Ford OHC 2.0 + Turbo

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Ford OHC 2.0 + Turbo

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Joulukuu 30. 12:06:00 2003

Otsikon mukainen projekti päällä... Hakusesa ei ole suurinta tehoa vaan piristys joka päiväiseen käyttöön.
Koneeseen tulee Wiseco männät (92mm) + Crower -teräskiertokanget, suurteho/paine öljypumppu,säädettävä jakopää.
Laakerit uusitaan, pinnat koneistetaan, porataan ;)
Mutta mitenkäs yläkerta? Käsittääkseni noilla kamoila puristus on 9.2 mutta sitähän pystyy laskemaan kantta muokkaamalla.
Ehdotuksia?
Ahtimena on Garrett T03 mersun pakopuolella.
Mielessä on ollut käyttää matalia paineita(Vakio puristukset) tai muokata kantta..
Kanteen on tarkoitus asentaa uudet venttiilit,ohjurit,seetirenkaat(lyijytön)

Niin ja kone tulee Ford Taunus Coupe:n.

http://www.riceracing.net/autot/tanari/IMG_0668.jpg
http://www.riceracing.net/autot/tanari/sovitus.jpg

Kuvasta poiketen alla on jo säädettävä alusta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Joulukuu 30. 18:47:13 2003

Hyvältä näyttää tanari. Vähän turhan isoa porausta oot ajatellut eli heikennät lohkoa turhan paljon. Mahd. pieni ylikoko + puristusuhde alas ja paaljon ahtoa :D

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Joulukuu 30. 22:44:39 2003

;), orginal taitaa olla 09.8 jos en muista väärin...
1.2mm suurenee halkaisija.
Kannesta kun joku ottaisi pois tai kertoisi mistä voisin ottaa ja mistä en...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Joulukuu 30. 23:01:01 2003

NiceMan kirjoitti:;), orginal taitaa olla 09.8 jos en muista väärin...
1.2mm suurenee halkaisija.
Kannesta kun joku ottaisi pois tai kertoisi mistä voisin ottaa ja mistä en...
Eipäs, vaan seinämä heikkenee 0,6 mm! Pienillä paineilla ja kierroksilla ei tule probseja, mutta miksi siellä sitten on ne crowerin veivit :wink: Onko männät tasalakiset ja onko varaa sorvata ?

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Joulukuu 30. 23:46:04 2003

92-90.8 = 1.2 ;)
Halkaisija suurenee 1.2mm mutta seinämä ohenee 0.6
Männät ovat tasapäiset.. sorvaus homma pitää tarkistaa...
Paljonkohan noista pitäisi ottaa? 1, 1.5mm?´
KAnttakin voi muokata ja tekee noi molemmat niin ei tarvitse molemista niin paljon.

Tehoa koneessa saa olla kunhan kone vaan kestää ;)
Muut vaihdetaan/vahvistetaan sen mukaan.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Joulukuu 30. 23:54:13 2003

Kuppia mäntään niin paljon kun varaa on, ellei riitä niin sitten kannesta kynttilän puolelta (siis ylimääräistä pois).

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Joulukuu 30. 23:58:12 2003

Pitää katsoa kun männät saapuvat, tietenkin voisin soittaa myyjällekkin varmaan tietää paksuuden.
Itselläni vain onneton sorvi ;( Pitää jossain firmassa käydä...

Tässä tuli vain mieleen et mitenkäs paljon pitäisi saada pois? Onko jotain laskukaavaa? ;)
Ja onko jotain perus suhdetta paljonko painetta voisi olla 9, 8.5 8 puristuksilla?

