Vauhtipyörän kevennys
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Vauhtipyörän kevennys
Minkä verran on "kohtuullinen" kevennys katuautoon ? Kone 2.0 iS, auto katukäytössä. Tavoitteena tietysti vähän kierrosherkkyyttä lisää, väännön kuitenkaan katoamatta täysin. Nokaksi tulossa Kent Camsin FR30 tai FR34, niistäkin voi kertoa kokemuksia.
Hurjia huhuja kuulee yhdeltä sun toiselta, mutta onko omakohtaista kokemusta ?
Hurjia huhuja kuulee yhdeltä sun toiselta, mutta onko omakohtaista kokemusta ?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Oharin vauhtipyörästä ei mittailla kiloja, sorvaat vain sen "otsan" siitä helvettiin
Tämä siis kadulle.

Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Joku joskus laski, että sen ylimääräisen siivun poistamalla on normilaatikolla ja 3.9 perävälityksellä käytettävissä noin 2hv enemmän ykkösvaihteella kiihdytykseen, isommilla vaihteilla hyöty käytännössä häviää. Isoin "etu" on kai se että paikallaan poljettaessa ottaa ärhäkämmin kierroksia. Uskoisin, että ainakin vaikeuttaa kylmäkäynnistyksiä rajatapauksessa ja tyhjäkäynti heikkenee.
P.S: Olen minäkin pari vauhtipyörää keventänyt
P.S: Olen minäkin pari vauhtipyörää keventänyt

Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
En tiedä olenko nyt ihan hakuteillä, mutta itsellä ainakin pienimuotoinen ongelma on toi tyhjäkäynnin korkeus tossa sierrassa eli koska v-pyörä on kevyempi niin silloinhan se pyörii vähemmällä voimalla ja IS:n kaasuläpässä olevan reijän takia tota tyhjäkäyntiä en saanu tippumaan kuin n. 1000 rpm:n tienoille. Jos läpän käänsi väkisin pystyyn eli jäi vähän jumiin niin tyhjäkäynti putos, mutta kun läpän säätöruuvin sääti juuri siihen, että se ei vielä juminut niin tyhjäkäynti asettu tohon tonnin tuntumaan. Kokeilin kuitenkin kahdella eri kaasuläpällä ja molemmilla sama juttu. Ratkaisuksi ajattelin kokeilla ton reijän tukkimista tosta läpästä, mutta se on vielä toteuttamatta, koska auto ei ole tällä hetkellä itsellä jokapäiväisessä käytössä.
-
- Viestit: 436
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 12:38:32 2003
- Paikkakunta: Pohjois Savo
Ei tullut omasta oharista mittailtua vauhtipyörän painoa, mutta todella ohut limppu jos vakioon vertaa. Mulla on taunuksessa alkup. fordin teräksinen kisavauhtipyörä. Helkkarin hyvin ottaa kone kierroksia, vaihtotilanteessakin kone ei ryydy vaan lähtee hanakasti vetämään. Tyhjäkäyntikin on tosi tasaista eikä röpellä yhtään, eikä alavääntökään ihan suolesta ole. Nokka 300ast. Puristukset 11.
S a a b & F o r d
-
- Viestit: 926
- Liittynyt: To Tammikuu 10. 9:24:06 2002
- Paikkakunta: Kuortane
Iten olen kans keventänyt noin 30% en muista mitä se on kilois kun vietiin vaan sorvattavaksi ja käskettiin oottaa 30% pois!
Tosin toi tuli endurance racing käyttöön mut huomattavin ero tuli 2 vaihteelle likseilläkin pääsi vähän matkaan perä sivulla kuin kun oikein kanttas!
Konees oli tosin muutakin. Peltisarja+2,5" putki, jyrkkä nokka,ja vähän kanavia muotoiltu,ja vähän ilmamäärä mittarin jousta kopeloitu!
Tosin toi tuli endurance racing käyttöön mut huomattavin ero tuli 2 vaihteelle likseilläkin pääsi vähän matkaan perä sivulla kuin kun oikein kanttas!
Konees oli tosin muutakin. Peltisarja+2,5" putki, jyrkkä nokka,ja vähän kanavia muotoiltu,ja vähän ilmamäärä mittarin jousta kopeloitu!
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
Ompas noissa kevyet vauhtipyörät..
Omas focukses mokoma painaa jotain 10-15kg. Ei nyt varmaa ku ei punnittu mut toi on arvio sen perusteel et nosteli sitä ja sen jälkeen puntteja ni tuntus olevan tosa paikkeil. Tuli kaikenlisäksi painavammaks ku vaihto lootan ni piti laittaa 2.0 koneen pyörä 1.8 tilalle ja se oli jokseenkin massiivisempi. Jos sanon et vanha oli n.10kg ja uusi lähempänä 15kg ni ei paljoo metsää mene...
Mut pääsee sillä kuiteski...

Omas focukses mokoma painaa jotain 10-15kg. Ei nyt varmaa ku ei punnittu mut toi on arvio sen perusteel et nosteli sitä ja sen jälkeen puntteja ni tuntus olevan tosa paikkeil. Tuli kaikenlisäksi painavammaks ku vaihto lootan ni piti laittaa 2.0 koneen pyörä 1.8 tilalle ja se oli jokseenkin massiivisempi. Jos sanon et vanha oli n.10kg ja uusi lähempänä 15kg ni ei paljoo metsää mene...
Mut pääsee sillä kuiteski...

Fordissa kaikki osat on kuluvia. 

-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: To Marraskuu 13. 10:04:02 2003
Eiköhän toi ole itsestään selvä asia että moottoria tehdessä aina tasapainoitetaan v-pyörä ja kampura yhdessä jos osat on vaihtuneet/ muuteltu, vähimmillään ainakin vauhtipyörä, ja uusilla pulteilla tietenkin v-pyörä kiinni. Näin ainakin meilläpäin. Odotetaan kuinka kauan menee et joku kirjoittaa (itkee) kun v-pyörä tuli kaketunnelista silmille ja rikko samalla askin ja jne. Siinä vaiheessa ei voi kun peiliin katella.
Ex. #28
Escort RS Cosworth
Escort RS Cosworth
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Aivan ! Vauhtipyörässä on yleensä kivasti puhtia kuin se päättää poistua kotoa. Jälki usein sen mukaista...Karmann kirjoitti:Eiköhän toi ole itsestään selvä asia että moottoria tehdessä aina tasapainoitetaan v-pyörä ja kampura yhdessä jos osat on vaihtuneet/ muuteltu, vähimmillään ainakin vauhtipyörä, ja uusilla pulteilla tietenkin v-pyörä kiinni. Näin ainakin meilläpäin. Odotetaan kuinka kauan menee et joku kirjoittaa (itkee) kun v-pyörä tuli kaketunnelista silmille ja rikko samalla askin ja jne. Siinä vaiheessa ei voi kun peiliin katella.
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Mä muistelisin kanssa että kun sorvautin "otsan" pois niin painoa taisi jäädä just jotain 5.8-5.9 kiloa. kierrosherkkyys parani kertaheitolla.MikkoT kirjoitti:Mulla on sorvattu juuri se "otsa" pois ja kiloja muistaakseni jäi 5,8kg. Pyörä kiinni muuten vakiossa IS:n koneessa katusierrassa ja kierroksilla uskosin huomaavani ton ylim. herkkyytenä. Kun puristuksia nostetaan niin sellanen 5,5-6kg on mun mielestä ihan hyvä katukäyttöön.
Kokemuksesta voin suositella, tosin muista tasapainottaa osat.
Nykyään onkin sitten käytössä teräsvauhtipyörä.
#6
Escort -75
Escort -75
-
- Ylläpitäjä
Jep, vein tällä viikolla kampiakselin ja vauhtipyörän tasapainotukseen, ensi viikolla pääsee alakerran kasaukseen.Karmann kirjoitti:Eiköhän toi ole itsestään selvä asia että moottoria tehdessä aina tasapainoitetaan v-pyörä ja kampura yhdessä jos osat on vaihtuneet/ muuteltu, vähimmillään ainakin vauhtipyörä, ja uusilla pulteilla tietenkin v-pyörä kiinni. Näin ainakin meilläpäin. Odotetaan kuinka kauan menee et joku kirjoittaa (itkee) kun v-pyörä tuli kaketunnelista silmille ja rikko samalla askin ja jne. Siinä vaiheessa ei voi kun peiliin katella.
-
- Viestit: 220
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 21:05:44 2003
- Paikkakunta: Jämsä
Löysin joskus tämmösen Pinto Flywheel
Kannattaskos kuitenkin puntittaa yhdessä ja erikseen, niin ei tarvi puntittaa akselia uudestaan jos joutuu vaihtaan vauhtipyörän?
Kannattaskos kuitenkin puntittaa yhdessä ja erikseen, niin ei tarvi puntittaa akselia uudestaan jos joutuu vaihtaan vauhtipyörän?

-
- Viestit: 154
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
- Viesti:
nii.. kuinhan paljon paranee ottaa CVH vauhtipyörästä pois..
olisko ½kg hyvä.? onko kaikkissa malleissa sama vauhtipyörä.?
lähinnä mk3 xr3i ja mk4 1.6 kaasarin pyörillä.?
olisko ½kg hyvä.? onko kaikkissa malleissa sama vauhtipyörä.?
lähinnä mk3 xr3i ja mk4 1.6 kaasarin pyörillä.?
• http://wili.1g.fi •
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •
-
- Viestit: 1322
- Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
- Paikkakunta: Tampere
punnitsin sierramallin kiekon kun rakensin konetta,painoi n.11.5kgwili kirjoitti:nii.. kuinhan paljon paranee ottaa CVH vauhtipyörästä pois..
olisko ½kg hyvä.? onko kaikkissa malleissa sama vauhtipyörä.?
lähinnä mk3 xr3i ja mk4 1.6 kaasarin pyörillä.?

Mulla painaa nyt teräspyörä CVH:ssa 3.9kg

-ei tosin ole siviilikäytössä-
Jäsen 403
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
ford fiesta 1.6 rwd -77(kilpuri,toistaiseksi telakalla)
Mitsu L200 4wd Magnum-07(kärrynveturi)
-ford on ainoa kilpa-auto.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Ja kaikki otettiin mitä saatiin, molemmilta puolilta. lopuksi tasapainotus kaikkiin erikseen ja vielä kasattuna. hyvä tuli.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..