Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
jiivee
- Viestit: 1300
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001
Viesti
Kirjoittaja jiivee » Ma Joulukuu 15. 13:48:57 2003
Mikähän turbo olisi hyvä vaihtoehto cossuun vihreitten ym. hilppeiden kanssa GT30 vai?
Toki muitakin turboja saa ehdottaa?
Hybridi turbo ei ole vaihtoehto.
Proturbossa olis holsetin hx50 tarjouksessa, se vaan taitaa sopia paremmin 8xvihreitten kanssa

-
Vieras
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Vieras » Ma Joulukuu 15. 13:57:29 2003
jiivee kirjoitti:Mikähän turbo olisi hyvä vaihtoehto cossuun vihreitten ym. hilppeiden kanssa GT30 vai?
Toki muitakin turboja saa ehdottaa?
Hybridi turbo ei ole vaihtoehto.
Proturbossa olis holsetin hx50 tarjouksessa, se vaan taitaa sopia paremmin 8xvihreitten kanssa

HX-40 on hyvä tai H1E 14 pakopesällä. 50:n on hiukka turhan iso.
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Skorppi » Ma Joulukuu 15. 15:32:09 2003
Joo lisää ehdotuksia kehiin ja sitte myös hyviä perusteluja niihin. Ite oon kanssa saman ongelman edessä että minkä ahtimen ostais kun ei tommosella vakiolla jaksaa ajaa kuin korkeintaan talvella.
HX40 on vakavassa harkinnassa mutta tuntuu että on liian suuri kun ei hirveen ylävireinen moottori kiinnosta.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
-
Jasu
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Viesti
Kirjoittaja Jasu » Ma Joulukuu 15. 15:34:40 2003
GT35 ja GT37 sopii vielä edellisten kanssa samaan listaan. ITS:n GT80BB olis mukava

. HX40 + Motorsport-pesät vois kans olla hyvä. Mulla on sellaset ja tulee piakkoin kiinni.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » Ma Joulukuu 15. 18:14:22 2003
jiivee kirjoitti:Mikähän turbo olisi hyvä vaihtoehto cossuun vihreitten ym. hilppeiden kanssa GT30 vai?
Toki muitakin turboja saa ehdottaa?
Hybridi turbo ei ole vaihtoehto.
Proturbossa olis holsetin hx50 tarjouksessa, se vaan taitaa sopia paremmin 8xvihreitten kanssa

Vihreet loppuu n.350hv, joten ei siihen kovin kovaa race ahdinta tarvita, ja jos et pidä ylävireisestä myllystä niin mikä vika T35 ahtimessa on? Mielestäni hyvä ahdin 350 asti, saa kumminkin 450-500nm vääntöä, jos haluaa kunnolla voimaa eikä ole nirso työlle/aikaa/halu ropaa ja harrastaa, sitten isoa ahdinta ja hengitystä lätsään sekä teetä lastu tai ohjelmoitava ruisku, siinä karkeet vaihtoehdot.
-
Ilpo
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Viesti
Kirjoittaja Ilpo » Ma Joulukuu 15. 20:25:23 2003
Täällähän on kaikki Garretit tuomittu jo aikaa sitten "pilleriahtimiksi" eikä kukaan kai sellaista uskalla enää autoonsa laittaa. Kyllä joku Holsetti pitää olla joka pojalla. (Huom. edelläoleva sisältää tarkoituksellisia kärjistyksiä mutta omasta ainakin mulle on vähän tuommoinen kuva päässyt syntymään).
-
Jasu
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Viesti
Kirjoittaja Jasu » Ma Joulukuu 15. 20:34:16 2003
Mikähän porukoilla yleensä on Garrettia vastaan, siinä se on niinkuin muutkin ahtimet. Suomeen tullu joku ihme Holset buumi.

Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Ma Joulukuu 15. 21:06:27 2003
Samaa ihmetelty täälläkin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
Brenda
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Brenda » Ma Joulukuu 15. 21:09:02 2003
puolueettomana omaan garret/holset hybridin

-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » Ma Joulukuu 15. 21:14:53 2003
Ckollin Holseteista ollut niin paljon puhetta/kirjoitusta, että kaikkien päässä pyörii vaan Holset
Isoja Holsetteja on kanssa myyty tosi edulliseen hintaan tänä vuonna.
-
Juppe
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Juppe » Ma Joulukuu 15. 21:34:40 2003
Holsetin HX:ille on kehittynyt aika kova maine rungon kestävyydestä. Ei pitäs olla ongelmia kovemmillakaan paineilla ajaessa. Garretin GT:t on varmasti myös todella hyviä ja myös kestäviä ahtimia, mutta Holsettia pidetään kestävämpänä. Pesien merkillä ei nyt sinällään ole paljon väliä ku niitä saa sekoteltua ristiin vaikka miten...
Alkuperäiseen kysymykseen sen verran että jos on erillisellä hukkaportilla ni tuo ckollin ehdottama H1E on varmasti hyvä ja jos pitää olla kiinteällä portilla olla niin pro turbosta GT37/40 tai HX40 motorsport pakopesällä vaikka hypridi ei ollutkaa vaihtoehto.. Vaikka tuonne 350hv riittää tosiaan kyllä tuo T35.
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ma Joulukuu 15. 22:47:55 2003
Eikö tuossa hx40 motorsport pesässä oo aika pieni portti
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Skorppi » Ma Joulukuu 15. 23:00:00 2003
HX40 motorsport turbiinikotelo on kanssa aika pieni, jos vertaa HX:n omaan.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Aksu » Ti Joulukuu 16. 0:05:36 2003
Löytyykö joltain jo käytännön kokemusta tuosta gt37:sta ?
Itsellä seisoo kaapissa tuollainen ja jossain kevään aikana olisi tarkoitus alkaa soveltamaan sitä konehuoneen sisuksiin,kunhan saan ensin sen "motosport" pesän hommattua.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
Jake
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Viesti
Kirjoittaja Jake » Ti Joulukuu 16. 0:53:20 2003
Mites viivettä saisi olla ?
Mulla on vihreet enkä todellakaan aio vaihtaa T35:sta pois . Vetää sopivan alhaalta ja eikä näillä painella ahistakkaan (1.2 bar)
Jos fyrkka ei ole esteenä , niin laita vaikka HKS GT2835R Turbo , sopiva n.420 hv , hintaakaan ei ole kuin 2790 $

(omalla hukkiksella)
Holsettia en laita muutakuin kuorma-autoon (vitsi)

ex Jäsen #10
-
Vieras
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Vieras » Ti Joulukuu 16. 7:44:53 2003
Onkos täällä joku kumma buumi mun ahtimien ja cossun kanssa??
Mille alueille ne tehot haluu merkitsee paljon ahtimen ja varsinkin pakopesän valinnassa.
Garret on erittäin hyvä ahdin vaikka To3 .63 portatulla pesällä ja taatusti toimii. Pienellä ahtimella ja pienellä pakopesällä kun tuppaa tulemaan niitä lämpöongelmia kun aletaan jatkovirittämään.
Kuten SHR sanoi niin T35 tuonne 350hv asti riittää vallan hyvin.
Holsettia ehdotin siksi että niitä saa edullisesti ja ovat myös toimivia kuten Garretkin. Cossuissa toimii hyvin esim Holsetin nro 16 pienemmät pakopesät, sitä isommilla alkaa alueet menee turhan ylös.
Ensin kansi porttaukseen jotta siellä myös virtaa ja sitten ahtimen hankintaan.
-
jive
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja jive » Ti Joulukuu 16. 12:03:25 2003
tää menee vähän ohi aiheesta, mutta miksi oikeastaan portataan kansia ahtamisen yhteydessä? Ainakin katutehoille luulis vakiokansien riittävän. Itselleni on tullut sellainen kuva että porttaamaton ahdas kansi yhdessä tehokkaan välijäähdyttimen ja riittävän ison ahtimen kanssa antaisi mukavasti alavääntöä pienillä ahdoilla. Kierrosten ja ilman virtausnopeuden kasvaessa putkiston/välijäähyn painehäviöt korvattaisiin ahtopaineen epälineaarisella nousulla.
Johonkin se ahtimen ylimääräinen potku pitää kuitenkin hukata. miksi siis ei hukkaportin asemesta painehäviöihin? Toisaalta aineen poistaminen kannesta yleensä vain heikentää sen kestävyyttä..
-
Vieras
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Vieras » Ti Joulukuu 16. 12:07:28 2003
Mietis jive nyt uudestaan
Miksi muuten yleensäkkin viritellään, kanavia suurennellaan, venoja suurennellaan...
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » Ti Joulukuu 16. 12:31:12 2003
jive kirjoitti:
Johonkin se ahtimen ylimääräinen potku pitää kuitenkin hukata. miksi siis ei hukkaportin asemesta painehäviöihin?
Näin voidaan ajatellakin jos vain huolehditaan sylinterien täytöstä. Pitää kuitenkin muistaa, että ne kaasut on myös saatava sieltä ulos mahdollisimman tehokkaasti.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
lauri
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja lauri » Ti Joulukuu 16. 12:55:13 2003
Tottahan se on että kapealla kanavalla saadaan vääntöä, ei ahtaalla