Jooh, olen koneita jokusen rakentanut mutta tämä on eka Turbo projekti...
Ja olisi kiva saada ekalla onnistumaan ;-)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Joulukuu 31. 0:10:56 2003

Miten vaikuttaa kannen kestävyyteen jos ottaa tavaraa pois myös siitä venttiilien toiselta puolelta eli siltä tasaiselta osalta, jossa sitä riittää aika paljonkin.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ke Joulukuu 31. 0:16:47 2003

MikkoT kirjoitti:Miten vaikuttaa kannen kestävyyteen jos ottaa tavaraa pois myös siitä venttiilien toiselta puolelta eli siltä tasaiselta osalta, jossa sitä riittää aika paljonkin.
Kannen kestävyyteen ei vaikuta, mutta mäntien kestävyyteen kyllä koska lisää nakutusherkkyyttä.

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Viesti Kirjoittaja Cord » Ke Joulukuu 31. 1:00:52 2003

Niceman kannattaisi kysyä liikkeestä josta wisecot ostit rupeaisivatko
vaihtaan nykyiset männät matalapuristeisiin turbo käyttöön tarkoitettuihin
wisecoihin.

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Joulukuu 31. 1:06:15 2003

Kappas, tuttuja kuvia sfnetin puolelta. Silloin jo siellä niitä ihailin ja asiasta hieman turistiinkin :D

Laitas poijille lisää kuvia töllisteltäväksi tuosta projektista. Täällä saat ainakin oikeata palautetta tuon sfnetin paska*jauhannan sijaan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Joulukuu 31. 6:34:19 2003

Projektitaunuksen männistä vedettiin ensin 0.5mm pois koko männästä,sen jälkee reunaan jätettiin sentti ja siitä 3mm pois.
tämmöset lopuksi hioin vielä noi terävät reunat pois käsin,mutta sen voi tehdä jo sorvissakin. Lohko oli 1.6 ja siihen laitettiin 2litrasen kansi jossa on isommat palotilat,niin puristukset jäi kannen vaihdon ja mäntien sorvauksen jälkeen juuri sopivast 6-7...
#446

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Joulukuu 31. 11:02:29 2003

ukormi: Juu sama projekti ja sama onneton rakentaja;)
Pitää noita kuvia saada jossain välissä laitettua
No sfnet on välillä tiukkapipoja täynnä :(

Cord:Männät eivät ole viellä tulleet, ovat liikkeessä odottamassa veivejä.
Voisitko ehdottaa männät? Noin 600e on varattu mäntiä(+tapit+renkaat) varten. Alunperin ajattelin matalilla paineilla esim 0.5

Paljonkohan ottavat mäntien koneistuksesta?

Noissa tilatuissa:
Halkaisija 92 mm
- puristuskorkeus 24 mm
- tapin halkaisija 23.55 mm
- sisältää tapin ja renkaat
-puristus 9.2
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Joulukuu 31. 11:10:06 2003

Mieti nyt ekaksi paljon haluat puristus-suhdetta,sen jälkeen mittaa veivit ja männät ja vertaa originaaleihin.
Parasta tietenkin olisi jos kasaat alakerran ja mittaat lohkotasosta männän ylityksen/alituksen ja huomioit kannentiivisteen ja jne.
Saattaa mennä arpapelillä suhde pahasti mettään.
wisecojakin saa monenlaisilla pk:lla,että välttämättä ei tarvi ottaa pois ollenkaan,riippuen tietenkin niistä kangista. http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm

Pk näyttää olevan aika matala noissa männissä,paljon ei pysty pois ottamaan,että jää vielä järkevästi kattoa mäntään.

On muuten maalattu pinta helvetin hieno kun vertaa paskasiin ja ruosteisiin osiin.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Joulukuu 31. 11:49:17 2003

Walderama:Tässä on paljon mietittävää ;-)
Ensiksi, menisinkö paljon mettään jos laitan noi männät sellaisenaan? puristukset 9.2 ja pienet paineet?
Alunperin hakusessa oli 160Hv ja siitä ylimenevä on aina plussaa.
Tarkoitus ei ole/ollut mitää 400hv konetta rakentaa vaan kestävä alkuperäistä pirteempi peli.
Koslan omapaino 980Kg.

