OHC:n kannet

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Samil
Ylläpitäjä

OHC:n kannet

Viesti Kirjoittaja Samil » Su Joulukuu 28. 22:51:03 2003

Varmaankin jo käsiteltyä aihetta, mutta en kuitenkaan löytänyt aivan tyhjentävää vastausta...

Potilas Scorppion 2.0i kone Escorttiin laitettuna, tarkoitus saada vaparina "mukavasti" potkua, eli ei loppuun asti viilattua konetta, vaan sen verran ettei tarvitse liikennevaloissa nolostua GTi-Golffien rinnalla ;) Mikä siis paras vaihtoehto ?

- Vakiokansi, nokka vaihtoon ?
- 1.6 kansi sopivalla nokalla ? (1.6 kannellahan sai korkeammat puristukset, vai muistanko väärin ?)
- "Tehty" virikansi isommilla venttiileillä ja kanavat muotoiltuna ?
- Ja ei sinänsä kanteen liittyen, mutta minkä verran tuo Fordsonin oma efi osaa antaa kakkua, ts. missä tehoissa tulee raja vastaan ?

Mitä arvon raati arvioisi tehoiksi em. vaihtoehdoilla, noin "mutu" -tuntumalla, polttoainelaitteistona tuo oma Efi, peltisarja, ja 2" putkisto ?

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen, taas piiitkän hiljaiselon jälkeen voortikärpänen puraisi oikein kunnolla :)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Joulukuu 28. 23:31:01 2003

Järkevällä työmäärällä tehtynä ruiskun oma kansi on aihio josta kannattaa lähteä liikkeelle.
Suuttimet haraa vastaan n.150-160 tehotasolla ja vapari kun on kyseessä; ilmeisesti ilmamäärämittari tukistaa samoissa lukemissa (tai aiemmin).
Todennäköisesti projektin ensimmäinen jarrutin on nokka-akseli jonka valinnassa täytyy olla tarkkana; ilmamäärämitt. sekoaa rajummasta kepistä. Veikkaus on että juuri tuo 150hv -taso olisi saavutettavissa järkevillä valinnoilla, ja vääntöalueella se suorituskyky.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ma Joulukuu 29. 16:22:07 2003

jjs kirjoitti:Järkevällä työmäärällä tehtynä ruiskun oma kansi on aihio josta kannattaa lähteä liikkeelle.
Suuttimet haraa vastaan n.150-160 tehotasolla ja vapari kun on kyseessä; ilmeisesti ilmamäärämittari tukistaa samoissa lukemissa (tai aiemmin).
Ja tuosta tasosta ylöspäin ? Kaasarit tilalle ? Vai onko tuohon ruiskuun konstit, joilla sen kanssa saa aikaiseksi esim. vaikka 200hv ?

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marja » Ma Joulukuu 29. 19:30:00 2003

Samil kirjoitti:
jjs kirjoitti:Järkevällä työmäärällä tehtynä ruiskun oma kansi on aihio josta kannattaa lähteä liikkeelle.
Suuttimet haraa vastaan n.150-160 tehotasolla ja vapari kun on kyseessä; ilmeisesti ilmamäärämittari tukistaa samoissa lukemissa (tai aiemmin).
Ja tuosta tasosta ylöspäin ? Kaasarit tilalle ? Vai onko tuohon ruiskuun konstit, joilla sen kanssa saa aikaiseksi esim. vaikka 200hv ?
Sitten alkaa suuttimien vaihtelu :)
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ma Joulukuu 29. 19:46:17 2003

Cossun suuttimet ? Entäs tuo ilmamäärämittari ?

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Joulukuu 29. 20:04:14 2003

tässä vaiheessa otetaan järki käteen/tehdään elämästä helpompaa ja hankitaan ohjelmoitavat aftermarket ruiskuvehkeet. koska jossain vaiheessa se tulee eteen kuitenkin, niin turhaanko sitä energiaa tuhlaa kikkailuun....

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ma Joulukuu 29. 20:55:37 2003


Cleveland
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cleveland » Ma Joulukuu 29. 21:04:52 2003

Juu, säädettävä aftermarket ruisku ja sytkä. Tai sitten ihan toimiva ratkaisu on lortot tai webrut, nämä jos siis oikeen enemmän ruvetaan tehoa hakemaan, mut johonkin asti varmaankin IS:n ruiskullakin pärjää. Kaasareista 45:set ei ihan heti rupee käymään pieneks ja niiden kanssa voi käyttää jotain parempaa sytkää. iS:n kansi on hyvä ja kun sulla semmonen kerta on niin siitä kannattaa ruveta tekemään.

cossu2
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Ti Joulukuu 30. 17:48:16 2003

Jos is:n kannesta alkaa tekemään, niin puristukset on saatava jokatapauksessa ylemmäs, muuten siitä rajusta nokasta ja tuplista ei ole mitään muuta hyötyä kuin bensan kulutus :lol: Siltä kantilta 1,6 kansi on parempi ja siihen saa lisäksi isommat kanavatkin viilattua. Sytkän pystyy modaamaan alkuperäisestä jos on vain induktiivisella käämillä. (tai vaihtaa sen hall:n tilalle +box)

Eli rajulla nokalla, webereillä, vakiosytkällä, is:n kannella ja miedoilla kevennyksillä saa 140hv /20l bensaa satasella.

Cleveland
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Cleveland » Ti Joulukuu 30. 18:49:50 2003

totta, puristukset on saatava ylemmäs. Siitä on vaan kahta leiriä kumpaa käytetään aihiona, IS:ää vai 1.6:sta. 1.6:lla saa kyllä ne puristukset ylemmäs ja siitä saa kyllä hyvän kannen tehtyä...

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Joulukuu 30. 19:01:30 2003

Kannattaa ottaa maltilla noi tehotavoitteet ohc:n kanssa. Jos 200hv on tavoitteena täytyy varmaan laittaa kaikki mahdolliset ns: rajut palikat paikalle ja kestoikä ja käytettävyys kärsii helposti. Nokka ensimmäisenä tietenkin hajoaa,ellei kaikki ole kondiksessa. Mielestäni hieman pienempiin tehoihin tyytyminen kannattaa.

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ke Joulukuu 31. 18:28:41 2003

Lisää mielenpäällä...

- iS:n imukanavat, imusarjassa aukko kapenee ylöspäin, eli suutinta kohti. Kannessa taas aukko ei ole ihan niin ylös asti auki. Kannattaako kannesta kohdistaa kanava imusarjaa vastaavaksi ihan sinne ylös asti, eli suuttimen yläpuolelle (vaikeasti selitetty, otan kuvia, jos ei aukea) ?

- Puristusten nosto, ilmeisesti tuota kantta ei kovin paljon kärsi höylätä, ainakin yhtäkkiä näyttäisi tulpanreikä olevan vaara-alueella, jos kovin paljon laskee ?


Kiitos vaan opastuksesta, väsään Escort-projektista nettisivut jahka ehdin, niin pääsette tutustumaan aiheeseen... Ja se Scorppio on edelleen myytävänä osina, katsokaa myyntipalstalta.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Tammikuu 1. 14:45:30 2004

Jos haluaa varmistua että se kolffi pysyisi siellä taustapeilissä, poistaisin vakioruisku höpötykset hyllyyn. 1.6 kanteen palotilamuotoilut, vakiopakovena johon teräsrengas (voi ajaa 98 lyijyttömällä ), isompi imuvena 44.5 tai 46, puristukset n.11, joku mukava katunokka esim Kentcams RL32 tai Burton BF63 tms, kärjetönjakaja rajoitettu ennakko esim perus 15 max 32, Martelius 421 pienellä ulostulolla ja saman valmistajan valmisputkisto 2.5". Kaasuttajat 45 Weber tai Dellorto, putsarit ITG tai Pipercross. Tehostajan kanssa joutuu kikkailee, mutta jotain keksittävä ellei bedalboxia laita. Tolla kaaviolla tulee kannentekijästä riippuen 180-190 TODELLISTA heppaa melko edullisesti ja vieläpä hiljaisella äänellä, edelleenkään en usko että noita maamoottoreita saa kulkemaan ilman kansitöitä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Tammikuu 1. 18:19:52 2004

Tuskin laittaa tää opiskelijabudjettipoppoo kun menee rahaa 1000-2000 lisää......

cossu2
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja cossu2 » To Tammikuu 1. 22:03:05 2004