, kun virtausnopeudet ovat eri luokkaa, esim saabeista tämän huomaa. Samanoloinen tekniikka kuin cossuissa mutta väännöt aikalailla eri tontilla. Mutta pitää senkin kapeamkin virrata että ei ahdista, eli porttausta kehiin.
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » Ti Joulukuu 16. 14:18:30 2003
jive kirjoitti:tää menee vähän ohi aiheesta, mutta miksi oikeastaan portataan kansia ahtamisen yhteydessä? Ainakin katutehoille luulis vakiokansien riittävän. Itselleni on tullut sellainen kuva että porttaamaton ahdas kansi yhdessä tehokkaan välijäähdyttimen ja riittävän ison ahtimen kanssa antaisi mukavasti alavääntöä pienillä ahdoilla. Kierrosten ja ilman virtausnopeuden kasvaessa putkiston/välijäähyn painehäviöt korvattaisiin ahtopaineen epälineaarisella nousulla.
Johonkin se ahtimen ylimääräinen potku pitää kuitenkin hukata. miksi siis ei hukkaportin asemesta painehäviöihin? Toisaalta aineen poistaminen kannesta yleensä vain heikentää sen kestävyyttä..
Mulla on kolme eri jarrulappua eri kombinaatioista sekä GPS käyrää kaikkea 0-266 välillä, jos tekee T35 ahtimen lievällä porttauksella ja komb.siivellä ja porttaa kannen ja imukotelon virtaamaan n. 25% enemmän oli vaikutus melko suuri, en esittele lappuja mutta pelkän kannen vaikutuksen olen jossakin vanhassa topicissa esittänyt kun joku kysyi, jarrussa tuotti heti n. 30hv enemmän pelkkä kannen putsaus ja vaikutus paranee kun muuttaa vielä ahdinta. Ja ne kannet rikotaan juuri sillä vakiopuhaltimella järjettömillä paineilla eli kansi joutuu kärsimään nakutusta, lämpöä, painetta, kaikkea mahdollista mutta ei toivottua tehon lisäystä niinkuin moni luulee. Juuri tästä koneen hengityksestä mä olen lähtenyt liikkeelle ja kun käytetään lähes kaikki vakiokossun osia ei voi kehua että konetta olisi liioin viritetty, silti se menee jopa vakioputkistolla varustettuna 0-200 GPS mittaus 15.7 (jäi sutimaan lähtö) ja huippua 266, jos jonkun mielestä ei kannata hengitystä parantaa ei sitten. Ja sitten meilläpäin oli yksi RST joka oli myös porttaamalla virkistetty lähes vakio ja tuotti yli 200hv, eli mielestäni aika hyvin, no se siitä. Se että onko kaikilla käytettävissä osaavaa porttaajaa on taas toinen juttu, sillä senkin voi munia.
-
Jasu
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Viesti
Kirjoittaja Jasu » Ti Joulukuu 16. 14:55:44 2003
siipicossu kirjoitti:Eikö tuossa hx40 motorsport pesässä oo aika pieni portti
Onhan se pieni, mut saa sitä tarpeen mukaan suurennettua. Ja on se turbiinikotelokin "pieni" kun vertaa 40:n omaan. ->Mahtuu paremmin pellin alle.

Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » Ti Joulukuu 16. 14:57:54 2003
Olisi joskus kiva tietää tietää ihan tarkasti mitä gurut noista kansista muuttaa, ku itse on tullut pari RST kantta siistittyä ihan MUTU periaatteella.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
Karmann
- Viestit: 123
- Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003
Viesti
Kirjoittaja Karmann » Ti Joulukuu 16. 15:03:01 2003
[/quote] Mulla on kolme eri jarrulappua eri kombinaatioista sekä GPS käyrää kaikkea 0-266 välillä, jos tekee T35 ahtimen lievällä porttauksella ja komb.siivellä ja porttaa kannen ja imukotelon virtaamaan n. 25% enemmän oli vaikutus melko suuri, en esittele lappuja mutta pelkän kannen vaikutuksen olen jossakin vanhassa topicissa esittänyt kun joku kysyi, jarrussa tuotti heti n. 30hv enemmän pelkkä kannen putsaus ja vaikutus paranee kun muuttaa vielä ahdinta. Ja ne kannet rikotaan juuri sillä vakiopuhaltimella järjettömillä paineilla eli kansi joutuu kärsimään nakutusta, lämpöä, painetta, kaikkea mahdollista mutta ei toivottua tehon lisäystä niinkuin moni luulee. Juuri tästä koneen hengityksestä mä olen lähtenyt liikkeelle ja kun käytetään lähes kaikki vakiokossun osia ei voi kehua että konetta olisi liioin viritetty, silti se menee jopa vakioputkistolla varustettuna 0-200 GPS mittaus 15.7 (jäi sutimaan lähtö) ja huippua 266, jos jonkun mielestä ei kannata hengitystä parantaa ei sitten. Ja sitten meilläpäin oli yksi RST joka oli myös porttaamalla virkistetty lähes vakio ja tuotti yli 200hv, eli mielestäni aika hyvin, no se siitä. Se että onko kaikilla käytettävissä osaavaa porttaajaa on taas toinen juttu, sillä senkin voi munia.[/quote]
Näin on näppylät.
Ex. #28
Escort RS Cosworth
-
laakkius
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja laakkius » Ti Joulukuu 16. 22:37:34 2003
Tuosta GT35bb ahtimesta,niin ei ole kovin hyvä vaihtoehto Cossuun, johtuen pakosiiven "avaruudesta"...Ei herää ennen tuomiopäivää....
Holsetilta joku variaatio H1 luokasta, tai sitten jo paljon mainostettu HX40, 14 pakopesällä...
Aksu, toi GT37 on varsin yleinen viriahrin esim. ausseissa...

-
jive
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja jive » Ke Joulukuu 17. 11:00:12 2003
lähinnä hain tuolla kysymyksellä sitä että missä menee raja, jonka jälkeen täytyy kantta täytyy kaivaa. Tuo mk1 Zetecin 16V kansi liikkunee vapaastihengittävänä jossakin 170-200hp kietämillä. Ajattelin jättää kannen rauhaan ja keskittyä pakopuolen parantamiseen.
Eiköhän sen portatunkin kannen paskaksi saa lämmöllä, nakutuksella ja muilla vastaavilla lieveilmiöillä. Tämä ei liittynyt tosin mitenkään alkuperäiseen kysymykseen.
Ckolli:
joo tehoja tehoja...

Jos vain Ilpoa on uskominen niin etuvedolla ei paljon päälle 250hp kannata lähteä.
no joo. ehkä tästä voisi turista jossakin toisessa aiheessa lisää.
-
Ilpo
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Viesti
Kirjoittaja Ilpo » Ke Joulukuu 17. 11:28:27 2003
Siis tämänhetkisen tuntemuksen mukaan ALLE 250hv ei kannata edes keskustella.

Itseasiassa voi olla ettei edes 300 riitä pidemmän päälle.
Omien rajoitettujen kokemusten mukaan se kannen porttaaminen kannattaa aina. Siis olettaen että tietää mitä tekee tai tietää jonkun kansimiehen joka tekee. Zetecin kannesta en tiedä muuta kuin mitä olen lukenut, eli että se on talousmoottoriin tehty kansi ja ominaisuudet on sen mukaiset. Myös kestävyydestä on esitetty epäilyjä.
JesseT: Oma CVH:n kansi on Saken porttaama eikä se silmällä katsoen niin ihmeelliseltä näyttänyt. Mutta ainakaan mun silmät ei osaa sanoa mikä virtaa ja mikä ei. Vertailukelpoisia dynotuloksia vakio/portatulla kannella ei ole, mutta ei tuo huonosti ole toiminut... Ja vielä Garretilla, hui.

-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Aksu » Ke Joulukuu 17. 14:53:35 2003
laakkius kirjoitti:
Aksu, toi GT37 on varsin yleinen viriahrin esim. ausseissa...

