Valaiskaa tyhmää/tietämätöntä...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hemppo87
Ylläpitäjä

Valaiskaa tyhmää/tietämätöntä...

Viesti Kirjoittaja Hemppo87 » Su Tammikuu 4. 1:24:51 2004

Eli kysyisin että mitä tarkoittaa se että BDA-kone on ns."KUIVASUMPPUKONE"??? :oops:

Ja lisäksi kysyisin että mistä tulee lyhenne CVH? :oops:

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Su Tammikuu 4. 2:38:00 2004

CVH = The early engine has a hemispherical combustion chamber which is where the name "CVH" came from -

"Compound Valve angle Hemispherical chamber".

Hemispherical chamber meinaa puolipallon muotoista palotilaa, käsittääkseni, ja koskee vanhempia kaasari (81-86) ja kaikkia (?) ruisku cvh:ita. Uudemmissa (86-> ) kaasari cvh:issa on "sydämen" muotoiset palotilat.

napattu tuolta http://www.pumaracing.co.uk/cvh.htm

EDIT: hmm.. taitaa tämäkin olla vähän tekniikkapuolen asioita, noh, modet tehköön mitä tykkäävät.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Tammikuu 4. 13:04:44 2004

..ja BDA = Belt Driven series A

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Valaiskaa tyhmää/tietämätöntä...

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Tammikuu 4. 13:58:00 2004

[quote="Hemppo87"]Eli kysyisin että mitä tarkoittaa se että BDA-kone on ns."KUIVASUMPPUKONE"??? :oops:

quote]Ei ollenkaan huono kysymys, päästään jo uniikki tasolle :) En tiedä osaanko oikein kertoa mutta itsekkin sen vasta äskettäin selvitin koska joudun sen toteuttamaan. Eli BDA pohjautuu kent alakertaan mutta alumiinia ja eri osilla varustettu. Kuivasumpussa öljy varastoidaan takakonttiin alusäiliöön joka toimii samalla jäähdyttäjänä. Koneessa samassa paikassa kun kentissä sijaitsee sumppupumppu jossa erikseen paine että siirtopumppu. Öljy siirtyy säiliöstä pumpun painepuolelle josta se lähtee paineella suodattimen kautta lohkon toisellepuolelle pääöljykanavaan jonka kautta voitelu tapahtuu ja öljy laskeutuu ns "öljypohjaan" jossa kampi ei ui öljyssä, öljy valuu ison loiskealtaan alle josta siirtopumppu imee paluuöljyn ja työntää sen takaisin säiliöön, eli pointtina suuri öljytilavuus, kampi ei ui öljyssä, öljynlämmöt hallittavissa, parempi voiteluvarmuus jos peli käy ojassa ei öljynsaanti heti katkea. Joku voi korjata tota käsitystä :) yritin ainakin.....

Jore
Ylläpitäjä

Re: Valaiskaa tyhmää/tietämätöntä...

Viesti Kirjoittaja Jore » Su Tammikuu 4. 14:06:26 2004

SHR kirjoitti:
Hemppo87 kirjoitti:Eli kysyisin että mitä tarkoittaa se että BDA-kone on ns."KUIVASUMPPUKONE"??? :oops:

quote]Ei ollenkaan huono kysymys, päästään jo uniikki tasolle :) En tiedä osaanko oikein kertoa mutta itsekkin sen vasta äskettäin selvitin koska joudun sen toteuttamaan. Eli BDA pohjautuu kent alakertaan mutta alumiinia ja eri osilla varustettu. Kuivasumpussa öljy varastoidaan takakonttiin alusäiliöön joka toimii samalla jäähdyttäjänä. Koneessa samassa paikassa kun kentissä sijaitsee sumppupumppu jossa erikseen paine että siirtopumppu. Öljy siirtyy säiliöstä pumpun painepuolelle josta se lähtee paineella suodattimen kautta lohkon toisellepuolelle pääöljykanavaan jonka kautta voitelu tapahtuu ja öljy laskeutuu ns "öljypohjaan" jossa kampi ei ui öljyssä, öljy valuu ison loiskealtaan alle josta siirtopumppu imee paluuöljyn ja työntää sen takaisin säiliöön, eli pointtina suuri öljytilavuus, kampi ei ui öljyssä, öljynlämmöt hallittavissa, parempi voiteluvarmuus jos peli käy ojassa ei öljynsaanti heti katkea. Joku voi korjata tota käsitystä :) yritin ainakin.....
Lisäetuna se että öljypohjan koko pienenee ja tällöin konetta saadaan laskettua -> painopiste alemmaksi.

T:Jore

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Tammikuu 4. 19:03:30 2004

SHR: Näin puolihuumorimielessä: osui silmään tuo kohta -öljynlämmöt paremmin hallittavissa- ; ajelin kadulla 80-luvun lopulla (ex- K. Hämäläinen) BDA -koneisella välikopalla ja jouduin blokkaamaan öljynjäähdyttimen kokonaan koska öljynlämmöt eivät nousseet juuri mihinkään, varsinkaan nurkka-ajossa. Vaikutti aikalailla myös vedenlämpöihin, suorastaan yllättävän paljon. Öljytilavuus oli n.16 litraa ko. systeemissä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Tammikuu 7. 13:23:35 2004

jjs kirjoitti:SHR: Näin puolihuumorimielessä: osui silmään tuo kohta -öljynlämmöt paremmin hallittavissa- ; ajelin kadulla 80-luvun lopulla (ex- K. Hämäläinen) BDA -koneisella välikopalla ja jouduin blokkaamaan öljynjäähdyttimen kokonaan koska öljynlämmöt eivät nousseet juuri mihinkään, varsinkaan nurkka-ajossa. Vaikutti aikalailla myös vedenlämpöihin, suorastaan yllättävän paljon. Öljytilavuus oli n.16 litraa ko. systeemissä.
Tuo sumppu on mukava ratahommissa jos se painepuolelta pettää. Kanssakilpailijat kiittelee kun on 16 litraa öljyä vastassa =) Jo neljä litraa sai muokattua mun eskorttia ihan erinäköiseksi mitä se oli edellisellä kierroksella....

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Tammikuu 7. 16:03:07 2004

suurin hyöty ja ilmeisesti se mitä haettiin sunnitellessa kuiva sumppuvoitelu järjestelmä ,on se että moottori ei ole herkkä asennolle eli rata ajossa moottori ei hörpi ilmaa helpsti(siis voitelu järjestelmä).
ja rallissa kun auto tulee alas hieman nokalleen öljyt ei karkaa pumpun ulottumattomiin.
kuiva sumpussa on kaksi pumppua ,toinen imee ljyn pois "öljypohjasta" ja toinen muodostaa paineen voitelu järjestelmään.eli toisin sanoin sama asia minkä SHR kirjoitti
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Tammikuu 8. 3:08:37 2004

Markus kirjoitti: Jo neljä litraa sai muokattua mun eskorttia ihan erinäköiseksi mitä se oli edellisellä kierroksella....
Eikös siinä ole ratti josta voi liukkaammallakin radalla määritellä suuntaa?
JK :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin