Laatikon ja vauhtipyörän sopivuus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Laatikon ja vauhtipyörän sopivuus

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ma Joulukuu 1. 9:20:48 2003

Tos alkas olla cosan kampiakseli (kahdeksalla vastapainolla) valmiina kevennyksineen ja pitäs alkaa sovittaan se tohon alakertaan. Mut nyt iski pulma, miten on sopiiko kosan vauhtipyör ja sierran 5-vaihteinen loota kytkinkoppineen ja startteineen toisiinsa?? Vai täytyykö mun ottaa oharin vauhtipyörastä kehä ja sorvata kosan vauhtipyörä sille sopivaksi? Neuvokaa miten olette toimineet tälläisessä pulmassa? :D

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re: Laatikon ja vauhtipyörän sopivuus

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Joulukuu 1. 9:24:48 2003

pehkos69 kirjoitti:Tos alkas olla cosan kampiakseli (kahdeksalla vastapainolla) valmiina kevennyksineen ja pitäs alkaa sovittaan se tohon alakertaan. Mut nyt iski pulma, miten on sopiiko kosan vauhtipyör ja sierran 5-vaihteinen loota kytkinkoppineen ja startteineen toisiinsa?? Vai täytyykö mun ottaa oharin vauhtipyörastä kehä ja sorvata kosan vauhtipyörä sille sopivaksi? Neuvokaa miten olette toimineet tälläisessä pulmassa? :D
Jälkimmäinen vaihtoehto toimii.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Joulukuu 9. 0:07:32 2003

Seuraava kombinaatio on tullut muutaman kerran tehtyä: Cossun vauhtip., kytkin (as., laak., levy). Kytkinkoppa sorviin ja lisää tilaa n. 2,5" syvyyteen (mittaa hammaskehän ja asetelman vaatima halkaisija). Startti on ongelma, pitää saada säteissuunnassa 5mm ulospäin ja n. 10-12mm "eteenpäin" (=ulos pesästään): adapterilevy on hyvä ratkaisu tähän ja startin Bendix vaihdetaan V6:n vastaavaan.

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja _pexi » Su Lokakuu 22. 19:06:48 2006

Tässä kytkinjuttuja pähkäilleenä tuli mieleen, että jos cossun vauhtipyörään teettäisi ohc kampuran pulttijaon, niin olisiko mahdollista sovittaa t5 laatikon kytkinkoppa type9:iin, niin menis starttikin suoraan kohdilleen...? No ok, kaikkihan on mahdollista, mutta onko kuinka helppoa/vaikeaa? Itse en ole t5 laatikkoa koskaan läheltä nähny, niin ei ole oikein kuvaa siitä millainen se kytkinkoppa siinä on.....
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Su Marraskuu 26. 19:55:16 2006

jjs kirjoitti:Seuraava kombinaatio on tullut muutaman kerran tehtyä: Cossun vauhtip., kytkin (as., laak., levy). Kytkinkoppa sorviin ja lisää tilaa n. 2,5" syvyyteen (mittaa hammaskehän ja asetelman vaatima halkaisija). Startti on ongelma, pitää saada säteissuunnassa 5mm ulospäin ja n. 10-12mm "eteenpäin" (=ulos pesästään): adapterilevy on hyvä ratkaisu tähän ja startin Bendix vaihdetaan V6:n vastaavaan.
Saakos ton startin tällä systeemillä siirrettyä ihan palikoilla vai pitääkö jo hitsata uus korvakko.. Siis cossun vauhtipyörä omalla kehällä , avarrettu t9 jatkeeksi.. ja ohc startti v6:sen bendixillä..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Marraskuu 26. 20:34:21 2006

Helpoimmalla pääsee kun tettää sille 215mm kytkimelle vauhtipyörän cossun 9-pulttijaolla. Näin tuli tehtyy itelle ja sillä jo legendaarisella volvon raseasetelmalla. Toki on kalliimpi homma mut eipä tarvinu rakennella. Tämän näkönen setti.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Su Marraskuu 26. 21:05:41 2006