Toiseksi jos tavoitteeksi pistäisikin puristussuhteeksi 8.5 ja ahtopaine sen mukaan.
Polttoaine syöttö olisi tarkoitus tehdä Bosch LE jetronic:lla tai siitä modifoidulla ohjelmoitavalla DTA tai vastaavalla boxilla jossa myös suorasytkä.

Tuossa kaksi vaihtoehtoa...
Vakio:
Iskunpituus:76,95
Sylin.halkai:90,82
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Joulukuu 31. 14:02:31 2003

En ole noita Wisecoita kädessä pitänyt, mutta mitoista päätellen se on kevyt mäntä vapariin. Tuskin kestää mitään isompia sorvauksia.
Vakio kannella puristus on mielestäni lähempänä 9.5 kuin 9.2, voi turbokoneen sellaisellakin puristuksella tehdä, mutta sytytys- ja bensaosia ei voi napata romukopasta.
Saabin APC osilla koneen voi saada pysymään kasassa vähän epämääräisemmilläkin lisälaitteilla ja hyvällä vesi-metanoliruiskulla kanssa kone pysyy ehjänä.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ke Joulukuu 31. 16:02:22 2003

Männistä ei voi ottaa pois.
Myyjä mainitsi kyllä yhden firman joka tekee palotilojen suurennoksi edullisesti tosin unohdin jo firman nimen ;)

Onkos jollain tiedosa edullista firmaa pk seudulta? Palotilojen suurennukseen?

Mutta nyt jokaiselle Hyvää Uutta Vuotta!
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ke Joulukuu 31. 16:14:57 2003

NiceMan kirjoitti:Männistä ei voi ottaa pois.
Myyjä mainitsi kyllä yhden firman joka tekee palotilojen suurennoksi edullisesti tosin unohdin jo firman nimen ;)

Onkos jollain tiedosa edullista firmaa pk seudulta? Palotilojen suurennukseen?

Mutta nyt jokaiselle Hyvää Uutta Vuotta!
Vaihda männät hyvä mies :!:

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Joulukuu 31. 19:07:53 2003

Tai jätät sen hyrrän pois siitä koneesta.
Toi crower/wiseco yhdistelmä on sen verran laadukas,että sillä tekee kyllä kiukkusen ja kestävän vaparin.

Kuten slei jo mainitsi niin tolla kanki/mäntä yhdistelmällä tulee puristusuhteesta suurempi kuin vakiosta.
Olettaen että noi crowerit on 144,8mm pitkät,eli 5,7"

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Tammikuu 2. 23:40:28 2004

Jos tästä on apua: Lautamäki myy cossuun tarkoitettuja wisecon takoja 550e/sarja. Niihin ei sisälly vielä männänrenkaita. Koko on 91.6mm. Tosin noiden veivien pituudesta en ole varma, koska normaali OHC-veivit on 1.5mm liian lyhyet, eli puristus voi jäädä jo kovinkin alas... Tosin en kyllä tiedä OHC vakio veivien pituutta, joten noi teräsveivit voi olla ihan sopivatkin. Cossun veivejä olen itselleni juuri etsiskellyt OHC turbo projektiin :) http://www.lautamakimotorsport.fi/wiseco.htm

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » La Tammikuu 3. 13:37:31 2004

Wisecon 92mm pk 24mm tappi 23,55mm mäntä on vaparin (RF/sprint/rata) mäntä 144,8mm pitkälle veiville ja vakioiskulle
siitä ei voi ottaa lainkaan pois laesta
vaparina kestää ainakin 250hv/9000rpm

----------

turbomoottoriin alle 200hv voi käyttää vakiomäntiä + veivejä + arp-pultteja
cometic 1,0mm kannentiiviste

200hv ylittäessä tarvitaan vahvempaa tavaraa (saa toki aikaisemminkin vahvistaa)

