjäkäynnillä selällään,eikä se mitään ime vaan puhaltaa aina vaan niin hitsisti :lol: ,ja heti ku kaasu liikahtaa ni menee dumppi kiinni,joku sitä kai ohjaa,oispa viivettä ni kerkeis näkee kun se mäntä menee sihen reiän eteen... :oops:
Timppa 24V

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Helmikuu 28. 7:38:09 2006

Tuolta saa ihan mitä jousia vaan, en ole 100% varma myyvätkö yksityisille suoraan mutta soitto tuonne selvittää.


Lesjöfors Springs OY
Hallimestarinkatu 19
FI-20780 KAARINA

Puhelin:
+358 22 761 400
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ti Helmikuu 28. 11:16:09 2006

Kysyin yhdestä paikasta niin 5 kappaletta nuita jousia 70€.
Jäsen #1112

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ma Elokuu 14. 12:25:48 2006

Kysytäämpäs topikin jatkeeksi, että tietääkö joku mitä materiaalia Pate Racing dumpeissa on se mäntä? Ostin tuossa hiljan kaverilta kys. dumpin ja rupesin miettimään etteihän se ainakaan mustaa ole ettei ruostu?
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ma Elokuu 14. 18:53:49 2006

Perkele kirjoitti:Kysytäämpäs topikin jatkeeksi, että tietääkö joku mitä materiaalia Pate Racing dumpeissa on se mäntä? Ostin tuossa hiljan kaverilta kys. dumpin ja rupesin miettimään etteihän se ainakaan mustaa ole ettei ruostu?
Minun patelaisessa ainakin oli ihan mustasta pari kertaa ruostuikin jumiin, nyt on alumiinipronssinen mäntä ja muutkin osat muovista!

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ti Elokuu 15. 3:13:07 2006

fiffe kirjoitti:
Perkele kirjoitti:Kysytäämpäs topikin jatkeeksi, että tietääkö joku mitä materiaalia Pate Racing dumpeissa on se mäntä? Ostin tuossa hiljan kaverilta kys. dumpin ja rupesin miettimään etteihän se ainakaan mustaa ole ettei ruostu?
Minun patelaisessa ainakin oli ihan mustasta pari kertaa ruostuikin jumiin, nyt on alumiinipronssinen mäntä ja muutkin osat muovista!
Mul ProTurbon tekelees ainaki rosteria se mäntä... muutoin alumiinia. AMW dumpeissa tais olla nylonia?
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Maaliskuu 30. 2:19:02 2007

Laitoin ton pro streetistä aikoinaan ostetun by-pass valven dumpiksi ja ääni oli yllättävän siedettävä suhahdus. Hiukan on mäntä auki tyhjäkäynnillä ,mutta sulkeutuu pikku kaasusta. Kiristin jousta mellapaloilla ja sen saa pysymään kokonaankin kiinni jos tarvii.
Pitää muuten metkaa vihellystä ,jos jousikuorma jättää männän 1-2mm raolleen :lol:

Männän raollaan olosta tyhjäkäynnillä ei varmaankaan ole haittaa ,jos heitän jonkun pienen ilmanputsarin tohon dumpin poistoputkeen.

Update: Hehe ihmettelin tossa ajellessa ,et onko mun cossuun laittanu joku jonkun ilmastoinnin kompuran tai vastaavan konehuoneeseen ,kun semmonen ääni sieltä kuuluu.Ihan kuin mondeon kompura. Dump valve siellä humisee/surisee tyhjäkäynnillä. Se on jonkunnäkösessä resonoinnissa ja ääni on kyllä uskomattoman häiriintynyt. Täytyypi säädellä lisää. :D Muuten tuntuu toimivan ok ja poistotkin riittää.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Maaliskuu 30. 18:45:20 2007

Kyllä dumppi saisi olla tyhjäkäynnillä ihan kokonaan kiinni ettei se vedä hiekkaa ym. paskaa sitä kautta koneeseen..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Pe Maaliskuu 30. 19:10:12 2007

KIP kirjoitti:Kyllä dumppi saisi olla tyhjäkäynnillä ihan kokonaan kiinni ettei se vedä hiekkaa ym. paskaa sitä kautta koneeseen..
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta eikös käytännössä kaasuläpän etupuolella vallitse tyhjäkäynnilläkin hiuksen hieno ylipaine. Pois lukien läppä-ilmamäärämittarilliset autot. Koska luulisi hyrrän kokoajan pyörivän hiukan enemmän kuin kaasuläpän etupuolella tarvitsee. Tämä vaan aivoitus.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Pe Maaliskuu 30. 22:24:22 2007

Perkele kirjoitti:
KIP kirjoitti:Kyllä dumppi saisi olla tyhjäkäynnillä ihan kokonaan kiinni ettei se vedä hiekkaa ym. paskaa sitä kautta koneeseen..
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta eikös käytännössä kaasuläpän etupuolella vallitse tyhjäkäynnilläkin hiuksen hieno ylipaine. Pois lukien läppä-ilmamäärämittarilliset autot. Koska luulisi hyrrän kokoajan pyörivän hiukan enemmän kuin kaasuläpän etupuolella tarvitsee. Tämä vaan aivoitus.
Kyllä se käytännössä puhaltaa kokoajan, eli on pieni ylipaine.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » La Maaliskuu 31. 11:44:30 2007

Tämä poistanee tuon tyhjäkäynnillä aukiolemisen ongelman merkityksen. Lian koneesen menemisen näkökannalta, audio visuaaliset häiriötekijät sitten erikseen.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Vastaa Viestiin