Niin tullut huimioitua,oli se jossain alle 10sek. golfin retkussakin
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
jiivee
- Viestit: 1300
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001
Viesti
Kirjoittaja jiivee » La Joulukuu 20. 12:04:22 2003
Täällähän tullut paljon vastauksia. Itte olin noin 5päivää enklannissa joten ei oo päässy tänne. Viiveellä ei oo paljon väliä. Ja vihreitten lisäksi pakosarja vaihtuu ja kantta on hieman ropeloitu.
Heitetääs lisä kyssäri. Mitä tiedätte 202 lohkosta?
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » La Joulukuu 20. 13:38:59 2003
Kulemma vahvempi kuin 205 lohko ja peräisin lähinnä joistakin Transiteista. Näistä oli paljon juttua joskus passionfordissa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
jiivee
- Viestit: 1300
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001
Viesti
Kirjoittaja jiivee » La Joulukuu 20. 16:24:43 2003
Passionfordissa ja turbosportin foorumeissa mäkin huomasin keskustelut tuosta 202 lohkosta.
-
Jasu
- Viestit: 1987
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
- Paikkakunta: Tampere / Isojoki
Viesti
Kirjoittaja Jasu » La Joulukuu 20. 19:34:49 2003
Garretin GT35bb on pirun suosittu ahin esim. Norjassa. Riittää myös melko isoille hevosille +600hv. (Cosworth.no:n hinta 17599nok)
linkki
edit: lisätty linkki
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Ti Tammikuu 4. 19:10:53 2005
Sen verran vielä noista schwitzereistä,et kun on mallimerkinnät s2b ja s2bg , niin mitä eroa noilla on?
#446
-
magelius
- Viestit: 783
- Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002
Viesti
Kirjoittaja magelius » Ti Tammikuu 4. 19:26:07 2005
JRZ kirjoitti:Sen verran vielä noista schwitzereistä,et kun on mallimerkinnät s2b ja s2bg , niin mitä eroa noilla on?
bg=sisältää hukkaportin
b=tarvii erillisen hukkiksen
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Ti Tammikuu 4. 19:33:13 2005
magelius kirjoitti:JRZ kirjoitti:Sen verran vielä noista schwitzereistä,et kun on mallimerkinnät s2b ja s2bg , niin mitä eroa noilla on?
bg=sisältää hukkaportin
b=tarvii erillisen hukkiksen
Aivan.Kiitos tästä tiedosta.
Itelle tilasin tänään schwitzer s2b/garret pakopesällä,360 laakereilla,portatulla hukkiksella...olisko lukemat ollu jotain imu53/pako58.
Pitäs föönata vähä paremmin ku vanha t03...
#446
-
Fullspeed
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Viesti
Kirjoittaja Fullspeed » Ke Tammikuu 5. 1:08:04 2005
Niin nuista garreteista sen verran, että nämä vanhat kuten T03 ovat varsinaisia luolamies ahtimia, päittiäislaakerointi on mitä on, ei herää ja menee tukkoon helposti kun vertaa näihin nykyahtimiin. GT sarja on sitten sitä nykyaikaa.
Toiseksi, kyllä moottorin hengityksen parannus kannattaa aina. Hyvin virtaavat imusarja, pakosarja ja kansi tarpeeksi suuren ahtimen (joka jaksaa ahtaa ilman että pakopaineet nousevat liiaksi) kanssa pienentävät lämpökuormaa ja sitä kautta parantavat kestävyyttä vaikka tehoja ei juuri nostettaisiinkaan.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » Ke Tammikuu 5. 3:30:15 2005
Eikös tämä nyt ole enempi myyntiosastoille sopiva kommentti??
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
prostreet
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Viesti
Kirjoittaja prostreet » Ke Tammikuu 5. 7:14:00 2005
Nuo linkit ovat pääasia ja myös tieto että eivät nuo niin kalliita ole.
Tiedotteet osastollahan tuo on ollut jo kauan sitten.
-
nprteam
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Viesti
Kirjoittaja nprteam » Ke Tammikuu 5. 7:25:43 2005
juu itselläkin on siitä kokemusta kun pakopesä tukkeentuu. tosin oma moka kun haki herkkyyttä niin lian pieni ahdin....
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » Ke Tammikuu 5. 9:37:53 2005
Fullspeed kirjoitti:Niin nuista garreteista sen verran, että nämä vanhat kuten T03 ovat varsinaisia luolamies ahtimia, päittiäislaakerointi on mitä on, ei herää ja menee tukkoon helposti kun vertaa näihin nykyahtimiin. GT sarja on sitten sitä nykyaikaa.