----------

ahdettuun ford ohc-moottoriin vinkkejä:


cossu wiseco monttupää 92mm (crsc tarj 12-2003 615e renkainen) renkaineen tai 91,6mm vastaavat
(crsc tarj 12-2003 690e renkaineen)
+ cossun veivit
+vakioisku

tai

fulldome wiseco männät pk 25-34mm
Wiseco fulldome turbo "raakalakiset" takomännät
uutuusmallit 12-2003
84mm laki 25-34mm
87mm laki 25-34mm
90mm laki 25-34mm
92mm laki 25-34mm
94mm laki 25-34mm
96mm laki 25-34mm
tappi 22mm uiva
offset tappi 1,4mm toisessa laidassa
sovita esim Eagle 5,7"=144,8mm veivit ARP-pulteilla (crsc-tarj 475e) ja pk pienennä 25mm
männäntapin hela muuta 22mm
a) paksumalla cossun cometic kannentiivisteellä tai
b) kanteen n 0,5mm upotus tai iskua lyhyemmäksi tai
c) = a) + b)
siten että kannen ja männän väli 0,8-1,0mm
tai
Eagle 5,4" = 137,2mm veivit ARP-pulteilla (crsc-tarj 12-2003 520e) ja pk pienennä n 32mm (mäntä tasan-0,2mm yli lohkon)
nyt saa mäntään montunkin, jätä reunat kuitenkin pk n 32mm
männäntapin hela muuta 22mm
kannentiivisteeksi cometic 1,0mm
alle 300hv malli ohc
yli 300hv malli cossu
molemmilla veiveillä pienennä kk-kaula mittaan 2,0" = 50,80mm
etuna pienempi kehänopeus jolloin öljy kestää paremmin paljon kiertävässä moottorissa
molemmilla veiveillä käytä punametalliset Michigan 77/Clevite 77 kk-laaakerit Chevy 327 ->67 saatavana 000,025,050,075
5,4" veivi on kapeampi kuin ohc:n vakioveivi mutta se ei haittaa toimintaa
jos välttämättä haluaa veiville ohjauksen myös sivusuunnassa laita männäntapin ympärille ohjainhelat + välys huomioi mm pakkanen
katso että männän "kita" on leveämpi kuin kk-kaulan leveys
tai
joku muu laadukas teräsveivi, yli 300hv moottoreihin h-profiilinen
Viimeksi muokannut prostreet, La Tammikuu 3. 22:05:14 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Tammikuu 3. 14:33:42 2004

Tässä näköjään se tyypillinen kiisseli, juuri näiden mieleen tulevien kysymyksien takia suosittelisin aina kossun alakertaa näihin turbottamisiin, aika monta kärpästä putoo yhdellä vedolla. Ja jos lähdetään turbottaa miksi laitetaan se vakio vaihteisto ja kykä jotka suhaa välittömästi kun siitä ahtimesta alkaa olee hyötyä. Jos halutaan tehdä harraste ahdettu OHC kannella, miksi ei tehdä sitä kossun alakerta ja vaihteisto, kaikki perushässäkät ohitetaan niillä. Mielestäni on itsensä pettämistä että ajetaan vakiopuristuksilla ja vaan ihan pikkupaineilla; "ehkä jotain 0.5bar kun en mä haluu ku jotain 160hv", ketään ahtimella ajavaa en tunne että ajaisi 0.5 bar! oli ne puristukset missä vaan. Jos tohon leikkiin lähtee kannattaa se tehdä kunnolla koska kaikki kahteen kertaa tekemällä menee rahan lisäksi hermot. Kossun alakerta ja laatikko OHC kansi turbo modifigaatiolla sekä säädettävä ruisku T3 ahtimella päästään helposti 200-300hv joka on ihan mukava kesätaunus :) Eniten mua vituttaa laitteet jossa on ahdin ja ne suhisee eikä tapahdu mitään. Teet niin tai näin aina menee tietty summa, toki onhan vaihtoehto vakio 2.0 alakerta ja siihen wisecot, veivit entä kykä entä puristukset entä entä entä entä .........eivaan, yleisesti mun mielipide on että miksi ahdinta asentaa jos ei tehoa ja vääntöä halua, ja edelleenkään tehokas, kestävä, halpa turbokone ei ole samassa konehuoneessa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Tammikuu 3. 20:40:41 2004

SHR: Olen pahoillani että elämäsi meni pilalle projektini takia...
Tosin missään vaiheessa puhunut että mikä laatikko etc... vanha 4 lovinen on jo tallin nurkalla eläkkeellä/varalla.