Silloin on jo ihan sama toteuttaa ohc:n kampiakselilla,vauhtipyörällä,kytkimellä ja t9 laatikolla mut nimenomaan kysyn tota edellä mainittua STARTTI asiaa sillä kun ois cossun akselit ja v-pyörät hyllyssä valmiina niin itseä miellyttäs enemmän toi 240mm kytkin niin ei ois luisto-ongelmia ainakaan ihan heti..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Marraskuu 26. 21:41:54 2006

jjs kirjoitti:Seuraava kombinaatio on tullut muutaman kerran tehtyä: Cossun vauhtip., kytkin (as., laak., levy). Kytkinkoppa sorviin ja lisää tilaa n. 2,5" syvyyteen (mittaa hammaskehän ja asetelman vaatima halkaisija). Startti on ongelma, pitää saada säteissuunnassa 5mm ulospäin ja n. 10-12mm "eteenpäin" (=ulos pesästään): adapterilevy on hyvä ratkaisu tähän ja startin Bendix vaihdetaan V6:n vastaavaan.
Mitenkäs onko tuolla käytettävällä startilla väliä ? Lähinnä tuo soveltuuko tuo välitetty malli vai pitääkö olla vanha isorunkoinen=cossun ö-pohjan kanssa ei ainakaan normaalisti onnistu käytettäväksi,5mm siirto tuskin viellä riittää.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ma Marraskuu 27. 15:25:47 2006

Toteutin lopulta homman silleen, että cosan v-pyörä+kytkin+kytkinkoppa uudelleen reijitettynä 9-tyypin lootaan. Koppaan pitää kuitenkin muistaa sorvailla ja hitsata sellanen kuppi vaihteen siirtäjälle joka työntyy ulos lootan päästä. Lisäksi kytkinkopan keskireikää sorvattava hieman isommaksi. Oharin starttikin sopi mainiosti. Toimii.

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » Ma Marraskuu 27. 16:31:01 2006

pehkos69 kirjoitti:Toteutin lopulta homman silleen, että cosan v-pyörä+kytkin+kytkinkoppa uudelleen reijitettynä 9-tyypin lootaan. Koppaan pitää kuitenkin muistaa sorvailla ja hitsata sellanen kuppi vaihteen siirtäjälle joka työntyy ulos lootan päästä. Lisäksi kytkinkopan keskireikää sorvattava hieman isommaksi. Oharin starttikin sopi mainiosti. Toimii.
Koppaan pitää kuitenkin muistaa sorvailla ja hitsata sellanen kuppi vaihteen siirtäjälle joka työntyy ulos lootan päästä. :roll: :?: :?:

EDIT: Saiskos tohon vähän tarkennusta..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Marraskuu 28. 0:17:44 2006

pehkos69 kirjoitti:Toteutin lopulta homman silleen, että cosan v-pyörä+kytkin+kytkinkoppa uudelleen reijitettynä 9-tyypin lootaan. Koppaan pitää kuitenkin muistaa sorvailla ja hitsata sellanen kuppi vaihteen siirtäjälle joka työntyy ulos lootan päästä. Lisäksi kytkinkopan keskireikää sorvattava hieman isommaksi. Oharin starttikin sopi mainiosti. Toimii.
Noniin,tulihan tuohon T5:n kopan käytön kannalta positiivinen puoli.
Vaikka en viellä sen tarkemmin tuota ollut tutkinut niin aikas samoilla linjoilla olin nopealla tutkimisella.
Tällä jatketaan myös täällä suunnalla. :) Mikäs painelaakeri sulla sinne tuli ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ti Marraskuu 28. 7:47:54 2006

Type 9 painelaakeri ja cosan kytkin haarukka. Jos Type 9 kytkinhaarukan laittaa, niin täytyy sitä nastaa siitä haarukan päästä nostaa joku n.15mm paksummaksi/ylospäin.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ti Marraskuu 28. 9:21:41 2006

Eikö pelkkä pikku laatikon pidempi painelaakeri riitä?
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Vastaa Viestiin