Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Hemppo87
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Hemppo87 » Su Tammikuu 4. 1:24:51 2004
Eli kysyisin että mitä tarkoittaa se että BDA-kone on ns."KUIVASUMPPUKONE"???
Ja lisäksi kysyisin että mistä tulee lyhenne CVH?

-
nestori
- Viestit: 830
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja nestori » Su Tammikuu 4. 2:38:00 2004
CVH = The early engine has a hemispherical combustion chamber which is where the name "CVH" came from -
"Compound Valve angle Hemispherical chamber".
Hemispherical chamber meinaa puolipallon muotoista palotilaa, käsittääkseni, ja koskee vanhempia kaasari (81-86) ja kaikkia (?) ruisku cvh:ita. Uudemmissa (86-> ) kaasari cvh:issa on "sydämen" muotoiset palotilat.
napattu tuolta
http://www.pumaracing.co.uk/cvh.htm
EDIT: hmm.. taitaa tämäkin olla vähän tekniikkapuolen asioita, noh, modet tehköön mitä tykkäävät.
-
samiharju
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja samiharju » Su Tammikuu 4. 13:04:44 2004
..ja BDA = Belt Driven series A
-
SHR
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Viesti
Kirjoittaja SHR » Su Tammikuu 4. 13:58:00 2004
[quote="Hemppo87"]Eli kysyisin että mitä tarkoittaa se että BDA-kone on ns."KUIVASUMPPUKONE"???
quote]Ei ollenkaan huono kysymys, päästään jo uniikki tasolle

En tiedä osaanko oikein kertoa mutta itsekkin sen vasta äskettäin selvitin koska joudun sen toteuttamaan. Eli BDA pohjautuu kent alakertaan mutta alumiinia ja eri osilla varustettu. Kuivasumpussa öljy varastoidaan takakonttiin alusäiliöön joka toimii samalla jäähdyttäjänä. Koneessa samassa paikassa kun kentissä sijaitsee sumppupumppu jossa erikseen paine että siirtopumppu. Öljy siirtyy säiliöstä pumpun painepuolelle josta se lähtee paineella suodattimen kautta lohkon toisellepuolelle pääöljykanavaan jonka kautta voitelu tapahtuu ja öljy laskeutuu ns "öljypohjaan" jossa kampi ei ui öljyssä, öljy valuu ison loiskealtaan alle josta siirtopumppu imee paluuöljyn ja työntää sen takaisin säiliöön, eli pointtina suuri öljytilavuus, kampi ei ui öljyssä, öljynlämmöt hallittavissa, parempi voiteluvarmuus jos peli käy ojassa ei öljynsaanti heti katkea. Joku voi korjata tota käsitystä

yritin ainakin.....
-
Jore
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Jore » Su Tammikuu 4. 14:06:26 2004
SHR kirjoitti:Hemppo87 kirjoitti:Eli kysyisin että mitä tarkoittaa se että BDA-kone on ns."KUIVASUMPPUKONE"???
quote]Ei ollenkaan huono kysymys, päästään jo uniikki tasolle

En tiedä osaanko oikein kertoa mutta itsekkin sen vasta äskettäin selvitin koska joudun sen toteuttamaan. Eli BDA pohjautuu kent alakertaan mutta alumiinia ja eri osilla varustettu. Kuivasumpussa öljy varastoidaan takakonttiin alusäiliöön joka toimii samalla jäähdyttäjänä. Koneessa samassa paikassa kun kentissä sijaitsee sumppupumppu jossa erikseen paine että siirtopumppu. Öljy siirtyy säiliöstä pumpun painepuolelle josta se lähtee paineella suodattimen kautta lohkon toisellepuolelle pääöljykanavaan jonka kautta voitelu tapahtuu ja öljy laskeutuu ns "öljypohjaan" jossa kampi ei ui öljyssä, öljy valuu ison loiskealtaan alle josta siirtopumppu imee paluuöljyn ja työntää sen takaisin säiliöön, eli pointtina suuri öljytilavuus, kampi ei ui öljyssä, öljynlämmöt hallittavissa, parempi voiteluvarmuus jos peli käy ojassa ei öljynsaanti heti katkea. Joku voi korjata tota käsitystä

yritin ainakin.....
Lisäetuna se että öljypohjan koko pienenee ja tällöin konetta saadaan laskettua -> painopiste alemmaksi.
T:Jore
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Su Tammikuu 4. 19:03:30 2004
SHR: Näin puolihuumorimielessä: osui silmään tuo kohta -öljynlämmöt paremmin hallittavissa- ; ajelin kadulla 80-luvun lopulla (ex- K. Hämäläinen) BDA -koneisella välikopalla ja jouduin blokkaamaan öljynjäähdyttimen kokonaan koska öljynlämmöt eivät nousseet juuri mihinkään, varsinkaan nurkka-ajossa. Vaikutti aikalailla myös vedenlämpöihin, suorastaan yllättävän paljon. Öljytilavuus oli n.16 litraa ko. systeemissä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
Markus
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Viesti
Kirjoittaja Markus » Ke Tammikuu 7. 13:23:35 2004
jjs kirjoitti:SHR: Näin puolihuumorimielessä: osui silmään tuo kohta -öljynlämmöt paremmin hallittavissa- ; ajelin kadulla 80-luvun lopulla (ex- K. Hämäläinen) BDA -koneisella välikopalla ja jouduin blokkaamaan öljynjäähdyttimen kokonaan koska öljynlämmöt eivät nousseet juuri mihinkään, varsinkaan nurkka-ajossa. Vaikutti aikalailla myös vedenlämpöihin, suorastaan yllättävän paljon. Öljytilavuus oli n.16 litraa ko. systeemissä.
Tuo sumppu on mukava ratahommissa jos se painepuolelta pettää. Kanssakilpailijat kiittelee kun on 16 litraa öljyä vastassa =) Jo neljä litraa sai muokattua mun eskorttia ihan erinäköiseksi mitä se oli edellisellä kierroksella....
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Viesti
Kirjoittaja sierra friikki » Ke Tammikuu 7. 16:03:07 2004
suurin hyöty ja ilmeisesti se mitä haettiin sunnitellessa kuiva sumppuvoitelu järjestelmä ,on se että moottori ei ole herkkä asennolle eli rata ajossa moottori ei hörpi ilmaa helpsti(siis voitelu järjestelmä).
ja rallissa kun auto tulee alas hieman nokalleen öljyt ei karkaa pumpun ulottumattomiin.
kuiva sumpussa on kaksi pumppua ,toinen imee ljyn pois "öljypohjasta" ja toinen muodostaa paineen voitelu järjestelmään.eli toisin sanoin sama asia minkä SHR kirjoitti
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » To Tammikuu 8. 3:08:37 2004
Markus kirjoitti:
Jo neljä litraa sai muokattua mun eskorttia ihan erinäköiseksi mitä se oli edellisellä kierroksella....
Eikös siinä ole ratti josta voi liukkaammallakin radalla määritellä suuntaa?
JK

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe