cossun jarrujen asennus is:ään

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

cossun jarrujen asennus is:ään

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Tammikuu 3. 19:46:02 2004

rupesin vaihtaan cossun jarruja eteen otin is:stä etunavat lattialle ja vertailin niitä cossun kyseisiin.mittailin että napojen keskeltä joustintuen pultin keskelle cosassa väliä 2cm enemmän kuin is.ssä.eli etupää nousisi sen pari senttiä ylemmäksi.pitääkö hommata cosan tolpat? sit navan keskeltä olkatukeen alapallonivelen kiinnitykseen matkaa cossussa 3cm enemmän,haittaako mitään?ainakin alatukivarsi painuu alemmaksi samoin raidetangon kulma muuttuu>mitähän vaikuttaa ohjaukseen?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Tammikuu 3. 20:04:31 2004

Pari huomiota: Onko kyseessä 2- vai 4wd etujarrut? Jos 2wd: satulassa eri pulttijako kuin tavallisissa Sierroissa ja kierteet navassa, ei satulassa.
"Offset" sama mutta joutuu täytöshitsaamaan (laitonta) ja tekemään kierteet.
Jos hankit 2wd navat, tarvitset myös alatukivarret koska pallonivelessä on tappi+ pultti -kiinnitys kartio+ mutteri -kiinn. sijaan. Siipicossun navoissa on kartiokiinnitys mutta harvinaisempia kuin kanan hampaat -> unohda.
Nelikon satulat kelpaavat kiinnityksiltään suoraan, mutta levyn "offsetista" tulee ongelma.
EDIT: huomasin että navat olivat jo. Tolppaa ei tarvinne vaihtaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » La Tammikuu 3. 20:57:49 2004

no sit mulla on nää harvinaisemmat siipicosan navat koska niissä tää pallonivelen tapin reikä on kartio ja myös mukana tulleessa alatukivarressa nivelen tappi kartio,ainoo et toisen puolen alatukivarressa pallonivelen kumi on rikki ja meinaan käyttää is:n oman alatukivarren toiselle puolelle.kun kumminkin laitan kaikki uudet puslat uretaaneista,alatukivarren mitat tuntu olevan samat.ainoo on toi navan keskeltä mitat mitä alussa mainittin niin kysymysmerkki,eli äkkiseltään tuntus et noilla tolpilla etupää nousee 2cm ja tukivarren ja raidetangon kulma muuttuu ja mites toi ohjauspuoli,joutunee ainaki säätään mut riittääkö?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Tammikuu 3. 21:45:58 2004

Noita Cosw 3D alatukivarsia ei käytännössä myöskään saa mistään; eli kumi tosiaan kannattaa vaihtaa. Ongelma tulee sitten kun pallonivel kuluu väljäksi...
Säädöt pitäisi riittää; tein ko. konversion joskus.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » La Tammikuu 3. 21:59:31 2004

Ja se kartio Cosw 3D tukivarressa on paksumpi kuin muissa Sierroissa.
Ei sovi naimisiin olkavarret ja tukivarret.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 3. 22:15:36 2004

Ja tukivarsi on pitempi kuin tavallisen sierran.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Tammikuu 4. 0:58:47 2004

Jos täs samalla kehtais kysästä niin onko toi 4wd:n satuloilla tuleva levyn offset ongelma miten suuri eli mitä pitää mahdollisesti muuttaa.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Tammikuu 4. 10:00:21 2004

joo on siinä kartion isompi halkasija noin 1mm isompi,mut toi alatukivarsi joka oli mukana on vissiin ihan tavallisen,koska kartio sama.ilmeisesti ei haittaa sen puolesta käyttää noita omia alatukivarsia,mut mites sen varren pituuseron kanssa,onko siitä haittaa.eli miten noi ny pitäs junailla tonne alle?noi mittaerot tossa navassa eniten mietityttää.kuis ootte noi jarrut napoineen laittanu ja millä osilla tommoseen is:ään :shock:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Tammikuu 4. 10:54:04 2004

rs11 kirjoitti:joo on siinä kartion isompi halkasija noin 1mm isompi,mut toi alatukivarsi joka oli mukana on vissiin ihan tavallisen,koska kartio sama.ilmeisesti ei haittaa sen puolesta käyttää noita omia alatukivarsia,mut mites sen varren pituuseron kanssa,onko siitä haittaa.eli miten noi ny pitäs junailla tonne alle?noi mittaerot tossa navassa eniten mietityttää.kuis ootte noi jarrut napoineen laittanu ja millä osilla tommoseen is:ään :shock:
Kaverin is:ään vaihdettiin koko taxi cossun etuakselisto jarruineen, niin sopivat ainakin osat ongelmitta yhteen. :wink:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Su Tammikuu 4. 12:51:19 2004

Skorppi kirjoitti:
rs11 kirjoitti:joo on siinä kartion isompi halkasija noin 1mm isompi,mut toi alatukivarsi joka oli mukana on vissiin ihan tavallisen,koska kartio sama.ilmeisesti ei haittaa sen puolesta käyttää noita omia alatukivarsia,mut mites sen varren pituuseron kanssa,onko siitä haittaa.eli miten noi ny pitäs junailla tonne alle?noi mittaerot tossa navassa eniten mietityttää.kuis ootte noi jarrut napoineen laittanu ja millä osilla tommoseen is:ään :shock:
Kaverin is:ään vaihdettiin koko taxi cossun etuakselisto jarruineen, niin sopivat ainakin osat ongelmitta yhteen. :wink:
joo sillai varmaan meneekin heittämällä,kun tulee alatukivarret,tolpat,navat,jarrut,mut multa puuttuu cosan tolpat ja alatukivarret ja tarkotus olis laittaa is:n osiin kiinni etunavat jarruineen ja se kiinnostaa onko jollaki kokemusta kuinka tolla versiolla toimi, ainaki etupää tulee nouseen noin 2cm,paitsi et on mulla tarpeentullen eteen madallusjouset -40mm jolla lopputulos olis>etupää putoo 2cm eli auto olis vähä etukenossa.tietysti kun hommais taakse vähän pudottavat madallusjouset niin sillä vois korjata asiaa.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Tammikuu 4. 19:20:35 2004

MikkoT kirjoitti:Jos täs samalla kehtais kysästä niin onko toi 4wd:n satuloilla tuleva levyn offset ongelma miten suuri eli mitä pitää mahdollisesti muuttaa.
Käytä takavetoisen levyä josta sorvaat ulkohalkaisijasta 5mm pois, 283mm -> 278mm.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Tammikuu 6. 13:41:22 2004

pakko se on hommata cosan tolpat,ei noita napoja saa tonne millään sopiin muuten :( ,on kellään mahdollisuutta mitata paljo noilla tolpilla on pituuseroo>siis vakio sierra ja cosan tolpilla.

Vastaa Viestiin