No onhan noita tikkurilan hemmoja tuolla muutenkin riittävästi jaloissa :)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Rahnu
Viestit: 454
Liittynyt: La Joulukuu 22. 21:23:38 2001
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Rahnu » La Tammikuu 3. 22:27:37 2004

Eihän siinä mitään jos jollain on rahaa kun rosvopäälliköllä työntää noihin.. itte rakentelen pikkuhiljaa,evo1 217hp ilman varsinaista ohjelmoitavaa ruiskua sun muita himmeleitä.Parannetaan kun budjetti antaa periksi.. jokanen tehköön niinkuin parhaaksi näkee,eipä taida olla keltään pois?
Mondeo 2.0 Tdci Limited -07
Mondeo 1.8 Ghia -02
Escort mk4 2.3 b230 Super-Rock

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Tammikuu 4. 12:25:33 2004

Rahnu kirjoitti:Eihän siinä mitään jos jollain on rahaa kun rosvopäälliköllä työntää noihin.. itte rakentelen pikkuhiljaa,evo1 217hp ilman varsinaista ohjelmoitavaa ruiskua sun muita himmeleitä.Parannetaan kun budjetti antaa periksi.. jokanen tehköön niinkuin parhaaksi näkee,eipä taida olla keltään pois?
Mä olen tehnyt juuri tuolla tavalla,eli pikkuhiljaa jotain paremmaksi ja on tullu vitun kalliiksi :cry:
Ensin kikkailua 1version kanssa,sitten vitutus ja parempaa.
Kuitteja osista ja konestuksista on kertynyt sen verran paljon,että hirvittää.
Paljon halvemmaksi/helpommaksi olisi tullut,jos olisi ostanut cosan alakerran suoraan tai jopa koko koneen.
Tietenkin se harrastamisen ilo vähän kärsii kun ostaa valmista pakettia,
mutta mun mielestä järkevintä on ostaa cosan alakerta ja nakata siihen 8v hattu.
Jokainen tietenkin tekee niinkuin parhaaksi näkee,mutta toi SHR:n neuvo kannattaa ottaa huomioon,sillä se on helpoin tie kestävään alakertaan.

Tätä voi sitten verrata vaikka cosan/kuppelin alakertaan.

Lohko 80€
männät,kanget
ja kk-laakerit 1399€
kampiakseli 300€
ö-pumppu 65€
ö-pohja 60€
vauhtipyörä 100€
Arp vp ja rk pultit 165€
k.akselin hionta,hehkutus
nitraus,kiillotus,tasapainotus 277€
Lohkon tasohionta,poraus
liekkirengasurat,renkaat 220€
Kankien helotus 85€
mäntien jyrsintä 50€
rkl-sarja +hilppeitä 50€
Kaikki tiivisteet+kytkinpaketti ??€

Eli jotain 3000€ palanut alakertaan :shock:
Nyt joku varmaan sanoo että oisi saanut paljon halvemmalla koneistukset/osat..so what?? mun pärstäkertoimella toi oli hinta :wink:
Kanteen,turboon ym. on kanssa palanut rahaa varmaa about ++1000€
Vielä ruuttaan saa pistää 2000€ ni rupee olemaan koneen hinta tiedossa.

