Dokki MT75 loota ohariin? Vai 5-v korjaus?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Dokki MT75 loota ohariin? Vai 5-v korjaus?

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Tammikuu 4. 1:22:46 2004

Onko paljonkin eroja vai meniskö heittämällä? Varmaankin olis hiukan kestävämpi kun tuo type-9 paskaloota? Ja taitaa kylläkin nuo MT75 lootat olla samoissa hinnoissa cossun T5:n kanssa...

Meni just tuossa hetki sitten laatikko paskaks moottori jarrutuksessa. Mikään vaihe ei pelaa...

Mites ton 5-v lootan korjaaminen? Hinnat? Onko järkee? Vai haenko taas romikselta taas uuden ehjän? Pyytävät romiksilla 300-350e ja niistäkään ei aina tiä kuinka paljo veivattu. Edellisestä riesasta meni 3 lootaa 2v aikana ja eikä ollu kun vakio iiässä... prkl...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Cord
Viestit: 76
Liittynyt: Ti Tammikuu 14. 9:54:26 2003

Viesti Kirjoittaja Cord » Su Tammikuu 4. 5:36:06 2004

No jos tuota tahtia saat type9 laatikoita hajalle niin laita suoraan
T5 laatikko,tosin kaiken saa hajalle kun tarpeeksi yrittää....

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Tammikuu 4. 10:57:54 2004

tehon puute noi lootat hajottaa :wink:
ootko käyttäny oikeeta öljyä?

kyllä noitten type9 laatikoiden pitäis kestää..

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Tammikuu 4. 10:59:44 2004

Kyllä tuo type9 aika heikko loota on. Esim 24V cossun perässä kestää mt-75 ongelmitta, mutta type9 tippuu aika helpolla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Tammikuu 4. 11:14:49 2004

Skorppi kirjoitti:Kyllä tuo type9 aika heikko loota on. Esim 24V cossun perässä kestää mt-75 ongelmitta, mutta type9 tippuu aika helpolla.
heh, mut hei 24v cossun kutonen on vähän eriasia kuin 2litranen OHC :lol:

tosin onhan toi mun type9 kestäny tossa 2.8i kutosenkin perässä.

Vehje
Viestit: 433
Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002

Viesti Kirjoittaja Vehje » Su Tammikuu 4. 11:56:14 2004

Missä kohtaa tollasessa MT-75 laatikolla varustetussa Sierrassa on joustoa?
Type-9:ssä Yoke liukuu laatikon ulostuloakselin booreilla, mutta entäs MT-75, onko kardaanissa liuku, vai joustaako se kumikiekko tarpeeksi.

Taka-ajatuksena on tietysti asentaa MT-75 jäykkäperäiseen autoon..

- Ville

Juppe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Juppe » Su Tammikuu 4. 13:56:40 2004

Vehje kirjoitti:Missä kohtaa tollasessa MT-75 laatikolla varustetussa Sierrassa on joustoa?
Type-9:ssä Yoke liukuu laatikon ulostuloakselin booreilla, mutta entäs MT-75, onko kardaanissa liuku, vai joustaako se kumikiekko tarpeeksi.

Taka-ajatuksena on tietysti asentaa MT-75 jäykkäperäiseen autoon..

- Ville
Muistaakseni kardaanissa on keskellä booritus ja liukuu siitä.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Tammikuu 4. 16:14:31 2004

Cord kirjoitti:No jos tuota tahtia saat type9 laatikoita hajalle niin laita suoraan
T5 laatikko,tosin kaiken saa hajalle kun tarpeeksi yrittää....
Ihan rauhallisesti oon ajellu :roll:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Tammikuu 4. 16:19:10 2004

tanari kirjoitti:tehon puute noi lootat hajottaa :wink:
ootko käyttäny oikeeta öljyä?

kyllä noitten type9 laatikoiden pitäis kestää..
muistaakseni atf:ää tuli laitettua vanhaan sierraan... tän nykysen sierran laatikko näyttäs olevan ihan alkuperäinen, kertaakaan ei tullu siitä öljyjä katottua... ois varmaan kannattanu :?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Tammikuu 5. 3:02:30 2004

Mulla on type-9 sellanen hieno ominaisuus, että ampuu kolmosta pois kunnolla vedättäessä.

Tais olla tuon laatikon ominaisuus :D

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Tammikuu 5. 8:39:17 2004

jousto on kardaaniin keski nivelen edessä
type 9 laatiokko ei ole tarkka öljystä
ite oon käyttänyt 80w90 öljyä
mut mt laatiokkoon vaan fordin oma öljy
ei missäään nimessä mitään muuta
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ma Tammikuu 5. 9:32:10 2004

Type 9(ohc akselilla) ja n.200hp Essex enkä ole rikki saanut yrittämälläkään. Uskaltaisin väittää että alle tuon 200hp saa olla tosi seppä että tollasen ehjän rikki saa. Öljyksi GL5LS, ja muistaa pistää pykälän varmasti päälle ennenkuin nostaa kytkimen niin pitäis kestää vaikka mitä. Siirtomekanismi on tyypillisesti tuossa aika hidas ja jähmeä, joten se kytkin kannattaa nostaa vasta sitten kun pykälä on varmasti pesässä. Vastaavasti kytkin pohjaan ENNEN kuin laittaa vaihdetta päälle.

