Vauhtipyörän kevennys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Samil
Ylläpitäjä

Vauhtipyörän kevennys

Viesti Kirjoittaja Samil » Ke Tammikuu 7. 15:02:34 2004

Minkä verran on "kohtuullinen" kevennys katuautoon ? Kone 2.0 iS, auto katukäytössä. Tavoitteena tietysti vähän kierrosherkkyyttä lisää, väännön kuitenkaan katoamatta täysin. Nokaksi tulossa Kent Camsin FR30 tai FR34, niistäkin voi kertoa kokemuksia.

Hurjia huhuja kuulee yhdeltä sun toiselta, mutta onko omakohtaista kokemusta ?

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Tammikuu 7. 15:07:11 2004

Mitä se v-pyörä painaa?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Tammikuu 7. 15:14:49 2004

Oharin vauhtipyörästä ei mittailla kiloja, sorvaat vain sen "otsan" siitä helvettiin :) Tämä siis kadulle.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Tammikuu 7. 15:17:02 2004

iS:än kone kiertää vakionakin aika hyvin , mun mielestä ei kannata .
ex Jäsen #10

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Tammikuu 7. 19:06:10 2004

Mulla on sorvattu juuri se "otsa" pois ja kiloja muistaakseni jäi 5,8kg. Pyörä kiinni muuten vakiossa IS:n koneessa katusierrassa ja kierroksilla uskosin huomaavani ton ylim. herkkyytenä. Kun puristuksia nostetaan niin sellanen 5,5-6kg on mun mielestä ihan hyvä katukäyttöön.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Tammikuu 7. 19:30:42 2004

Joku joskus laski, että sen ylimääräisen siivun poistamalla on normilaatikolla ja 3.9 perävälityksellä käytettävissä noin 2hv enemmän ykkösvaihteella kiihdytykseen, isommilla vaihteilla hyöty käytännössä häviää. Isoin "etu" on kai se että paikallaan poljettaessa ottaa ärhäkämmin kierroksia. Uskoisin, että ainakin vaikeuttaa kylmäkäynnistyksiä rajatapauksessa ja tyhjäkäynti heikkenee.

P.S: Olen minäkin pari vauhtipyörää keventänyt :)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Tammikuu 8. 7:33:55 2004

En tiedä olenko nyt ihan hakuteillä, mutta itsellä ainakin pienimuotoinen ongelma on toi tyhjäkäynnin korkeus tossa sierrassa eli koska v-pyörä on kevyempi niin silloinhan se pyörii vähemmällä voimalla ja IS:n kaasuläpässä olevan reijän takia tota tyhjäkäyntiä en saanu tippumaan kuin n. 1000 rpm:n tienoille. Jos läpän käänsi väkisin pystyyn eli jäi vähän jumiin niin tyhjäkäynti putos, mutta kun läpän säätöruuvin sääti juuri siihen, että se ei vielä juminut niin tyhjäkäynti asettu tohon tonnin tuntumaan. Kokeilin kuitenkin kahdella eri kaasuläpällä ja molemmilla sama juttu. Ratkaisuksi ajattelin kokeilla ton reijän tukkimista tosta läpästä, mutta se on vielä toteuttamatta, koska auto ei ole tällä hetkellä itsellä jokapäiväisessä käytössä.

Tähtisilmä
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
Paikkakunta: Pohjois Savo

Viesti Kirjoittaja Tähtisilmä » To Tammikuu 8. 8:27:17 2004

Ei tullut omasta oharista mittailtua vauhtipyörän painoa, mutta todella ohut limppu jos vakioon vertaa. Mulla on taunuksessa alkup. fordin teräksinen kisavauhtipyörä. Helkkarin hyvin ottaa kone kierroksia, vaihtotilanteessakin kone ei ryydy vaan lähtee hanakasti vetämään. Tyhjäkäyntikin on tosi tasaista eikä röpellä yhtään, eikä alavääntökään ihan suolesta ole. Nokka 300ast. Puristukset 11.
S a a b & F o r d

Cosander
Viestit: 926
Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
Paikkakunta: Kuortane

Viesti Kirjoittaja Cosander » To Tammikuu 8. 9:01:41 2004

Iten olen kans keventänyt noin 30% en muista mitä se on kilois kun vietiin vaan sorvattavaksi ja käskettiin oottaa 30% pois!
Tosin toi tuli endurance racing käyttöön mut huomattavin ero tuli 2 vaihteelle likseilläkin pääsi vähän matkaan perä sivulla kuin kun oikein kanttas!
Konees oli tosin muutakin. Peltisarja+2,5" putki, jyrkkä nokka,ja vähän kanavia muotoiltu,ja vähän ilmamäärä mittarin jousta kopeloitu!

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » To Tammikuu 8. 10:34:08 2004

Ompas noissa kevyet vauhtipyörät.. :roll:
Omas focukses mokoma painaa jotain 10-15kg. Ei nyt varmaa ku ei punnittu mut toi on arvio sen perusteel et nosteli sitä ja sen jälkeen puntteja ni tuntus olevan tosa paikkeil. Tuli kaikenlisäksi painavammaks ku vaihto lootan ni piti laittaa 2.0 koneen pyörä 1.8 tilalle ja se oli jokseenkin massiivisempi. Jos sanon et vanha oli n.10kg ja uusi lähempänä 15kg ni ei paljoo metsää mene...

Mut pääsee sillä kuiteski... :D
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Tammikuu 8. 14:20:35 2004

Ehkä kannattaisi kuitenkin tutkia lähtötilanne.
Onhan Kent 1600;ssakin 15 kilon limppu vakiona.
Muistaakseni '74 OHC:n luokituspaino on jotain 7.6 kg,
muilla käy ainakin ihan hyvin sillä

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » To Tammikuu 8. 15:54:55 2004

Enään ei puutu et joku kirjoittaa et vääntö huononee :idea: kun keventää v-pyörän. Voihan *****!
Ex. #28
Escort RS Cosworth

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Tammikuu 8. 16:37:25 2004

Karmann kirjoitti:Enään ei puutu et joku kirjoittaa et vääntö huononee :idea: kun keventää v-pyörän. Voihan *****!
Juu, tosin liikkeellelähtö huononee kyllä.

Jos et ole tasapainottanut kunnolla pyöriviä osia niin älä myöskään keventele vauhtirinkulaa!

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Viesti Kirjoittaja bpasi » To Tammikuu 8. 20:12:24 2004

täytyy mainita että ohc vahtipyörät on todella epätasapainoisia vakiona.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Tammikuu 9. 9:38:26 2004

Jos et ole tasapainottanut kunnolla pyöriviä osia niin älä myöskään keventele vauhtirinkulaa![/quote]

Ei joo missään nimessä kannata keventää jos ei ole tasapainotusmahdollisuutta! Mielellään koko alakerralle. Ja jos kovasti mielii keventää niin ois ehkä välkympää vaihtaa jo teräsvauhtipyörään.

Karmann
Viestit: 123
Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003

Viesti Kirjoittaja Karmann » Pe Tammikuu 9. 11:09:27 2004

Eiköhän toi ole itsestään selvä asia että moottoria tehdessä aina tasapainoitetaan v-pyörä ja kampura yhdessä jos osat on vaihtuneet/ muuteltu, vähimmillään ainakin vauhtipyörä, ja uusilla pulteilla tietenkin v-pyörä kiinni. Näin ainakin meilläpäin. Odotetaan kuinka kauan menee et joku kirjoittaa (itkee) kun v-pyörä tuli kaketunnelista silmille ja rikko samalla askin ja jne. Siinä vaiheessa ei voi kun peiliin katella.
Ex. #28
Escort RS Cosworth

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Tammikuu 9. 12:13:55 2004

Karmann kirjoitti:Eiköhän toi ole itsestään selvä asia että moottoria tehdessä aina tasapainoitetaan v-pyörä ja kampura yhdessä jos osat on vaihtuneet/ muuteltu, vähimmillään ainakin vauhtipyörä, ja uusilla pulteilla tietenkin v-pyörä kiinni. Näin ainakin meilläpäin. Odotetaan kuinka kauan menee et joku kirjoittaa (itkee) kun v-pyörä tuli kaketunnelista silmille ja rikko samalla askin ja jne. Siinä vaiheessa ei voi kun peiliin katella.
Aivan ! Vauhtipyörässä on yleensä kivasti puhtia kuin se päättää poistua kotoa. Jälki usein sen mukaista...