SHR kirjoitti:Jos haluaa varmistua että se kolffi pysyisi siellä taustapeilissä, poistaisin vakioruisku höpötykset hyllyyn. 1.6 kanteen palotilamuotoilut, vakiopakovena johon teräsrengas (voi ajaa 98 lyijyttömällä ), isompi imuvena 44.5 tai 46, puristukset n.11, joku mukava katunokka esim Kentcams RL32 tai Burton BF63 tms, kärjetönjakaja rajoitettu ennakko esim perus 15 max 32, Martelius 421 pienellä ulostulolla ja saman valmistajan valmisputkisto 2.5". Kaasuttajat 45 Weber tai Dellorto, putsarit ITG tai Pipercross. Tehostajan kanssa joutuu kikkailee, mutta jotain keksittävä ellei bedalboxia laita. Tolla kaaviolla tulee kannentekijästä riippuen 180-190 TODELLISTA heppaa melko edullisesti ja vieläpä hiljaisella äänellä, edelleenkään en usko että noita maamoottoreita saa kulkemaan ilman kansitöitä.
Katos katos, joku muukin on tosissaan rakentanut ohareita liikkumaan eikä vain lämpimikseen juttele :wink: Mites ton 46 kanssa sopii 38 toiselle puolelle? Itellä ei oo kokemusta, mut vaikuttaa ettei enää mahtuis.
Hiljaisuudesta vois olla eri mieltä ainakin noitten weberien sohinan takia :twisted:
Ennakkoa oon koittanu 34 ast. asti ja paremmin kiersi, eikä ainakaan vielä oo palanu.
Ja tosta tilasta, että mahtuu ainakin 90mm imusarja ja 25mm torvet kunhan käyttää "sukka" mallisia putsareita.

cossu2
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja cossu2 » To Tammikuu 1. 22:04:38 2004

jallu kirjoitti:no tuohon tarkoitukseen riittää esim prs-2, jolle hintaa kertyy n.700e ja sen asentelee itsekin.
ja sillä pikkupoksillakin saa ihmeitä aikaan, smt-6:lla siis.

V*ttu taas tää menee mainokseks...
Saako jostain muka 700€ ruikun ja säädettävän sytyn :shock:

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Tammikuu 2. 0:04:33 2004

Puristussuhde sinne 11-11,5 väliin ja takomukit sisään niin kestää. Ei sitä kaikkea kannesta tarvitse/kannata höylätä vaan osan voi ottaa lohkon pinnasta ja kannentiivisteen paksuudella voi myös vaikuttaa tohon vähän.
Pakovenan kooksi riittää toi 34-36mm. Joskus näin myynnissä sellaisen kannen johon oli laitettu 45,8/38 venat, mutta ite en suosittelis, koska pienemmällä pakovenalla saadaan alaväännöt säilymään paremmin.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Tammikuu 2. 13:14:25 2004

quote]

Mites ton 46 kanssa sopii 38 toiselle puolelle? Itellä ei oo kokemusta, mut vaikuttaa ettei enää mahtuis.
Hiljaisuudesta vois olla eri mieltä ainakin noitten weberien sohinan takia :twisted:
Ennakkoa oon koittanu 34 ast. asti ja paremmin kiersi, eikä ainakaan vielä oo palanu.
Ja tosta tilasta, että mahtuu ainakin 90mm imusarja ja 25mm torvet kunhan käyttää "sukka" mallisia putsareita.[/quote]

Vakio pakovenalla tarkoitin 2.0 vakioo eli 34mm, se riittää tälläiseen mietoon koneeseen jolla olis tarkotus ajella lyijyttömällä, 46 kanssa mahtuu 37, isoilla venoilla imu 47 jne tehdään ohjurisiirto jolloin mennään erimaailmaan. Max ennakot on kaikissa jarruttamissani ollut 32-35. Sukkamallisia filttereitä en suosittele, ainakin itse testaamassani 190hv koneessa ST-motorin jarrussa hävisi 8kw, ITG pestävä ovaali puhdistin hävitti 1kw mutta vahvisti keskialuetta joten vaikea perustella miksi ei käyttäisi putsareita, kaikki on toki konekohtaisia asioita mutta suosittelen putsareita. Jotkut vaan edelleen luulee että kivet palaa :shock: Ja tosta hiljaisuudesta, Marteliuksen 2 pönttönen 2.5" valmisputkisto on aika hiljainen kun vertaa ainakin kisatouhuissa muihin. Joskus olen kuullut että se jonkun mielestä ahdistaa OHC koneessa, muistaakseni juuri karmann (muistaa itse paremmin) jarrutti kyseisellä putkistolla billetistä 261........ :) tietenkin erikoissarja jossa sykekammiot ja antireverce holkit/putket.

cossu2
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja cossu2 » Pe Tammikuu 2. 13:39:52 2004

Ton ovaali putsarin kanssa vaan tulee jarrusylinteri eteen :( Ja jos taas lyhentää imusarjaa ni väännöt lähtee :?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Tammikuu 2. 14:12:18 2004

Mun mielestä toi 2,0:n vakiopakovenan halkasija on 36mm ja 1,6:n 34mm. Tutulle tuli kilpakäyttöön ilman ohjureitten siirtoa 47/36 venat ja tehot menee todennäkösesti 200 paremmalle puolelle.
Jos kannen rakentaa 1,6:n kannesta ja laittaa siihen ne seitirenkaat niin samalla toi venttiilien koon kasvatus tohon 36mm ei luulisi paljon lisäkustannuksia aiheuttavan.