Ja jos niitä joutuu jatkuvasti vaihtamaan, niin voi olla että silloin hoidetaan seurausta eikä syytä.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Tammikuu 6. 12:50:35 2004

razorass kirjoitti:Type 9(ohc akselilla) ja n.200hp Essex enkä ole rikki saanut yrittämälläkään. Uskaltaisin väittää että alle tuon 200hp saa olla tosi seppä että tollasen ehjän rikki saa. Öljyksi GL5LS, ja muistaa pistää pykälän varmasti päälle ennenkuin nostaa kytkimen niin pitäis kestää vaikka mitä. Siirtomekanismi on tyypillisesti tuossa aika hidas ja jähmeä, joten se kytkin kannattaa nostaa vasta sitten kun pykälä on varmasti pesässä. Vastaavasti kytkin pohjaan ENNEN kuin laittaa vaihdetta päälle.

Ja jos niitä joutuu jatkuvasti vaihtamaan, niin voi olla että silloin hoidetaan seurausta eikä syytä.
Jujuhan on siinä, että täälläkin moni ohc turbo mosa on pitkästi yli 200hp ;)




Edit: muokattiin teksti muistuttamaan enemmän suomenkieltä

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Tammikuu 6. 13:20:53 2004

AkiS kirjoitti:
tanari kirjoitti:tehon puute noi lootat hajottaa :wink:
ootko käyttäny oikeeta öljyä?

kyllä noitten type9 laatikoiden pitäis kestää..
muistaakseni atf:ää tuli laitettua vanhaan sierraan... tän nykysen sierran laatikko näyttäs olevan ihan alkuperäinen, kertaakaan ei tullu siitä öljyjä katottua... ois varmaan kannattanu :?
ATF:ää ei todellakaan saa laittaa type9:iin. Se syö synkkarenkaat.

Mullei koskaan oo sierroista lodjut paukkunu, tosin niihin olen vaihdattanut kunnolliset öljyt laatikkoon ja perään aina noin 50tkm välein ja tehoo aina ollu reilusti alle 200 heppaa ;)

Öljynvaihtojen jälkeen huomaa hyvin, kuinka paljon paremmin pykälätkin menee taas silmään.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ti Tammikuu 6. 17:36:56 2004

[quote="ytte
Jujuhan on siinä, että täälläkin moni ohc turbo mosa on pitkästi yli 200hp ;)
[/quote]

Jaaa O' vai? :) Sitten kun vedättämällä saa hampaat irti askista (uudella ryhmäpyörästöllä jne.) niin voi sanoa ettei kestä. Näin tiedän kerran käyneen Rotrex ahdetulla 2.3V6 mosalla jossa 270hp. Laatikko tosin 4-vaihteinen. (eli heikompi case jne.) Tuossakin se kesti suhteellisen kauan ja hajosi täyskaasuvaihdossa. Eli varmaan sen 250hp kestää normaaliajossa.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Tammikuu 7. 0:34:57 2004

Kyllähän se normaaliajossa kestää, mut ku ne ei tahdo kestää sitä kunnon ajoa :)

max 200hv vehkeisiin foordi on ton laatikon tarkottanu, tosin väännöstä ei oo tietookaan. Vääntöhän yleensä sen laatikon hajottaa, ku pienillä kierroksilla vedätetään ja koneessa sattuu olemaan voimaa jo sillon :)

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Tammikuu 7. 9:31:00 2004

Vääntöpä nimenomaan. "pienemmässä" moottorissa kestää usein suhteellisesti enemmän huipputehoa, kuin alhaalta vääntävässä. Kestoon vaikuttavat hiukan myös välityssuhteet, lyhyemmillä välityksillä kestää aina hiukan paremmin vääntöä ja kääntöä. KOVA ajo on sitten asia erikseen.

Ja rengashan on halvin sulake. ;)

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Tammikuu 10. 1:26:54 2004

No niin laatikko irti sierrasta ja ette ikinä arvaa mikä on pettäny......
Kytkimen keskiö lähteny irti, ei niiteistä vaan sitä keskiön reunaa pitkin revenny...
Elikkä selviän suht edullisesti tällä kertaa. kytkinakseli tarvii myös uuden laakerin, se oli aika horo.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

XR5T
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002

Viesti Kirjoittaja XR5T » Ma Tammikuu 12. 1:59:08 2004

AkiS kirjoitti:No niin laatikko irti sierrasta ja ette ikinä arvaa mikä on pettäny......
Kytkimen keskiö lähteny irti, ei niiteistä vaan sitä keskiön reunaa pitkin revenny...
Elikkä selviän suht edullisesti tällä kertaa. kytkinakseli tarvii myös uuden laakerin, se oli aika horo.
elä kuule ennee jätä sitä ryyppy vaijeria sinne koneen ja laatikon väliin :wink:
keskiön hajoaminen yleensä seurausta siitä jos laatikko ei ole keskellä ja suorassa tarkista ohjain holkit ja silmä laakerin sopivuus kytkin aksilaan

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Tammikuu 13. 0:06:51 2004

näin tehhään! 8)
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Grazzius
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Grazzius » Pe Kesäkuu 30. 2:01:26 2006

Mikä lie mun 5v askis vikana onko sitten t9? vaihteet ei mene kunnolla paikalleen varsinkaa jos yrittää pienempää vaihtaa, isommalle jos vaihtaa niin rusahtaa melkein aina.
Kun auto ei ole käynnissä niin menee hiukan paremmin, mutta silti saatta yht äkkiä tökätä että vaihde ei vaan mene silmään ennen kuin käyttää jollain muulla vaihteella?
alanko etsimään uutta laatikkoa vai olisko mahdollista että ois siirtäjä tai joku rikki ja mitenkä sen vois korjata? onnistuisko korjata laatikko paikallaan vai otanko suosiolla pois ja mietin sitten mikä vikana ja oon ilman autoa ja kävelen talli ja koti väliä?

Vastaa Viestiin