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Pe Tammikuu 9. 13:39:01 2004

MikkoT kirjoitti:Mulla on sorvattu juuri se "otsa" pois ja kiloja muistaakseni jäi 5,8kg. Pyörä kiinni muuten vakiossa IS:n koneessa katusierrassa ja kierroksilla uskosin huomaavani ton ylim. herkkyytenä. Kun puristuksia nostetaan niin sellanen 5,5-6kg on mun mielestä ihan hyvä katukäyttöön.
Mä muistelisin kanssa että kun sorvautin "otsan" pois niin painoa taisi jäädä just jotain 5.8-5.9 kiloa. kierrosherkkyys parani kertaheitolla.
Kokemuksesta voin suositella, tosin muista tasapainottaa osat.
Nykyään onkin sitten käytössä teräsvauhtipyörä.
#6
Escort -75

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Pe Tammikuu 9. 16:07:11 2004

Karmann kirjoitti:Eiköhän toi ole itsestään selvä asia että moottoria tehdessä aina tasapainoitetaan v-pyörä ja kampura yhdessä jos osat on vaihtuneet/ muuteltu, vähimmillään ainakin vauhtipyörä, ja uusilla pulteilla tietenkin v-pyörä kiinni. Näin ainakin meilläpäin. Odotetaan kuinka kauan menee et joku kirjoittaa (itkee) kun v-pyörä tuli kaketunnelista silmille ja rikko samalla askin ja jne. Siinä vaiheessa ei voi kun peiliin katella.
Jep, vein tällä viikolla kampiakselin ja vauhtipyörän tasapainotukseen, ensi viikolla pääsee alakerran kasaukseen.

BDG
Viestit: 220
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja BDG » Pe Tammikuu 9. 21:07:05 2004

Löysin joskus tämmösen Pinto Flywheel
Kannattaskos kuitenkin puntittaa yhdessä ja erikseen, niin ei tarvi puntittaa akselia uudestaan jos joutuu vaihtaan vauhtipyörän? :roll:

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Ti Huhtikuu 27. 21:17:57 2004

nii.. kuinhan paljon paranee ottaa CVH vauhtipyörästä pois..
olisko ½kg hyvä.? onko kaikkissa malleissa sama vauhtipyörä.?
lähinnä mk3 xr3i ja mk4 1.6 kaasarin pyörillä.?

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » Ti Huhtikuu 27. 21:30:35 2004

wili kirjoitti:nii.. kuinhan paljon paranee ottaa CVH vauhtipyörästä pois..
olisko ½kg hyvä.? onko kaikkissa malleissa sama vauhtipyörä.?
lähinnä mk3 xr3i ja mk4 1.6 kaasarin pyörillä.?
punnitsin sierramallin kiekon kun rakensin konetta,painoi n.11.5kg :?
Mulla painaa nyt teräspyörä CVH:ssa 3.9kg :roll:
-ei tosin ole siviilikäytössä-
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ti Huhtikuu 27. 22:10:39 2004

northwest kirjoitti: Mulla painaa nyt teräspyörä CVH:ssa 3.9kg :roll:
-ei tosin ole siviilikäytössä-
Siivu vielä pois, Volvon vinokone ja 2.3kg (kytkin 220mm) hammaskehän kanssa, tosin titaanista sorvattuna. :wink:
Pitäis teettää samanmoinen omaankin Rieskaan.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Huhtikuu 27. 23:45:14 2004

Kaikki pois vaan.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Huhtikuu 28. 0:31:47 2004

Ja kaikki otettiin mitä saatiin, molemmilta puolilta. lopuksi tasapainotus kaikkiin erikseen ja vielä kasattuna. hyvä tuli.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Vastaa Viestiin