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Pe Tammikuu 2. 16:07:02 2004

Entäs tuo iS:n kannen höyläys, paljonko kärsii ottaa ? Eli suomeksi millaisen puristussuhteen saa aikaiseksi pelkän kannen laskulla. Lohkoa en viitsisi "pilata", jos joskus innostuisi vaikka laittamaan mutkan putkeen.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » Pe Tammikuu 2. 17:29:50 2004

SHR kirjoitti: edelleenkään en usko että noita maamoottoreita saa kulkemaan ilman kansitöitä.
Ei saa kulkemaan ei. Jos meinaa yli 150hp saada oharista ilman porttausta / isompia venoja niin aika eksoottista palikkaa koneeseen saa laittaa!
S a a b & F o r d

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Tammikuu 2. 20:08:00 2004

MikkoT kirjoitti:Mun mielestä toi 2,0:n vakiopakovenan halkasija on 36mm ja 1,6:n 34mm. Tutulle tuli kilpakäyttöön ilman ohjureitten siirtoa 47/36 venat ja tehot menee todennäkösesti 200 paremmalle puolelle.
Jos kannen rakentaa 1,6:n kannesta ja laittaa siihen ne seitirenkaat niin samalla toi venttiilien koon kasvatus tohon 36mm ei luulisi paljon lisäkustannuksia aiheuttavan.
Joo näinhän se on, mutta jokatapauksessa jos haluaa kadulle pakoon seetirenkaan on venttiilien oltava maltilliset, rengasta ei saa isoilla venoilla luotettavasti kiinni. En ole tänpäivän bensoilla ja rautakannella nykyään ajellu, mutta ennen venttiilit tuppasi uppoamaan ja laittamalla pakopuolelle renkaat ongelma hävisi. Vaihtoehto olisi antaa upota ja säätää jatkuvasti tai sitten jatkuvasti lisätä lyijyä. Noista ohjurisiirroista, sillä tutullasi on suurimmat mitä saa ilman siirtoa, mulle tehtiin joskus vastaava 46/37. Tänpäivän huippukannet on yleensä siirretty, ja ovat Manley maailmaa imu 47-49 pako 38-40.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Tammikuu 2. 21:32:06 2004

Joo näinhän se on, mutta jokatapauksessa jos haluaa kadulle pakoon seetirenkaan on venttiilien oltava maltilliset, rengasta ei saa isoilla venoilla luotettavasti kiinni. En ole tänpäivän bensoilla ja rautakannella nykyään ajellu, mutta ennen venttiilit tuppasi uppoamaan ja laittamalla pakopuolelle renkaat ongelma hävisi. Vaihtoehto olisi antaa upota ja säätää jatkuvasti tai sitten jatkuvasti lisätä lyijyä. Noista ohjurisiirroista, sillä tutullasi on suurimmat mitä saa ilman siirtoa, mulle tehtiin joskus vastaava 46/37. Tänpäivän huippukannet on yleensä siirretty, ja ovat Manley maailmaa imu 47-49 pako 38-40.[/quote]
Noitten ohjurisiirtojen teko on sen verran kallista, että ei toinna ihan pikkubudjeteilla lähteä tekemään, jos ei oo ketään tuttua niitä tekemään. Ite en oo nähny yhtään kantta jossa ois ollu isommat venat ja noi seetirenkaat, mutta siitä on ollu joskus puhetta et toi kannen kestävyyskin kärsis ainakin hieman jos toi venttiilien välikangas vedetään ihan nollaan.
Joku kauppas täällä joskus IS:n kannesta tehtyä virikantta, mistä oli muistaakseni höylätty 2,5mm pois, mutta teoriassa sitä voi laskea siihen asti että pakosarjan kiinnityksen kierteet säilyy ehjänä. Felpron kannentiiviste on noin 0,4 mm matalampi kuin vakio joten sillä voi vaikuttaa vähän asiaan kuten aikasemmin totesin.
Mittaa tän hetkinen palotila ja jätä toisella mittauksella se vaikka sen pari milliä tyhjemmäksi niin saat eron suurinpiirtein ja voit tehdä suuntaa antavia laskelmia.

Vastaa Viestiin