Eli semmoisen ++6000€ saa koneeseen uppoamaan helposti,mitäs maksaa hyväkuntoinen täydellinen cossun kone??
Mitäs maksaa alakerta kuplan männillä ja pakollisilla koneistuksilla??
Siltikin se "kallis ja hyvä" alakerta saattaa laueta,ennemmin kuin se "budjetti" alakerta.
Rempattu cosan alakerta on hyvä ratkaisu,mutta jokainen tyylillään
Saa siihen cosan mottiinkiin uppoamaan rahaa ja ckollihan on niitä kuluja laskeskellut..ei halpaa sekään.
Viimeksi muokannut Walderama, Su Tammikuu 4. 13:38:01 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Tammikuu 4. 13:29:04 2004

NiceMan kirjoitti:SHR: Olen pahoillani että elämäsi meni pilalle projektini takia...
Tosin missään vaiheessa puhunut että mikä laatikko etc... vanha 4 lovinen on jo tallin nurkalla eläkkeellä/varalla.
:D mun elämä ei näistä vempeleistä pilaannu, mun heikkous on sanoa vähän rajusti mutta yleensä niissä piilee käytännössä nähtyä ja kuultua kokemusta josta ei saa suuttua.......kiteytettynä, toimiva turbokone on hienolaitos, mä ihailen esim näitä klubiautoja keltainen vanhakoppa, sininen välikoppa jotka oikeesti toimii ja liikkuu, hienoja käsitöitä, ei saa kaupasta. Liian usein näkee laitteita jotka yskii ja rykii ja jos sattuu käymään ei silti mene mihkään, mielestäni toimivuus ja kestävyys on kaiken AjaO. Suunnittele kokonaisuus jollaisen haluat tehdä, kaikkien alueiden on toimittava muuten se menee pilalle, halvalla pystyy myös tekemään toimivan harrasteauton mutta sitten ei saa kompastua kuuluisaan ruokahalu kasvaa syödessä sanontaan, silloin sanontani "tehdä kaikki kahteen kertaan ja menettää hermot ja rahat" saattaa toteutua, tässä klubissa on paljon tietoa joista seuloo parhaat omaan projektiin, joten kannattaa kysellä, ja vauhtia siihen rakentamiseen :)

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Su Tammikuu 4. 13:45:08 2004

Sanosin että SHR puhuu asiaa kokemuksella ja moneen kertaan on nähty se että paljon menee hukkaan aikaa kun väärässä päässä säästetään.

Harva virittäjä tyytyy siihen että sain tällä rahalla tän verran kaakkeja vaan TAHTOO mahdollisimman paljon ja silloin mennään metsään.
Pienemmälläkin budjetilla voi tehdä kohtuukestävän myllyn kunhan kaikki tehdään huolella mutta silloin pitää tietää ja muistaa se että joillakin osilla vaan on rajansa.

Oman cosani pattiin on uhrattu rahaa, aikaa ja vaivaa ja silti prötää. Prötääminenkin lakkais mutta budjetti loppu.
Halvemmallakin olisi voinut tehdä mutta sen voin sanoa että pata on kestänyt kun se hyvin tehtiin, kiitos Cosesc, Karmann, Boreham, Sakke ym muut jotka projektiin osallistuivat.
Muualta on kyllä antanut periksi eli 2 laatikkoa ja 1 perä paskana joten se varmaan kertoo jotain.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Su Tammikuu 4. 19:10:53 2004

:D Juu en olekaan suuttunut, siksi oli se smiley ;) ainakin sen sinne laitoin ;)
Ja haluan tietoa etc kommentteja ja ilman kokeilua ei opi ikinä ;)
Ei sen puolen, olen kyllä koneita rakentanut mutta tämä on eka puolimoottori ja ahdettu tai tulee ahdetuksi.
Tosin voi olla että suunitelmat muuttuu viellä.
Niin ja autoa ei ole rakennettu pikapikaan vaan noin vuoden olen nyt ahertanut.
Niin ja kaikki mitä pystyy niin itse, en osta valmista.

Terve kärjistys on tervetullut, onneksi täällä ei viellä ole samaa mitä olen tuolla sfnet. alueilla nähnyt.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

Vastaa Viestiin