Toiseksi, kyllä moottorin hengityksen parannus kannattaa aina. Hyvin virtaavat imusarja, pakosarja ja kansi tarpeeksi suuren ahtimen (joka jaksaa ahtaa ilman että pakopaineet nousevat liiaksi) kanssa pienentävät lämpökuormaa ja sitä kautta parantavat kestävyyttä vaikka tehoja ei juuri nostettaisiinkaan.
TO3 laakeroinnista ja koneen hengityksestä olen samaa mieltä mutta tuosta heräämisestä en ole koska oma kossu heräili 3500rpm 204 hv arvoisesti .63 pesällä. En tiedä missä sitten pitää herää, vaikea uskoa että GT sysäis paljoo tosta alempaa (tai en ole vielä nähny).
-
Fullspeed
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Viesti
Kirjoittaja Fullspeed » To Tammikuu 6. 3:36:37 2005
SHR kirjoitti:Fullspeed kirjoitti:Niin nuista garreteista sen verran, että nämä vanhat kuten T03 ovat varsinaisia luolamies ahtimia, päittiäislaakerointi on mitä on, ei herää ja menee tukkoon helposti kun vertaa näihin nykyahtimiin. GT sarja on sitten sitä nykyaikaa.
Toiseksi, kyllä moottorin hengityksen parannus kannattaa aina. Hyvin virtaavat imusarja, pakosarja ja kansi tarpeeksi suuren ahtimen (joka jaksaa ahtaa ilman että pakopaineet nousevat liiaksi) kanssa pienentävät lämpökuormaa ja sitä kautta parantavat kestävyyttä vaikka tehoja ei juuri nostettaisiinkaan.
TO3 laakeroinnista ja koneen hengityksestä olen samaa mieltä mutta tuosta heräämisestä en ole koska oma kossu heräili 3500rpm 204 hv arvoisesti .63 pesällä. En tiedä missä sitten pitää herää, vaikea uskoa että GT sysäis paljoo tosta alempaa (tai en ole vielä nähny).
No joo, ei herää on vähän jyrkästi sanottu. Hieman yleistäen T03:lla on havaittavissa ns. turbopotku eli ei herää niin jouhevasti verrattuna tuoreempiin. Tosin sitä on olemassa niin monella pakopesällä että kai se jollain pitää saada toimimaan. Mutta on se vähä semmosta että jos herää alhaalta niin ahistaa ylhäältä ja päinvastoin.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
Puuhapetri
- CRSC jäsen 2018
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ti Elokuu 3. 16:20:11 2004
- Paikkakunta: Pirkanmaan alue
Viesti
Kirjoittaja Puuhapetri » To Tammikuu 6. 4:51:09 2005
Varsinkin tälläin talvella haittaa just noi turbon heikot alapään ominaisuudet ja olen tosissani pähkäillyt miten mekaaninen käyttäytyisi.Minkä takia tapella kompromissia kohtalaisten tehojen/alaväännön/turbon heräämisen kesken.Eikö noi kaikki korjaannu hihnavetoisella.Vai olenko täysin pihalla asiasta.Elikä löytyykö tietoa ja ajokokemuksia mekaanisista ahtimista?
Cosworth 4x4 -90
-
sierra4x4tbo
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja sierra4x4tbo » Pe Tammikuu 7. 22:36:24 2005
Aksu kirjoitti:Löytyykö joltain jo käytännön kokemusta tuosta gt37:sta ?
Itsellä seisoo kaapissa tuollainen ja jossain kevään aikana olisi tarkoitus alkaa soveltamaan sitä konehuoneen sisuksiin,kunhan saan ensin sen "motosport" pesän hommattua.
Eipä ole vielä, mutta kevväämmällä. Löytyy justiinsa GT37 Motorsport portittomalla pakopesällä ja AMW:n hukkis olis hyllyssä. Suositeltiin tollasta pakettia nelikkoon kolmelta taholta...
-
Aksu
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Aksu » La Tammikuu 8. 0:50:15 2005
Itse en ainakaan ollut omaan kokoon panoon tyytyväinen.Kyllähän se ylhäällä veti vaikka kuin mutta kun heräili
vasta 4000 jälkeen (1,26bar) omassa koneessa niin ei kiinostanut pitää käyttö-autossa semmoista.Tietty kun olisi pistänyt koko koneen uusiksi niin ehkä sitten mutta T3/4 pääsi samoihin teho lukemiin ja tuli mielyttävämmäksi käytööpeliksi(viikoksi,ennen anastusta)
No seuraava projekti sitten tulee tehtyä kai jollain garretin kyhäelmällä(53.85mm w/ 76 trim/A/R63pakopuolella)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
Dob
- Viestit: 361
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja Dob » La Tammikuu 8. 15:59:01 2005
Mitä eroa on tuolla holsetin hx40sellä ja H1E:llä? Proturbon sivuilta kun katselin, ni ainakin mahdollisesti karvan pienempi riippuen mallista, mutta noin muuten.